Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For noen uker siden var det Snåsamannen som stjal alle overskriftene i norske medier. Nå er det hijab som er den hete poteten. Klart Knut Storberget har bæsjet grundig på leggen med tanke på fremgangsmåten og med blasfemi-saken den siste tiden er for øyeblikket den statsråden som er mest utsatt.

Jeg synes litt synd på Knut og det er litt av et press på han nå. Selvsagt burde han ikke ha bestemt at hijab skulle brukes sammen med politiuniformen slik han gjorde, men heller tatt debatten slik at alle kunne ha bidratt til sine meninger og funnet frem til en demokratisk løsning. Nå er alle sint på Knut og han gjør ikke annet enn å forsvare seg. Alltid skal man finne en syndebukk og syndebukken denne gangen er og blir Knut.

Jeg er ikke rasistisk og liker at vi har mange forskjellige invandrerkulturer her i Norge. Jeg har mange invandrervenner og jeg liker å snakke med dem og ha et godt forhold til dem - det krydrer tilværelsen synes jeg, men når det kommer til hijab-saken er jeg også i den kategorien som ikke vil at politidamer skal bruke dette hodeplagget. Er man politi, så er man politi og må følge etter retningslinjene for hva politiet skal bruke i uniformen. I ambulansetjenesten er det også veldig strengt bare for å ta det eksempelet og her har man knapt lov til å sminke seg før man går på jobb. Man har ikke lov til å lukte røyk og man må holde god hygiene samt følge lovene om uniformsbruk. Alle som går i uniform er pliktig til å holde retningslinjene for uniformsbruken og ikke sette på noe ekstra som ikke står i uniformsloven. Selv om mange invandrerkvinner føler seg hjemme i hijab og som er en del av kulturen deres, så må de bare innse at hijab ikke er et plagg som brukes av politiet og dermed heller ikke skal være der.

Jeg har ikke meldt meg på "Nei til hijab" på facebook, men jeg har klare meninger om at hijab ikke skal være en del av politiuniformen. Her går det grenser og en politiuniform er en politiuniform ikke noe man bare kan klæsje på ett eller annet.

Hva mener du? Skal invandrerkvinner i politiet får lov til å bruke hijab eller har du samme mening som meg?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Skal en ting tillates må mere tillates, feks narrehatter, turbaner ++++++. Så jeg er kraftig imot, religion og politiarbeide skal aldri blandes
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Har nok samme mening som deg. Politiuniformen skal være nettopp uniform, det ligger i ordet. Men jeg mener at debatten er blåst langt ut av proporsjoner og bryr meg egentlig ikke om en slik fillesak lenger. Men jeg konstaterer at land som Storbritannia og Sverige klarer seg helt fint med å tillate hijab. Forøvrig har jeg ikke noe imot at kvinner går med hijab utenom tjenestegjøring i uniform.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det er som en sier ... det heter UNIform av en grunn... det er ikke en multiform. Dessuten finner jeg Hijab krenkende.
Well butter my back and call me a biscuit!!
  • 0
Jeg er imot alt som gir religion økt innflytelse i samfunnet så jeg er naturligvis imot dette også. For meg ville det være en bakvendt utvikling, det er heller på tide at man forkaster overtroiske forestillinger som for lengst er undergravd av vitenskapen og omfavner fornuften.
  • 0
  • BrUS
  • BrUS
-Ulven-... ok, den var bra

Jeg synes ikke hijab hører hjemme i politiet. Slik som jeg forstår det, skal muslimske kvinner vise minst mulig hud, og de skal heller ikke ha kontakt (fysisk) med andre menn.

Med mindre jeg er helt på bærtur... betyr dette at de ikke kan arrestere noen? Jeg vet ikke om andre metoder for å sette på håndjern enn å sette dem på manuelt

Uansett, hijab med politiuniform minner mer om et Haloween-kostyme, og jeg synes det burde holde seg til den sjangeren.
Beasts all over the shop... Sooner or later you will turn into one of them.
  • 0
Jeg er ingen forkjemper av religion snarere tvert i mot, men jeg ser ikke helt problemet med at de har hijab i politiet. I f.eks. militæret er det mer en et hodeplagg uten at det er noe problem. Det er jo også noen som har prøvd og disigne politihijaber. Resten av uniformen er jo der, og jeg tror de fleste vil se at det er politi selvom de har hijab på hodet. Jeg synes det er like støtende at vi har staskirke eller at kassadama på ica har et kors rundt nakken.
Gud er død. Faen også.
  • 0
Jeg mener at de ikke bør bruke hijab i politiet. Ikke på grunn av prinsippet om innblanding av religion eller noe sånt, men rett og slett fordi jeg mener at Hijad kan, blandt mange, minske respekten for politiet.

