Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For cirka to uker siden foretok jeg et drastisk bytte av yrke. Helt spesifikt begynte jeg å jobbe som tilkallingsvikar til barnehage.

Fra før av hadde jeg en langt mindre glamorøs jobb - og det faktum at jeg påpeker at jobben min var mindre glamorøs enn å skifte bleier og tørke snørr sier sitt om hva jeg holdt på med.

Jeg vegrer meg faktisk litt mot å si hva det faktisk var jeg hadde som jobb. Når folk før spurte meg ansikt til ansikt hva jeg holdt på med svarte jeg nonchalant at jeg jobbet som vikar gjennom et vikarbyrå. Hvis de spurte videre om hvor jeg vikarierte, ble jeg fort litt svett.

En god venn tipset meg om at jeg kunne vri om på stillingstittelen slik at det ikke hørtes like feil ut, noe som forsåvidt var en god idé, bortsett fra at jeg til tross måtte forklare hva jobben min gikk ut på uansett.

"Så, hva driver du på med da," spør du meg.
"Jeg jobber som parkettkosmetolog," svarer jeg, og prøver ubevisst å gjøre meg så usynlig og ubetydelig som mulig. Samtidig håper jeg at du ikke kommer til å spørre hva det er, selv om jeg vet det er uungåelig.

"Umm, hva er det da?"
"Øh, det er, sånn, umm....
Vaskekjerring."

Og der har dere den nakne sannheten. Jeg var vikarierende vasker. På en ungdomsskole. I fem måneder.

Gud, Allah, L. Ron Hubbard, det er deilig å ha byttet jobb!

Sånn sett så passer jeg bedre sammen med barn enn sammen med mopper og eldre vaskedamer. For det første er de søte små mer på mitt mentale nivå enn de nevnte vaskedamene - og dette er helt sant, bare spør de som kjenner meg - og for det andre kan jeg, for en gangs skyld si hva jobben min er med rak rygg og stolthet.

For å sette ting i perspektiv så jobbet jeg først på en fiskeolje fakbrikk i Ålesund, så flyttet jeg til Trondheim og begynte som vasker. Å begynne i barnehage var for meg, uten tvil, en befrielse.