Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Mars. En øde planet. Likevel så har denne planeten blitt et fenomen i menneskehetens kultur. Små, grønne marsboere bor der, og de planlegger å invadere jorden. På grunn av f.eks H.G Wells roman Klodenes Kamp, så trodde folk på de historiene. Helt fram til 1976, da de to Viking-sondene landet på den røde planeten. De sendte tilbake bilder som bekreftet at den var øde, altså så var det ikke noen supersivilasjon der. Men kanskje det var mikroskopisk liv der?
Ikke ifølge Viking-sondene. De fant ingen spor på mikroskopisk liv, men det er fortsatt håp for dere som tror på det!
I en ørken hvor man vet det er liv, ble det utført et forsøk. Med de samme type instrument som Viking-sondene hadde med seg til Mars.
De fant ingen liv i ørkenen, selv om man vet at det er liv der!
Så det kan fortsatt være mikroskopisk liv.

Det var innledningen, håper ikke jeg kjedet dere altfor mye!
Denne bloggen handler jo om kolonisering av Mars, så nå skal det handle om det. Mars er jo mest trolig den første planeten vi koloniserer, siden den er den nærmeste, beboelige planeten i vårt solsystem. Planeten er ganske kald i forhold til vår planet, den varierer mellom -63° og 20°. Men med det rette utstyr så er ikke dette et stort problem. Men de beryktede "Dust Devils", de er et problem. De er store, mer enn ti ganger større enn de på Jorden. De kan rage flere kilometer i luften, og de kan være flere hundre meter i bredde. Dette er et av NASA's oppdrag, å finne ut hvordan vi kan beskytte oss mot disse djevlene. Men det finnes større stormer også, som kan dekke mesteparten av planeten. Planeten har også en svak magnetosfære, som beskytter mot solstormer, pluss at atmosfæren er tynn. Men, det er mange positive ting også. Døgnet der er veldig likt vårt eget, den er på 24 timer og 39 minutter, så det blir bare 39 ekstra minutter, som de kan bruke på noe annet!
Atmosfæren kan også beskytte litt mot radiasjon mot solen. Man kan også utvinne oksygen fra atmosfæren. Planeten er bare 1\10 av massen til jorda, men massen er omtrent like stor hvis man ikke tar med havområdene. Sonden Phoenix gikk i dvale 11. november 2008, men før det skjedde, hadde forskerne i NASA fått nye, interessante funn. Blant annet så har de funnet is, som betyr at det er vann på Mars, men det fordamper utrolig fort. Det har også funnet ut at det finnes jordsmonn som man kan dyrke grønnsaker i, som blant annet asparges. Og forskere sier at å terraforme Mars til en grønn planet kan ta så lite tid som 10.000 år!
Det kan høres lenge ut, men jorda ble ikke beboelig før etter ca. 3 milliarder år!
Men så kommer problemet med distribusjonen av jorda der. Hvem skal få det området der, og hvem skal få det?
Men det kan være lenge til vi må løse de problemene. Fordi det mest trolige himmellegemet vi koloniserer først, er vår egen, kjære måne.
  • 0
Kjempeblogg! Dette er et sykt spennene tema. Så vidt jeg har fått med meg så er det for tiden en intern "krangel" i NASA om de skal gå for kolonisering av månen eller mars først.

Uansett så blir det neppe innen vår levetid (desverre) av mennesker kan oppholde seg over lengre tid på månen eller mars.

Det er mange problemer som må løses, blant annet farlig stråling. Men at det kommer til å skje, er det ingen tvil om.

Når det gjelder fordeling av land, tipper jeg at det vil bli et "råd" bestående av de ledene innen astronomi. Hvem som "eier" verdensrommet er jo alerede blitt et problem mtp satelitter, private raketter osv.

Fremtiden er spennende! Håper jeg rekker å få med meg hvvordan det går....
  • 0
Jeg hørte at NASA vil prøve å få det første mennesket på Mars innen 2037
  • 0
  • Vixo
  • Vixo
Jeg fikk ikke helt med meg hva "Dust Devils" er?
  • 0
Å ja, unnskyld, tror ikke jeg hadde forklart det nei
Det er sånn slags støvtornadoer
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!