Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Musikkchat


Siterer Glorfindel:
Kan ikke skryte på meg å være noen ekstrem Bond fan, så det er ikke alle filmene jeg har et like godt forhold til. Det blir vel kanskje GoldenEye eller The World Is Not Enough blant de beste.


Det kan ikke jeg heller. Men nå må du også tenke over hvilken tråd vi er i. Jeg snakket om themesongene, og hvilke som var best. Hvilke av filmene som er best er en helt annen diskusjon. Og så kan man igjen diskutere hvilke av skuespilleren som portretterte Bond best (definitivt ikke Roger Moore!).

Skyfall var en velkommen retur til enkelte av de eldre themesongene vil jeg si. Det er en mer tidløs låt, som ikke faller rett inn under populærkulturen, og vil bli ansett som dårlig om 20 fordi den type musikk ikke er populær lenger (heisann, Duran-Duran & co).

Madonna sin tho...uff, grusomt, rett og slett.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Men nå må du også tenke over hvilken tråd vi er i. Jeg snakket om themesongene, og hvilke som var best.


Ja, og jeg nevnte også hvilke jeg synes er best
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ja, og jeg nevnte også hvilke jeg synes er best


Virket mer som om du pratet om filmene i første avsnitt, haha. My bad.

The World is Not Enough skal i alle fall få for en fucka musikkvideo. Har ikke noe stort forhold til hverken filmen eller sangen. GoldenEye har vel på sin side blitt en form for klassiker. GoldenEye er vel også en fint eksempel på en av de mer tidløse Bond-themene, ettersom den går litt mer på den klassiske Bond-sounden, med orkester og en mer mystisk lyd generelt sett.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
GoldenEye er vel også en fint eksempel på en av de mer tidløse Bond-themene, ettersom den går litt mer på den klassiske Bond-sounden, med orkester og en mer mystisk lyd generelt sett.


True that. Den høres i grunn eldre ut enn den er.

Skyfall er vel også relativt grei ja. Synes ikke all verden om den når jeg så filmen for første gang, men det hjalp å høre den et par ganger til senere.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
True that. Den høres i grunn eldre ut enn den er.


Jepp, men det fungerer. Som sagt, den blir litt tidløs, og det føler jeg at er litt av greia med hele Bond-serien.

Siterer Glorfindel:
Skyfall er vel også relativt grei ja. Synes ikke all verden om den når jeg så filmen for første gang, men det hjalp å høre den et par ganger til senere.


Liker den jeg. Er ikke så veldig stor fan av Adele normalt sett, men den her er gjennomført veldig bra. De nevnte vel forsåvidt at de tok inspirasjon fra noen av de eldre themene, og det merkes, og det på en positiv måte.

Foretrekker heller det enn at de desperat tilpasser themesongen til det som er mainstream der og da, type Duran Duran og a-ha på 80-tallet, Madonna på tidlig 2000-tallet osv. osv.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer stikox93:
Iron Maiden hedrer videospill. Dette er bra!


Digger alle referansene til tidligere albumcover som dukker opp gjennom hele videoen. Har for øvring hørt på sangen i hele dag, lover godt for det kommende albumet.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Grallen:
Siterer stikox93:Iron Maiden hedrer videospill. Dette er bra!

Digger alle referansene til tidligere albumcover som dukker opp gjennom hele videoen. Har for øvring hørt på sangen i hele dag, lover godt for det kommende albumet.


Beste singelen siden Wicker Man, resten av albumet har mistet prog preget de begynte på etter Dance of Death, kan minne egentlig veldig om Brave New World
  • 0
Siterer stikox93:
kan minne egentlig veldig om Brave New World


Det er jo lovende. BNW er blant mine favorittalbum fra Maiden.
Let the voice of love take you higher
  • 0
I dag har jeg hørt gjennom Sleep sitt album Dopesmoker, som er en lang sang på 1 time og 3 min. En veldig spennende opplevelse! Jeg trodde ikke jeg kom til å like det men tok utfordringen og resultatet var veldig bra. Helt klart en litt "krevende" sang å høre på og det er nok ikke noe for alle, men hvis man liker skikkelig seig og treig metal så burde man gi sangen en sjanse.

https://www.youtube.com/watch?v=hIw7oeZKpZc

Sleep har også et litt mer tradisjonelt album som heter Holy Mountain. Absolutt verdt å sjekke ut om man liker Black Sabbath (da spesielt med tanke på Master of Reality). Albumet er på spotify.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Crazy Kraken:
I dag har jeg hørt gjennom Sleep sitt album Dopesmoker, som er en lang sang på 1 time og 3 min.


