Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


12 Monkeys

Andre gang jeg ser denne, og filmen var mye bedre denne gangen. Plottet er skikkelig mindfuck i Terry Gilliam-stil. Filmen får meg til å tenke om og om igjen på hva som egentlig skjedde, noe jeg regner som en positiv ting. Skuespillet er fantastisk fra alles side, men det er historien og stemningen som skapes som trekker filmen opp blant de beste i sjangeren.

9/10
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Nero The Elder: Er veldig enig i det du sier om Natural Born Killers.. Filmen er en underlig, rar film, men er like vel konge, genial, bisarr, stilig og alt. Som du sier er det viktig å gå dypere inn i filmen, ikke sette seg fast i filmens skall som er volden. For hvis man liksom ser litt hva filmen handler om og skildrer, så er den absolutt ingen dårlig film. Men hvis man ikke ser det, og bare ser volden er det nok mere en halvgod voldsfilm spekket på med voldsorgier og tomme shells fra pumpehagla..

Tror jeg selv ga deg terningkast 5 en gang i tida.. (for en måned siden eller noe )
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
The Hours

Gidder ikke skrive noe, men den var veldig bra!

8/10
Heihei
  • 0
Hah, har forresten sett Hostel-filmene..

Ingen storslåtte filmer, men grei underholdning.. Skjønner dog ikke at de har fått 20årsgrense, man ser jo omtrent ingenting! Skulle nok vært 18, gitt.. Som forventet var det ikke noe superplott, og starten på 1-ern virker egentlig som en American Pie-start. Men som sagt, grei underholdning. Objektivt sett suger de, men subjektivt er de helt greie!
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Rambo IV

Jeg har sett Rambo 2 og 3 før, men denne skiller seg ut. Her dreper Rambo ikke 60 stykker med et våpen som opprinnelig bare har 30 skudd per magasin (Rambo lader aldri, ikke sant), og her er det ikke Rambo mot trøkk. Neida, han har med seg noen leiemordere som ble leid inn av - tro det eller ei - en leder fra en kirke i Colorado, for å finne igjen noen kirkearbeidere som dro inn i krigsherjede Burma for å hjelpe stakkars folk som bodde der. For ja, det var skikkelig krig der. Militæret dro fra bygd til by og by til bygd og drepte og slakta.

Vel, altså, før jeg kommer til min mening må du bare ha plottet klart for deg.. Hvis du har et brennende ønske om å se den, og Rambo er main-duden i dine våte drømmer, så ikke les det her hvis du ikke vil ha noe spoila. Disse kirkefolkene kommer og overtaler Rambo, som bor i nærheten av Burma, til å kjøre dem opp en elv for å komme i nærheten av noen landsbyer i Burma som trenger hjelp. Så kommer de fram og Rambo drar hjem igjen, og litt senere bryter det ut fete actionscener! Kirkefolka blir tatt til fange. Så kommer lederen for kirken å ber Rambo om hjelp, og Rambo virker nesten til å ha følelser for ho dama som var med der, så han og et dusin leiemordere drar opp elva igjen. Ja, så kan du jo tenke ut resten selv. Hvis du legger sammen det du har hørt + Rambo, så vil nok utfallet bli ganske åpenbart.

Jeg ble sittende med litt blanda følelser. De har klipt actionscenene bra, og det er utrolig stilig på slutten, men filmen mangla noe. Den bygde seg opp, men klimakset så vi aldri noe til. Jeg syns det gikk alt for fort, plutselig frigjorde de kirkedudsa, så løp de ut i skogen, så plutselig var de tatt til fange osv. Handlinga gikk i perfekt tempo i starten, men når den skikkelig actionen starta og Rambo gikk tilbake til gamle takter ble tempoet skrudd opp noen hakk, dessverre. Nesten som de hadde en viss lengde å følge, at filmen ikke kunne være lengre enn en og en halv time. Tror det hadde gjort susen hvis de hadde tatt seg en halvtime til for å klargjøre litt mer, og det ville trolig gitt litt mer mening òg.

