Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg snappet opp dette spørsmålet fra den danske pollen og lurer faktisk på dette en del selv. Jeg for min del er en grafikkhore og er stolt av det, men både gameplay, historie, holdbarhet og musikk spiller selvsagt også en viktig del. Om spillet har en ufattelig herlig grafikk, hjelper det ikke om spiller suger med elendig gameplay. Det er ikke alle spill som har en spesiell god historie og det er heller ikke alle spill som trenger det for å være gode. Men spill i sjangerne RPG, FPS, action, eventyr, MMORPG bør i alle fall ha en form for historie for at de skal underholde.

Det er heller ikke alle spillene som har lang holdbarhet, men som likevel får gode karakterer. For den tiden du spiller spillet, er du så oppslukt og imponert at holdbarheten blir overskygget. Er dette et problem med dagens spill at mange utviklere lager diverse spill med kort levetid? Enkelte utviklere tenker ikke på at det hadde vært stilig med f.eks. split-screen i spillet. Nettopp split-screen ville ha gjort levetiden mye lengre og underholdningen bedre. Ikke noe som er mer artig enn å kjøre bil mot vennen din i split-screen og se ansiktsuttrykkene når du har klart å presse ham av veien.

God musikk og stemmeskuespillere som lever seg inn i rollene er også noe som er viktig for at et spill skal fenge. Selv om dette ikke er primært det jeg tenker på når jeg spiller, så spiller det inn. Ta f.eks. forskjellen på spillene Ace Combat 6: Fires of Liberation og det nylig lanserte HAWX. Her er det forskjell stemmeskuespillet hvor det førstnevnte har både mer historie og bedre innlevelse av stemmeskuespillerne. Begge spillene er veldig like, men likevel blir de ulike på grunn av dette.

En annen ting som danskene hadde tatt med var "formatet spillet lanseres til". Er dette viktig for deg? Jeg for min del er veldig glad å spille på PC-en og spesielt FPS og strategi synes jeg passer best på PC. At FPS-spill er best på PC kommer nok av at jeg er av gammel rase som liker best å spille med mus og tastatur og disse spillene spilles best med disse dette. Når det kommer til bilspill, synes jeg at det finnes veldig mange bra bilspill til konsoll og gameplayet her fungerer veldig godt. Tenker du på dette når du skal kjøpe spill?

Så hva er viktigst for deg når det gjelder spill, er det grafikken, gameplayet, historien, lyden, holdbarheten eller formatet som er viktigst?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det er ingen mennesker i verden som mener at grafikk er viktigere en gameplay. Deres drømmespill ville være et spill der du der i et lite rom som ser fotorealistisk ut.

Gameplay er og vil alltid være viktigst. Super grafikk kan forbedre gameplayet, men spill med svakere grafikk men veldig bra grafikkstil er også nydelig å ha.
If you are afraid of dying, please stay away from me :)
  • 0
Hva jeg mener er uhyre viktig i ett spill, er historien og karakterene. Hvis dette treffer, er det ett ekstra driv som hjelper på å holde interessen oppe. Selvfølgelig må spill ha ett godt gameplay også, men det blir ofte kjedelig i lengden hvis det ikke er andre faktorer som spiller inn, slik som ja, historie.

Skal ikke stikke under en stol at jeg digger lekker grafikk, det gjør omgivelser og karakterer ofte mer naturlige og "ekte", visse krav stiller jeg jo, men jeg dømmer ikke ett spill utifra grafikken.

Holdbarheten er diskutabel. Jeg vil jo gjerne ha ett spill som varer lenge, men da krever det mer av utviklerne å presentere nye ting hele tiden, ellers blir det fort kjedelig. Dette kan være hyppige bytter i omgivelser, presentasjon av nye karakterer, en uventet tvist i historien etc. Så jeg vil helelr ha ett spill som er helt fantastisk i 10-12 timer enn å ha ett spill som varierer mye i kvaliteten i nærmere 30 timer.