En klassiker innenfor Doom metall. Er veldig glad i den sjangeren, det er ikke tungt når det går fort. Skal det gå tungt må det gå sakte.

Vil anbefale :
Ufomammut - Ecate
Monolord - Empress Rising / Vænir
Electric Wizard - Dopesmoker

Er ikke ekspert men de er bra sammen med Sleep.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
En klassiker innenfor Doom metall. Er veldig glad i den sjangeren, det er ikke tungt når det går fort. Skal det gå tungt må det gå sakte.


Veldig mye bra i den sjangeren altså!

Siterer gnyg:
Electric Wizard - Dopesmoker
Mener du ikke Dopethrone? Det albumet treffer ikke meg helt, eller ikke enda ihvertfall! Skal sjekke ut de to andre du nevte.

Jeg vil anbefale Elder - Dead Roots Stirring og Mars Red Sky - Mars Red Sky. Elder er nok mitt favorittband fra den sjangeren.

Nå for tiden hører jeg endel på Baroness (Purple) og Mastodon (Leviathan), samt litt Agalloch og Opeth.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Nå for tiden hører jeg endel på Baroness (Purple).


Hva syntes du om det? Heller selv litt mer mot Yellow & Green, men digger også Purple. Syntes lyden er litt merkelig til tider, men det gjør ikke så mye når de har låter som If I Have to Wake Up. Fantastisk låt.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Ja jeg mente Dopethrone.

Elder er i en egen klasse, forhåpentligvis spiller de nytt materiale på de neste konsertene i Norge.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer HopeN:
Hva syntes du om det? Heller selv litt mer mot Yellow & Green, men digger også Purple.


Yellow & Green er også et veldig godt album, men jeg syns det blir litt ufokusert. Purple derimot viker ikke fra den stemingen den setter etter de to første låtene. Personlig syns jeg Purple er Baroness på sitt beste, men...

Siterer HopeN:
Syntes lyden er litt merkelig til tider, men det gjør ikke så mye når de har låter som If I Have to Wake Up. Fantastisk låt.


... du har helt rett, lyden ER "rar". Eller for å si det på en annen måte: Lyden er utsatt for en ekstrem mengde kompresjon samtidig som at det er for mye som skjer på en gang. Albumet er rett og slett elendig mikset og har fått mye kritikk for dette. Mangelen på dynamic range i albumet er virkelig ikke bra og man hører det spesielt godt på Shock Me. Det er veldig trist for låtene i seg selv er dritbra. Jeg har hørt at det skal være bittelitt bedre på vinylen, så den er bestilt, men jeg har ikke store forhåpninger. Fansen ønsker en bedre mikset utgave, det er ihvertfall sikkert!

Siterer gnyg:
Elder er i en egen klasse, forhåpentligvis spiller de nytt materiale på de neste konsertene i Norge.


Da dør jeg av glede. Skal selvfølgelig på den konserten, men hadde ikke hørt at de skulle komme med noe nytt allerede nå. Det er ikke lenge siden Lore kom ut! Lore var forresten den første vinylen jeg kjøpt noen gang og ble skaffet da konserten i fjor var ferdig. Fikk signatur og greier!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Har begynt å høre på metal igjen etter en lengre periode der det gikk i mye blues og lurte på om noen har noen har noen anbefalinger (gjerne litt nyere band som Hammerfall eller Sabaton eller litt mer obskure band da jeg er rimelig bevandret i i klassikerne som IM eller Judas Priest.)
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Crazy Kraken:
Da dør jeg av glede. Skal selvfølgelig på den konserten, men hadde ikke hørt at de skulle komme med noe nytt allerede nå. Det er ikke lenge siden Lore kom ut! Lore var forresten den første vinylen jeg kjøpt noen gang og ble skaffet da konserten i fjor var ferdig. Fikk signatur og greier!


Ja de er sykt kule. Nå har jeg signert alle LP-platene , et bilde av meg og en kompis med bandet i Berlin. Og signert plakat med Elder og oppvarmingsbandet Mos Generator.
Blir episkt!
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Har begynt å høre på metal igjen etter en lengre periode der det gikk i mye blues og lurte på om noen har noen har noen anbefalinger (gjerne litt nyere band som Hammerfall eller Sabaton eller litt mer obskure band da jeg er rimelig bevandret i i klassikerne som IM eller Judas Priest.)


Syns det kan være vanskelig å anbefale musikk til folk når jeg ikke kjenner dem. Det er liksom så utrolig mye forskjellig der ute. Hvor heavy noe er, om det skal være ren eller rufsete vokal osv er viktig for hva man burde anbefale.