I kjent Rambo-stil er plottet tynt, men velfungerende. Vi vil ikke ha dype samtaler og vide handlinger, vi vil ha Sylvester Stallone og masse action. Og det får vi gjennom Rambofilmene. Men likevel er jeg litt skuffa på den siden her. Rambo dreper skuffende få folk, og bruker faktisk bare pistol i starten, før vi må vente heeeelt til slutten før han blir en gal mann på en stor gønner på en bil. I mellomtiden dreper han et par stykker, og noen med en claymore. Det er for det meste det. Ingen John Rambo som skyter hundrevis av skudd med en AK uten å lade, og ingen Rambo som løper rundt i krigssonen med en stor kniv og hacker og slasher ikke-amerikanere til sushi. Denne er betydelig mer alvorlig enn de tidligere Rambo-filmene, men er det virkelig det vi vil ha? Når jeg setter meg ned for å se Rambo, vil jeg se en politisk korrekt mann som bare dreper når det er nødvendig, eller vil jeg se en sadistisk jævel som hacker og slasher og skyter hundrevis av skudd uten å lade med en AK? (Okay, han har aldri vært sadist, men når han er i krigssonen har han ikke nølt med å klikke på avtrekkeren!)

Alt i alt en grei film, verdt å se den, men hadde forventet litt mer moro med våpen og kniv. Det at det var såpass stort kaliber på våpenet han brukte på slutten, slik at armer og bein (og hoder) sprengte på de burmanske soldatene gjorde delvis opp, men det kunne ikke dekke over hele det hullet manglene skapte.

Terningkast: 4
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
kjedet meg så dro med en kompis på kino, og så max manus. som var en helt utrulig norsk film.

i morn skal jeg vel se yes man med damen :i

Lagt til 2009-01-02 04:25:
<quote author="Levaiathan">12 Monkeys

Andre gang jeg ser denne, og filmen var mye bedre denne gangen. Plottet er skikkelig mindfuck i Terry Gilliam-stil. Filmen får meg til å tenke om og om igjen på hva som egentlig skjedde, noe jeg regner som en positiv ting. Skuespillet er fantastisk fra alles side, men det er historien og stemningen som skapes som trekker filmen opp blant de beste i sjangeren.
----

var en veldig spesiel film, men likte den godt.
Bygones
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Jack the Lack of Crack:
I kjent Rambo-stil er plottet tynt, men velfungerende. Vi vil ikke ha dype samtaler og vide handlinger, vi vil ha Sylvester Stallone og masse action. Og det får vi gjennom Rambofilmene. Men likevel er jeg litt skuffa på den siden her. Rambo dreper skuffende få folk, og bruker faktisk bare pistol i starten, før vi må vente heeeelt til slutten før han blir en gal mann på en stor gønner på en bil. I mellomtiden dreper han et par stykker, og noen med en claymore. Det er for det meste det. Ingen John Rambo som skyter hundrevis av skudd med en AK uten å lade, og ingen Rambo som løper rundt i krigssonen med en stor kniv og hacker og slasher ikke-amerikanere til sushi. Denne er betydelig mer alvorlig enn de tidligere Rambo-filmene, men er det virkelig det vi vil ha? Når jeg setter meg ned for å se Rambo, vil jeg se en politisk korrekt mann som bare dreper når det er nødvendig, eller vil jeg se en sadistisk jævel som hacker og slasher og skyter hundrevis av skudd uten å lade med en AK? (Okay, han har aldri vært sadist, men når han er i krigssonen har han ikke nølt med å klikke på avtrekkeren!)


Siterer Wikipedia:

Rambo holds the record with the most kills out of the entire Rambo series, with 236 kills - more than that of the previous three movies combined.

Virker som om du ikke har fulgt skikkelig med, Jack.
You're sleeping over, right?
  • 0
  • Missing Avatar
  • oski
Siterer Jack the lack of crack:
Rambo dreper skuffende få folk


Minner deg om sluttscenen!

House: Season one

Dette er en DVD så kan nok ta den her.
House er noe av det mest geniale TV-serien i verden. Alltid like artig å få oppklart medisinske mysterier! House er i seg selv en utrolig god karakter! House gir deg mange timers underholdning og jeg anbefaler den så meget!

9/10

Zook: På flags of our fathers. Da gråt jeg på slutten
Hasta la-vista baby!
  • 0
Max Manus

Norsk film har nåd en ny standard, dette var saker! Gidder ikke skrive så mye, da jeg er helt enig i de andre mini-anmeldelsene.

