Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Første gang jeg var på E3 var i 2001. Da var det Gamecube og Metal Gear Solid 2 som gjaldt. Dette var før jeg levde av å skrive om spill, det var kun en hobby jeg gjorde på fritiden. Den gangen kjøpte jeg inn spill. For Akers Mic, som en gang var en mellomstor kjede med underholdningsbutikker.

Jeg fikk skrapet sammen noen penger fra distributørene for å dra på E3 mot at vi i Akers Mic skulle fokusere på forhåndssalg av spill jeg skulle se på der borte på nettsiden vår, en helt grei deal for meg. Og i fem dager gikk jeg rundt i transe i Los Angeles.

Den gangen minnet fortsatt mye om det E3 en gang var: en handelsmesse for forhandlere som selger spill og elektronisk underholdning. En messe der spillutgiverne samarbeider om å vise frem produktene sine til forhandlere som skal planlegge høsten og julesalget. Man tenkte som regel ikke lenger enn ut året, å fokusere langt inn i fremtiden var unødvendig. Og på presentasjonene sine gjaldt det å overbevise forhandlerne om å satse på de produktene som selger mest og ikke imponere med å vise mest mulig tekniske finesser fra scenen.

Jeg husker fortsatt pressekonferansen med Nintendo det året, der jeg satt blant andre forhandlere langt bak i salen som med skepsis analyserte salgspotensialet i det de så og ikke brydde seg det døyt om hvor innovativt, nyskapende eller teknisk avansert det som ble presentert var.

Og disse koste seg nok stort under ukens Nintendo-pressekonferanse på årets E3. For mens Sony og Microsoft har tatt internettalderen på alvor og laget presentasjoner tilpasset fanbasen og nettpublikummet som følger med på live-sendingene, kjører Nintendo det samme gamle trauste løpet sitt og snakker til forhandlere og samarbeidspartnere. Og litt til fansen, sånn helt på tampen, bare for å roe gemyttene.

For fansen måtte smøre seg med tålmodighet. Etter å ha annonsert et helt nytt todimensjonalt Mario for fire spillere helt i starten av konferansen, var fansen klar for mer, men måtte i stedet holde ut 45 minutter med fokus på produkter som kommer til å selge ett tonn til Nintendos nye målgruppe: folk flest. Et nytt Wii Fit, et produkt de fremmøtte journalistene ristet vantro på hodet av da det opprinnelig ble presentert for to år siden, men som siden da har solgt i over 15 millioner eksemplarer. Wiimotion Plus sammen med en rekke spill som bruker håndkontrollen på naturlige og finurlige måter. Krimspill for kvinner, og motespill for jenter som lar deg designe og bytte kjoler. Det var gjesp etter gjesp for hardcorefansen, kun avbrutt av et og annet gråtkvalt hulk, der de satt og ventet på mer Zelda og mer Mario og mer hardcore. Men for de fremmøtte butikkinnkjøperne snurret nok dollartegnene rundt i øyeeplene deres.

Nintendo har nemlig funnet den hellige gralen: de nye spillerne som ikke følger kritikernes og spillpressens røst og kjøper enkle spill, funksjonsspill som Wii Fit, sosiale spill som Wii Play, og barnespill som lar barna leke med spillkonsollen fremfor å spille tradisjonelle utfordrende ferdighetsspill. Nintendo trenger ikke spillpressen for å lykkes ovenfor denne kundegruppen, og kan ganske enkelt drite i å prøve å imponere alle de blekfete journalistene som spiller spill hver eneste dag.

Så derfor fokuserer Nintendo på disse titlene under pressekonferansen sin, for å vise samarbeidspartnere og forhandlere at de fortsatt har fokus på det som selger. Hvorvidt de klarer å holde på interessen til denne gruppen med nye spillere tør jeg ikke spå. Nintendo snublet litt i fjor høst med Wii Music som ikke ble like gjennomført og interessant som Wii Fit. Og fingerbølet som skal se inn i kroppen din så mer skummelt ut enn interessant. Muligens har Nintendo sluppet litt opp for idéer til spill som kan tilfredsstille sitt nye publikum.

