Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg blir rystet over hvordan media har blåst opp ting fra å være en liten fjær til å bli en stor kalkun. Ikke minst etter uttalelsene til spesielt Bjarne Håkon Hansen og andre kjente personligheter. Snåsamannen som han blir kalt i media har vært veldig ofte i media og dette har ført til mye virvar rundt omkring i landet samt her på Snåsa. Nesten alle har hørt om Snåsamannen eller Snåsakaill'n som vi kaller ham og etter boka ble lansert, har han figurert mye i media og mange tusen personer har valfartet til Snåsa i håp om å få hjelp til sine "uhelbredelige" problemer.

Nå synes jeg synd på hva Joralf har måttet gjennomgå den siste tiden og hvordan media har haselert med han. Tross alt har han en evne som er unik og ikke mange i Norge kan skryte av, eller i hele verden for den saks skyld. Mange tror på han mens andre ikke. De som ikke tror sier dette er kun placebo-effekten som gjør at mennesker føler seg friske etter å ha blitt håndpålagt av ham.

Jeg har ikke hatt noen plager og kan ikke skryte av å vært til Joralf, men min mor var der og fikk utrolig mye hjelp samt mange andre personer som jeg kjenner. Faktisk har babyer vært til Joralf og fått hjelp på grunn av plager de har hatt. Her på Snåsa har vi en profilert og kjent kommunelege som tror på Joralf sin behandling og det har skjedd flere ganger at legen har sendt nedover pasienter til Joralf og Joralf har sagt til pasienten at han ikke kan hjelpe og sendt de til legen.

Hva menes med placebo-effekt? Wikipedia sier dette om dette;

Placeboeffekt er et begrep som brukes om personlig eller kulturelt skapte forventninger som forårsaker eller medvirker til psykisk og fysisk forbedring i en tilstand. Placeboeffekt kan observeres uten at det er gitt et aktivt virkende middel eller som en konsekvens av «skinnbehandling». Begrepet har vært i bruk fra 1780-tallet.

Et placebo betegner ofte en «sukkerpille», «narrepille» eller en «skinnbehandling» som ikke har målbar medisinsk effekt, men som kun har til formål å studere placeboeffektens innflytelse - gjerne i forbindelse med forskning, f.eks på legemidler eller naturmidler.

I test gir en ofte placebo, som bør være en pille, kapsel, krem eller kur som visuelt, i smak, konsistens og/eller tekstur er identisk med det midlet som egentlig skal utprøves, dog uten de(t) aktive virkestoff. En gruppe får det middelet som skal testes, mens en kontrollgruppe får placebo for å registrere effektene i de to gruppene og forskjellene mellom dem. Normalt vil man kunne registrere grader av placeboeffekt i begge grupper, men ofte vil resultatene av det aktive midlet klart (signifikant) skille seg fra det man kan finne i placebogruppen.


Mange sier Joralf kun gir personer som hjelpes en form for placebo-effekt. Selvsagt, man vet jo hvordan psyken er og med en gang man hører at noen er kvalme, så føler man seg litt kvalm selv. Flere tester er blitt kjørt på personer som tror de har mottatt smertelindrende piller og følt seg mye bedre etter å ha tatt dem, som kun har fått falske piller. Kroppen lurer en til å tro at pillen hjalp. Det er nettopp dette mange "vitenskapsmenn" og mange andre har kommentert - Joralf forårsaker kun placebo.

Skal jeg være helt ærlig, så vet jeg Joralf har egenskaper som faktisk healer folk og har kunnet skrive en hel bibel med historier om folk som har blitt lindret for smerter og som de selv har fortalt. Faktisk har Joralf hjulpet små babyer og hvordan blir de påvirket av placebo-effekten? Kan noen forklare meg det? De vet jo ikke at de problemene de har skal være der eller ikke. I tillegg til dette er Joralf også synsk. Har har en rekke ganger funnet frem til ting og tang som folk har mistet bare ved å ta på dem, snakket med dem og dette er også noe som ikke mange kan.

At det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke forstår, eller som vi ikke skal forstå er jeg ikke i tvil om og fra mitt ståsted så vet jeg hva Joralf er god for. Han er hjertevarm og kan hjelpe folk som sliter og det har han gjort i en mannsalder uten å ta så mye som en krone for. Jeg har et åpent sinn og har bestandig hatt det. Jeg tror både på spøkelser og ufoer og at en person som Joralf har de egenskapene er jeg ikke i tvil om.