Det er mange fordomsfulle mennesker i Norge, og hvis en av disse ser en politi-betjent med Hija, vil de sannsynligvis bare tenke: "Ah. Hijap-snut" o.l. eller ikke se på dem som politi-betjent i det hele tatt. Respekten ville rett og slett minske om Hijab ble tillatt, så derfor er jeg imot.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Mener det er mange forhold som taler imot hijab i politiet.

1. Politiet skal være verdinøytralt. Dette betyr at når du møter politet skal du være sikker på at den tjenestepersonen du møter ikke lar sine beslutninger farge av relgion e.l

2. Hijab brukes som kvinneundertrykkelse i en rekke land. Det kan ikke være slik at kvinner fra disse landene skal komme til norge å se norsk politi med hijab.

3. Hijaben er i seg selv et upraktisk plagg med tanke på egensikkerhet. Tenker på kvelning i slåsskamp o.l.

4. Kvinner som er så muslimske at de ønsker å bruke hijab er ofte så relgiøse at de ikke kan ta på fremmede menn, bade med menn osv. Dette blir et problem mtp pågripelser, svømmetest på politihøgskolen osv.

5. Det er INGEN menneskerett å bli politi!!!!

Skriver bevist ikke at jeg ikke er rasist. Mener det må være lov å være kritisk til andre relgioner uten å bli stemplet.

Bruk gjerne hijab, men ikke i politi, forsvaret osv.
  • 0
Jeg er i mot hijab i politiet. Greit at noen går med hijab frivillig, men jeg ser på det som unødvendig å dekke til kvinner. Dessuten har det klesplagget absolutt ingen ting å gjøre i det norske politiet når det er forbudt i offentlig rom i Tyrkia, et land med 99 % muslimer.

Muslimer står på sitt og vil ha særbehandling, så det er på tide å vise dem at de ikke skal ha noen særrett framfor for eks. buddhister, hinduer eller kristne.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Jeg er imot hijab i politiet. Som Suppeelsker sier, vi må ikke bli mer muslimske enn muslimene selv.
Spilldiskusjon, ikke bullcrap.
  • 0
Jeg ønsker alle innvandrere velkommen, men de har det med å tilpasse seg vår kultur, våre regler og våre normer.
De kommer til Norge for å dra bort fra sitt eget land, derfor har de ikke noen grunn i det helle tatt til å prøve å gjøre landet mer som det landet de dro fra.

Dessuten skal politiet alltid være nøytrale. De er ikke mye nøytrale med hijab, turban eller noe annet religiøst plagg.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg er mot Hijab i politiet!
Hvorfor?
Fordi det er mindretallet som skal tilpasse seg om man ikke har et klart bilde av hva som er best.
En politiuniform skal være lik for alle uavhengig av religion og etnisk tilhørelse at politiet utrykker religionen sin gir evt. kriminelle en formening om bakgrunnen til politiet, noe som er negativt.
Jeg har ikke noe særlig mot Hijab generelt sett og jeg tror ikke jeg har noen grunn til å kalle meg rasist, men "beggars can't be choosers"
They're Having So Much Fun, It's Illegal!
  • 0
Hijab har ingenting i politiet å gjøre.

Hvis hijab blir tillatt, hvorfor ikke vikinghjelm for de som tror på norrøn mytologi, turban for hinduister og pirathatt for de som tror på Det flygende spaghettimonsteret?

Mange som sier at hijab ikke er et religiøst plagg, men noe kvinnene velger å bruke.

Som Sørlending, hvis jeg hadde blitt politi, kunne jeg fått gå med Start-lue til uniformen? Kunne en bergenser gått med sydvest og støvler? Nordelending med skinnlue? Bærum-soss med hårbånd? Bonde med Felleskjøpet-caps?