Hvis du liker blues og av en eller annen grunn ikke har hørt på Led Zeppelin så er jo det en selvfølge at du må sjekke ut den katalogen med album.

Men om du liker 70 talls musikk og har utforsket den tilstrekkelig så er det mange veier man kan ta det videre. Hvis man liker Pink Floyd, som er prog rock, så kan man prøve seg på Dream Theater som er prog metal. Opeth er Death prog, altså progrock/metal med varierende grad death metal vokal og instrumental. Hvis man liker Black Sabbath så kan man prøve seg på diverse typer doom og stoner rock/metal. Feks Sleep, Kyuss, Elder, Mars Red sky, Sungrazer osv.

Selv har jeg ikke hørt så mye på 80 talls rocken, og speed/power metal (Sabaton og Hammerfall feks) er ikke helt min sjanger. Så hvis dette er musikken du liker best så vet jeg ikke helt hva jeg skal anbefale.

Du ser raskt fra eksemplene mine at jeg lener meg tungt mot to typer rock, nemlig prog og stoner/doom. Det er klart at det jeg anbefaler blir preget av dette. Men jeg er helt enig i at det er gøy å følge nyere band (som faktisk holder konserter osv). Queens of the Stone age er (selvfølgelig) råbra, Baroness er bra, Mastodon (som også er litt prog når jeg tenker meg om) er veldig bra men noen av albumene er kanskje i overkant aggressive. Agalloch er veldig bra post metal/ melodic black metal. Det er mye å velge i med andre ord! Det er viktig å finne ut hvilken type musikk man liker, så blir det litt lettere med spesifikke anbefalinger etter det.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Føler meg mest hjemme med god gammel heavy metal ala Iron Maiden, men har i det siste hørt litt på power/speed metal. Dette er dog i den mer "ekstreme" delen av det jeg hører på og alt med noen form for growling og sånt death metal greier er ikkke noe for meg.

Hører ikke mye på prog, men har hørt en del på Dream Theater. Interessen for blues kommer vel mest av at gitarlæreren "tvang" meg til å spille mye av det når jeg helst ville spille GnR eller ACDC, etterhvert fikk jeg sansen for det

Jeg har forsåvidt ganske bred musikksmak så lenge gitar er involvert (og det ikke er country *grøss*) og rullerer litt på sjangeren jeg hører når jeg blir litt lei.

Skal sjekke ut de du har nevnt
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Føler meg mest hjemme med god gammel heavy metal ala Iron Maiden, men har i det siste hørt litt på power/speed metal. Dette er dog i den mer "ekstreme" delen av det jeg hører på og alt med noen form for growling og sånt death metal greier er ikkke noe for meg.


Det er forståelig, rufsete vokal er ikke for alle, men man går dessverre glipp av mye bra musikk. Men det er på en måte en gradient. Baroness har ikke growling eller screaming slik man vanligvis tenker på det, men isteden så "roper" vokalisten all vokalen (på en måte).

Siterer Lt Mactawish:
Hører ikke mye på prog, men har hørt en del på Dream Theater. Interessen for blues kommer vel mest av at gitarlæreren "tvang" meg til å spille mye av det når jeg helst ville spille GnR eller ACDC, etterhvert fikk jeg sansen for det


Blues er tøft! AC/DC er jo nesten ren blues, så der er man ikke så langt unna uansett. Led Zeppelin også.

Men hvis det skal være moderne metal med helt ren vokal så blir listen litt kortere. Både Wolfmother og Queens of the Stone Age er bra og relativt moderne med ren vokal, men nesten mer hardrock enn metal. Burde uansett sjekkes ut. Du kan også sjekke ut Breaking Benjamin og Foo Fighters. Og siste albumet til Ghost.

Du får prøve å finne ut hva som faller i smak og ikke
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Elder konserten var fantastisk, og oppvarmingsbandet Mondo Drag var en veldig positiv overraskelse!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Elder konserten var fantastisk, og oppvarmingsbandet Mondo Drag var en veldig positiv overraskelse!


Ahh, hvorfor var ikke jeg der?
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
Ahh, hvorfor var ikke jeg der?


Ja, hvorfor var du ikke det?

Forhåpentligvis kommer de tilbake om ikke alt for lenge!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Hvis du skulle anbefalt 5 låter fra halvåret vi har hatt så langt, hvilke ville du anbefalt?

Her er mine;

Frankrike av Svømmebasseng
Walkway Blues av M83
Happiness av NeedToBreathe
Backbeat av Dagny
Ultralight Beam av Kanye West
Predator.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!