Snåsakaill'n har hjulpet mange titusener med personer, men nå begynner han å bli gammel ( 83 år) og skjønner godt at han vil bruke resten av tiden til familie og kone. Nå ønsker jeg at han får en fin tid fremover uten sjas og mas fra medier som tror eller tviler på han - la mannen få fri og heller takk dere til den hjelpen han allerede har gjort - for Joralf skal ha en stor takk og mange tusen roser for hjelpen han har gjort opp igjennom livet sitt...

Vil du vite mer om Snåsamannen, så finner du litt om han her på Wikipedia

Skrev teksten sendt i natt - skriver best da og nå håper jeg det kan bringe frem en aldri så liten diskusjon om hvor vidt dette er palcebo eller ikke. Hva mener dere andre? Kan en slik person som Joralf kanskje ha vært Jesus? Har mange spørsmål selv og som sagt jeg har et åpent sinn og tror på det meste - til og med skjebnen tror jeg på...
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Man kan vel ikke forvente annet enn oppstyr når man gir ut en bok og sier man har helbredende evner.
  • 0
Tror ikke Snåsamannen gir en Placebo-effekt.

Av alle de personene har har hjulpet så kan ikke alle bare tro at de er blitt friske?

Jeg tror også det er mer mellom himmel og jord enn hva øye og sunn fornuft kan forklare. Om Snåsamannen har en kanal til gudomlighetene eller om han bare har en positiv kraft i seg er for meg likegyldig. Så lenge han gjort så mye godt og hjulpet så mange personer som han har gjort må vi bare respektere mannen.

De som mener dette er en Placebo-effekt eller kaller mannen for en "svindler" har bare lyst på sine 15-minutters berømmelse.
"...easy with the uzi, John Juzi"
  • 0
Meget godt sagt John Juzi og nettopp dette jeg også mener. For jeg har mange bevis på alt det han har gjort og kan selv ikke tro det er mulig, men det er det!

Nei - en unik person uten tvil
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg tror ikke han har noen overvitenskapelige evner. Jeg tror placeboeffekten bare er en av flere naturlige forklaringer, uten at placeboeffekten er noe negativt. Det er tross alt en viktig del av selv den seriøse legevitenskap. Om han hjelper folk er jo dét det viktigste.
Dessuten bruker jo også legevitenskapen medisiner som har sitt opphav i naturen. Noen planters helbredende effekt er ikke forbeholdt når de behandles og skrives ut på resept av autoriserte leger.

Jeg tror altså ikke på healing eller at Snåsamannen er i besittelse av noen slike evner, men hvorvidt han har "helbredende evner" kommer an på hvordan man definerer sistnevnte. Jeg vil påstå at han har den samme graden av helbredende evner som en hvilken som helst annen doktor.

Det jeg reagerer på er ikke måten Snåsamannen fremstår. Jeg respekterer hans tro selv om jeg ikke tror på det samme. Det jeg reagerer på er når høytstående politikere går ut og nærmest oppfordrer til å heller gå til presten/medisinmannen enn til akutten. Snåsamannen har som nevnt i denne tråden faktisk henvist besøkende til autoriserte leger i tilfeller han følte det var nødvendig.
Mulig Helse-Hansen gjør et forsøk på å få ned sykehuskøene, men det er i så tilfelle et lite gjennomtenkt forsøk.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jepp - Joralf har en rekke ganger henvist folk til lege med at han ikke har kunnet hjelpe, men så har også kommunelegen her på Snåsa gjort det samme og sendt pasienter til Joralf for hjelp.

Men jeg er også inne for at det er legene vi skal bruke om det er noe vi sliter med, men det er interessant å vite at det finnes alternative metoder som er litt mer underlige enn det å gå til legen og at det hjelper kan mange tusener fortelle om

Godt svar var det fra deg også Strategist
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det er vel utringsfrihet her i landet? Så Hansen bør vel få si hva han mener uten at det skal få konsekvenser for jobb/privat. MAn må tro det man selv vil. SLik som de professorene som er på TV, som sier at Joralf er den største løgneren i Norge, da må man tenke seg om, 50000? mennseker er ikke det gode nok bevis så vet ikke jeg.

Kanskje Gud kan ha noe med dette, det vet jeg ikke, for det er ikke alt som kan/bør forklarest her i verden. Så jeg personlig tror på Snåsamannen og jeg blir ikke påvirket av det foreskempel Hansen sier.

