Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Star Wars ~ Offisiell tråd ~


Siterer Crazy Kraken:
Jeg har også lyst til å nevne en ting til jeg likte med Solo


Det er jeg helt enig i. Om det er en bedre film eller ikke det skal jeg ikke si, men jeg liker Solo bedre enn The Last jedi.

Og ang The Last Jedi, så har den falt drastisk på min liste. Til tross for flere magiske og Ikoniske øyeblikk så er det for mye som skurrer i den filmen. Solo er en mye jevnere fortalt historie Som kanskje ikke når høydene i TLJ men heller ikke er i nærheten av dalene i samme film.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Og ang The Last Jedi, så har den falt drastisk på min liste. Til tross for flere magiske og Ikoniske øyeblikk så er det for mye som skurrer i den filmen. Solo er en mye jevnere fortalt historie Som kanskje ikke når høydene i TLJ men heller ikke er i nærheten av dalene i samme film.


Jeg er helt enig!

Men det er tydeligvis ikke anmelderne...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Jeg er helt enig!

Men det er tydeligvis ikke anmelderne...


Så lenge vi som fans liker den og evner å begrunne hvorfor, så er anmeldernes synspunkt lite relevant
The gavel corrupts
  • 0
Foreløpig kan det se ut som fansen fremdeles er så sinte på Disney at de bare gir Solo en dårlig karakter (på feks metacritic).
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Det er viktig å ikke glemme at de aller fleste Star Wars fans IKKE bruker livene sine på å trashtalke SW på internettet. Det er bare det at de som gjør det lager så mye støy.

Filmen er i hvert fall 70 % fresh på Rotten Tomatoes. Det er den eneste målestokken jeg forholder meg til når det kommer til ratinger ect. av film for den kan ikke manipuleres av illsinte fan grupper.

Nå når det er noen dager siden jeg så Solo så kjenner jeg at jeg virkelig må få sett den igjen snart
The gavel corrupts
  • 0
Det er klart, men jeg håpet likevel fansen ville gi Solo gode karakterer for å markere at de likte filmen og ønsker at Disney skal skifte fokuset sitt fremover. Men kanskje de faktisk ikke likte filmen? Who knows...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Den åpner vel i USA denne helgen så vi får la den modne seg litt på publikumet. Jeg tror filmen vil stå seg over litt tid.
The gavel corrupts
  • 0
Tror jeg må se Solo på nytt, men slik det er nå så tror jeg Solo er min favoritt av de nye Star Wars filmene.

Marlboro, kjøper du SW filmene på Blu-ray? Isåfall, hvilke utgaver? Syns det er så klønete mtp hvilke utgaver som inneholder hva av ekstra scener og directors commentary osv.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Forresten! Denne videoen må du se, Marlboro: https://www.youtube.com/watch?v=GYN2Lp9oHMk

En veldig god video som tar opp ting som fungerer, og ting som ikke fungerer i The Last Jedi (og som indirekte støtter min tanke om at The Last Jedi er en god film, selv om den har noen åpenbare problemer).
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Crazy Kraken:
Tror jeg må se Solo på nytt


Jeg håper å få sett den igjen jeg også i løpet av helgen. Uansett så blir det ganske snart. Jeg tror også det er min favoritt etter Disney tok over, bortsett fra Rogue One.

Jeg pleier bare å kjøpe den første blue-ray utgaven som blir utgitt etter å ha gått på kino. Jeg orker ikke å vente på steelbox elle super utgaven skal komme et år etter der igjen. Det viktigste for meg er å ha selve filmen i hyllen så samlingen til en hver tid er så komplett som mulig.

Mitt største problem med TLJ og TFA også til en hvis grad er at jeg ikke skjønner HVORFOR de bestemer seg for å "eksprimentere" og gjøre modige (les egoistiske) valg nå helt på tampen av en saga som strekker seg over 9 filmer. Det har de jo alverdens tid og anledning til å gjøre i animasjons serier, TV serier, kommende trilogier og jeg vet ikke hva..

Jeg vet at Rian Johnson er en god regissør, men det er tydelig at han ikke har en spesielt god forståelse av Star Wars og lite om noe respekt for universet og pulsen i det som Lucas skapte.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Jeg pleier bare å kjøpe den første blue-ray utgaven som blir utgitt etter å ha gått på kino. Jeg orker ikke å vente på steelbox elle super utgaven skal komme et år etter der igjen.


Det er ikke nødvendigvis så viktig at utgaven ser tøff ut (steelbook osv), men jeg liker å få med så mye innhold som mulig (kommentatorspor osv). Noen ganger er det litt kult å se hvordan filmen ble lagt og hva regissøren tenkte.