Men likevel, produkter som Style Savvy og James Patterson Women's Murder Club har gigantisk potensial med den rette markedsføringen. Salgspotensialet er mye større i disse titlene enn det er i konkurrerende titler på andre formater som The Last Guardian, Mag, Alan Wake eller Splinter Cell: Conviction. Den potensielle kundemassen er enormt mye større enn for smale hardcore-titler som applauderes av pressen og spilles av et par millioner dedikerte fans. Dessverre.

Sett med våre gamer-øyne var kanskje Nintendos presentasjon kjedelig. Den var lavmælt og edruelig, mer som en ekte pressekonferanse enn sirkusforestillingene til Sony og Microsoft. Men de har tydelig tatt tilbakemeldingene fra i fjor på alvor, for de hadde med seg godbiter til oss gamere også. Et nytt todimensjonalt Mario-spill. Super Mario Galaxy 2. Et nytt Metroid-spill. Et nytt Golden Sun. Flere store rollespill på DS. Det var annonseringer for oss gamere her, men problemet til Nintendo-fansen er at mindreverdighetskomplekset de har ovenfor Sony og Microsoft gjør at uansett hva Nintendo annonserer blir det aldri nok til at fansen får selvtillit nok til å stå oppreist og rak i ryggen når de er sammen med Playstation- og Xbox-kompisene sine. "Var det alt?!" skrek de etter at Nintendo takket for seg og forlot scenen. "HVOR ER ZELDA??!!" "GI OSS MEEEER!".

Som et show og en presentasjon skuffet nok Nintendo gamere som så på. Men å fjerne fokuset fra den nye målgruppa og konkurrere skulder mot skulder med Sony og Microsoft vil være helt feil av Nintendo nå, så fra et bransjeståsted skjønner jeg godt at Nintendo valgte å presentere det de gjorde. Og man kan sutre så mye man vil om fingeranalyse-dingsen og motespill på DS, hvis jeg ser på alle de tre pressekonferansene som en, og skal velge meg ett eneste spill som det spillet jeg gleder meg mest til å spille i fremtiden, ett spill som jeg tror jeg kommer til å ha det mer moro med enn noe annet, så er valget mitt enkelt:

Super Mario Galaxy 2.

<bild>
Fem sekunder med filmklipp fra Super Mario Galaxy 2 gjorde at jeg fikk lyst til å spille gjennom Super Mario Galaxy på nytt. Ren moro i spillform.
/Jon Cato Lorentzen, sjefredaktør
  • 0
Det som irriterer med Wii er at 98% av spillene er bare tull! Jalla sportsspill som er kastet ut for å skrape inn en krone og to.. I år var Nintendo bleke på E3.. Sony og Microsoft knives om 1.plassen, Nintendo fortjener ikke engang 13. plass
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Det var synd at de ikke viste noe fra det nye Zelda-spillet som skal komme til Wii, men likevel. Mario Galaxy 2 ser jo veldig bra ut, selv om det er ganske likt eneren. Synes likevel at de litt større titlene som f.eks Alan Wake og Splinter Cell virker litt mer fristende.
Jeg synes at Nintendo er helt konge, men de har liksom... Vel, mistet litt av glansen som N64 ga oss.
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Ble veldig skuffet over det Nintendo viste på E3. Jeg syns ikke at noe av det de viste var morsomt og det er nok den kjedeligste konferansen jeg har sett på E3. Galaxy falt aldri i smak hos meg og jeg likte ikke det som var skjedd med Mario. Derfor er ikke galaxy 2 noe jeg skal kjøpe og mer av det samme står jeg over. Jeg håpet på et nytt Zelda, men noe nytt Zelda fikk vi ikke se. Jeg kjøpte nettopp Wii på grunn av spill som Mario og Zelda. Mario har skuffet og Zelda har ikke kommet.