For folk mener jo at han påvirker mange mennesker, det er Feil, han har ikke påvirket meg! Stå på Hansen og Snåsamannen.

Han tar ikke betaling, sier at de må forsette hos legen osv. Det er fantastisk gjort.
  • 0
Siterer Rattata12:
Så Hansen bør vel få si hva han mener uten at det skal få konsekvenser for jobb/privat.
Om helseminister har han et ansvar for å moderere seg selv. Han kan få tro hva han vil, men pga embetet han besitter bør han vokte uttalelsene sine.

Siterer Rattata12:
da må man tenke seg om, 50000? mennseker er ikke det gode nok bevis så vet ikke jeg.
50k mennesker er ikke bevis i det hele tatt.

Siterer Rattata12:
For folk mener jo at han påvirker mange mennesker, det er Feil, han har ikke påvirket meg!
Elendig argumentasjon.

Siterer Rattata12:
Han tar ikke betaling, sier at de må forsette hos legen osv. Det er fantastisk gjort.
Det kan jeg være enig i.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hvorfor flytte denne debatten fra tråden dedikert til emnet, hvor det også foregår debatt, og over til bloggseksjonen? Som man kan se, http://gamereactor.no/forum/?forum=3&thread=16837&findid=457
086,
diskuteres akkurat det emnet i den tråden. Hvorfor ikke holde det der?

Uansett, som man kanskje kan se på den ovennevnte tråden, er jeg ikke blant de som tror blindt på Gjerstad. Jeg tviler ikke på at han har hjulpet en mangfold ulike mennesker, med et bredt spekter av ulike lidelser og plager. Når det er sagt, så tror jeg overhodet ikke at det er noe "overnaturlig" i aksjon, men snarere placebo-effekten kombinert med andre helt naturlige, og genuine, årsaker. Ser at Strategist også forklarte dette på en utmerket måte.

Det finnes også en del ting som skurrer rundt Gjerstads såkalte evner. En ting er jo at han nekter å la noen komme i nærheten av ham med apparater som eventuelt kan motvise evnene hans, og det er det at han for det aller meste hjelper de som ikke lider av de virkelig alvorlige lidelsene. Med andre ord de som virkelig trenger det, som kreftsyke barn på Rikshospitalet. Det henviser også til at han gjør svært lite en helt normal doktor ikke kan gjøre, og derfor stiller jeg meg ved siden av Strategist og hans påstand om at Snåsamannen ikke har mer helbredende evner enn en vanlig lege.

Men det har kanskje ikke så alt for mye å si om mannen virkelig har evner utenom det vanlige, men snarere det faktum at svært mange mennesker nyter godt av det. For det er jo i bunn og grunn det som virkelig gjelder.

Men det er også en del andre ting som virker noe tvilsomt. For eksempel det at han klager over så mye oppmerksomhet i media og lignende. Hva forventet han når han går med på å gi ut en bok der han hevder å ha "overnaturlige" evner? Det ville neppe glidd rett under bordet ubemerket.

Det er også en annen ting jeg finner merkverdig med det hele, som jeg også har nevnt i den andre tråden opptil flere ganger. Det er det at det blir for dumt å unnskylde seg med at han er så gammel, og derfor ikke kan stille opp til testing, for han har drevet på i nesten 60 år, og han kan da ikke ha vært over åtti år hele tiden? Det er jo også slik at dersom slike evner påvises vitenskapelig, kan det ha virkninger langt innover dagens medisinske verden. For alt vi vet kan det jo hende at det lages medikamenter som baserer seg på noe ala det Gjerstad eventuelt benytter seg av? Vanskelig å si, og dersom Gjerstad faktisk er synsk eller lignende, burde han jo kunne innse dette.

Siterer Strategist:
Det jeg reagerer på er når høytstående politikere går ut og nærmest oppfordrer til å heller gå til presten/medisinmannen enn til akutten. Snåsamannen har som nevnt i denne tråden faktisk henvist besøkende til autoriserte leger i tilfeller han følte det var nødvendig.


Der må jeg si meg helt enig. Det blir bare for dumt å oppfordre mennesker til å droppe autoriserte leger og sykehus til fordel for personer som for alt vi vet ikke har slike evner overhodet. Inntil det er påvist at noen har evner som faktisk kan helbrede, hold deg til sykehusene først og fremst, og eventuelt prøve med "healere" dersom alt annet slår feil.

