Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Kunne ikke vært mer enig med deg Bernt
XBL: iR0N M4N MP PSN: WannabeKrokianer [They call me evergreen, I got leafs all year round]
  • 0
hvis man noen gang(som mann/gutt) gjør noe ulovlig å en hijabkledd politidame er jo det bare å holde kjeft. muslimske damer får jo ikkje snakke til menn hvis ikke de blir snakket til selv.HAHA
I love the powerglove, its so BAD
  • 0
Huff, jeg føler meg litt alene her, jeg er nemlig ikke imot hijab i politiet, selv om jeg ikke er en "si-ja-til"-demonstrant på dette temaet Men jeg har ingenting imot det, ble overrasket da den første beslutningen ble tatt, men ikke mer enn det

En ting jeg er enig i er at debatten er blåst hinsides forbi sin opprinnelige betydning, og det gjelder begge sider egentlig. Det er helt utrolig hva man har trukket inn i debatten. Bare det at media har viet oppslag etter oppslag for en slik fillesak som spørsmålet om et religiøst skaut synes jeg lite om, det viser kanskje noe om hvilke fordommer man har lagt i dette plagget. Det er ikke bare (noen) muslimske kvinner som går med skaut eller sjal eller lignende tross alt

Like forkastelig er måten man har kastet seg over Storberget på, fra debatten på NRK i går til de politiske kommentatorene, har fyren blitt satt i gapestokk, latterligjort og fått erstattet sin menneskelighet med sine politiske feil, jeg ble rett og slett sur. Det verste var likevel hvordan opposisjonslederne nærmet mesket seg i det hele, det ga meg avsmak i munnen.

Denne saken har lært meg én ting - jeg skal ikke bli politiker

PS: I tollvesenet er det lov å bruke hijab, faktisk har det vært tillatt i over ett år

PPS: Til de som tror at bruk av hijab er forbudt i land som Pakistan og Saudi-Arabia, så er ikke dette riktig. Tyrkia skiller seg ut fordi landet er strengt sekulært, mye strengere enn selv Norge er (Norge har en statsreligion).
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Michae, syntes det er bra jeg at noen har andre meninger. Ville blitt veldig kjedelig hvis alle var enige
  • 0
Det har du helt rett i, takk for det
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
"Jeg er imot alt som gir religion økt innflytelse i samfunnet så jeg er naturligvis imot dette også. For meg ville det være en bakvendt utvikling, det er heller på tide at man forkaster overtroiske forestillinger som for lengst er undergravd av vitenskapen og omfavner fornuften."

1000% enig. Kunne ikke sagt det noe bedre selv.
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Jeg er fullstendig imot det dere sier jeg synes godt at man skal få lov til og bruke hijab i politiet. Hadde jeg vært utlending i Norge eller lingnende land så hadde jeg blitt fornærmet om jeg ikke kunne bruke et form for hodeplagg på jobb. Jeg syns at det skulle vært lov og bruke det hodeplagge jeg ville hvis det hører til religionen. Men jeg skjønner godt hva dere mener og at ting bør være nøytrale, men jeg syns at når det gjelder denne saken så burde det være lov.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Ikke hijab i norge!!! Dem burde være nok fornøyde som det er i dag, dem er jo i norge ikke pakistan eller de landa
Solberg'
  • 0
Det er verdt å huske på at hijaben var tenkt tilpasset til uniformen, det vil si samme farge og samme mønster, kort og godt en annen variant av den vanlige politiluen .
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer michae2109:
PS: I tollvesenet er det lov å bruke hijab, faktisk har det vært tillatt i over ett år


Nå kan ikke tollere og politimenn sidestilles heller da. Kryr ikke akkurat av tollere overalt i landet her. Et religiøst eller politisk hodeplagg (hijaben kan betraktes som begge deler) har ingen ting å gjøre sammen med en politiuniform.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Politiet skal være representert av autoritære og nøytrale mennesker. En religion burde derfor ikke få et synlig preg på politiuniformene. Greit nok med religiøse personer som vil gå med et kors rundt halsen eller et annet smykke, men en hijab vil bli for synlig i forhold til hvilket land og religion personen kommer fra. Med så mange personer i Norge som er fremmedfientlige, så vil det i tillegg skape et mer useriøst syn på politiet blandt de som er det.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Tollere representerer da staten like mye som politiet gjør (jeg trodde dette gikk på prinsipp ), selv om de ikke arresterer folk bruker de uniform, de håndhever lover og regler og de representerer den norske stat Forskjellen er vel egentlig virkeområdet, at tollvesenet er underlagt finansdepartementet og at de ikke er like synlig på gata fordi de skal vokte grenseoverganger og lignende Og i tillegg ble denne beslutningen håndtert langt bedre, samt at den ble gjort internt, og det uten å skape voldsomme reaksjoner