9/10
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Jaja, på slutten, ja. Har dere sett den? Det er jo gørrkjedelig, dreper jo innmari få folk før helt på slutten. Ble jo nesten lei meg.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Jack the Lack of Crack:
Jaja, på slutten, ja. Har dere sett den? Det er jo gørrkjedelig, dreper jo innmari få folk før helt på slutten. Ble jo nesten lei meg.


Snakker vi om Rambo? Ja, jeg har sett den. Og hvis du forlanger mer action enn det, krever du for mye. 90% av filmen er jo action og sinnsyk vold...
You're sleeping over, right?
  • 0
Mr. And Mrs. Smith

Paret Pitt og Jolie gjennomfører en ellers middels skuespillerprestasjon i en film med nok av små og store mangler. Til slutt kan man også finne filmens teaser og filmens trailer. Oppsummert er derfor DVD-utgivelsen temmelig ordinær og uoriginal, men likevel ikke så ille som det kunne vært. Alt i alt er hele DVDen middelmådig - både filmen og utgivelsen. Fort sett, fort glemt. Men det er også mye bedre enn mye av det andre som er lagt ut, vel å merke...

Egentlig er hele konseptet bygget på en interessant ide, men utgjør et, som sagt, gjennomsnittlig resultat. John og Jane Smith søker hjelp til parterapi for at ta opp deres ekteskapelige krise. Tilsynelatende er de et helt ordinært forstadsby-ektepar, hvis samliv efter 5 år (eller er det 6?). Men de skjuler for hverandre noe helt spesielt: Mr. & Mrs. Smith er begge høyt betalte, særdeles effektive leiemordere som arbeider for konkurrerende organisasjoner.

Men to timer er langt for enhver komedie med mangler. Især ettersom manusforfatteren velger minste motstands vei, dernest går tom for ideer og ender med å forlenge ett, grandiost actionstunt til fire. Inntil det hele etter hvert fremstår like monotont som fru Smith.

3/6
  • 0
Zook: Filmen varer i 93 min. 90 prosent av den lengden høres for min del ut som litt over 80. Ca. 83,7 for å være mer presis. Hvis du kommer hit og sier at det er action og sinnsyk vold i 84 av filmens 93 minutter, har vi sett to helt forskjellige filmer. Jeg mener, hvis starten med slangefanginga, båtturen, presten som kommer og ber Rambo om hjelp, båtturen med leiemorderene osv. osv varer i ca. 10 minutter, så må tida gått ekstremt sakte i de ikke-actionscenene.

Det der var litt for moro skyld. For du mente vel ikke at det var action i 90% av filmens lengde, gjorde du? Men du, hvis 90% av handlinga er vold, vil jeg gjerne se noen tall eller andre ting som kan bekrefte det. Eller var det bare tall du kastet ut i lufta for å liksom utheve poenget ditt? Jeg veit ikke hvor mye du så av den, eller hvor søvnig jeg var, men for min del virka ikke det som at handlinga inneholdt 90% vold og 10% annet..
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
  • Missing Avatar
  • oski
Siterer Jack the Lack of Crack:
Jaja, på slutten, ja. Har dere sett den? Det er jo gørrkjedelig, dreper jo innmari få folk før helt på slutten. Ble jo nesten lei meg.


U did? Nei, Rambo IV når ikke opp til de gamle

Filmen er ganske rasistisk og:

SPOILER! lIKE ITS WORTH IT!

Når de misjonærene er i den byen, så blir de bombardert av mortarer. Så løper alle de byboerne ned en bakke der det står et maskingevær og plaffer dem ned. Når hun dama til Rambo løper ned, blir hun ikke skutt. Og bare de "hvite" overlever bombardementet..
Hasta la-vista baby!
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Jack the Lack of Crack:
Zook: Filmen varer i 93 min. 90 prosent av den lengden høres for min del ut som litt over 80. Ca. 83,7 for å være mer presis. Hvis du kommer hit og sier at det er action og sinnsyk vold i 84 av filmens 93 minutter, har vi sett to helt forskjellige filmer. Jeg mener, hvis starten med slangefanginga, båtturen, presten som kommer og ber Rambo om hjelp, båtturen med leiemorderene osv. osv varer i ca. 10 minutter, så må tida gått ekstremt sakte i de ikke-actionscenene.