Men, jeg vil også si at jeg synes Joralf Gjerstad er et flott menneske, som hjelper andre mennesker i hytt og gevær, tilsynelatende uselvisk.

Siterer Rattata12:
Det er vel utringsfrihet her i landet? Så Hansen bør vel få si hva han mener uten at det skal få konsekvenser for jobb/privat. MAn må tro det man selv vil.


Som Strategist nevner, kan ikke helseministeren si akkurat hva han måtte føle for i media. Han har et vist ansvar, og kan derfor ikke si hva han måtte ønske. Han kan imidlertid tro hva som helst, det har han full rett til.

Siterer Rattata12:
For folk mener jo at han påvirker mange mennesker, det er Feil, han har ikke påvirket meg! Stå på Hansen og Snåsamannen.


Huh? Så det du sier er at du oppfatter deg selv som alle mennesker?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • KlM
  • KlM
ARGH Snåsamannen tar over GR!
Jeg er nå ganske dum nå jeg da
  • 0
Snåsamannen - som person er jo sikkert en helt fenomenal fyr. Han hjelper folk, gratis, fordi han tror han bruker magi. Det han ser er at når han utfører "magien" sin tror også "panisenten" at det faktisk ER magi. Noe det selvsagt ikke er. Og ja, jeg er helt sikker i min sak, for hvis jeg ikke hadde hatt rett i dette kunne jeg bare forduftet. Alt jeg noen gang har trodd på ville vært feil, og mitt syn på livet måtte endres.

Tingen er at HVIS dette faktisk "er" magi, så strider det mot ALT annet i hele universet! Det kan ikke være magi. Det skremmer meg faktisk å se at helt normale greie og oppegående mennesker fremdeles tror på dette.

Jeg prøver ikke å lage noen diskusjon om dette, eller å skaffe med 15 minutters berømmelse, men basert på alt annet i hele verden: Det er placebo.

Bernt, jeg tror også på UFOer. Sjansen for at det finnes UFOer er 99.99999999999999osv.. Samme med aliens. Men spøkelser, ånder og magi er rett og slett noe som mennsker har skapt av egen fantasi. (Religion er også slik..)

Dere kan kalle meg trangynt og arrogant og alt dere vil, men dere får meg ikke til å tro på magi før dere beviser at ALT annet jeg noen gang ha opplevd, sett, hørt, følt, er FEIL.
Det var ikke meningen å fornærme noen i denne kommentaren altså.. Ikke snåsamannen heller. Han er jo bare snill!
Big Lawls. Very big ones...
  • 0
Det trenger ikke å være snakk om magi, da! Absolutt ikke! Dette er bare noe vi ikke _forstår_ ennå. Vi glemmer alt for ofte av at vi ikke er noe annet enn siviliserte dyr, vi er ikke altvitende og vitenskapen har enormt mye igjen å oppdage. Jeg tror ikke det bare er snakk om ren placebo-effekt, slik som Bernt påpeker så har han også hjulpet barn. Jeg vet ikke om Snåsamannen har gjort det, men det snakkes om andre personer med liknende evner som har hjulpet dyr. Spedbarn og dyr kan vanskelig narres til å tro at de har fått noen behandling, og videre innbille seg at de skal bli friske.

Vi diskuterte dette i religionstimen i dag, og mange kunne komme med personlige historier om nære familiemedlemmer som hadde fått hjelp av Snåsamannen, eller andre med liknende evner. En del har slektninger med såkalt "varme hender", som hjelper på med å lindre smerte. Det er ikke umulig at de har opparbeidet en evne til å samle varme/energi i hendene sine. Mange bruker jo varmeputer til nakken når de har vondt der, som hjelper på smerten.

Det som er litt spesielt, er jo at Snåsamannen og en del andre liksom skal klare å "heale" noen over telefon. Noen hevdet i klassen at noen har sett litt inn på dette, og disse menneskene som driver med det (og som har resultater og vise til) bruker bestemte måter å uttrykke seg på, bestemte ord, når de snakker med pasientene. Dette skal kunne sammenliknes med måter psykologer opererer på. Og det ble luftet en tanke om at disse uttrykksmåtene kanskje gjør et eller annet med hjernen vår, som gjør at den bedre leger kroppen din. Vi vet ennå ganske lite om hvordan vår egen hjerne fungerer, så det er absolutt ikke utenkelig.