Siterer Marlboro Red:
Mitt største problem med TLJ og TFA også til en hvis grad er at jeg ikke skjønner HVORFOR de bestemer seg for å "eksprimentere" og gjøre modige (les egoistiske) valg nå helt på tampen av en saga som strekker seg over 9 filmer.


Kan ha vært en helt naturlig respons på TFA, som var veldig trygg (noe fansen reagerte på). Altså, mitt største problem med TFA er ikke at historien likner på A New Hope, men heller at bakgrunnshistorien ikke gir helt mening, at karaktermotivasjonen (og utviklingen) til tider er svak.

Selv setter jeg fremdeles pris på at TLJ tok sjanser, men det gjør ikke de svake øyeblikkene bedre. TLJ sliter nemlig med nøyaktig det samme som TFA. Universet som er beskrevet virker veldig tomt, og gir ikke alltid menig. I tillegg er det flere karakterer som bare ikke fungerer.

Jeg tror ikke jeg hater TLJ, faktisk liker jeg den bedre enn første gangen jeg så den, men det er den Star Wars filmen jeg er mest usikker på. TLJ kan også bli bedre etter neste film. Dette er kanskje en naiv tanke, men hvis vi ser hva som skjer med karakterene videre så kan det gjøre TLJ bedre i etterkant tror jeg.

Siterer Marlboro Red:
Jeg vet at Rian Johnson er en god regissør, men det er tydelig at han ikke har en spesielt god forståelse av Star Wars og lite om noe respekt for universet og pulsen i det som Lucas skapte.


Du mener han gjorde valg for å provosere fansen med vilje, istedenfor å gjøre det som var naturlig for hans visjon og ide? Var JJ noe bedre? Tror jeg heller vil ha en kreativ film som provoserer litt enn en helt trygg film som man lett glemmer. Det beste hadde kanskje vært å la Rian eller JJ lage alle tre filmene. Nå må JJ "rydde opp" i hva Rian gjorde med The Last jedi. Det hele kan fort føles veldig uferdig.

Men slik blir det når de som sitter på toppen ikke har en egen visjon for hvordan historien for alle de tre filmene burde være. Det virker ikke som det er noen plan, og når man ikke har en kreativ person på toppen (Lucas), så faller det fra hverandre. Det er derfor jeg har mest tro på de enkeltstående filmene.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Du mener han gjorde valg for å provosere fansen med vilje, istedenfor å gjøre det som var naturlig for hans visjon og ide?


Nei. Jeg tror ikke Johnson gjorde noe med vilje for å provosere noen men jeg tror han var litt for opptatt av å tilfredsstille seg selv og sine "kunstneriske" visjoner enn å lage en oppfølger til TFA og en god Star Wars film.
Jeg tror personlig at den annonserte trilogien med Rian Johnson i spissen aldri vil se dagens lys. Men vi får se.

Men jeg er helt enig med deg i at vi bør vente til vi har sett E.IX før vi kaster vår endelige dom over saga filmene under Disney. Jeg hater heller ikke TLJ eller TFA og avsluttningen blir veldig spennende.

Siterer Crazy Kraken:
Noen ganger er det litt kult å se hvordan filmen ble lagt og hva regissøren tenkte.


Det er i hvert fall masse fett ekstra matriale på The Last Jedi blue-rayen som kom nå i april. bla. en lang dokumentar om hvordan filmen ble til. Den anbefaler jeg.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Nei. Jeg tror ikke Johnson gjorde noe med vilje for å provosere noen men jeg tror han var litt for opptatt av å tilfredsstille seg selv og sine "kunstneriske" visjoner enn å lage en oppfølger til TFA og en god Star Wars film.


Det er helt klart TFA som er problemet, etter min mening. JJ skapte enorme forventninger, ikke fordi filmen i seg selv var revolusjonerende, men fordi den skapte så mange spørsmål. Men greia er at mystery box konseptet til JJ har store problemer, for så fort du skal begynne å svare på spørsmålene så har man allerede skapt en forventning. Dette kan kanskje fungere for et par spørsmål, men når hele filmen er full av slike spørsmål (Hvem er foreldrene til Ray, hvem er snoke, hvordan fikk Maz sabelen til Luke, hvem er the knights of Ren, hvorfor er/ble Kylo ond, osv osv...) så er det umulig å lage en tilfredsstillende oppfølger. TFA har også problemer med at den introduserer alt for mange karakterer. Phasma er ubrukelig og Maz har veldig lite å gjøre, osv.

Tenk deg hvis Lucas brukte hele A New Hope på å sette opp spørsmålet: "Hvem er pappen til Luke"? Da hadde ikke twisten i episode 5 vært like spennende fordi vi venter på svaret. Grunnen til at twisten fungerer er at Obi-Wan løy til Luke og sier at pappaen hans var en Jedi og er død. Det JJ ikke forstår at en spennende twist ofte ikke kommer fra et spørsmål.