Jeg savner det som Nintendo hadde i N64 dagene og GC dagene. Det var tider med mange bra spill og ikke alt det tullet de kommer med nå. Som Andreas-fox sier: "98% av spillene er bare tull"

Uansett så var dette en kjempebra blogg Jon Cato og fint at noen ble fornøyd.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Galaxy 2 virker veldig kult, men jeg gleder meg mest til Metroid.

Vi får nok vite mer om Zelda senere.

Selv om denne konferansen virker litt kjedlig, var den hvertfall bedre enn den i fjor!
"Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life." - Terry Pratchett
  • 0
nintendo sin konferanse var nok dårligst, men jeg synes de gjorde det bra alikevel.

BTW kongeblogg
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hadde egentlig ikke noen store forventninger til Nintendos konferanse. Har aldri vært noen skikkelig Mario og Zelda fan heller.

Så selv om det de viste var for det meste elendig, ble jeg verken overaskett eller skuffet.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Jeg har snart mistet all min tro på Ninteno. Det er kun Myamato, Namco og Suda51 som holder meg fra å selge Wiien min. Om jeg kunne velge mellom de tre konsollene på nytt hadde jeg heller gått for en PS3 eller 360. For i mine øyne er Nintendo døende.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
98%! Har du Wii? Tviler! Trodde ikke At Nintendo Skulle komme med så som de gjorde, selv om det var noe som manglet... Nemlig Zelda...
We have to nuke our imagination!
  • 0
Det spillet jeg ble mest glad for at ble annonsert var Golden Sun DS. Det var nesten så jeg fikk tårer i øynene. Begynte å spille det første Golden Sun igjen for et par uker siden. 2010 kan ikke komme fort nok...
  • 0
Veldig god blogg

Er helt enig i hva du sier, det virker som om Nintendo ikke egentlig trenger å konkurere mot Sony og MS fordi de har den minst krevende kundegruppen av de alle. På den måten kan Nintendo, på en litt arrogant måte vil jeg påstå, bare fortsette å pøse på med spill som er lagd på tre uker av fire ansatte og som uansett vil bringe inn enorm profitt. Det er selvfølgelig businessmessig en genistrek og er fullt forståelig.

Men jeg håper at de snart går på en smell, at de må skjerpe seg, og selvfølgelig tredjepartsutviklerne også. Jeg tror ikke det kommer til å skje, men jeg håper i o store Karmas navn at de får en liten smekk snart og faktisk må gi jernet på spillfronten som Sony og MS gjør og har gjort lenge.

"Easy come, easy go" Jeg håper det gjelder i spillverdenen også.
  • 0
Jeg syns det er mange bra Nintendo spill å se fram til!
"............." - Link (TLOZ)
  • 0
Det kan du si
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Skjønner forstatt ikke hva folk syter over. Vi fikk ett nytt Galaxy, pluss enda ett Mario spill. Vi fikk også ett nytt Metroid spill som ser drit fett ut.

Pressekonferansen var nærmest perfekt, og den ble toppet etterpå. Da ble vi lovet ett nytt Zelda, som forhåpntligvis kommer i løpet av 2010. Hva mer kan vi ønske oss enn to Mario, Metroid og Zelda? Ingenting. Perfekt!

Så alle dere som syter, svar på dette spørsmålet. Hva mer ønsker dere?
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Å få møte Nintendo Presidenten!!
"............." - Link (TLOZ)
  • 0
Jeg....jeg vet egentlig ikke hva jeg kan si til Nintendo lenger...
Nintendo har blitt rett og slett dritt. Det virker som at de bare tenker barn på 0-7 år nå og gamle damer som nærmer seg pensjon, imens de gir fullt faen i de som virkelig ELSKER spill, vi hardcore gamers og vi som har vært trofaste nintendo fans hele livet. Nintendo har mistet all magien de hadde for noen år siden. Hvis ikke Nintendo har en bra E3 konferanse neste år, regner jeg meg selv som en død Nintendo fan. For nå er jeg drittlei av alt pisset Nintendo har kommet med i det siste.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Nintendo hadde ikke så stort å vise fram i E3 som Sony og Microsoft gjorde. Men spillene ser drit brae!
  • 0
P-Dude: Jeg skjønner fortsatt ikke hva folk sutrer for. Vi Nintendofans fikk nesten alt vi hadde håpet på. Mario, Metroid og vi ble lovet ett nytt Zelda, forhåpentligvis til neste år.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
New Super Mario Wii så fett ut, selvom jeg neppe takler kaoset med 4-player. Koser meg nok heller alene ja, mye roligere det. Ellers så er jeg ikke så opptatt av Nintendo lenger. Spiller heller Super NES og NES enn Wii. (Original konsollene altså, ikke VC skvipet )
Ralph Wiggum "Super Nintendo Chalmers? I got carsick in your office"
  • 0
p-dude: skjønner ikke helt hva du syter på, det er sant at nintendo ikke har så mange gode spill, men de fleste som er gode har jo god holdbarhet slik som super smash bros brawl.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
P-dude: Jeg er helt enig. Det er den kalde bitre sannhet.

