Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Definisjon fra http://no.thefreedictionary.com sier at ferie er en sammenhengende rekke av dager med fri fra jobb og skole
-f.eks. sommerferie, påskeferie

Jeg mimres de tidlige år da ferie i og for seg var et ganske ukomplisert foretagende. De planer moren og faren min la, de fulgtes; om det var å være hjemme, eller å dra til Østerrike eller Japan. De kjøpte billetter eller ordnet med transporten, de fant oppholdssteder, de kjøpte maten, de la planene for hva som skulle skje - med muligens noen innspill fra oss små.
Ferie var deilig! Fullstendig fri fra mas og kjas som er dagligdags kost i skoleåret.

Nå.. nå virker begrepet ferie betydelig mer uklart. Hvordan skal man vurdere "fri fra jobb og skole"? Ærlig talt, på universitetet har jeg liten følelse av ferie ved høstferie og påskeferie og andre slike i-semesteret-begivenheter; eneste fullverdige ferier per se er sommer- og juleferie. For i for eksempel påsken kan det hende jeg må nilese til en forestående eksamen eller skrive tusenvis av ord for en innlevering, ikke hva tilhører mitt syn på ferie.
Ferie er når siste eksamen for semesteret er unnagjort. Dette gjelder meg altså, jeg vet om de som går visse retninger som også i disse store tilfluktsrom på kalenderen må jobbe med skolearbeid, fysj. Nei, jeg er veldig glad for at med unntak av å måtte sørge for at jeg har planer klare for neste semester, så er jeg fri fra akademiske ulumskheter.

Men..
Ferie =/= Fri

For meg er ordentlig ferie ensbetydende med skolefri, men det er fortsatt en tid da jeg er ganske opptatt. Ja, for når man kaster bort tiden med å prøve å sikre ens fremtid, da går man samtidig glipp av mye tid som kunne vært brukt mer fornuftig - på å ha det moro og være bekymringsløs. Sikkert...
Jeg er for utdanning og dannelse, men jeg mener også at det er sannhet i at "all work and no play" ikke har gode konsekvenser, balanse er viktig. Så med mindre du er en av de som har det storartet der du sitter innendørs og svetter over bøkene mens solen steker utenfor, så vil du sikkert heller sette pris på å ta deg en tur til Ingjerstrand og hoppe i sjøen fra tiern (åh kom igjen a, ti meter er ikke så høyt hehe); prioritering.. riktig prioritering er viktig. Husk bare å prioritere litt tid til å koble av en gang i blant med mindre du er en slik særdeles-flittig-student-som-finner-den-største-glede-i-å-studere.

Så langt denne ferien har jeg vært med på levende rollespill, medlemsmøter, planleggingsmøter, sosiale sammenkomster, hjerne eksperimenter, blodgivning, og på egenhånd lagt planer for en kanotur med venner til helgen, og prøvd å få klarhet i hvor jeg skal bo i San Fransisco og slikt.. slikt mine foreldre ville sørget for da jeg var liten ^^, men misforstå ikke, jeg liker å ha evnen og muligheten til å påvirke mer aktivt hva som angår meg.
Jeg har jo selvsagt også prøvd å ta igjen litt tapt spilltid; fikk endelig i gang en pc og fikk tak i savegames så jeg kunne fortsette på mitt Fallout eventyr. Jeg merker hvor mye mindre jeg spiller, det er blitt nedprioritert, men jeg må innrømme at jeg fortsatt har stor interesse av å spille.

Noen uforutsette ting skjer og. På vei hjem fra et (av to) treff på lørdagen fikk jeg en telefon fra en venninne i Bergen som trenger hjelp til å flytte. Jeg vil jo hjelpe dette paret på min alder, så jeg meldte meg, og skal derfor kjøre en rosa varebil (pinkrental.no) til og fra Bergen.
Jeg drar om få timer og regner med å komme fram tidlig på natten. I morgen eller på torsdag (da jeg drar tilbake til Oslo tidlig på morgenen) skal jeg se om jeg får lagt opp noen bilder fra turen ^^


Enten dere har fullstendig fri fra alt eller bare noe, og uavhengig av lengde (hihi tenker på stakkarne som jobber), jeg håper dere kan nyte denne 'sommerfeien' til det ytterste.
Noen som vil dele sine sommerplaner?
  • 0
en ganske god blogg, men den var kanskje litt lang.

min definisjon på ferie er at du har fri mange dager på rad uten og måtte gjøre lekser eller noe slikt.

det jeg skal gjøre i ferien er å dra til den ene hytten min og være der en uke, så skal jeg til den andre hytten min og være der i 2og en halv uke og så skal jeg være jhemme resten av tiden.

tror nok det kommer til å gå mest i bading, padle kajakk og å spille
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
"tror nok det kommer til å gå mest i bading, padle kajakk og å spille"

Haha, trodde du skrev "Bade i konjakk"

Uansett, jeg skal til Island og Mallorca
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Ferie er når du er i syden eller ein annen plass hvor det er 35 grader i skyggen i 14 dager i strekk. Bare stå opp. Gå ned på stranden. Tenke på ingenting. Bare kjøpe masse is og ete heile dagen. Kanskje ta eit bad visst du gidder å reise deg (selvsagt skal det bades), og gå opp igjen å bare ligge i solsengen å bare ete igjen.
Kanskje ta fram ballspill og kortspill. Bare ikkje gjere på noken ting, bare slappe av.
Ikkje måtte tenke skule, lekser, treninga i kveld, innleveringa i morgen, de to prøvene neste uke, må klyppe gresset snart, osv osv...
  • 0
Jeg skal til montenegro

Hvor enn det er
GT: nano nZ Bare og adde den, akkurat fått Xbox 360 =)
  • 0
Skal til Tyskland og Tjøme jeg.
  • 0
Skal til Kroatia og England ellers så skal jeg vel drive med kajakk og vindsurfing
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Ble tvunget til å jobbe i fjor og har hatt jobb hele året på grunn av det (i tillegg til skole). Men det som er fordelen med å ha beholdt jobben er at i år kunne jeg si at jeg ikke gadd å jobbe mer enn annenhver helg og i tillegg kunne ta ut 3 uker ferie. En så liten mengde er greit, for da har jeg faktisk litt penger også!
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Ja verbatim, de aller fleste må dessverre jobbe for å tjene til livets opphold som det heter (+ moro). Husker selv somre jeg jobbet, var ikke veldig stas å kjøre gaffeltruck inne i et lager mens solen skinte så vakkert ute.

Flere som skal utenlands ser jeg
Spennende sommer i vente for flere av oss virker det som
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!