Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg trenger litt hjelp fra noen av skoleveteranene her på Gamereactor.

Nylig kom jeg opp til muntlig tentamen i naturfag med 48 timers forberedelsestid. Vi skulle lage en framføring om syrer og baser. Jeg ble ganske fornøyd, fordi jeg kom sammen med personen jeg hadde håpet på. Desverre vist det seg at vi jobba ganske forskjellig, så vi avtalte hva vi skulle gjøre på powerpointen og gikk hjem for å lage den hver for seg. Torsdag morgen (fremføringa var torsdag ettermiddag) kom han til meg og vi skulle smelte de to powerpointene sammen. Det viste seg at han hadde 3 lysbilder hvor han snakka veldig lite til hvert, mens jeg hadde 13 lysbilder og snakka en god del. For at det skulle bli litt mer likt så ga jeg ham motvillig 3 av lysbildene jeg lagde.

Framføringa gikk veldig greit, jeg fikk sagt det jeg skulle på en bra måte og følte at læreren syntes det var bra. Med partnern gikk det litt dårligere men vi kom jo igjennom.
Etter foredraget sa lærern at vi kom til å få minus fordi fordelinga vår var skeiv. Det syntes jeg var rart men sa ikke noe.

I går fikk vi karakteren tilbake. Jeg fikk en 5'er mens partnern fikk en 4'er. Jeg fikk over middels på alt bortsett fra på "samarbeid" hvor jeg fikk under middels. Dette betyr altså at hvis jeg hadde gjort akkurat det samme foredraget alene så hadde jeg fått en 6'er. Jeg synes det er ganske urettferdig at jeg også skal bli trekt for at han ikke har jobbet like mye som meg, spesielt siden det jo er individuell karakter.

Jeg klagde på karakteren, men lærern ble ganske sur og sa at vi måtte jo lære å samarbeide. Greit nok at vi skal lære det, men ikke på tentamen? Og som sagt, spesielt ikke med individuell karakter? Hadde det vært gruppekarakter hadde jeg vært helt enig med henne, men det var det altså ikke.

Nå lurer jeg på hva dere synes? Burde jeg klage mer og prøve å få karakteren revurdert (blir kanskje litt vanskelig siden det var muntlig) eller er jeg bare sutrete og det var en riktig karakter?

PS: Og for all del, jeg er fornøyd med en 5'er, det er jo en bra karakter, men jeg tenker litt på prinsippet nå.

Edit: Kikka igjennom framføringa igjen. Viste seg at jeg hadde 13 lysbilder, ikke 9 som jeg sa tidligere.
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
  • 0
Jeg ville absolutt forsøkt å ta det videre. Forsøk å snakke med læreren et par ganger til. Fungerer det ikke, ta det opp med kontaktlærer og deretter rektor.

Jeg er ganske sikker på at du ikke får bedre karakter umiddlebart, men av erfaring vet jeg at en del lærere heller gir etter på karakteren enn å gi en mer utfyllende forklaring på hvorfor du fikk den karakteren du fikk. Bare forlang en skikkelig forklaring på hvorfor den aktuelle karakeren ble satt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Off-topic: DU BLIR SAMMEN MED EN PARTNER I MUNTLIG EKSAMEN? GUD I --------- KOR JEG GLEDER MEG NÅ .!.

Anyway, se above post.
O.O
  • 0
Ok takker for svar. Så dere er enige Da får jeg vel snakke litt med tyrannen da.
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
  • 0
Det hørtes litt merkelig ut. Jeg havner alltid på gruppe med folk som ikke gidder å gjøre noe, men lærerene gir meg inviduelle karakterer på det jeg har gjort. Dessuten er forskjellen på en 4er og en 5er stor, så det er mulig at læreren allerede har vurdert det...

Prøv å få en ordentlig forklaring. Face the beast!
"bedre at ingen får kake enn at noen får mer kake en meg." - meg
  • 0
Over middels er ikke bare 6'er da. Det kan være 5 og. Det har bare med helhetsintrykket. Når det gjelder sammarbeid er det desverre slik at man noen ganger sammarbeider med en man ikke vil sammarbeide med. Dette kommer til å skje når du skal ut i det virkelige liv også. Derfor MÅ du bare prøve, selvom ja, noen ødelegger noe sykt.