Jeg synes det virker som et fint signal å se for eksempel en hijab ved siden av det norske riksvåpenet på uniformen (som har et kristent symbol). Å bruke noe som betyr så mye at det føles som en plikt ved siden av selve symbolet på staten man bor i (en stat som attpåtil er kristen) tyder mer på respekt og lojalitet enn "vi-vil-ikke-tilpasse-oss" synes jeg En kunne lett begynt å kreve at korset i riksvåpenet måtte fjernes fordi det var "diskriminerende overfor ens religion", men i stedet ber man om å få bruke noe man uansett anser (merk: ikke alle gjør dette) som en plikt, og med de nødvendige tilpasninger det krever (bare se på hvordan man har løst det i Storbritannia).
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Hele dette spørsmålet er et latterlig forsøk på å inkludere muslimer inn i politiet. Hvorfor skal ikke samer like gjerne kle på seg fult same utstyr hvis muslimer skal få gå med hijab, burka eller hva nå det heter.

Ganske dobbelmoral dette.
  • 0
Mener at heller ikke tollere burde bruke hijab. Den største forskjellen på tollere og politi, slik jeg ser det, er at politiet i større grad bruker makt mot befolkningen, samt at de i jobben ofte kommer i sitvasjoner med konflikthåndtering.

Hadde ikke gjort meg noe om de hadde fjernet korset, men det er ikke til å komme unna at Norge er bygget på kristne verdier, ikke islamske. Så kan man jo diskutere om det er bra.

Ellers må jeg bare gjenta meg selv om at det ikke er en menskerett å jobbe i politiet. Det er ikke lov å bruke halskors som syns, kors på jakken osv. Det eneste som er synlig på politiuniformen er et bitttttttte liiiiite kors øverst på luemerke. Jeg mener nøytraliteten til politiet overskyger alle andre argumenter.

<i
  • 0
Siterer michae2109:
En kunne lett begynt å kreve at korset i riksvåpenet måtte fjernes fordi det var "diskriminerende overfor ens religion", men i stedet ber man om å få bruke noe man uansett anser (merk: ikke alle gjør dette) som en plikt, og med de nødvendige tilpasninger det krever (bare se på hvordan man har løst det i Storbritannia).


Vi bor da for faen i et land som har vært kristent i 1000 år. Ikke narr meg til å le.

Siterer michae2109:
Tollere representerer da staten like mye som politiet gjør (jeg trodde dette gikk på prinsipp ), selv om de ikke arresterer folk bruker de uniform, de håndhever lover og regler og de representerer den norske stat


Men som sagt, hvor mange tollere ser du? Hvor mange tollere er det i innlandet, der de fleste av oss bor? Det går kanskje måneder eller år mellom hver gang jeg ser en toller. Jeg synes ikke at hijab bør være tillatt i tollvesenet heller for den saks skyld.

Liker forresten måten du bruker smileys på. Lurt å gjøre budskapet ditt mindre provoserende ved å slenge på smileys.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
det er helt meningsløst å bruke hijab i politiet...
farlig er det også hvis en kommer i slåsskamp,vedkommende kan bli kvelt av hijaben
  • 0
Hele dette spørsmålet er et latterlig forsøk på å inkludere muslimer inn i politiet. Hvorfor skal ikke samer like gjerne kle på seg fult same utstyr

Sjekk denne artikkelen http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2557241.ece

Spesielt dette avsnittet:

Klemet Klemetsen var så opptatt av å gjøre politiuniformen tjenlig også i Indre-Finnmark at han tok initiativ til å få laget en prototype av luhkka-en i svart, med politimerke og sjakkbrettrefleks.