Lyden er også en viktig faktor i ett spill. Musikk er med på å skape stemning, og kan gjøre om ett spill drastisk fra å være lystig og fint, til nervepirrende og nifst. Stemmeskuespill er ikke SÅ uhyre viktig, men troverdige rolleprestasjoner hjelper jo på å kanskje føle noe sympati for karakterene i spillet og at man virkelig vil dem alt godt.

Men som jeg nevnte i starten, historien er en veldig viktig faktor for meg. Må selvfølgelig se an hva slags spill det er. Trenger ingen dyp historie, bare den fenger og holder interessen oppe, er jeg ofte solgt. Men det er ingen tvil om at alle faktorer har noe å si, både når det gjelder grafikk, lyd, holdbarhet, historie og karakterer.

God og spennende blogg Bernt Erik
  • 0
Først og fremst historien og karakterene. Er disse to gjennomført godt nok vil jeg holde ut med selv det kjipeste gameplay (draw-systemet i FF8 anyone?) for å se hva som skjer videre og tilbringe enda litt mer tid sammen med karakterene.
  • 0
For meg er det viktig at spillet er Engasjerende! At du på en måte føler med karakterene i spillet, og at du blir forbanna når du dør etc
Vasa, du blir hva du spiser. Tynn å sprø :P
  • 0
Jeg syntes en engasjerende 1 spiller del, og en knallgod historie er viktigst.
  • 0
det må være engasjerende, gode karakterer, god historie og så er det NØDT til å være utfordrende.. Jeg må ha en utfordring da jeg spiller.. ta f.eks skate 2 hvor jeg nå lager mine egne utfordringer. klarer jeg den gapen, railen osv.osv.
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
Jeg syns at gameplay er det aller viktigeste. Uten et bra gameplay blir ikke spillet gøy og man blir frustrert. Jeg sysn selvfølgelig at grafikken må være god lyd spiller også en veldig stor rolle på om jeg liker spillet. Men det som kanskje sammen med gameplay og grafikk er det viktigeste er nok story. Story spiller en stor rolle for om spillet er gøy.
En annen viktig ting er også holdbarheten den må være god. ps. Bernt Erik en meget god og underholdene blogg
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Jeg driter nesten i grafikken og lyden. JEg ser mest etter god gameplay og holdbarhet
  • 0
Må nok si meg enig i Aiden i denne greia her.. Ting blir uttalt på en veldig riktig og klok måte!.

Gameplay over grafikk!
I am not destroying the world, I'm saving it!" - Albert Wesker
  • 0
etter min menning er gamplay,historie og lydeffekter/musikk viktigst.selv om dette kan variere avhengi av hvilken sjanger et spill er i.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Det er samspillet mellom grafikken, gameplayet, historien og lyden som er det viktige.

Spill som de første Mega Man-spillene er det f. eks gameplayet som står i sentrum, mens den funky lyden, den rene grafikken og den enkle historien bare små byggeklosser som er med på å skape et helhetsinntrykk.

I Crysis er det grafikken som står i sentrum, mens gameplayet står på annenplass.

I Fallout 3 spiller historien en sentral rolle, mens grafikken nesten er glemt, og gameplayet er ikke noe det lyser av.

