Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nei, det skrives ikke skriftelig.

Hva vil du at GameReactor sitt forum skal stå for? Slurving? Hvis ikke, les videre.

De aller fleste brukerne her skriver godt, men i blant kommer det inn noen slurvefeil man vet om, men ikke gidder å gjøre noe med (eller som man ikke vet om). Men det er også noen som sliter med å skrive rett og bare tipper, noe som fører til feil.

Det finnes tusen måter å formulere seg på. Hvis du ikke vet akkurat hvordan dét og dét skrives kan du formulere deg slik at akkurat det ordet (eller noe annet) ikke kommer med. Det er det enkleste. Hvis man absolutt må skrive et ord man vet blir feil kan man bare beklage det eller finne det ut gjennom forskjellige hjelpemidler.

Hvor bra inntrykk tror du fremtidige brukere som kommer frem til et forum fullt av skrivefeil gir? Ikke noe særlig. Og hvis den nye brukeren ser at det er en kultur for skrivefeil kommer den brukeren til og bare følge den, og det er ikke gode nyheter for ryktet og kvaliteten til forumet.

Jeg foreslår å starte en anti-skrivefeilkultur. Man sjekker innlegget, dårlig formulert, OK; rette opp. Én eller flere skrivefeil, OK; rette opp. Du der en eller flere skrivefeil hos en annen bruker, OK; si ifra. Skjerp kvaliteten!

Her er noen allmenne skrivefeil for yngre og de litt mer dysletiske voksne:

Bruk stor bokstav etter punktum. Husk komma! Dessverre mange som slurver her.

Verre, verst, ikke værre og værst.

Visste: "Jeg visste at frakken var rød".
Viste: "Jeg viste ham lokalet"

Vet, ikke hvet. Sett noen som har skrevet det. HV- (nesten) kun i spørreord.

Hvis, ikke viss. Men man kan også bruke "viss" i for eksempel: "Til en viss grad er det riktig".


Naturkatastrofe, ikke natur katastrofe. På norsk binder man sammen slike ord, men mange gjør en feil der. I engelsk derimot, der skal man bruke orddeling. Engelsksyken kalles det i norsken, og det er noe av det som irriterer meg mest her. Ananas ringer? WTF?

Ovenfor og overfor: Ovenfor kan bety noe som er høyere oppe. Overfor: "De stod overfor hverandre".

At det går an!, ikke ann.

Dessverre, ikke desverre. Det er en gigantisk vanlig skrivefeil man nesten ikke legger merke til engang.

Det får være nok regler for denne gang. Men viktigst av alt: Les over kommentaren din og rett eventuelt feilene!!

Tips! Les mye (bøker).

Jeg skrev ikke dette bare for at jeg er en liten språknerd, men fordi jeg vil ta vare på GameReactors navn og rykte. Jeg vil at vi skal skape en god språk-kultur, både for nye og gamle brukere. Jeg bidrar med å gjøre dette forumet bedre. Det kan du også. Fra nå av vil jeg ikke se en eneste skrivefeil her på GR. *Store visjoner* GameReactor fulgte opp Gullstikkapremien, det må vi også gjøre!


//remote
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
  • RDB
  • RDB
Det jeg hater å se er ''Å '' og ''OG'' feil
  • 0
Her sitter jeg og skriver en blogg om skrivefeil og retter to stygge feil på meg selv Kanskje det også finnes flere?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
  • RDB
  • RDB
Er enig i det du skriver. Mange brukere som ikke er så alt for flinke med rettskrivingen. Sannheten er likevel at mange er av ung alder, og skriver utrolig mye bedre enn andre på deres alder. Men mange er òg bare slurvete med skrivingen sin. Skammer meg over kvaliteten på den topp 10-listen min. Tok meg veldig lite tid tid til å finne skrivefeiler og lignende. Det er mange på forumet som KAN skrive skikkelig, men bare ikke tar seg tid til det. Selv om dette kanskje ikke er det problemet på forumet av høyest prioritet så er det likevel en ting alle brukerne burde merke seg, og ha i bakhodet.

De fleste tar seg likevel bryet til å skrive skikkelig. Men selv har jeg aldri gått igjennom ett innlegg i søk etter skrivefeil før jeg postet det. Har egentlig ikke noen form for kvalitetssjekker på det jeg skriver i det hele tatt.

Velskrevet (no pun intended) og kreativ blogg. Keep it up.

