Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Musikkchat


Siterer Mexis:
Har plutselig fått ørene opp for jazz, men siden jeg aldri har hørt noe på det før så lurte jeg på om noen her har noen gode jazzalbum de vil anbefale. Kan godt være forskjellige former for jazz, med og uten vokal og mer eksperimentell jazz.


Duper Sessions av Sondre Lerche.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Mexis:
Har plutselig fått ørene opp for jazz, men siden jeg aldri har hørt noe på det før så lurte jeg på om noen her har noen gode jazzalbum de vil anbefale. Kan godt være forskjellige former for jazz, med og uten vokal og mer eksperimentell jazz.


Hører litt på darkjazz selv, band som The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, The Mount Fuji Doomjazz Corporation, Bohren & der Club of Gore, og Kreng er ganske fete.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Siterer Tyranus:
Duper Sessions av Sondre Lerche.


Må nesten endre på kriteriene. Helst ikke vokal, i hvert fall ikke Sondre Lerche, det funket bare ikke.

Kan du forresten roe deg ned når det gjelder ham, du overvurderer han til himmels.

Siterer Tyranus:
Hører litt på darkjazz selv, band som The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, The Mount Fuji Doomjazz Corporation, Bohren & der Club of Gore, og Kreng er ganske fete.


Takk, skal sjekke dem ut.
  • 0
Siterer Mexis:
Må nesten endre på kriteriene. Helst ikke vokal, i hvert fall ikke Sondre Lerche, det funket bare ikke.

Kan du forresten roe deg ned når det gjelder ham, du overvurderer han til himmels.


haha
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Er jo også norske Shining da
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Hører på Imagine dragons
  • 0
Siterer Mexis:
Har plutselig fått ørene opp for jazz, men siden jeg aldri har hørt noe på det før så lurte jeg på om noen her har noen gode jazzalbum de vil anbefale. Kan godt være forskjellige former for jazz, med og uten vokal og mer eksperimentell jazz.


Skal ikke garantere at du kommer til å like noe av dette, men here goes.

Anders Jormin - ad lucem - Svensk bassist. Tekster på latin, sunget av et par damer. + trommer, klarinett.

Steve Kuhn Trio - Wisteria.

Helge Lien trio - Natsukashii, Hello troll

Steinar Raknes Quartet - Live in Tokyo

Billy Hart - all our reasons

Miles Davis - Kind of blue. Klassiker, 50th anniversary/legacy edition (2-disker, utgitt 2009), har best lyd.

Christian Wallumrød ensable - Outstairs

Alt sammen mer eller mindre akustisk, for det meste nokså rolig Jazz, men med en del eksperimentering på enkelte av utgivelsene. Lydkvaliteten er fantastisk og bør spilles på et ordentlig anlegg/gode øretelefoner for maksimal effekt.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg bladde nettopp gjennom faren min sitt platearkiv. Jeg fant et live-album fra Pink Floyd som het Pulse.

Episk plate!
Kjedelig gutt som leser aftenposten og som får toppkarakter. Snart begynner jeg å like kaffe.
  • 0
Noen som har noen forslag til noen gode sanger. Hvis det hjelper; her er favorittsangene min:

Pink Floyd - Money

Money av Pink Floyd er min absolutte favorittsang. En storartet sang med banebrytende gitar, melodisk saxspilling og fantastisk vokal. Overgangene fra det vanvittig kule riffet til de fantastiske versene er bare helt fabelaktig. Gitarsoloen gir meg gåsehud, og jeg kan spille av sangen igjen og igjen bare for soloen.

Green Day - Panic Song

Jeg liker ikke retning Green Day. De har gått fra varierende og episke punk-sanger til mer pop-preget album. Får de som liker de gamle sangene til Green Day, så tror jeg allikevel ikke at de hørt denne sangen. Sangen starter med en av de kuleste bass-introene du finner på musikkmarkedet. Bassen dundrer i et sett med delikat tromme i bakgrunnen samtidig som gitaren tar noen rolige "pling-plonger". Det liker så godt med sangen er overgangene fra forskjellige deler av sangen. Sangen er full av ulike deler, men har alle en rød tråd igjennom. Vokalen kommer først på slutten av sangen, og jeg digger den uredigerte og direkte syngingen.

