Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Matte. Det uendelige strevende faget.
Noen hater det og noen elsker det.
Jeg for min del elsker det.

Jeg hadde den glede av å gå 'teknisk tegning' i fjor, og måtte dermed gjenom litt av ingeniørenes matte. Ingeniør-matte er ikke enkelt, så når jeg nå går påbyggings året, er matten en enkel sak. Det er en enkel grense mellom rett og galt i matten. Ikke sånn som i norsk hvor svaret ditt er rett før du begrunner det litt nøyere. Det er ikke rett å rope "Wergeland!" når læreren spør etter en romantisk dikter. Du må begrunne hvorfor i all verden er en romantisk dikter.

Matte trenger ikke disse begrunnelsene. Alt du trenger er en utregning og to svar under et kort svar, ofte under tall. Det er jo ikke alle som skjønner formlene som er satt opp og som blir satt ut når det kommer et laaangt regnestykke. Det er ok det. De trenger bare en mer enklere forklaring enn det mattelæreren gir dem.
Alt du egentlig trenger er å se på en formel og skifte ut bokstavene i den med tall. Det er ikke verre. Selv når det kommer et langt stykke så trenger du ikke frike ut. Bare løse ett regnestykke om gangen.

Elsker når noe har enten rette eller gale svar. bare å tegne en rett strek gjennom rette og feile svar, og ikke en bølgete svak strek mellom rett og galt som norsk gjør.
"I definitely want Brooklyn to be christened, but I don't know into what religion yet."
  • 0
Har T-matte matte første året på VG1 nå, og det er utrolig vanskelig.
  • 0
Har R-matte i vg2, og det er langt ifrå så lett som du vil ha det til .

Det er ei vanskeleg oppgåve berre å sette seg ned med matten å gjere den frå første til siste oppgåve. Mange av oppgåvene krever ikkje berre ein regel som man lett kan lese ut frå regelboka, men ofte ein kombinasjon av fleire. Når ein då skal ha prøve betyr det at ein bør ha reknet mest moglegt oppgåver. Ein kjem ikkje langt med å berre lese i boka.

Matten er rett og slett ein fæl intervall, som man allereie veit er forferdeleg tung. Du får ikkje god kondis viss du ikkje utfører intervallen, men berre det å byrje med den er ei bragd i seg sjølv. Når man først har begynt må man stå den ut, samtidig som man veit at det er fleire enda tyngre intervaller ventende rett bak den man held på med.
Denne intervallen tek altfor ofte motet frå meg
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Uansett hvilken matte det er snakk om er det en formel som ofte er skrevet med bokstaver i en regelbok. Absolut i alle mattematiske løsninger er det en formel du må følge.
"I definitely want Brooklyn to be christened, but I don't know into what religion yet."
  • 0
Går i åttende, og synes matte er ganske gøy, spesielt Algebra .

... Men så har jeg hørt at det blir mye verre : (.
O.O
  • 0
Jeg fikk ingen spesielle positive opplevelser rundt matte før jeg begynte på vgs. Kan hende undervisningssystemet på u.skolen passet meg dårlig.. Vurderte bestemt å ta P-matte i vg1, fordi jeg tenkte som så at.. Hvorfor orke? Jeg vet jeg ikke vil ha noe videre med matte å gjøre uansett!

Men så ble det til det at jeg skulle prøve T, fordi så mange andre av venninnene mine skulle ta det.. Og BAM! Nå er vi i vg3 og jeg er blant en liten gruppe som har R2, hvor vi er to jenter igjen. Faktisk håper jeg på å få ha matematikk som et av mine undervisningsfag når jeg blir lærer. Så det ble litt av en svingom for meg å ha matte på vgs.

Egentlig tror jeg den praktiske matten ville passet meg dårligere. Jeg syns teoretiske, tilsynelatende unyttige ting som algebra og funksjoner er mye morsommere å holde på med enn sylindere og perspektivtegning. XD

Matematikk er utrolig givende å holde på med når du får det til. Det er ikke gøy å plages, men når man får til en oppgave man har stusset en del på føles det så utrolig godt. Å regne oppgaver hjelper meg å huske metodene, formlene og reglene bedre. Og boka presenterer ofte snodige spesialtilfeller også. Prøver alltid å ta meg tid til å regne så mye som mulig før prøver og slikt.
  • 0
Jeg HATER(!!!!!) matte!
Verste dritt faget noengang! Får 3 i det...
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Man kan få at 1+1=3 Elsker matte.

Er ikke noe fornuft her ^^
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
Har også R-matte på vg2. Det vi lærer kommer jeg ikke til å få bruk for i noen sammenheng. Kun hvis jeg skal bli lærer, men det tviler jeg på. Noen som vet hvor jeg kan få bruk for dette?

For det andre er det ikke det letteste faget, det er hundrevis av formler du må kunne. Etter å ha brukt dem så setter det seg. Gjør ikke noen matteoppgaver hjemme fordi jeg har så mye annet å gjøre, men får en bra karakter alikevel synes jeg. Er et fint fag!

Språk er min verste fiende...
  • 0
Matte er ikke noe som ligger for meg heller, men håper på å kunne repetere noe når barna begynner med skikkelig matte igjen...
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg AVSKYR matte. Det fucker opp hele karakterkortet mitt, jeg har forresten en prøve i morgen også

Møkk, hater matte. Utrengning`, WTF?. Mye lettere i andre fag der det bare gjelder å huske årstall osv
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!