Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Over lunsj i dag hadde jeg en interessant samtale, men følte entusiasmen var altfor liten, så tenkte det var lurt å se hva folk her tenkte om det. ;)

Jeg gleder meg så ufattelig til den dagen vi kutter ut penger. Da tenker jeg kontanter, cash, lapper og mynter. Den dagen vi endelig går over til rent kortbruk (eller noe i den retningen, ser jo ut til at kort blir likt av mange).
Folk som leser litt nyheter har sikkert sett dette nye ID-kortet som skal være hendig for folk som reiser, da et av funksjonene dens er pass.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2889194.ece
Dette er jo bare et frampek av hva fremtiden vil bringe. :)

Konkrete grunner til at jeg gleder meg sånn, er at jeg i grunnen finner kontanter ganske upraktisk. Alle som har stått i ei kasse og opplevd å gå tom for vekslepenger foran en uendelig lang kø av kunder vet hvor stressende det er! Om alle hadde brukt kort, ville jo ikke dette problemet oppstå. Kunden kunne betalt med kort, og om nødvendig kunne butikken ha hatt muligheten å refundere kontoen til brukeren.
Da jeg var i Praha og skulle bruke buss og metroen, MÅTTE jeg ha mynter for å få billett! Det ble et skikkelig ekstra-arbeid å hele tiden passe på å ha tilstrekkelig med mynter for hånden.
Er godt mulig det ville blitt lettere for staten å passe på at alle de som sitter på store formuer var flinke og betalte skatten sin. Hørte mye snakk om det på radioen rundt nyttår, om folk som tok ut enorme penger fra sparekontoen sin og gjemte unna kontantene, slik at staten ikke skulle finne det.

Problemer rundt dette som kan oppstå er jo tekniske feil og feil på kortet, og uten kontanter står man fast. Men dersom kort og pengeoverførsel var eneste måte å betale på, ville systemet nok blitt langt mer sikrere enn det er i dag. Jeg vil si det også er en mengde rent sikkerhetsmessige sider vi trenger å forbedre før å kutte ut kontanter blir reelt. Når jeg er på ferie bruker jeg omtrent kun kontanter, av frykt for at noen skal finne på å tappe kontoen min. Dessuten er det skummelt hvor enkelt enkelte nettbutikker gjør det for kort-tyver. Jeg vet at på komplett kobles jeg aldri opp til noe sikkert betalingssystem, så dersom noen tok kortet mitt og skrev inn infoen (alt som trengs står på kortet), så kunne de bestilt seg noe på min regning. Slike ting måtte selvsagt også bli utarbeidet til å bli sikkert nok.


Jeg tar kun ut penger dersom jeg må, ellers drar jeg visakortet og trives godt med det. Håper at hele verden også kan bruke samme valuta en dag. :) Noen syns liksom "kan jo ikke slutte med kontanter, er jo så greit å ha da...". Hva tenker du? ;)
  • 0
Jeg kommer til å savne kontanter
Er noe helt eget ved å sitte med masse CASH i nevene ^^
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Jeg hadde ikke savnet mynter og sedler
Hadde vært så fint med alt på et kort,siden jeg bruker nesten bare bank kort også;)
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Når du først har kortet til en person og koden, sitter du jo med alle pengene til eieren av kortet..
Det er jo ikke så gøy? Næy, bunker med lapper med strikk rundt seg er fortsatt tøft
"Fuck you all" - Machine Head
  • 0
Haha! Hadde nettopp en skoleoppg. om at jeg skulle være "verdens hersker i en uke"

Jeg tok for meg dette temaet! Det ville ikke vært noe som het penger, men heller rettigheter etter hvor mye man jobbet. Alle kunne holdt på med det man liker, noen unntak da dessverre
  • 0
Det økonomiske systemet verden over ville være mye mer sårbart om vi skulle fjerne kontantene helt. For ikke å glemme det faktum at folk ikke ville lære seg å håndtere penger - noe som ville føre til flere og oftere finanskriser - fordi det ble alt for abstrakt. Når pengene bare blir fantasiverdier lærer ikke barn seg til å benytte dem med måte.
Og ville du følt deg trygg med å overlevere din f.eks. seks år gamle sønn et bankkort som var knyttet til alle pengene han eide når han bare skulle ned på butikken for å kjøpe seg en godtepose? Hva om han mistet kortet? Hva om noen stjal det fra ham? Som seksåring er han knapt høy nok til å strekke seg for å legge småpengene på disken - langt mindre i stand til å rekke opp for å dra kortet...
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
ville blitt mindre korrupsjon og en mer fredlig verden glemte jeg å legge til
  • 0
Siterer sirupkaramell:
ville blitt mindre korrupsjon og en mer fredlig verden glemte jeg å legge til
Hvordan. Store summer overføres per i dag også via bankene til de som driver med korrupsjon - det skjer ikke i kontanter.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
I min verden ville man jobbet med det man likte, penger ville ikke fantes, pga av godvilje og all arbeidskraft ville alle til slutt fått eiendeler gratis etter hvor mye man jobbet. Ville blitt mindre arbeidsledighet, og bedre miljøer rundt omkring! Ok, det ville blitt vanskelig.. Kanskje det ville blitt mer identitetstyveri?
  • 0
For det første finnes ikke den verden der. Den verden du lever i dag er mye mer farligere og penger har alt å si.

PATETISK JA, men penger kan man FAKTISK kjøpe mennesker også videre. Mennesker er ikke vært en ting når det kommer til penger. Du drepte en unge når du kjørte rundt.

Du drepte denne stakkars ungen du må betale noen millioner som forsikringen din ordner. Men har du egentlig tenkt du drepte en liten unge? Tenkt deg hele den familien der.

