Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

The Blacklist-tråden


Denne serien er relativt ny, så det var ikke spesielt overraskende at det ikke var en tråd om den - så jeg tenker jeg tar jobben.

The Blacklist er en amerikansk krimserie skapt av Jon Bokenkamp. Serien sentrerer seg rundt Raymond "Red" Reddington (James Spader), en criminal mastermind som er nummer #4 på FBI's Ten Most Wanted Fugitives, altså en av USA's mest ettersøkte.

Serien hadde premiere på NBC 17. September 2013, og er foreløbig inne i sin første sesong med 18 episoder - Fire nye episoder gjenstår før Sesong 1 avsluttes 12. Mai 2014. Sesong 2 er allerede planlagt av NBC, og får etter alt å dømme premiere høsten 2014.

The Blacklist har blitt møtt med strålende kritikker, der mange påpeker Spader's prestasjon i rollen som Red, som utvil tvil er seriens sterkeste kort.

Handling:

Red har vært ettersøkt i 20 år, når han plutselig overgir seg til FBI-hovedkvarteret i Washington, DC. Intensjonen hans er å hjelpe til med å få arrestert en rekke kriminelle som han selv. Han har en liste over personer som FBI ikke engang vet eksisterer, eller som er antatt døde - Denne listen kaller han The Blacklist.

Riktignok har Red én betingelse for at han skal være samarbeidsvillig - Han skal KUN snakke med Elizabeth Keen (Megan Boone), en fersk FBI-agent, eller en såkalt rookie.

Utover i serien får vi vite mer om Red's fortid, de mange han tidligere har samarbeidet med, mens vi stadig stiller oss spørsmålet: Hva er det som gjør Elizabeth (Liz) så viktig for ham?

Hva skiller serien ut?

Jeg har ikke sett spesielt mye på andre lignende krimserier som CSI eller NCIS, så det blir vanskelig for meg å sammenligne personlig, men jeg fikk en grei oppsummering av en som har sett litt på de forskjellige:

I CSI er de et team som jobber ved å fange forskjellige kriminelle ved å gå utifra lovbrudd som er gjort, og da må de også finne ut HVA som har skjedd, der ingen er mistenkt fra start. I NCIS så gjelder det kun lovbrudd som går utover eller omhandler marinemenn og slikt.

Forskjellen er da at i The Blacklist, så samarbeider lov og kriminell, og de har en mistenkt hvor de VET flere av lovbruddene til denne personen.

En annen serie jeg smått kan sammenligne med, er Dexter - Der er det nemlig én stor antagonist for hver sesong, mens i The Blacklist er det stort sett én antagonist i hver episode.

Har du sett serien?

I så fall, hva syntes du? Hvem har vært den beste antagonisten så langt, hva lengter du mest etter å få vite, og hva er dine forventninger mot slutten av første sesong - Tror du serien har en lang levetid foran seg?

Hvis du derimot ikke har sett The Blacklist - Her har du den offisielle Traileren.
  • 0
Krimserier er nok ikke helt min greie (ikke at jeg har sett så mange heller). Poirot er ganske badass da.

Men tråden var meget velutviklet, det er det ingen tvil om.

"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Vellaget tråd, SirThomas!

Virker uten tvil som en serie jeg kan like utifra handlingen. Har ikke sett mye på krim, men dette må jeg sjekke ut.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Veldig bra at du lagde en tråd om dette SirT!

Selv har jeg så smått somlet meg til å se noen episoder, og jeg må si at det er en veldig bra serie! Skal definitivt se mer av den!
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Men tråden var meget velutviklet, det er det ingen tvil om.


Siterer albaga:
Vellaget tråd, SirThomas!


Siterer Victorfinne:
Veldig bra at du lagde en tråd om dette SirT!


Tusen takk folkens, betyr mye at dere syntes det!

Siterer Glorfindel:
Krimserier er nok ikke helt min greie


Kanskje du burde prøve?

Siterer albaga:
Har ikke sett mye på krim, men dette må jeg sjekke ut.


Høres bra ut, håper flere følger ditt eksempel!

Siterer Victorfinne:
Selv har jeg så smått somlet meg til å se noen episoder, og jeg må si at det er en veldig bra serie!


Ah, hvilken episode er du på?
  • 0
  • Missing Avatar
  • furu
Som vanlig gjør James Spader en fremragende jobb.For en karisma Håper sesong 2 lever også.
  • 0
Etter å ha hatt en pause fra serien siden rundt mars, før jeg lagde denne tråden - så har jeg endelig fullført sesong 1, og sett første episode av sesong 2.