Et godt spill er det som utgjør samspillet mellom disse faktorene. Selv om spillene satser på vidt forskjellige områder, er alle eksemplene gode spill.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
For meg er et godt Gameplay et must! Lyd og grafikk, er ikke et must, men det trekker spillet litt opp. Angående historie synes jeg selv ikke at alle spill trenger en dyp og god historie. Noen spil klarer seg fint uten.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
spillet må ha gos kontroll og bra multiplayer, som cod 4. ikke inponert over singelplayeren men, multiplayeren er noe som en blir avhengig av !
kjetil
  • 0
Det kommer veldig an på sjanger for meg. Men et fellestrekk er at jeg liker god grafikk. lyd og et godt gameplay. Holdbareheten er ikke så viktig for meg, bare jeg har det gøy når spillet først varer. Klager heller ikke hvis spillet er på PS3, da det er dette formatet jeg liker best å spille på. Det er ikke det at jeg synes det er noe dårligere å spille på 360, men jeg samler hovedsaklig på trophies og ikke achievments, derfor prøver jeg å holde meg til PS3 så mye som mulig. Hadde jeg startet med achievments ville det muligens vært omvendt . Er også veldig glad i en god historie, men i bilspill betyr det absolutt ingenting.
Ære være Naughty Dog!
  • 0
Grafikken mener jeg dytter gameplayet et par hakk oppover, det gjør selve spillet mer levende.
"Fuck you all" - Machine Head
  • 0
Er spillet bra så glemmer en graffiken etterhvert, spillte Ocarina of time for første gang for et år siden og i forhold til nyere graffik så suger det jo. Men etter en time så gjør det ingenting
  • 0
Gameplay, lyd og grafikk er selvsagt viktige faktorer, men selve spiilopplevelsen i sin helhet er helt klart det aller viktigste.. Blir du ikke dratt inn i spillets univers er det ofte et spill du fort glemmer.
Feilfritt sjekketriks: "Excuse me, my dick is broken. Can I bury it in your ass?"
  • 0
Gameplayet er det viktigste. Ingen lyd eller grafikk i verden kan måle seg med ett solid gameplay.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Historien og musikken er veldig viktig. Det er også et pluss dersom gameplayet er bra, men dette er ikke så veldig viktig (SH2 var et EKSTREMT bra spill på tross av gameplayet).
www.steinskog.me
  • 0
Jeg har et godt eksempel på hva som fikk meg til å selge et spill for alt annet enn gameplayet.

Dragon Quest 8 eller noe sånt til PS2 hadde jeg kjøpt meg til 300kr på QXL elns. Det var få RPG-spill som kom ut på den tiden og jeg hadde lyst til å prøve ut andre. Jeg er sikker på at det er det største bom-kjøpet jeg noen gang hadde gjort. Stemmeskuespillet i spillet var skrudd utrolig høyt opp, og de snakker ekstremt oxford english som ikke hjalp noe som helst på. Det ble en monoton steming i spillet, selv om gameplayet var okey. Stemmene ødela utrolig mye for meg som ikke fikk meg til å spille spillet mer og jeg solgte det. Samme med grafikken, den var glitchy og ikke noe pen å se på egentlig...

Jeg er opptatt av designet til et spill, og DQ8 hadde dårlig design. Dårlig design gir mindre steming og et dårligere inntrykk på meg. Jeg har Genji 2 til PS3, skal si deg at kontrollen på det spillet ikke er noe særlig, men det er bare det at man må venne seg til den type kontroll som er noe uvandt. Flere synes det gameplayet er så ufattelig dårlig at spillet ikke er verdt det, men jeg har mye glede av å spille det spillet. Takket være ufattelig god grafikk som er detaljrik og stemningsfull musikk, så hjelper det spillet mye mer opp om du skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder holdbarhet så forventer jeg forskjellig holdbarhet fra spill til spill. For min del så er jeg glad jeg blir ferdig med spillene, fordi jeg har alltid lyst å spille nye! Haha. Akkurat nå så har jeg 6 spill å holde på med og har lyst å bli ferdig med det ene fortest mulig xD
You'll never know, unless you try. You'll only regret sitting wonderin' nite. You'll only get one shot~
  • 0
Det er samspillet mellom grafikken, gameplayet, historien og lyden som er det viktige.

Et godt spill er det som utgjør samspillet mellom disse faktorene. Selv om spillene satser på vidt forskjellige områder, er alle eksemplene gode spill.

Du skrev det jeg tenkte å skrive -.-
  • 0
Me?
You'll never know, unless you try. You'll only regret sitting wonderin' nite. You'll only get one shot~
  • 0
Nei, //remote
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!