Det er noe svært lignende man gjør meg hijab i Storbritannia og Sverige (i den grad ordningen brukes )

Vi bor da for faen i et land som har vært kristent i 1000 år. Ikke narr meg til å le.

Ta det med ro, jeg mener ikke det, men nye nordmenn med en annen religion kunne hatt anledning til å gjøre det. Men det gjør de ikke, de respekterer at landet har vært kristent i 1000 år og har kristendom som statsreligion. Den ene personen dette faktisk gjelder krevde heller ikke å få fjernet korset fra riksvåpenet i uniformen på grunnlag av sin personlige religion, hun ba simpelthen om å få bruke et plagg hun føler er en religiøs plikt sammen med uniformen. For meg er det mer et uttrykk for respekt enn respektløshet

Men som sagt, hvor mange tollere ser du? Hvor mange tollere er det i innlandet, der de fleste av oss bor? Det går kanskje måneder eller år mellom hver gang jeg ser en toller. Jeg synes ikke at hijab bør være tillatt i tollvesenet heller for den saks skyld.

Ettersom et av de viktigste argumentene i debatten har gått på politiets "verdinøytralitet" trodde jeg dette dreide seg om prinsipper, ikke hvor synlig den aktuelle statsmaktrepresentanten er Likevel har ikke avsløringen av at hijab er tillatt i tollvesenet skapt like mye bruduljer, noe som får meg til å mistenke at dette med synlighet som du selv påpeker har mer med saken å gjøre. Er det lettere å akseptere noe når man slipper å se det spør jeg meg selv om da

Liker forresten måten du bruker smileys på. Lurt å gjøre budskapet ditt mindre provoserende ved å slenge på smileys.

Takk for det Jeg liker ikke å skape et dårlig debattklima som kanskje kan føre til langvarige nag, og forsøker derfor å få ned graden av "fiendtlighet" i innleggene mine

det er helt meningsløst å bruke hijab i politiet...
farlig er det også hvis en kommer i slåsskamp,vedkommende kan bli kvelt av hijaben


Det hadde i hvert fall skapt bruduljer
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Bra sagt michae2109
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
  • 0
Siterer michae2109:
Ta det med ro, jeg mener ikke det, men nye nordmenn med en annen religion kunne hatt anledning til å gjøre det. Men det gjør de ikke, de respekterer at landet har vært kristent i 1000 år og har kristendom som statsreligion. Den ene personen dette faktisk gjelder krevde heller ikke å få fjernet korset fra riksvåpenet i uniformen på grunnlag av sin personlige religion, hun ba simpelthen om å få bruke et plagg hun føler er en religiøs plikt sammen med uniformen. For meg er det mer et uttrykk for respekt enn respektløshet


Man kan ikke endre begynne å endre riksvåpenet på grunnlag av at hijab ikke tillates i politiuniformer. Korset i riksvåpenet har vært der ganske lenge, noe hijab ikke har vært for å si det sånn. Dersom noen skal bruke såpass annerledes plagg i en politiuniform, er man nødt til å akseptere alskens plagg. Da er det ikke lenger en uniform. De kunne like gjerne gått i hverdagsklærne sine.

Siterer michae2109:
Ettersom et av de viktigste argumentene i debatten har gått på politiets "verdinøytralitet" trodde jeg dette dreide seg om prinsipper, ikke hvor synlig den aktuelle statsmaktrepresentanten er Likevel har ikke avsløringen av at hijab er tillatt i tollvesenet skapt like mye bruduljer, noe som får meg til å mistenke at dette med synlighet som du selv påpeker har mer med saken å gjøre. Er det lettere å akseptere noe når man slipper å se det spør jeg meg selv om da


Selvsagt er synligheten av det aktuelle plagget en stor del av det hele. Mange ser ut til å glemme hvorfor politiet i det hele tatt er iført uniformer. Det er for å kunne lett gjenkjennes av allmennheten, og dermed ødelegger for eksempel hijaben hele poenget med en politiuniform. Og selvsagt er det lettere å akseptere noe man ikke ser særlig ofte. Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig om alle regjeringsmedlemmer hadde plikt til å bruke rød g-streng, da det ikke er synlig. Om de plutselig ble nødt til å bruke svære lilla kapper derimot... Vel, det var kanskje et noe tvilsomt eksempel...