Lagt til 2008-08-19 17:51:
Siterer Master_bandit:
Det jeg hater å se er ''Å '' og ''OG'' feil

å når di blaner "have" å "has". de er sykt plagsomt
  • 0
  • Missing Avatar
  • HHH
Værre og værst-feilen er en røver. Det er vel den og orddelingsfeil jeg ser oftest. Prøver å holde mine egne innlegg rene for skrivefeil, men det er ikke alltid så lett.
Hå och hej med Farbror Frej!
  • 0
Mye "å" og "og" feil her inne på forumet som Master_bandit nevnte. Det finnes også utrolig mange mennekser som plasserer komma og punktum feil, noen plasserer til og med komma slik; "Dette visste jeg ikke ,kanskje jeg skulle skjekket for sikkerhets skyld."

Uansett er jeg enig i at det er mange skrivefeil her inne, ikke det at jeg er ekspert i norsk heller på grunnlag av norsk-karakterene mine, men det er irriterende mange slurvefeil og spesielt orddelingsfeil her inne.

Irriterer meg også over folk som skriver "viss" istedenfor "hvis", og folk som forumelerer setningene sine helt feil, bytter om på ord osv.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg kommer til å legge til noen viktige regler senere.

RDB: Gir mine tanker til Predator og The gamer som bare er 12-13 år og skriver (nesten) knirkefritt. De skriver jo bedre enn enkelte 15-16 åringer!
Jeg synes ikke du burde skamme deg over de topp ti-listene dine. Det var skrevet så humoristisk og godt. I tillegg til at det var et høyt tempo på når du skrev dem?

HHH: Enig. Det er plagsomt.

The Heretic: Kommafeil er egentlig litt vanskelig hvis man skal være ekstra streng på det. Sikkert noen komafeil i bloggen min nå. Hvis, viss, legger jeg til nå.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Er også enig med det du skriver. Har kanskje hatt en del skrivefeil i det siste, men det er nok pga. at jeg hadde brukket armen og måtte gå med gips, slik at det ble vanskelig å skrive. Jeg håper at jeg har blitt ihvertfall litt bedre etter at jeg har blitt kvitt gipsen. En god blogg, og jeg håper også at mange av skrivefeilene går vekk på forumet. Også mine.
"Don't waste your time or time will waste you"
  • 0
Selv vet jeg at jeg skriver en og annen feil noen ganger. Men ikke så altfor mye (forhåpentligvis).

Må nok skjerpe meg no alvorlig.. Tror jeg. Jaja. Jeg skal prøve iallefall...

En god blogg om et viktig tema! Har sett mange skrivefeil, og noen av dem er nok av meg

*leser over komentar før jeg trykker send*

(har på følelsen av at "komentar" skrives anderledes(mon tro om anderledes skrives annerledes ) *hodepine*
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Skrive bloggene først i Word hjelper med å plukke ut en del grove taste- og skrivefeil som man nesteb ikke merker. Ord som desverre o.l. kan man skjekke ut der også hvis man er litt i tvil. Ellers er det jo bare å spørre noen

Likte bloggen din og jeg må nok innrømme at hvis noen sier at jeg skriver helt bra skal jeg nok ikke nekte for det Men dette er et godt tema som skulle blitt tatt på alvor. Bare det å fortelle noen om deres feil skulle blitt kultur, ikke tabu. De fleste feil man har vet man ikke om eller slurver unna, så hvis man sier i fra og tar opp rettskrivning litt oftere kan vi alle bli bedre skrivere og få oss et 'bedre' forum.
It's not about how hard you can hit, but about how much you can take and ceep on moving
  • 0
Det å kvitte seg med alle skrivefeil for godt er nok umulig. Men hvis alle går igjennom innlegget sitt en gang før de poster det, kommer helt sikkert mye av skrivefeilene til å forsvinne. Synes selv ikke dette er så stort problem, men så er ikke jeg personen som bryr meg så veldig om folk har en liten ordfeil eller to

Bra blogg!
"I'm a dude, playing dude, disgusied as another dude!"
  • 0
va snakke du omm


Er helt enig. Det er litt for mange skriveleifer på dette forumet her. Skjerpings. Dette sier jeg selvfølgelig til alle. Mange som skriver veldig bra her inne også, selvfølgelig, men alt i alt er det for mange feil.
Tic toc, goes the clock again, beating in my head like a big drum.
  • 0
Veldig bra blogg! Jeg skjønner hvert eneste poeng. Bare én liten ting å utsette på (som jeg fant):

"...men i blandt kommer det inn..." Det staves faktisk "blant"; ikke "blandt"
  • 0
Pernell: Det er en god nok grunn, men ikke god nok grunn til å skrive ihvertfall XD I hvert fall, skal det stå.

Matscoolio: Du skriver godt du, og det er greit at du lurer på om noe er feil eller ikke. Det skrives kommentar og annerledes.

Postmann Pat: Det er enklere å gjøre feil når man skriver på PC siden man ikke ser på skjermen mens man skriver (I hvert fall ikke meg ) Men i tentamener i norsk der jeg har skrevet med blyant finner jeg absolutt ingen feil.
Men du skriver godt du også!