Tenkt deg hvor mange som bruker kortene til vær andre da. Hadde jo bare blitt kaos, hva med de som ikke kan få bankkort? En seks åring som Strategist nevner hadde aldri klart å lære seg at penger må man spare også vurdere hvordan man brukes. Ungen hadde blitt fattig med engang også fått renter på seg si eksempel mastercard ^^.


Dette hadde ikke blitt en bra verden. Vis du ikke har tid til å vente på vekslepengene kan du handle om kvelden.

Lagt til 2009-01-28 19:30:
Jeg hadde savnet dem. Men de forsvinner aldri
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
Hvis du ikke er glad i cash bør du ikke dra til usa. Har aldri opplevd makan til mynter og sedler. Etter en uke har du ca 1 kg med små cent....
  • 0
Siterer snappa:
Hvis du ikke er glad i cash bør du ikke dra til usa.
Eller Zimbabwe... Der må man ha en trillebår med penger for å kjøpe et brød - enda de har innført 100 trillionerdollarseddler (Zimbabwiske dollar).
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hadde vært greit med bare kort, men er jo kos med litt cash engang i blant. Gir en god følelse med lommeboka stinn av cash ;)

Tar en sjanse og ønsker deg velkommen til GR =) (tror ikke jeg har sett deg her før - correct me if i'm mistaking ;) )
Ja, det er meg.
  • 0
Jeg er enig. Penger er noe man trenger også i opplæring. Hadde det f,eks vært hackere i verdensklasse som slo seg sammen og hacked DNB, og ribbet den for alle penger som fantes, det ville ikke vært bra...

Strategist: Ja, og tenk å tatt var på den i 50 år, når inflasjonen er borte... Rik?
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Cash er greit nok, men etter at jeg fikk kort har jeg funnet ut at det egentlig er mye mer praktisk og greit enn kontanter.
  • 0
Siterer Filimonki:
Strategist: Ja, og tenk å tatt var på den i 50 år, når inflasjonen er borte... Rik?
Dessverre vil det ikke være praktisk mulig. Inflasjonen kan godt være 231% p.a slik som Zimbabwe opplever nå. Det er bare å trykke opp enorme mengder nye seddler, og/eller skremme bort alt av utenlandsk investering. Deflasjon derimot kan vanskelig nå et tilsvarende nivå. De måtte i så fall ha en enorm verdiskapning og øke reservebeholdningen av utenlandsk valuta eksponensiellt. Deflasjon varer sjelden over lengre perioder og langtidstrenden er så godt som alltid inflasjon.
For ganske mange år siden kostet kroneisen 1 krone (det var derfor den fikk sitt navn), nå kryper prisen gradvis oppover mot 17-18 kroner - et tydelig bilde på inflasjonen som har vært i Norge.
Det som vil skje i Zimbabwe er sannsynligvis at de enten vil skifte valuta, eller "nullstille" sin nåværende valuta. Dermed vil 100 trillionerdollarseddelen måtte veksles inn mot en slikk og ingenting - eller bli verdiløs som annet enn samleobjekt om 50 år.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Tenk hvor kjipe filmer hadde blitt i framtiden da! "Do you have the money?"
"Yes, they are in this card"

Det er jo ikke tøft.. Tankevekker, ikke sant?
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Kontanter er bra .

*Folk har bedre kontroll over kor mykje dei bruker når det i kontanter .

*Filmer der dei før leverte ein koffert full av penger, vil nå bli bytta ut med koffertar med eit kredittkort. Ikkje same spenninga. Blir også vanskelegare for politiet å gøyme ein liten sendar blant kortet
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Jeg foretrekker kontanter. Som nevnt ovenfor sitter du i saksa dersom noen på et eller annet vis får tak i kortet ditt
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Jævlig greit å ha litt kontanter i lommeboka da. Som reserve. Enig i at kort er praktisk altså, men du mister lettere kontrollen også.
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Uten kontanter kan du aldri jobbe svart, Mafiaen ville egentlig ikke kunne sende over de store summene de gjør i dag. Og når du skulle handler Crack på hjørnet, skulle du bare Tradet i noe annet, ikke noe "klask (med en 50 dollar i hånda) for å si "hade""

Ingenting hadde blitt det samme som det er i dag, men det er også moro å se at det står 100.000,- ++ på konto da ;D

Det kommer til å være litt av begge. Men kanskje det blir til at det ikke er mynter ihvertfall. At vis man skal få igjen 14 kr så blir det satt på kortet istedet for å få det i mynter. bare de vanlige lappene vi har idag.

Kontanter <3
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
Andreas-Fox: det var det første som slo meg og


Jeg syntes helt ærlig at det er en grei balanse slik som det er akkurat nå. Kontanter er veldig greit å bruke i mange sammenhenger,særlig når det gjelder mindre beløp. Og tenk på alle kort maskinene som måtte lages hvis kontantene gikk vekk! Hvis du skal låne en hundrings av en kompis så må han dra den "bærebare kortmaskinen" som du alltid går rundt med som belaster kortet ditt automatisk. Det ville heller ikke vært lønnsomt for alle f.eks. brus automater å ha ta imot kort. Det er litt styr å flytte penger via kreditt når det gjelder mindre beløp. Men det er et meget godt "what if" spørsmål. Bra blogg
Nobody ever went broke underestimating the intelligence of the American public.
  • 0
Avskaff kortene og gå over på kun kontanter.
  • 0
Inne mellom er det godt å kunne ha vanlig cash i hendene, men for det meste er det kortene som får kjørt seg. Tror nok jeg også ville ha savnet pengene ja

God blogg igjen Medli
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Kronestykker og sedler synes jeg er greit å ha
Bare tenk på små barn da, de ville ikke være i stand til å håndtere et kort
Derfor er cash kommet for å bli
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!