Blant favorittantagonistene fra første sesong må jeg vel peke ut Anslo Garrick og Milton Bobbit. På toppen av staben plasserer jeg derimot antagonisten i episode 17, Ivan - Det er lite å si på en Spoiler:17 årig hacker av en stalker på nivå med Aiden Pearce.

Denne serien holder virkelig seerne på pinebenken, og med alle spørsmålene og potensialet, så håper jeg ikke historien om Red konkluderes med det aller første - det er en fryd å se at han har kontroll på alt i hver episode.
  • 0
Så 3-4 episoder av denne på en av Viasat-kanalene men falt litt fra. Fant igjen serien på Viaplay og er godt ut i sesong 2, skikkelig bra serie og spennende. James Spader gjør en fantastisk figur.
Husker jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg så traileren til "Age of Ultron" for andre gang på kino og plutselig kjente igjen stemma til Ultron.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Endelig er serien tilbake etter den lange pausen, etter søndagens episode kan jeg knapt vente på at neste skal bli lagt ut på Viaplay.

Ron Perlman tar seg virkelig bra ut som badass antagonist i form av Luther Braxton.

En annen gladnyhet for fans av serien er at NBC bestilte seriens tredje sesong igår.
  • 0
Siterer SirThomas:
Ron Perlman tar seg virkelig bra ut som badass antagonist i form av Luther Braxton.


Wait, spiller Ron Perlman i serien!? Da må jeg kanskje se den likevel.
  • 0
Siterer TK Art:
Wait, spiller Ron Perlman i serien!?


Han er ikke aktuell i serien før de foreløbig seneste episodene i sesong 2. Han er en av antagonistene med to episoder, så om han er med videre avhenger av hva som skjer med karakteren hans etter neste episode.

Siterer TK Art:
Da må jeg kanskje se den likevel.


Tror nok ikke du kommer til å angre.
  • 0
Kommer nok til å se denne etterhvert, men blir en stund til.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Så akkurat finalen på sesong 2. Noe sier meg at sesong 3 blir siste sesong.
  • 0
Akkurat kommet skikkelig i gang med sesong 3, og etter de første episodene kan jeg uten tvil konstatere at dette låter til å bli seriens beste sesong.

Siterer SirThomas:
Noe sier meg at sesong 3 blir siste sesong.


Mye som kan endre seg på noen episoder av The Blacklist, men basert på retningen denne sesongen har tatt, håper jeg ikke serien er så nær avslutningen likevel.
  • 0
Siterer SirThomas:
Siterer SirThomas:Noe sier meg at sesong 3 blir siste sesong.

Mye som kan endre seg på noen episoder av The Blacklist, men basert på retningen denne sesongen har tatt, håper jeg ikke serien er så nær avslutningen likevel.


Føler du deg litt ensom her eller?

Men joa, starta med serien like over jul og ser vel kanskje en episode om dagen. Er godt uti sesong 2 og må si meg meget fornøyd, MEN, de kunne gjerne hatt litt mer kompakte sesonger. Jeg virkelig digger serien, men akkurat som med Breaking Bad, Arrow og The Flash (som alle har veldig mange episoder i hver sesong) så starter det veldig spennende, før det sporer helt av det overordnede plottet midt i sesongen, og henter seg inn igjen mot slutten. Det er litt begrensa med hvor mange syke Blacklistere de kan komme på før det slutter å sjokkere, og da blir veldig mange av de episodene med små hint til det overordnede plottet helt på slutten litt kjedelige.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
The Blacklist bærer litt preg av plot-of-the-week-strukturen. Det kan bli litt kjedelig gjennom en hel sesong. Det er mye som er likt, ganske urealistisk og manuset tar noen ganger meningsløse vendinger. James Spader er grunnen til at jeg ser serien, og kommer til å fortsette å se serien til den går av skjermene. Spader tilfører noe genialt til en allerede ganske ok rollefigur.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Føler du deg litt ensom her eller?


Hvordan visste du det?

Lå litt på etterskudd, men nå som serien på tradisjonelt vis har tatt pause til januar, fikk jeg tatt den igjen igår. Ble mer irritert og forvirret enn tilfredsstilt etter siste episode, egentlig.
  • 0
Oh yes, spinoff'en The Blacklist: Redemption har virkelig overrasket meg i positiv retning. Eneste som ikke gir mening i hele serien er at Tom har ca. null kontakt med Liz, samtidig er det kanskje poenget med å få en spinoff til å stå på egne bein.

Tom Keen & Matias Solomon er gullkombo.
The Blacklist hadde én bra sesong, den første. Etterpå ble det alt for forutsigbart. Men James Spader gjør hele serien verdt å se likevel.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!