Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For cirka to uker siden foretok jeg et drastisk bytte av yrke. Helt spesifikt begynte jeg å jobbe som tilkallingsvikar til barnehage.

Fra før av hadde jeg en langt mindre glamorøs jobb - og det faktum at jeg påpeker at jobben min var mindre glamorøs enn å skifte bleier og tørke snørr sier sitt om hva jeg holdt på med.

Jeg vegrer meg faktisk litt mot å si hva det faktisk var jeg hadde som jobb. Når folk før spurte meg ansikt til ansikt hva jeg holdt på med svarte jeg nonchalant at jeg jobbet som vikar gjennom et vikarbyrå. Hvis de spurte videre om hvor jeg vikarierte, ble jeg fort litt svett.

En god venn tipset meg om at jeg kunne vri om på stillingstittelen slik at det ikke hørtes like feil ut, noe som forsåvidt var en god idé, bortsett fra at jeg til tross måtte forklare hva jobben min gikk ut på uansett.

"Så, hva driver du på med da," spør du meg.
"Jeg jobber som parkettkosmetolog," svarer jeg, og prøver ubevisst å gjøre meg så usynlig og ubetydelig som mulig. Samtidig håper jeg at du ikke kommer til å spørre hva det er, selv om jeg vet det er uungåelig.

"Umm, hva er det da?"
"Øh, det er, sånn, umm....
Vaskekjerring."

Og der har dere den nakne sannheten. Jeg var vikarierende vasker. På en ungdomsskole. I fem måneder.

Gud, Allah, L. Ron Hubbard, det er deilig å ha byttet jobb!

Sånn sett så passer jeg bedre sammen med barn enn sammen med mopper og eldre vaskedamer. For det første er de søte små mer på mitt mentale nivå enn de nevnte vaskedamene - og dette er helt sant, bare spør de som kjenner meg - og for det andre kan jeg, for en gangs skyld si hva jobben min er med rak rygg og stolthet.

For å sette ting i perspektiv så jobbet jeg først på en fiskeolje fakbrikk i Ålesund, så flyttet jeg til Trondheim og begynte som vasker. Å begynne i barnehage var for meg, uten tvil, en befrielse.

Men ikke misforstå, det er ikke slik at jeg har mentale problemer og selvmordstanker som følge av det jeg har jobbet med. Tvert imot, faktisk. For hele den tiden jeg har tjent penger på yrker som ikke har vært helt hva jeg ville kalt perfekte for meg, så har jeg skrevet for Gamereactor - og det er dette som har vært den ultimate redningen. Uansett hva jeg har jobbet med; uansett hvor skittent, nedverdigende og usselt arbeidet mitt har vært, så har jeg hele tiden hatt Gamereactor som et ess i ermet.

Hvis jeg på et gitt tidspunk følte meg spesielt langt nede, så var redningen bare en liten hvit løgn unna.

"Så, hva driver du på med da," spør du meg.
"Jeg skriver for et spillmagasin som heter Gamereactor," svarer jeg med et småfornøyd smil.
"Åh, tøft! Det har jeg lest. Skriver du for dem? Fett!"

Og med ett føler jeg meg to meter høy og verdens kulest person. Så derfor vil jeg gi en takk til alle her på gamereactor: den proffesjonelle og dritbra redaksjonen, de trofaste leserne og ikke minst dere her på nettsiden.

Takk skal du ha gamreactor. Virkelig: tusen takk!!!

<bild>

Ok, jeg innrømmer at dette var sannsynligvis det dårligste illustrasjonsbildet jeg kunne brukt. Men for å berge æren min litt vil jeg helst at dere ser mer på bildet enn på filmnavnet. Se for dere at.... æsj, jeg gir opp, det her klarer jeg ikke å snakke meg ut av. Bare les bloggen!
/Adrian Berg / Undersått / Gamereactor Norge
  • 0
Så lenge man får betalt for jobben, så er det jo greit ;)
  • 0
Kindergarten Cop er dritkul.
Carl Thomas Aarum / Gamereactor Norge
  • 0
Nåja...Skriv en blogg hvis du blir pissa i trynet under bleieskift...
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
  • 0
  • Missing Avatar
  • eila
Jeg jobber som vikar i barnehage selv, og trives veldig godt med det! Har jobbet mye på stor og liten avdeling, og også med barn som trenger ekstra hjelp. Synes det er litt synd at fok tror barnehagejobb bare er å skifte bæsjebleier.

Håper du trives godt!
"I was a professional twice over - an analyst and a therapist. The world's first analrapist." - Tobias Fünke
  • 0
Å få jobbe i barnehage er det beste som finnes, Eila!

Jeg tror ikke jeg kan tenke meg noe mer givende å holde på med, og da tar jeg med i betraktningen: lærer, hjernekirurg og nobels fredsprisvinner.

Så langt har jeg bare møtt søte unger som ler og vil leke og ha det moro - og så noen som griner, men de er søte likevel.
/Adrian Berg / Undersått / Gamereactor Norge
  • 0
  • Missing Avatar
  • eila
Helt enig!

Så er det vanskelig å ha en dårlig dag når man jobber med barn. Er jo nesten umulig å være i dårlig humør så gode og glade som de er! Spesielt når man får en god klem sånn helt ut av det blå, eller en haug med amøbe-tegninger. Så sier de så mye rart, som at Jesus har bursdag på 17. mai. ^^

Har dere hatt karneval i barnehagen enda?
"I was a professional twice over - an analyst and a therapist. The world's first analrapist." - Tobias Fünke
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!