Det der var litt for moro skyld. For du mente vel ikke at det var action i 90% av filmens lengde, gjorde du? Men du, hvis 90% av handlinga er vold, vil jeg gjerne se noen tall eller andre ting som kan bekrefte det. Eller var det bare tall du kastet ut i lufta for å liksom utheve poenget ditt? Jeg veit ikke hvor mye du så av den, eller hvor søvnig jeg var, men for min del virka ikke det som at handlinga inneholdt 90% vold og 10% annet..


Haha, slapp av du da. Selv om jeg overdrev litt trenger du ikke å begynne å regne ut nøyaktige tall. Mente bare at filmen har syltynn handling og stort sett action hele veien. Det at det er 10 minutter med stillhet i begynnelsen kan ikke sette en stopper for all volden. Det er jo fakta at det blir drept flere i Rambo (2008 ) enn i alle de tre forrige filmene til sammen.
You're sleeping over, right?
  • 0
Skjønner ikke åssen de har klart å talt opp antall han drepte. Det var jo opprørere og terrorister og alt der!

Dessuten kom jo alle de drapene helt på slutten! 4 pirater pluss en soldat, i tillegg til claymoren som sprengte ved den bomba. Det var alt helt før slutten. Og den claymoren var jo på slutten den òg, egentlig. Er klar over at han drepte masse folk, men i stedet for å ta omtrent all skytinga og moroa på slutten kunne de jo spredt det eller noe. Sånn at det kunne blitt regelmessige doser Rambo-action, ikke overdose på slutten.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Rebel Without A Cause

James Deans andre film, og han imponerer igjen! Handlingen i filmen føles veldig utdatert, men jeg ble veldig underholdt, og mange scener er veldig minneverdige.

8/10
Heihei
  • 0
Siterer Hitchie:
Så Mission Impossible ||| og Memento i går, to gode filmer mener nå jeg. MI3 blie litt for mye syns jeg, men underholdende var. Memento var bare genial, andre som har sett den?


Jeg har sett Memento, og likte den veldig godt!
www.steinskog.me
  • 0
The Shawshank Redemption

Flott film, virkelig. Flott skuespill, flott setting og flott atmosfære. Det som virkelig topper denne filmen er historien. Jeg mener, WOW! Jeg kunne se meg selv se ut som en unge i en lekebutikk mens de siste scenene ble vist over skjermen. Helt klart på topplisten over mine favorittfilmer.

Fortjener den topplasseringen på IMDB? Jeg vet virkelig ikke. Har aldri klart å bestemme meg for en film som er "bedre enn alle andre". Jeg elsker Gudfaren, Jeg elsker Taxi Driver, og jeg elsker Pulp Fiction, men nå elsker jeg denne filmen også. Det er vanskelig å si.

Hvertfall, den anbefales på det sterkeste.

9/10
  • 0
  • Eyvo
  • Eyvo
Stolthet og fordom

En veldig fordomsfull film , med kjærlighet og hat. Fete landskapseffekter.
...
  • 0
The Omen

Litt spesiell film, egentlig. Damien - gutten som ble født 6.6 kl. 6, blir den nye sønnen i familien til diplomat Robert Thorn, da deres ekte sønn døde etter fødselen. Dette var noe Roberts kone, Katherine, aldri fikk vite om. Damien ble altså deres nye sønn, da hans biologiske mor døde under fødselen, som da hendte kl. 6, den 6. juni. Senere skjer det flere underlige ting, og etter at Father Brennan forteller Robert at Damien er en djevelens sønn og må drepes på en spesiell måte (noe Robert ikke tror på, og heller ikke har lyst til. Det er jo tross alt sønnen hans), og selv dør, ringer fotograf Keith Jennings for å informere at han har snappet opp noen ting som kan være svært relevante til saken. Keith tok noen bilder av Father Brennan før han døde. Først 10 dager før dommedagen for Brennans del, og så en samme dag han tok kvelden.