Siterer michae2109:
Takk for det Jeg liker ikke å skape et dårlig debattklima som kanskje kan føre til langvarige nag, og forsøker derfor å få ned graden av "fiendtlighet" i innleggene mine


Ja, du skriver provoserende uprovoserende, Michael. Men selv synes jeg at litt fiendtlighet er nødvendig for å kunne provosere frem en skikkelig debatt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Epic Bender:
det er helt meningsløst å bruke hijab i politiet...
farlig er det også hvis en kommer i slåsskamp,vedkommende kan bli kvelt av hijaben


ROFL!
For fucksake, that's unacceptable.
  • 0
Et viktig kompromiss når det kommer til uniformen slik jeg ser det blir å tilpasse (for eksempel) en hijab til uniformen slik at de passer i hverandre. Så godt tilpasset at hijaben kan anses som en variant av politiluen, ikke et unøytralt avvik. Ting som farge og mønster kan fungere bra her, så vidt jeg vet er det dette man har gjort i Storbritannia.

I tillegg må det alltid brukes skjønn når det kommer til slike saker. Oppfyller personen andre kriterier for å komme inn i politiet? Vil plagget være til plage for personen i arbeidet? Kan det tilpasses uniformen? Alle slike ting må man se på, samt grunnen til hvorfor man skal tillate det. Og det er noe man må tenke på. Tenk hvis en sikh med turban ville bli politi og var kvalifisert. Skulle han måtte velge mellom turban og ambisjonen (litt satt på spissen)?

Hvert tilfelle må sees og vurderes for seg selv. Men det bør være greit å la en person som ønsker å bli politi å slippe å måtte velge mellom noe de anser som en plikt og jobbambisjonen. Det er dette valget hele situasjonen beror på, og så lenge tilpasninger kan gjøres burde ikke spørsmålet om verdinøytralitet være et problem. Politiet håndhever tross alt mange verdier på vegne av staten. Den enkelte politibetjents holdninger vil heller ikke forsvinne om man "gjør det mindre synlige"; egentlig sier ikke en hijab så fryktelig mye om personens holdninger uansett, problemet er vel heller at den gjør det lettere å "anta" hvordan betjenten er. Og det kan skape problemer for betjenten i arbeidet.

Når det kommer til synlighet ville jeg følt det samme om de eksemplene du kom med I sånn måte er det ikke rart man reagerer når symbolet blir så synlig som en hijab er. Men hvis vi bruker prinsippfasthet her, kan en hijab sidestilles med et lite krusifiks når det kommer til verdinøytralitet og i kraft av at de begge er religiøse symboler. Forskjellen/problemet sådan er ikke selve symbolet, men reaksjonene og følelsene det eventuelt kan vekke fordi det er synligere. Det er med andre ord mer synligheten enn selve betydningen av symbolet som gjør at man skiller mellom et krusifiks og en hijab, for med unntak av dette er de svært så sidestilte som symboler sett fra standpunktet til "mannen i gata". Usynliggjøres symbolet, forsvinner ofte problemet (ignorance is bliss? ), men troen bak det blir ikke mer borte enn om personen hadde båret en prestekappe.

Oi, hvis jeg skriver så uprovoserende at det blir provoserende har jeg på en måte gjort meg selv en bjørnetjeneste Har prøvd å "sakeliggjøre" teksten litt og kuttet ned på smileyene
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Hiijab er rett og slett noe tull. Grunnen til at de bærer denne greia er fordi muslimske menn ikk vil at folk skal glane på dama deres
4.Kings Dont contact us, We'll contact you
  • 0
Siterer michae2109:
Et viktig kompromiss når det kommer til uniformen slik jeg ser det blir å tilpasse (for eksempel) en hijab til uniformen slik at de passer i hverandre. Så godt tilpasset at hijaben kan anses som en variant av politiluen, ikke et unøytralt avvik. Ting som farge og mønster kan fungere bra her, så vidt jeg vet er det dette man har gjort i Storbritannia.


Hijaben kan vel aldri tilpasses politiuniformen såpass godt at ingen legger merke til den. I alle fall ikke dersom poenget med hijaben skal opprettholdes. Selvsagt er det et stort steg i riktig retning å tilpasse hijaben til uniformem, men jeg synes fortsatt ikke at man er helt i mål.