The proclaimers - I'm gonna be (500 miles)

Det er få sanger som får meg i et så godt humør som denne sangen. Når refrenget ankomster er det bare å synge med så høyt du bare klarer. Denne sangen er rett og slett helt fabelaktig.

Pink Floyd - Echoes

En fantastisk sang man må lukke øynene og bare høre. Abstrakt med mye kul gitarspilling og som vanlig en fantastisk vokal.

Green Day - Brain Stew

Sangen starter med et utrolig og forbausende riff. Riffet er litt mer hardt enn det Green Day er kjent for. En god vokal går gjennom hele sangen og den bygger seg virkelig opp når trommen henger seg på. Det aller beste med sangen er mellomspillene som egentlig er melodisk bråk. Fett!

Scorpions - Wind of change

En magnifikk sang med banebrytende gitar, melodisk plystring og fantastisk vokal. Overgangene fra klinging på den elektriske gitaren til den akustiske gitaren føyer seg på i bakgrunnen og når trommen og bassen fester seg på er bare helt eventyrlig. Det beste med sangen er gitarsoloen gir meg gåsehud. Den kunne gjerne vært lengre. Avslutningen er perfekt gjennomført. Teksten har et veldig godt budskap, noe som gir et stort pluss.

Green Day - Geek Stink Breath

Det er mange sanger som baserer seg på et kult riff. Denne sangen fra Green Day mangfoldige riff. Ett kult riff for vers, et for refreng, et for et mellomspill i tillegg til ett til. Alle riffene er en vanvittig nytelse å høre på. Rett og slett fantastisk fra start til slutt.

Red Hot Chillipeppers - Under The Bridge

Jeg spiller selv gitar og får gåsehud når jeg hører denne sangen. Gitaren er helt fantastisk fra start til slutt.

Gun's and Roses - Paradice City

Grunnen til at jeg liker denne sangen er to årsaker. Den ene er at den er utrolig kul fra start til slutt. Gitaren er god, den oser av kule riff, trommen og bassen er fet og den er varierende. Vokalen er heller ikke så vert. Den andre grunnen er nostalgi. Et av spillene jeg husker aller best er Burnout Paradice. Dette spillet spilte jeg mye sammen med faren min og dette var likssom hovedsangen i spillet. Når jeg fikk min første (og eneste) MP3-spiller var dette den første sangen jeg overførte. Gode tider!

Blur - Song 2

Denne sangen oppdaget da jeg spilte Pure. Jeg syntes den var utrolig kul, og nevnte det for faren min. Tilfeldigvis hadde han albumet, så han hentet det for meg. Da var det bare å hente MP3-spilleren og overføre så raskt som mulig. Sangen dunster av god vokal, fet gitar og et herlig refreng. Nynner på denne når jeg er skikkelig glad (og når andre ikke hører meg).

Pink Floyd - Time

Etter en litt lang intro med litt tromming og spilling på den øverste gitarstrengen og noen pianonoter begynte endelig sangen. Råkule gitarriff, fantastisk vokal og herlig gitarsolo.
Kjedelig gutt som leser aftenposten og som får toppkarakter. Snart begynner jeg å like kaffe.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Prøv å hør på Thin Lizzy, og Black Stone Cherry. Ikke spesielt kreative valg men det er det første som slår meg av listen din Sofaspilleren.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Prøv å hør på Thin Lizzy, og Black Stone Cherry. Ikke spesielt kreative valg men det er det første som slår meg av listen din Sofaspilleren.