Dette er noe man velger å bruke, på lik linje med hijab, men satt litt på spissen.

Det er ingen menneskerett å bli politi. Dersom muslimske kvinner vil bli politi i Norge, får de finne ut hva som er viktigst for de:

Hijab eller å bli politi.
Ja, det er meg.
  • 0
I politiet skal du både være og se nøytral ut, du skal ikke blande religion sammen med jobb tenker nå jeg..
Ihvertfall jeg mener det er lettere å ta en vanlig politimann på alvor enn en med hijab. Dette er en religions-politisk konflikt selvsagt, men å se "jødehatter", hijaber samt kanskje til og med tydelige kors rundt halsen fra kristne blir litt for mye for meg..
La jobb og religion ligge hver for seg!
Feilfritt sjekketriks: "Excuse me, my dick is broken. Can I bury it in your ass?"
  • 0
Siterer bjabbe:
Jeg synes det er like støtende at vi har staskirke eller at kassadama på ica har et kors rundt nakken.


I prinsippet er jeg enig men et kors rundt halsen påvirker ikke uniformen ettersom det ikke vil synes. Hadde muslimene i politiet begynt å gå med et halvmåne-smykke rundt halsen tviler jeg på om det ville blitt noen stor sak ut av det, en hijab derimot endrer uniformen drastisk og er særdeles iøynefallende (bare se hvordan folk stirrer på jenter i hijab i Oslo). Det blir som om kristne politifolk skulle gått rundt med et stort blinkende kors på hodet.

Nå er ikke kassadamer på ICA offentlige tjenestekvinner, ei heller er det noe forbud mot hijab der, noe alle som bor i Oslo vet. Helt enig angående statskirken, den er en antikvitet.
  • 0
Vill de bo i Norge får de tillpasse seg landet, å ta av seg tørklene sine...
  • 0
Våre nye landsmenn bør innrette seg etter vår kultur, er ikke værre enn det. Tragisk at det skal få så stor oppmerksomhet i media.
No guts, no glory.. Suck on my carrot, end of story..
  • 0
Nå er jo hijab en del av kulturen til kvinnelige muslimer, ikke bare sammenheng med religion. Men jeg er enig i det kengro sier. Det handler om prinsipper. Blir hijab lov, blir rosa hatter lov, og til slutt blir politiet seende ut som et karneval.

Dette kan virke veldig hatefullt mot muslimer, men det er det selvfølgelig ikke. Samme for meg om det er hijab eller nisselue folk søker om å gå med!
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Og dermed var diskusjonen over. Storberget trakk for kort tid siden hijab forslaget.

Han ville derimot ikke si noe om prossesen rundt forslagt. . . .
  • 0
Er enig med de fleste her, politiet skal være nøytralt og derfor er jeg i mot hijab i politiet. Er også i mot hijab i forsvaret.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Denne saken handler om muslimske damers kamp mot "den store onde majoriteten". De har for fanden ingen rett til få særbehandling fremfor andre. Vist islam og muslimske regler er så viktige som det de skal ha det til, burde de ha tenkt på dette lenge, før de utdannet seg som politi. Enkelte ting sier seg selv, dette er en av dem. Jeg er på ingen måte rasistisk når jeg sier dette blir langt ute på sidelinjen for hva som er en fornuftig forslag. En arbeidsdag uten hijab må jo være bare positivt, da det ikke har noen konsekvenser. Undertrykkelse hører ikke hjemme i politiet, de får for liten respekt av folk fra før...
  • 0
NO hijab thankyou!
I love the powerglove, its so BAD
  • 0
Hijab! Jeg antar at de ikke vil gå med det engang.
De blir jo tvunget av familien til å gå med hijab!
Jeg tror at de politi kvinnene som går med hilab ikke hadde fått så mye respekt heller. Jeg har ingen ting i motat de går med hijab,men jeg er i mot at de skal bruke hijab i politiet,
Shitting dick nipples
  • 0
Politiuniformen er jo da, nettopp en UNIFORM! Den har allerede et godt design. INGEN grunn til å endre på dette, SELV om det er et religiøst plagg. Hvis Hijab blir lovlig, vil vi måtte åpne for alskens av kult-plagg som lilla morgenkåper eller noe sånn...
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!