Men om sammarbeidet legges mye vekt på, og du føler du har prøvd å sammarbeide, men din partner nektet, da ville jeg tatt det opp.
jeg liker sjøpølsa
  • 0
En 5'er er jo superbra det! Men hvis det er en inviduell karakter og du får minus på grunn av dårlig samarbeid, det er teit! Jeg selv ville klagd meg opp til en 6'er.
  • 0
Altså. Når det er en sammarbeidsoppgave, så skal din evne til å samarbeide også telle. Sånn sett virker karakteren riktig. Men utifra din forklaring synes jeg likevel du har fått en svært dårlig begrunnelse for karakteren.
Men det er også en viss forskjell på om dere er blitt satt i grupper av lærerne, eller dere kunne velge om dere ville presentere i grupper eller på egenhånd. Valgte dere selv burde dere absolutt ha klart å samarbeide bedre, men om dere ikke valgte det selv må læreren ta høyde for de praktiske problemene som oppstår.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
På MUNTLIG prøveeksamen i ENGELSK fikk jeg 4, og læreren sa jeg snakket til en sekser, men INNHOLDET trakk ned. Um.. ok.. Kan innholdet ha så mye å si på en MUNTLIG prøve? Og innholdet kan ikke suge så altfor mye heller, da jeg fikk 6er på skriftlig engelsk uken etter -.-

Karakterer er noe bullshitt, men vi må bare leve med det.
Big Lawls. Very big ones...
  • 0
Det tryggeste er nok å gå opp aleine. På eksamen er det også slik at hvis parteneren din gjør det dårlig, vil det gå utover deg òg. Hvis jeg kommer opp i fransk skal jeg vurdere å søke å komme opp med en annen, men i andre fag kjører jeg solo.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Vi fikk ikke valget å gjøre det alene. Men takk for svar folkens.
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
  • 0
Skriv bare ut denne teksten, og vis den til henne! Overbevisst på en - to - tre... ;D ^.^
  • 0
synes karakterene var greie. Når det er eksamen burde mann jaggu forberede seg litt bedre enn at 2 stykker kommer med veldig ulikt materiale. Dere burde ha samarbeidet tettere.
  • 0
Hvis dette var i år skal ikke sammarbeid bli vurdert i det hele tatt, så da er det bare å klage med en gang
"Man trenger ikke to når man har Truls"
  • 0
Jeg synes ikke du skal være missfornøyd!

For det første så er det bare en tentamen (altså ikke så viktig)
Og for det andre er 5 en god karakter

Du kan kanskje føle det urettferdig at du skal bli trukket for partnern dins dårligere utførelse, men det er sånn det er på dagens skole (desverre kanskje)

Noe av poenget med en sånn muntilg tentamen, vil jeg tippe er å øve til eksamen muntlig og der er det en helt ukjent person som kommer for å vurdere dere. Og da er det viktig at denne personen ser at dere har sammarbeidet bra sammen og gjør det samme på framføringen.
PÅ en gruppeoppgave er det viktig at man sammarbeider om stoffet, og at man sier ca. like mye på framføringen. Det er en god framføring. Når gruppemedlemene kjenner hverandres stoff og samarbeider bra under framføringen. Selv om det er inviduell karakter, som det jo vil være på muntlig eksamen også!

Men grattz med en 5'er i naturfag da, selv om du kanskje er litt misfornøyd. (6'er i naturfag er ganske vanskelig )
Ja... Ehm... Hva skal jeg si?
  • 0
Jeg hadde nokk ikke gitt meg på denne saken
  • 0
Jobber dere i en gruppe, må karakteren gå ut over hele gruppen, og hvis du jobbet bra, og han jobbet ikke fullt så bra, så er 5 fortjent. Gruppearbeid er slik.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Egentlig burde du fått enda bedre karakter når den andre eleven gjorde det betraktelig dårligere. Av vår lærer får vi ofte bedre karakter når han ser at den ene har jobbet bedre med dette enn den andre.

Personlig klager jeg nesten alltid når det er en karakter jeg ikke er fornøyd med og gir meg ikke før jeg er fornøyd.
"Don't take life to seriously, you'll never get out alive"
  • 0
Hvis jeg ikke tar feil, så ga du partnern din 3 sider som du hadde laget så at det skulle bli likt ikke sant?

Siterer Serpentis:
Etter foredraget sa lærern at vi kom til å få minus fordi fordelinga vår var skeiv. Det syntes jeg var rart men sa ikke noe.


hvordan kan da læreren si at fordelinga var skeiv? Noe som ikke stemmer her


Siterer Serpentis:
I går fikk vi karakteren tilbake. Jeg fikk en 5'er mens partnern fikk en 4'er. Jeg fikk over middels på alt bortsett fra på "samarbeid" hvor jeg fikk under middels. Dette betyr altså at hvis jeg hadde gjort akkurat det samme foredraget alene så hadde jeg fått en 6'er. Jeg synes det er ganske urettferdig at jeg også skal bli trekt for at han ikke har jobbet like mye som meg, spesielt siden det jo er individuell karakter.


Du virker som du har stålkontroll i naturfag, så hvorfor valgte du ha en partner med deg med det første? Jeg tror uansett om det er induell karakter eller ikke så teller samarbeide med din partner, blir litt dumt hvis du gjør strålende, mens din partner suger balle, så får du 6, mens han får 1, selv om det på en måte burda kanskje ha vært sånn.