På bildene fra 10 dager før er det et lys som lyser over alle bildene av ham. Keith trodde først dette bare var feil på filmen, men da det samme lyset skinner på flere bilder, både på andre filmer og digitale bilder, skjønner han at dette er kjipe greier. Da han tar en titt på bildet som ble knipset samme dagen Brennan tok sitt siste åndedrag og innhalerte den meget viktige grunnstoffblandingen (også kjent som molekyler) O2 (oksygen hvis du ikke visste det(som er essensielt for alt liv)) for siste gang, var lyset som et slags spyd gjennom Brennan. Da kvelden inntreffer detter en skarp gjenstand, som ikke sjokkerende ligner et spyd, ned og dreper Brennan. Dette lyset er også på bilder av Damiens gamle barnepike, som ser Demonhunden og forstår at det at hennes tid er omme, og henger seg fra et tak mens masse folk ser på. På bildene av henne er lyset formet som, ironisk eller ikke, et tau rundt halsen hennes. Senere er Keith er så heldig og tar et bilde et sted hvor han havner reflektert i et speil. På det bildet er lyset formet som en strek over halsen hans, og senere i filmen blir han halshugget. Skummelt!

Filmen er intet mesterverk, og plottet sliter litt med å overbevise meg. Men det er noe ved det som er litt interessant. Og etterhvert bygger filmen seg litt oppover, helt til den ufattelig kjedelige slutten som ødela litt det som ble bygd opp. En ekstremt enkel løsning, og det burde nesten kommet en 2'er. For det er ingen verdig slutt!

Terninkast: 4 - svak

...............................................................

The Contract


Herlig film, uten tvil! En skikkelig opptur etter The Omen, som i bunn og grunn var helt grei. John Cusack leverer en super rolle som mannen som havner på feil sted til feil tid med sønnen, og deres skogtur som skulle bli redningen i deres forhold og for å få sønnen som ble utvist noen dager fra skolen fordi han røyka pot, til å forstå at livet er mer enn litt grass og en lighter. Der finner de en skutt politimann og en Morgan Freeman i håndjern. Freeman er en leiemorder som ble tatt til fange, og hans fire venner som er ute etter penger, penger bare Freeman har tilgang til, gjør hva som helst for å redde Freeman.. For å få de gryna, selvfølgelig. Dette utgjør en spennende og god film, og var en veldig positiv overraskelse for min del. Selvfølgelig, de fleste filmer med Freeman er gode, men hadde ikke så store forventninger til denne.

I tillegg til strålende roller, presenterer Bruce Beresford et solid og spennende plott, og snekrer sammen en ellers god film. Det er mange gode filmer den ikke kan måle seg med, og Freeman er langt ifra så god her som han var i The Shawshank Redemption, men det kan jo kanskje hende ikke er hans egen skyld heller? Han har hatt flere skreddersydde roller, og jeg kan ikke se for meg noen andre som passer til å spille den sofistikerte slabbedasken Frank Carden bedre enn Morgan Freeman. En god filmopplevelse!

Terningkast: 5

.......................................................

Sniper


Tom Berenger spiller den erfarne snikskytteren Beckett som har mye erfaring fra de Panamanske jungelene. Etter flere oppdrag der, og flere tap av spanere, blir han tilsendt den uerfarene Miller (Billy Zane) fra høyestehold. Sammen skal de ta ut en beryktet narkotika-kjeltring som truer de fleste og skaper dårlig samhold i landet. Miller har høyest rang og har fått klare beskjeder fra Washington, men Beckett har andre planer - han kjenner nemlig til hvor det er minefelt, hvor det er elver som oversvømmes i disse tider, og andre ting som kan svekke dem mot deres mål. Men ting går ikke helt som de skal; Miller roter det til med å sovne et sted uten kamuflasjen sin, og blir ganske synlig, slik at Beckett må forlate sin posisjon for å ta ut en fiendtlig snikskytter som har Miller i siktet, og planen deres om å skyte deres mål samtidig på prikken går galt, og de blir begge skilt og tvunget ut i skogen.

Selv om filmens kvalitet og effekter ikke er sånn veldig gode (den er fra 1993), er den fortsatt god og spennende. Tom Berenger leverer nok en god rolle som krigsveteran, og spiller en artig rolle som mentor for Miller.