Og hvordan kunne Rian lagd en god oppfølger til TFA? Skulle han latt alle fan-teoriene stemme? Snoke er Plagueis? Rey Kenobi? Osv? Du vet at jeg ikke syns TLJ er en perfekt film, men om filmen hadde gått slik fansen ønsket, så hadde den vært elendig. Jeg syns ihvertfall TLJ er en bedre film enn TFA.

Siterer Marlboro Red:
Men jeg er helt enig med deg i at vi bør vente til vi har sett E.IX før vi kaster vår endelige dom over saga filmene under Disney.


Ja, jeg tror det *kan* endre manges syn på TLJ, om de gjør den neste filmen riktig. Husk at da episode 5 kom ut, så var det veldig mange som ikke trodde at Vader kunne være pappaen til Luke, og derfor skrev de inn en scene i RotJ der Yoda bekrefter dette.

JJ har nå makten på sin side. Han kan bruke episode 9 til å bygge opp under TLJ og styrke de svarene vi fikk i den filmen (som mange ikke likte) ved å bekrefte dem, men også gi dem et nytt perspektiv. Da episode 5 kom ut var det nok ingen som trodde at Luke kom til å redde dagen ved å IKKE drepe Vader, noe både Yoda og Obi-Wan ønsker at han skal gjøre.

Siterer Marlboro Red:
Det er i hvert fall masse fett ekstra matriale på The Last Jedi blue-rayen som kom nå i april. bla. en lang dokumentar om hvordan filmen ble til. Den anbefaler jeg.


Kult! Skal helt klart kjøpe den. Ser ut som det ikke er noe eksklusivt materiale på noen andre utgaver av filmen.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Og hvordan kunne Rian lagd en god oppfølger til TFA? Skulle han latt alle fan-teoriene stemme? Snoke er Plagueis? Rey Kenobi? Osv? Du vet at jeg ikke syns TLJ er en perfekt film, men om filmen hadde gått slik fansen ønsket, så hadde den vært elendig. Jeg syns ihvertfall TLJ er en bedre film enn TFA.


Jeg ser helt klart mange av poengene dine. Men jeg personlig er ikke så opptatt at vi må få svar på alskens spørsmål. Og fan teorier bryr jeg meg overhodet ikke om. Jeg liker at Snoke bare var Snoke og Maz trenger jeg heller ikke alverdens bakgrunns historie på..
Det er først og fremst noen av de nye karakterene jeg ikke synes er særlig interessante og som jeg har vansker med å utvikle noe som helst sympati eller følelser for.
Dessuten har jeg i det siste følt litt på at utnyttelsen og bruken av de tre store fra E1,2og3 kanskje burde vært bedre. Men så lenge det ikke er JEG som skriver manuset så er det ikke mye jeg kan gjøre
Jeg er tross alt veldig glad for å kunne få lov til å fortsatt få oppleve Star Wars universet og alt det har å by på.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Det er først og fremst noen av de nye karakterene jeg ikke synes er særlig interessante og som jeg har vansker med å utvikle noe som helst sympati eller følelser for.


Skjønner godt hva du mener. Rose og Holdo ender ikke opp som spesielt minneverdige karakterer, ihvertfall ikke av rett grunn. Men jeg syns Luke, Rey, Kylo, Poe og til dels Finn har en langt bedre karakterutvikling og historie i TLJ enn i TFA.

Siterer Marlboro Red:
Dessuten har jeg i det siste følt litt på at utnyttelsen og bruken av de tre store fra E1,2og3 kanskje burde vært bedre. Men så lenge det ikke er JEG som skriver manuset så er det ikke mye jeg kan gjøre


Hmm? Her er jeg ikke helt sikker på hva du vil fram til.

Jeg tror det største problemet med filmen, når man ser på de store temaene om å la fortiden dø osv, så er det at det ikke føles helt genuint når slutten er som den er.

Spoiler:Det virker som den logiske veien å gå for historien er at Rey og Kylo slår seg sammen og avslutter den tradisjonelle perioden med Jedi og Sith, men slik går det ikke. Både Kylo og Luke ønsker dett (på hver sin måte). På den måten kan man sitte igjen og føle: Hva var poenget?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Skjønner godt hva du mener.


Rose og Holdo er nå en ting.. Jeg digger Amilyn Holdo jeg.. mye pga at jeg først leste boken Leia: Princess of Alderaan før jeg så TLJ men også hele hennes vesen og måten hun behandler Poe på. Og ikke minst måten hun ender sine dager. Rose hadde jeg nesten helt glemt, før du nevnte henne.

