Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Noen ganger når jeg leser kommentarene på anmeldelsene våre, blir jeg lettere oppgitt over hvordan enkelte tenker. For flere lesere virker det som om vår karakterskala i praksis bare har fire karakterer, de ser slik ut:

1-7 = Dårlig
8 = Ok
9 = Bra
10 = Megabra

Når et spill får 7, eller sågar 8 i karakter, så kommer det ofte et lite sytekor i kommentarfeltet med, "åååååh, altfor lav karakter, dette fortjener bedre", eller "fikk det bare 7??? Da skal jeg ikke ha dette spillet!" eller liknende.

Man må nesten spørre seg selv om poenget med å ha en skala fra 1-10, når det for enkelte virker som om det bare trengs fire karakterer.

Jeg har alltid vært av den oppfatningen at hele spekteret på en karakterskala skal brukes. Fem (eller rettere sagt 5,5) angir et helt middels spill. Et spill som får seks er helt ok, men det finnes helt klart en god del bedre spill i sjangeren. En syver er et bra spill, absolutt. En åtter er et veldig godt spill i sin sjanger. En nier er et helt suverent spill, et av de beste spillene i sin sjanger, og en tier er et fantastisk spill. En milepæl, et spill som setter en ny standard og vil bli noe som andre spillutviklere kommer til å strebe mot.

Slik fungerer karakterskalaen vår. Et spill som får syv er ikke et dårlig spill, men vi må kunne nyansere mellom et bra todimensjonalt plattformspill, som f.eks. Wario Land: The Shake Dimension, og et fantastisk plattformspill, som New Super Mario Bros. At et spill får syv eller seks burde ikke være nok til å skremme deg fra å prøve spillet. Alt over fem indikerer spill som har bra kvaliteter og som er verdt å sjekke ut.
/Jon Cato Lorentzen, sjefredaktør
  • 0
Det er jeg enig i. Har også blitt litt oppgitt over at om det er under 8 så er det et elendig spill som ingen burde kjøpe og blablabla.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Ja, komentarene under f.eks Brothers in Arms: Hells Highway var morsomme. "Fikk det bare 7!? Tror jeg dropper det da.."
Jack Bauer killed so many terrorists that at one point, the most wanted man in the world was a teenager who downloaded Spiderman 3 illegally.
  • 0
Der er jeg enig, 7 virker av og til dårlig, men jeg er enig i at alt skal brukes. Alt fra enere til tiere!
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Veldig enig med at man skal bruke hele karakterskalaen skal brukes, noe jeg synes også GR har blitt flinkere til det siste året. Samtidig synes jeg man skal være forsiktig med å bruke 1-2 og 9-10 alt for mye. Det skal mye til å finne et spill så dårlig at det fortjener 1-2, og det skal på samme måte mye til å finne å finne et spill bra nok til å fortjene 9-10.
Spilldiskusjon, ikke bullcrap.
  • 0
Problemet, som ZubMar nevner deler av, er at man har blitt litt bortskjemt på karakterer i GR. I fjor var det en hel haug med 9ere og 10ere. Men 7 er jo en bra karakter, bruk 7 og 8 litt mer. Ikke rund oppover hvis dere usikre på om det er en 8 eller 9 med mindre det er noe som kan trekke det opp da. Da er det bedre å runde nedover og heller si i fra at det lå og vippet mellom to karakterer.
"Objection!"
  • 0
Helt enig med deg JC... 6 og 7 er ikke dårlige karakterer, det blir litt som G og G+, ikke så dårlig som det høres ut som, men det er flere med bedre karakter og kvaliteter i klassen.

Selv mener jeg at det blir gitt for gode karakterer, og at titallet blir kanskje begynner å bli litt slitt i kantene...
@chubbyviking
  • 0
  • Zook
  • Zook
Enig i dette, ja. Det er fremdeles mange (idioter) som syter over at alt ikke får 10. Jeg husker da MGS4-anmeldelsen ble lansert, da gren alle fordi det ikke fikk 10.
You're sleeping over, right?
  • 0
Dere har dere selv å skylde på. Det er så utrolig mange spill som får 7-10 at det rett og slett må bli slik. Kan ikke komme å si at " joda spillet er kjempebra" når de siste 10 Fifa og NFS spillene, samt ørten filmlisensspill har fått like bra karakter. Da er det kanskje ikke så fristene lenger.

Det har muligens blitt litt bedre i det siste. Særlig Gamer.no er flinke til å bruke hele skalaen, og GR har blitt bedre i det siste. Så kanskje bare folk må venne seg til forandringen. På sider som gamespot og IGN derimot får så godt som alt som går ann å spille 8-10. Det skal feile ganske fælt hvis det skal få så lavt som 6.

Blir egentlig litt det samme som med karakter på skolen. 3 er jo egentlig en helt okay karakter, men siden 4 og5 er så enkelt å få vil det for de fleste være skuffende å få 3.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg spiller de spillene jeg liker uansett om det før en 4'er liksom. Er det bra for meg så funker det . Pleier ikke å kjøpe spill ut ifra anmeldelse til noen.