Siterer michae2109:
Hvert tilfelle må sees og vurderes for seg selv. Men det bør være greit å la en person som ønsker å bli politi å slippe å måtte velge mellom noe de anser som en plikt og jobbambisjonen. Det er dette valget hele situasjonen beror på, og så lenge tilpasninger kan gjøres burde ikke spørsmålet om verdinøytralitet være et problem. Politiet håndhever tross alt mange verdier på vegne av staten. Den enkelte politibetjents holdninger vil heller ikke forsvinne om man "gjør det mindre synlige"; egentlig sier ikke en hijab så fryktelig mye om personens holdninger uansett, problemet er vel heller at den gjør det lettere å "anta" hvordan betjenten er. Og det kan skape problemer for betjenten i arbeidet.


En hijab kan utvilsomt skape store problemer for en betjent ja. Det finnes utallige rasistiske grupper og enkeltindivider som er såpass sterkt imot denslags i politiet, eller til og med religionen generelt, at det kan gå riktig ille. Spesielt siden de som bruker hijaben er kvinner. Dette er selvsagt et viktig argument mot bruken av plagget i uniformen.

Siterer michae2109:
Når det kommer til synlighet ville jeg følt det samme om de eksemplene du kom med I sånn måte er det ikke rart man reagerer når symbolet blir så synlig som en hijab er. Men hvis vi bruker prinsippfasthet her, kan en hijab sidestilles med et lite krusifiks når det kommer til verdinøytralitet og i kraft av at de begge er religiøse symboler. Forskjellen/problemet sådan er ikke selve symbolet, men reaksjonene og følelsene det eventuelt kan vekke fordi det er synligere. Det er med andre ord mer synligheten enn selve betydningen av symbolet som gjør at man skiller mellom et krusifiks og en hijab, for med unntak av dette er de svært så sidestilte som symboler sett fra standpunktet til "mannen i gata". Usynliggjøres symbolet, forsvinner ofte problemet (ignorance is bliss? ), men troen bak det blir ikke mer borte enn om personen hadde båret en prestekappe.


Jeg ville nesten tørre å påstå at prinsipper har veldig lite å si i akkurat denne saken for veldig mange. Det er nettopp synligheten som spiller størst rolle, og når det lyser hvilken religion vedkomne tilhører på lang vei på grunn av en hijab, er det ikke rart at mange reagerer. Meg selv inkludert. Men jeg ville også påstå at det dermed er lite poeng i å stadig sammenligne hijaben med et krusifiks, da det er synligheten det spiller på. At en person bærer et krusifiks synes veldig lite, og dermed har det ingen umiddelbar innvirkning på verken uniformen eller andre menneskers oppfatninger og antagelser av betjenten. Som veldig ofte er svært viktige.

Siterer michae2109:
Oi, hvis jeg skriver så uprovoserende at det blir provoserende har jeg på en måte gjort meg selv en bjørnetjeneste Har prøvd å "sakeliggjøre" teksten litt og kuttet ned på smileyene


Du prøver så hardt å være uprovoserende at du irriterer vettet av alle og enhver. Neida, fullt så ille er det selvsagt ikke. Du er ikke den eneste som formulerer deg såpass uprovoserende heller. Suppeelsker også har alltid gjort nettopp det.

Beklager forresten for det sene svaret. Var rett og slett ikke klar over at du hadde kommentert innlegget mitt.

Siterer ReMinD:
Hiijab er rett og slett noe tull. Grunnen til at de bærer denne greia er fordi muslimske menn ikk vil at folk skal glane på dama deres


Det er overhodet ikke tullete for de som faktisk bærer det. Det inngår i troen deres, og burde derfor respekteres på lik linje med selve religionen.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Neida, fullt så ille er det selvsagt ikke. Du er ikke den eneste som formulerer deg såpass uprovoserende heller. Suppeelsker også har alltid gjort nettopp det.


Aha?

Siterer Suppeelsker:
Liker forresten måten du bruker smileys på. Lurt å gjøre budskapet ditt mindre provoserende ved å slenge på smileys.


Jeg synes faktisk at den setninga var så provoserende at jeg lurte på om jeg kunne ta den med. Vil ikke være slem mot Michael uansett hvor uenige vi er
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!