æ ( veit at æ blande me trøndersk og bokmål ) veit at det frustrerende og latterlig, og villa ha tenkt som sånn du gjør no, men for å vær nøytral e det nok sånn, skolen e bare sånn =\ det du får gjør æ bare å klag saklig og si din mening, 5 er bra, vær fornøyd, men sidn du fikk vit at du fikk 6 hvis du har vært alein så skjønne æ at det e bare bajs, men da kunna ha læreren like godt ikke sagt nå om at du kunna få 6
  • 0
Det høres jo riktig ut at dere kan trekkes ned for samarbeid når dere går hjem hver for seg og lager to presentasjoner, for så å finne ut at dere ikke en gang hadde planlagt hvor mye dere skulle lage hver. Ut i fra det du skriver, høres dette i hvert fall helt riktig ut.
www.steinskog.me
  • 0
ZeLou: Takk for kommentaren. Du har rett at lysbildefordelinga var lik, men hvor mye vi snakka til hvert lysbilde var ganske forskjellig. Jeg la ut, og gikk dypt inn i tema på hvert av de, noe han ikke gjorde. Så helhetlig snakka jeg mye mer.

Snakka med læreren igjen i dag. Nå het det at jeg egentlig ikke ble trekt på grunn av "samarbeid" men at jeg rett og slett ikke snakka meg til noe mer enn en 5'er. Tentamen teller jo ikke, og 5 er jo en bra karakter så jeg gidder ikke klage mer nå. Selv om jeg fortsatt synes det er litt rart

Takk for gode og saklige kommentarer folkens.
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
  • 0
Ha! Ungdomsskolelærere er aldri konsekvente i svaret. Hvis man etterspør mer utfyllende informasjon og begrunnelse for karakteren, så trekker de alltid inn noe annet, som ikke var nevnt i den skriftlige begrunnelsen. Men du skal kun trekkes for det læreren setter opp i den skriftlige begrunnelsen. Altså har ikke læreren gjort det riktig. Hadde jeg vært i din situasjon, og i det kverulante humøret, så hadde jeg bedt om å få vite nøyaktig hva som ikke var bra nok med fremførelsen. Med begrunnelsen at hvis læreren ikke kan fortelle meg det, så har jeg heller ikke mulighet til å forbedre meg til neste gang. Igjen har ikke læreren gjort jobben sin skikkelig. Tipper læreren heller vil gi deg bedre karakter, enn å skulle prøve å forklare deg hvorfor du fikk den karakteren du fikk.

Jeg mener ikke at du har fått en urettferdig karakter, og jeg har heller ingen mulighet til å vurdere det med tanke på at jeg bare har lest et subjektivt referat, men læreren har iallefall ikke gjort jobben sin skikkelig under vurderingen.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg klagde på en historieprøve jeg fikk 5 på. Hadde ALT riktig, ikke én eneste kommentar om hva jeg kunne skrevet mer om eller noe... Så jeg gikk å spurte. Hva var svaret? "Vel, du skjønner at det skal mye til å få en 6'er. Når du skriver prøven, ja. Du skjønner? Og hvis du ser dette med mossekonvensjonen... Nei det mangler visst ikke noe der. Ja, men detter er 5'er". Jeg fikk lyst til å dra henne til der og da Den prøven gjorde at jeg kunne risikere å ikke få 6 i samf (jeg vet det ikke betyr noe, men for meg er bare poenget viktig). Neste prøve fikk jeg 6'er. Jeg sammenlignet prøvene, og hva var forskjellen? Skrev like mye som på forrige prøve liksom

Nå hadde vi sånn prøve på its-learning som det ikke går an å få 6 på! Maks 5. Jeg fikk 5, og den ødelegger snittet mitt Som sagt tidligere, karakterer betyr ikke noe for meg som går i 8., men bare at hun ikke kunne gi meg en ordentlig grunn, blir jeg irritert av.
En Fuego!
  • 0
Problemet er at du har en partner som ikke gadd å jobbe. Det å jobbe hver for seg på et slikt prosjekt er veldig risky, siden du ikke har styring på hva den andre gjør.

Jeg hadde det samme problemet men oppdaget det heldighvis på prøvemuntlig. Da sa jeg bare bai bai. Så gikk jeg opp solo.

Husk på det neste gang; ikke gå opp med den du liker å være sammen med på fritiden, gå opp med den som er like flink som deg på skolen.
Nobody ever went broke underestimating the intelligence of the American public.
  • 0
skjønner ikke at du gidder og syte. 5 er toppkarakter, og det er tross alt bare en tentamen. Hvis det hadde vært tilfelle på eksamen hadde jeg skjønt det..
4.Kings Dont contact us, We'll contact you
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!