Nintendodude og SoL: Jeg fikk absolutt ikke alt jeg hadde håpet på på E3!

Det "nye" Super Mario Galaxy, er ikke annet enn en expansion pack! En ganske bra expansion pack, men en expansion pack nonetheless.
Og det nye Zelda vi ble lovet kan dere se langt etter. Det kommer ikke før MINST to-tre år. Og vi fikk såpass lite info om det at det ikke var en så utrolig nyhet egentlig, siden vi visste alle at det kom til å dukke opp et nytt Zelda spill før eller siden.
Det eneste lyspunktet på E3 for Nintendo var det nye Metroid. Det skal jeg innrømme så veldig spennende ut.
MEN!
Det holder ikke med en interessant tittel til E3! Man må ha MANGE! Slik som Microsoft og Sony gjorde! Og det nye Metroid så ikke halvparten så spennende ut som mange av titlene Sony og Microsoft hadde å by på.
Se på Snes! Det var en maskin med kvalitetstittel etter kvalitetstittel! Og der laget Nintendo så mye forskjellig! De tok ikke bare og laget oppfølgere og expansion packs, men laget nye titler som senere skulle bli fantastiske spillserier som fortsetter i dag!
Wii er kanskje den mest spennende konsollen idemessig, men spillmessig er den en av de dårligste konsollene noensinne.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Ganske skuffende.....

Once again
Living so the last night feels like a past life
  • 0
dr peace: jeg er helt enig med at nintendo på E3 ikke hadde så mange gode spill å vise frem, men jeg er sterkt uenig med at det er få gode spill på wii.

wiien kommer jo med en del nye spill slik som the conduit og the grinder, de lages også et gladiator spill som blir lagey av high voltage. og til slutt må vi heller ikke glemme at no more heroes 2 og red steel 2 kommer.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg må innrømme, dette var den første gangen jeg hadde sett alle de tre pressekonferansene. Eller, jeg SOVNET under Nintendos
Men, jeg var lys våken under Microsofts og Sonys
  • 0
dr peace: Jeg må si meg uenig i mye av det du sier. Super Mario Glaxy 2 er ikke en tilleggspakke, faktisk er hele 97% av spillet er nytt. Nintendo skulle prøve å få det nye Zelda ut i 2010, noe som sier senest tidlig 2011. Og jeg klarer lett å vente til den tid, med tanke på alle de se andre store titlene som kommer til Wii i nermeste fremtid. For eksempel alle de som SoL nevner.

Det stemmer heller ikke at Wii har få gode spill. Bare se på kjøpeguiden til Gamereactor, der finner du bare fantastiske spill. Og ikke minst har vi med Wii en god fremtid. For eksemplel de spillene SoL nevner og noen til: The Conduit, The Grinder, Gladiator A.D., No More Heroes 2, Red Steel 2, Monster Hunter 3 og de som lager Oblivion og Fallout 3 har også ett spennende prosjekt på gang som er ekslusivt til Wii. Så tiden fremover blir drit bra for alle Wii eiere.

Men visst du ikke synst noen av de titlene som er blitt nevnt er gode nok eller spennende nok, så er det samme for meg.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!