Noe jeg finner fascinerende, rent sosialt, er etter at denne boken og saken om Snåsamannen ble stor og kjent, så har utrolig mange overalt begynt å snakke om hvordan deres slektinger/bekjente faktisk har tydd til slike alternative midler og fått hjelp! Det har liksom blitt akseptert å gjøre slikt, og dele det med andre.
Jeg kom til å tenke på dette, ettersom jeg nettopp har skrevet en artikkel-dings om psykisk helse, hvor jeg fant ut at i dag har folk det mye lettere med å bli forstått om de sier de føler seg deprimerte. Mens for ikke så altfor mange år tilbake ble du ansett som "rar" om du begynte å snakke om slikt.
  • 0
Angående UFOer: Jeg tror også på dem. Sjansen for at det finnes UFOer er faktisk 100% - intet mindre!
UFO = Uidentifisert Flygende Objekt

Om det finnes utenomjordiske vesener som besøker jorda i flygende "tallerkener" er jeg derimot mer i tvil om. Muligheten er selvsagt der, men ingen av de mange observasjonene jeg til nå har hørt om virker det spor overbevisende. At det finnes liv der ute i universet et sted er ganske sannsynlig, men at det kommer og besøker jorda tviler jeg sterkt på.

Spøkelser tror jeg er et resultat av elektriske felt, naturfenomener vi ikke helt kan forklare og menneskelig fantasi og innbillning.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Ingen vet hva som er årsaken, men folk føler at de får hjelp. Så lenge de sitter igjen med denne følelsen etterpå, og Joralf ikke tar ei krone betalt... så må da det være helt ok?
Ærlighet varer lengst, men du bli faan ikke rik av det!
  • 0
Jeg tror på at noen mennesker har spesielle helbredende evner, og Placebo er ingen motbevis. Som du sier, Bernt Erik, hvordan kan placebo fungere på en baby? En annen person med slike helbredende evner hjalp til og med et rådyr som lå og pinte seg utenfor huset hans. Rett etterpå sprang det mellom trærne like friskt igjen. Kan placebo fungere på dyr? Uansett om Snåsamannens krefter kan forklares, er det garantert noe særegent og sjeldent som går i spill. Selv om placebo spiller en rolle hos voksne mennesker, er den teorien for enkel. Det er noe mer.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg tror på Gud, Jesus og Engler.
Men jeg holder meg til Fakta og vitenskap i samhold med relgion.

Og jeg tror det er Placebo effekten som er igang.
My Brain...
  • 0
  • yama
  • yama
Selv er jeg en skeptiker. Og når det gjelder den evnen som så mange sier Joralf har, så vet jeg ikke hva jeg skal tro. Som Strategist har skrevet kommer det ann på hvordan man definerer "helbredende". Og dermed avgjør definisjonen hvorvidt det kan kalles en "placebo-effekt". I noen tilfeller så kanskje han faktisk helbreder personen, i andre tilfeller så kanskje det heller blir en "placebo-effekt".

Det med at "X personer kan ikke ta feil" synes jeg det er et elendig argument. Ting blir ikke mer korrekt jo flere som enes om det.


Når det gjelder UFO'er vil jeg ikke argumentere imot at utenomjordinger finnes. At vi er alene i dette uendelig store universet har jeg sterk tvil om. Det ville hvertfall vært veldig sløsing med plass. Det jeg derimot ikke er like overbevist om er at det er en god ide og oppsøke dem.


@ Jacsterd: På hvilket nivå går gud, jesus og engler + vitenskap og/eller fakta hånd-i-hånd? Ikke misforstå. Om du er reiligiøs er det det samme for meg, det er ditt valg og vi lever i et fritt land. Men tror man på gud og engler og slikt så er ikke noe av det mer bevist enn feks "healer" evner.
"My name is Linus Torvalds and I am your god" -- Linus Torvalds
  • 0
Jacsterd: Hvis du tror på vitenskap kan du umulig tro på gud. Tror du på gud kan du umilig tro på vitenskap. Sånn er det bare. Lev med det.