Terningkast: 4
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
  • Zook
  • Zook
Once Upon a Time in America

Dette bunnsolide gangsterdramaet følger det tøffe livet til David "Noodles" Aaronson (Robert De Niro) og Maximillian "Max" Bercovicz (James Woods). Filmen hopper gjennom tid i årene 1921, 1933 og 1968. I '21 er Noodles og Max ungdommer, i '33 er de unge herrer og vellykkede gangstere, og i '68 følger vi livet til en pensjonert og sliten Noodles.

Historiefortellingen er noe av det beste jeg har sett. I stedet for å gå kronologisk, hopper filmen frem og tilbake. Det kommer aldri opp en skrift på skjermen der det står hvilket årstall det er, regissøren ville nok at publikum skulle finne det ut selv. Tøft. Det er heller aldri noen mørk skjerm og et mellomrom når vi hopper i tid, alt skjer liksom automatisk.

Ellers var skuespillet ypperlig. De Niro er like strålende som vanlig, og passer perfekt som gangster. James Wood overrasket meg. Tror aldri jeg har sett ham i en minnesverdig rolle før, men her var han strålende. De andre birollene leverer også gode roller. Sterke scener spares det heller ikke på. Filmen skildrer voldtekt og drap av barn, og det på en glimrende måte.

Once Upon a Time in America er den lengste filmen jeg har sett (3 t 40 min), men også en av de beste. Vet ikke helt om den fortjener å komme på topp 10-lista ennå, må nok se den flere ganger for å avgjøre det. Uansett, filmen byr på en fantastisk historiefortelling, flott skuespill og mange sterke scener der du virkelig bryr deg om hva som skjer. Helt klart et mesterverk alle fans av gangsterfilmer må se.

10/10
You're sleeping over, right?
  • 0
  • Missing Avatar
  • oski
MAX MANUS

Wow, dette er en for seg gjort film! Man følger Max Manus under den tyske okkupasjonen. Filmen skildrer godt åssen Max og vennene hans saboterer Tyskerne. Aksel Hennie er faktisk utrolig flink som Manus. Resten av skuespillerne som spiller Gunnar Sønsteby( etter filmen å dømme var Sønsteby en veldig alvorlig kar) og Gregers Gram.

Som i flammen og citronen(ga den 5/6) så er oppførselen til disse gutta mer livaktige enn i flammen og citronen.

Max Manus er en spennende film som jeg elsker. Hvis du er norsk, må du se Max Manus!

Terningkast: 5
Hasta la-vista baby!
  • 0
Siterer Zook:
Once Upon a Time in America

10/10


Heihei
  • 0
Das Boot

Vi følger deres reise ombord på båten, for det meste sett ifra Lieutenant Werners (Herbert Grönemeyer) vinkel. Om de modige soltatene som gjerne vil bli helter. Man får etterhvert stor sympati for personene ombord på U-96 igjennom tykt og tynt. Selv om de er tyske. Og jeg kan love at det venter deg endel klaustrofobisk spenning på dypt vann.

Etterhvert som krigens realitet kommer sigende inn forsvinner dette aspektet mer og mer. Heller erstattes det gradvis av en enkel, realistisk og rå krigsskildring. Den klaustrofobiske følelsen av å være fanget på en u-båt mens den kanskje dødelig bomben sakte synker i retning skroget skaper et tilnærmet perverst og intenst driv i fortellingen. Slik formidler regissøren krigens komplette vannvidd.

Das Boot er helt annerledes enn andre krigsfilmer fordi fienden omtrent aldri er synlig. Fienden befinner seg over vannflaten, og høres kun i det fjerne når bomber og synkeminer slippes ned. Det meste av filmens tid foregår inne i ubåten, Lydbildet er uhyre forsterkende for fortellingen. Das Boot har en fin rytme, og balanserer elegant mellom action-partier og rolige strekk. Josh Vacanos filming er dynamisk, med tette bildeutsnitt inne i ubåten og store panoramabilder utenfor og i andre scener.

Das Boot er en film med spenning fra start til slutt. Den beskriver ypperlig hvordan det dramatiske livet ombord på en u-båt under den II Verdenskrig var, og hvordan dette farlige livet virket psykisk inn på mannskapet. Filmen viser også utrolig godt hvordan et godt lederskap trengs.

6/6
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!