Ser det bra ut greit da kjøper jeg det vis ikke så kjøper jeg det ikke.
* Har dystlexi * :(Savner noen <'3 ||| Gameractor lever :D Verden har blitt komdoms fetish :shock:
  • 0
En av grunnen til at folk tror at karakterskalaen bare har fire karaktere er misbruken av karakteren 10 på spill som vi (mangen av brukerene) synes er et middlemådig spill og vi sammenligner spillene som får 7 me spill som vi har prøvd og kanjse ikke likte som fikk enda høyere
  • 0
Er veldig enig med fanzypanzy, man ser jo nesten aldri spill som får 1-6. Og ikke si at det ikke fins så dårlige spill.
For meg er skalaen mer slik:

10: Mesterverk/kunst
9: Meget bra
8: Bra
7: Midt på treet (Denne burde jo vært på 5? Har inntrykk av at GR også gjør det samme)
6: Dårlig
5: Enda dårligere
1-4: Makaløst dårlig
Hardware: Antec P182 | Q6600@3,2GHz | 8800GTS 640MB @613/1419/850 | Abit IP35 PRO| 2x2gb Mushkin pc8000 1000mhz | Mist 600W | 2TB diskplass | ViewSonic VX922 19"
  • 0
Jon Cato, din sjarlatan! Jeg planla å skrive en blogg om dette!
:D <3<3<3
  • 0
Kjøper bare de spillene som er noen av de beste i sin sjanger.. kjøper sjeldent noe som har fått under 8..
  • 0
Omtrent det samma temaet jeg tok opp i bloggen min for en liten stund sia, og jeg er helt enig med deg. Men synes uansett du burde kjøpe spill utifra hvordan det ser ut, ikke utifra karakterer. Alle har forskjellig smak.
Haha, du har nettop kastet bort en liten del av livet ditt på å lese en setning i blå skrift! Lev vell videre! Månedens blogg i GR nr 64!!
  • 0
en 7er på gamer.no er en veldig bra karakter...da får jeg lyst til å kjøpe spillet. men får det 7 på GR blir jeg ltt usikker...tror det er fordi gamer er mye mindre ute med 8 og 9/10 karakteren sine
From each according to his ability, to each according to his need
  • 0
kjøper ikke spill basert på anmeldelser anywyas, kjøper de utifra mitt eget inntrykk, fra bilder og trailere, evt demoer. men en anmeldelse kan så klart være med på å tippe meg ene eller andre veien!
ETTER AT JEG BEGYNTE MED VITAPRO SNAKKER JEG BARE MED UTESTEMME!
  • 0
Jeg regner 7-10 som bra, 5-6 som OK, og 1-4 som dårlig.
"Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life." - Terry Pratchett
  • 0
  • KiDD
  • KiDD
Kjøper ikke spill som får 1-4, er åpen for å prøve et som får 5 og 6, og alt fra 7-10 kan jeg kjøpe med forholdsvis god samvittighet... Ville sikkert kjøpt flere 5-6 spill hvis jeg hadde mer penger å bruke på spill, men sånn er det dessverre ikke! Da kjøper heller spill jeg har forventninger til...
If you think that's bad, you should read the rest of my posts.
  • 0
Men du må også forstå at det er mye vanskeligere å kjøpe et spill som har fått 7 av 10 nå med alle 10/10spillene på markedet! Det er ikke mange det, som kjøper Stranglehold med 7/10 når Halo3 eller Mgs4 har fått mye høyere. Jeg prøver å tenke det at 7 av 10 er en ganske bra karakter, men faktum er det at jeg ofte blir skuffet når jeg kjøper meg et spill som har fått 7 av 10 og jeg merker så alt for sterkt det den har blitt trekt for. Jeg har brent meg ved å kjøpe 7/10spill før og holder meg for det meste til 8/10-10/10. Så det så!
"Dette er kapteinen som snakker. Jeg vil bare si at jeg elsker dere alle, og at jeg ikke bare sier det fordi jeg er full. Jeg ønsker dere en vidunderlig reise, takk for meg."
  • 0
Dette er et problem redaksjonen på GR har påført seg selv, ved å gi gode karakterer til spill dere nærmest slakter/ikke likte allverden. Her på GR har 7 blitt en dårlig karakter. Dere er på bedringens vei dog, men et slikt rykte om laushet på karakteren sitter lenge.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Jeg er veldig enig med deg her Noe som jeg ikke alltid er --> med tanke på Gears of War haha
Men jeg har selv opplevd og bli litt skuffet når dere f eks. har gitt ett spill 7 av 10. Av den grunn at jeg hadde gledet meg noe sykt til spillet, og håpet på jaffal en 9-er. Men nå er nå saken slik at spillet kan passe perfekt til meg selv om spillet kanskje får en 6-er, eller en 7-er. Når dere anmelder ett spill, så formoder jeg at dere ser på veldig mange sider av spillet. F eks. historie, måten historien fortelles på, bugs, utvalg av forskjellige ting osv... Og ikke alle bryr seg så mye om slike ting, så lenge spillet fynker for akkurat deg.
Så neste gang dere gleder dere til ett spill, anbefaler jeg at dere først leser anmeldelsen, så ser på karakterene rundt om på nettet, så kan du tenke deg om dette er ett spill for deg
BTW: God blog med nyttig info
Arne Jakob, you have been activated. Your compliance is vital.
  • 0
Jeg sier meg ikke uenig med karakterene dere gir, med mindre andre nettsider har gitt det samme. Dette er jo selvfølgelig om jeg ikke har prøvd spillet. Spillet jeg sist klaget over karakteren på, var infinite undiscovery, med tanke på at de fleste andre anmeldere gidde spillet en klar 7'er eller en 8'er. Ellers er det enkelt å glemme for mange, at en 7'er egenltig er en god karakter. Mye pga. den fantastsiske høsten vi nettopp hadde, hvor det bare stormte med tiere. Middelmådig er ikke et kjøp for meg tho, med mindre det er ett spill jeg lenge har lengtet etter.
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Jeg tenker ofte at 7 er en dårlig karakter, men så tenker jeg meg litt om og finner ut at det egentli betyr 7=bra. Men vel og merke lar jeg meg sterkt påvirke av karakterer, kjøper aldri et spill som har 6/10 eller lavere faktisk.
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Jeg kjøpte et spill som fikk 6/10, men jeg synes det var kjempebra! 7 Er ikke en dårlig karakter i det hele tatt.
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!