Yama: "At vi er alene i dette uendelig store universet har jeg sterk tvil om. Det ville hvertfall vært veldig sløsing med plass." - Ganske dårlig argument, hvem er det som "sløser" med plassen da? Alt har jo bare skjedd som følger av naturlover, det er ingen som har "sløst" eller bestemt hva som skal skje på noen måte.
Big Lawls. Very big ones...
  • 0
Siterer litestorm:
Jacsterd: Hvis du tror på vitenskap kan du umulig tro på gud. Tror du på gud kan du umilig tro på vitenskap. Sånn er det bare. Lev med det.
Du aner ikke hvor feil du tar... På det litt teoretiske plan: Hvorfor kan ikke Gud ha skapt en vitenskapelig logisk verden? Ikke at jeg tror det er tilfellet, men det kan jo alltids hende. Eksistensen av en Gud er kke motbevist - og kan derfor ikke utelukkes hundre prosent - noe han har til felles med healing.
Dog når man blander engler inn i bildet begynner man å komme ut på det litt mer usikre teologiske plan.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
"Hvis du tror på vitenskap kan du umulig tro på gud."

Selvfølgelig kan man det. Det kommer ann på hvilken gud, eller hva du tror på. Men ærlig talt, som strategist nevner, er det vanskelig å tro på f. eks. kristendommen når engler, himmel og helvete og de aller tåpeligste ting blir dratt inn.

Selv er jeg åpen for så ufattelig mye, men jeg kan ikke tro fullt ut på dette, før jeg har opplevd det selv. Placebo tror jeg er normalt i de fleste tilfellene, men mer enn det kan jeg ikke si.
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Folk har sine syn på relgion, ok

Jeg tror på mine saker, og dere på egne saker.
Så hvorfor begynner dere å kommentere meg når dette er om Snåsamannen?

Hold dere til bloggen.
My Brain...
  • 0
Personlig er jeg litt usikker på sånt, tror det finnes mange der ute som lett lar seg rive med i slikt.

Placebo er ellers et veldig flott band da
Ralph Wiggum "Super Nintendo Chalmers? I got carsick in your office"
  • 0
Det er ein del vitenskapsfolk som meiner at menneske kroppen har nok immunressurser til å kunne "helbrede" dei aller fleste sjukdomer og plager. Medisinsk eller alternativ placebo er nesten "irrelevant" så lenge pasienten tror at det kommer til å fungere.

Ref: http://www.youtube.com/watch?v=e1AQPue7FEM&feature=channel
A good General does not lead his Army to destruction just because he knows it will follow.
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg tviler ikke. Det finnes, og vil alltid finnes, krefter vi ikke kan forstå. Hva som er i gang her er jeg ikke sikker på, men så lenge det hjelper er det bra.

Jeg ser ikke problemet i å tro på slikt. Det er gode krefter i verden og det er dårlige. Fårstår vi alt? Nei. Tror jeg det har med gud å gjøre? Nei, jeg tror ikke på gud. Tror jeg det har med det naturlige gode i mannen? Ja. Det stråler jo godhet av ham, det er bare å se bilder og klipp med han, så vil dere merke det.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
"Om det finnes utenomjordiske vesener som besøker jorda i flygende "tallerkener" er jeg derimot mer i tvil om. Muligheten er selvsagt der, men ingen av de mange observasjonene jeg til nå har hørt om virker det spor overbevisende. At det finnes liv der ute i universet et sted er ganske sannsynlig, men at det kommer og besøker jorda tviler jeg sterkt på."

Strategist:
La oss si for morro skyld at du er et romvesen, som har oppdaget en planet som yrer av liv. Du kikker nærmere, og ser at her finnes det, om noe primitivt, intelligent liv. Ville du virkelig tatt en sjanse, landet midt i en storby på denne planeten, veievet med armene, rope "HER ER JEG! Vær hilset!" og laget peace-tegn? Neppe. Du ville vært ytterst forsiktig, ettersom for brå tiltak ville skape kaos og panikk blant disse primitive vesnene, og hvem vet hvor langt de vil gå for å kanskje ødelegge deg, i frykt for at du er farlig eller kanskje vil erobre planeten deres med din overlegne teknologi.

Så lenge du og planeten hadde vært så langt fra hverandre innen vitenskaplig forståelse og "opplysthet" vil den dummere parten mest sannsynlig føle seg usikker og truet.
Nettopp derfor mener jeg sannsynligheten for at aliens besøker i det skjulte eller studerer jorda er høyere enn de fleste vil tro, men at de ikke kommer til å åpenbare seg uansett, før vi viser at vi er klare for det. Eller, for å skru opp paranoia-faktoren enda mer.. Kanskje de har gjort kontakt, men såklart med et av våre største statsoverhoder/ledere først. Men disse lederne har valgt å ikke offentliggjøre det, nettopp av frykt for panikk.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!