Nei. Jeg snakker om Poe og Finn. Jeg er ikke så begeistret for det to karakterene der. Spesielt Poe orker jeg ikke.
Dessuten lurer jeg voldsomt på hvorfor Oscar Isaac ikke ble castet som Finn og Boyega som Poe Dameron. Jeg tror personlig at den ene hadde kledd den andres rolle mye bedre. Jeg vetta faen..

Siterer Crazy Kraken:
Hmm? Her er jeg ikke helt sikker på hva du vil fram til.


Jeg mente selvfølgelig E4.5 og 6 Leia, Luke og Han.

Jeg forstår veldig godt Luke sitt motiv for å ville avslutte Jedi ordenen og la den dø med ham. Det er en arrogant og ikke reint lite selvgod gjeng vi møter i prequel filmene
Og det som er det mest spennende av alt inn i E.9 er jo at Kylo står alene som "Sith" uten en Master eller en Apprentice. Det er noe helt nytt i SW lore, og hvis ikke DET er en sentral del av avslutningen så må noen få sparken.

Kylo la alle eggene i en kurv da han drepte sin master for han var skråsikker på at Rey ville bli hans lærling. Og nå står han alene. Det synes jeg var TLJ sitt råeste plott "twist".
Men det er jo mulig at det har endret seg og at vi får vite at Kylo nå har en eller flere lærlinger i åpnings scrollen til E.9 og det blir litt feigt av filmskaperne om så er tilfellet.
The gavel corrupts
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Nei. Jeg snakker om Poe og Finn. Jeg er ikke så begeistret for det to karakterene der. Spesielt Poe orker jeg ikke.


Poe skulle ikke engang være med i hele TFA, så han spesielt mangler mye karakterutvikling og begynner filmen litt svakere enn de andre. Selv tror jeg kanskje det kunne vært bedre å teame Poe og Finn sammen og bare droppe Rose helt. På den måden hadde vi sett mer av dem sammen og de har en bedre dynamikk enn Rose og Finn. Da måtte man selvfølgelig skrevet om endel av historien til Poe, men jeg tror kanskje de begge kunne kommet sterkere ut av det. Litt som Han og Leia i Ep5.

Siterer Marlboro Red:
Dessuten lurer jeg voldsomt på hvorfor Oscar Isaac ikke ble castet som Finn og Boyega som Poe Dameron. Jeg tror personlig at den ene hadde kledd den andres rolle mye bedre. Jeg vetta faen..


Haha, det har jeg ikke tenkt på engang. Vet ikke om jeg føler det samme, men jeg savner litt bedre utvikling og karakterisering selvfølgelig. Finn blir traumatisert av å angripe en landsby, men nøler ikke med å skyte sine tidligere "brothers in arms"? Eh...

Siterer Marlboro Red:
Men det er jo mulig at det har endret seg og at vi får vite at Kylo nå har en eller flere lærlinger i åpnings scrollen til E.9 og det blir litt feigt av filmskaperne om så er tilfellet.


Dude, det er JJ som lager filmen. Det er helt umulig å si hva som kommer til å skje, men jeg regner med at de prøver å finne noe som er "trygt" og som derfor kanskje ikke passer inn med TLJ. Han får utfordringen å skrive Leia ut av storyen på en fornuftig måte, og så må han faktisk svare på plotspørsmål og ikke bare stille dem. Jeg er skeptisk, men håper selvfølgelig at det blir bra.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Noen som, i likhet med meg, har begynt å glede seg til The Mandalorian. Innspillingen er godt i gang og forleden fikk vi vårt første bilde fra serien.

https://youtu.be/kStsZpG3Sgg
The gavel corrupts
  • 0
Er ikke noe hardcore Star Wars fan, har ikke et spesielt forhold til den originale triologien tho jeg verdsetter dem og jeg aksepterer dem som tidløse klassikere.. Bortsett fra episode 6 som åpenbart seiler på suksessen til sine forgjengere. Skulle godt gjøres på 70tallet å konvertere science fiction til familieunderholdning som kunne nytes av alle. Uavhengig av kjønn, alder, sosial status og nasjon så det er vanskelig å ikke beundre dem. Konstaterer at jeg likte episode 7, den bygget opp til noe stort som oppfølgerne dessverre ikke klarte å levere. Jeg kjeda ræva av meg gjennom hele filmen, ikke ett eneste øyeblikk følte jeg at jeg fikk valutta for kinobilletten.. Kanskje bortsett fra bakgrunnsmusikken fra John Williams som aldri slår feil.

Star Wars har blitt filmindustriens svar på The Simpsons.
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!