Soma Cruz: Takk!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Matscoolio:
Selv vet jeg at jeg skriver en og annen feil noen ganger. Men ikke så altfor mye (forhåpentligvis).

Må nok skjerpe meg no alvorlig.. Tror jeg. Jaja. Jeg skal prøve iallefall...

En god blogg om et viktig tema! Har sett mange skrivefeil, og noen av dem er nok av meg

*leser over komentar før jeg trykker send*

(har på følelsen av at "komentar" skrives anderledes(mon tro om anderledes skrives annerledes ) *hodepine*


Selv vet jeg at jeg skriver en og eller annen feil noen ganger, men ikke så altfor mye (forhåpentligvis).

Må nok skjerpe meg no/noe alvorlig, tror jeg. Jaja, jeg skal prøve iallefall ihvertfall.

En god blogg om et viktig tema! Har sett mange skrivefeil, og noen av dem er nok av fra meg.

*Leser over kommentar før jeg trykker send.*

Har på følelsen av at "komentar" skrives anderledes annerledes (mon tro om anderledes skrives annerledes (Korrekt!)). *Hodepine!*

he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Skriveleifer kan alle få til. Det som virkelig plager meg skriftlig her på forumet er alle ordene som er strekket over.
Jeg sparker rompe
  • 0
Prøver å holde setningene mine så rene fra skrivefeil som mulig. Hender likevel at jeg har noen slurvefeil her og der.
God blogg, uansett om jeg ikke betrakter dette som en krise.
All work and no play makes zatzinki a dull boy
  • 0
Remote: Takk for det

Merker også en del skrivefeiler her inne, men jeg synes ikke at stavefeilene her inne er det mest plagsomme. Det som er plagsomt er orddeling- og de berømte "å/og"-feilene. De legger man mer merke til (ihvertfall i mitt tilfelle), fordi de stopper liksom flyten i lesningen, på en eller annen måte

Anyways - bra blogg, og det er fint at ihvertfall noen tør å si ifra!
  • 0
Meget bra blogg om et viktig tema. Føler at jeg er rimelig flink til å unngå i hvertfall de verste skrivefeilene.

Vil anbefale alle som bruker Fx å installere ordliste-tillegget. Dette kan luke ut de verste og mest vanlige feilene.

Pleier forresten nesten alltid å lese over innleggene mine før jeg sender de. Føler ikke at de 20 ekstra sekundene jeg bruker på å se over er livsviktige akkurat..
Fudge Yeah!
  • 0
Mange "å" og "og" feil.
Man bruker "å" før verb i infinitiv og "og" til alt annet.

"Da" og "Når" er også en del som bruker feil
Den gang da, hver gang når. Grei regel
Drækk me måte, fæst me måte. Kem i faen e måte?!
  • 0
Siterer Master_bandit:
Det jeg hater å se er ''Å '' og ''OG'' feil


Da må du hate meg.

Bra blogg, remote!
  • 0
  • KlM
  • KlM
Dette er høl i huet. Remote har tydeligvis glemt at halvparten av brukerne på forumet er under 15 år og driver fortsatt med gramatikk på skolen

Hvorfor ikke kreve at de skal vokse 20 cm til på en uke?

Dette er et urimelig krav for de yngre på GR. Klart, man trenger ikke å skrive som en dass, men fan om noen skal kjefte øra fulle på dem om de skriver "å" isteden for "og"

Vær litt tolerante a... hvis du ikke har IQ nok til å skjønne at "å" skal bety "og" i den og den sammenhengen, da er du ikke særlig bedre enn de du kritiserer.
Jeg er nå ganske dum nå jeg da
  • 0
Jei sjøner ike va du mener?
"Man trenger ikke to når man har Truls"
  • 0
  • Missing Avatar
  • HHH
Siterer KlM:
Dette er høl i huet. Remote har tydeligvis glemt at halvparten av brukerne på forumet er under 15 år og driver fortsatt med gramatikk på skolen

Hvorfor ikke kreve at de skal vokse 20 cm til på en uke?

Dette er et urimelig krav for de yngre på GR. Klart, man trenger ikke å skrive som en dass, men fan om noen skal kjefte øra fulle på dem om de skriver "å" isteden for "og"

Vær litt tolerante a... hvis du ikke har IQ nok til å skjønne at "å" skal bety "og" i den og den sammenhengen, da er du ikke særlig bedre enn de du kritiserer.


At de yngre brukerne har et par skrivefeil, bekymrer meg ikke noe særlig. Men når godt voksne folk skriver f. eks "viste", "hvet" og "viss", begynner jeg å lure litt.
Hå och hej med Farbror Frej!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!