Takker! Skal sjekke de ut
Kjedelig gutt som leser aftenposten og som får toppkarakter. Snart begynner jeg å like kaffe.
  • 0
Five Finger Death Punch - Menace
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Nei fy faen, årets line-up til Download Festival ser veldig dårlig ut. Akkurat nå så tviler jeg på at jeg drar på den. Men som alle vet, 6 band gjør ikke en festival.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Var på ein folkemusikk-konsert i kveld, og det eine spelemannslaget fekk dei andre til å likne på amatørar. Heilt ekstremt arrangement og godt og fyldig lydbilete.
Let the voice of love take you higher
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Desertfest London 2014 ser så langt ut til å være stedet å dra i år. Church of Misery, Master Musicians Of Bukkake, Elder, og Spirit Caravan er verdt 850kroner for weekendbillett. Noe jeg også la merke til er at Spirit Caravan har legendestatus (why I dunno) og spiller første live-show på et tiår på desertfest. Gleder meg mer og mer nå. #hyped
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Sofaspilleren:
The proclaimers - I'm gonna be (500 miles)

Det er få sanger som får meg i et så godt humør som denne sangen. Når refrenget ankomster er det bare å synge med så høyt du bare klarer. Denne sangen er rett og slett helt fabelaktig.


Har noen minner med denne sangen!
- Vi har faktisk covret den i bandet.
- Jeg sang denne med en random på karaokebar i Oslo!
*MacGyver Theme*
  • 0
Siterer Gamingisforlife:
Five Finger Death Punch - Menace


en man med bra smak tydeligvis
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Temujin:
en man med bra smak tydeligvis


Det kan vi være to om. Personlig synes jeg 5FDP er noe ræl. Each to their own osv.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Nå som året snart er omme, hva er deres favorittlåter fra 2013? Her er noen av mine (rangert rekkefølge):

1. Kanye West - Black Skinhead
2. Eminem - Bad Guy
3. CHVRCHES - Tether
4. Disclosure - Latch
5. Kakkmaddafakka - Someone New
6. Janelle Monaé - Dance Apocalyptic
7. Jay Z feat. Justin Timberlake - Holy Grail
8. Daft Punk - Get Lucky
9. Lars Vaular - Nonsens
10. Capital Cities - Safe and Sound

11. Sondre Lerche - The Plague
12. A$AP Rocky - 1 Train
13. Arctic Monkeys - Do I Wanna Know?
14. The Heavy Blinkers It Sounds Better Than It Sounds
15. Sondre Lerche - Screen Door
16. Classixx - Holding On
17. Eminem - Evil Twin
18. Vampire Weekend - Diane Young
19. Mayer Hawthorne - Crime
20. Foxes - Youth

Hvordan ville deres lister sett ut?
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Det er enda en hel haug med album som jeg ikke har fått hørt gjennom enda, men jeg kan lage en liste basert på de jeg har hørt en del på:

1. Paysage d'Hiver - Offenbarung
2. Ulver - Eos
3. Altar of Plagues - Reflection Pulse Remains
4. Fuck Buttons - Hidden Xs
5. Nails - In Exodus
6. Sadistik - Song for the End of the World
7. Crim3s - still goin
8. Omnium Gatherum - Living in Me
9. Vàli - Stein og bark
10. The Dillinger Escape Plan - When I Lost My Bet

11. The Black Heart Rebellion - These Woods I Run From
12. Board of Canada - Reach for the Dead
13. Jon Hopkins - Collider
14. Tim Hecker - Stab Variations
15. In Vain - Hymne til havet
16. Stara Rzeka - Cien chmury nad ukrytym polem
17. TesseracT - Of Matter - Resist
18. Deafheaven - Vertigo
19. Wardruna - Sowelu
20. Autre Ne Veut - Counting

21. Melt-Banana - My Missing Link
22. Brotha Lynch Hung - Meat Cleaver
23. Kavinsky - ProtoVision
24. Architect - Attitude
25. Chelsea Wolfe - We Hit a Wall
26. Rosetta - Ryu/Tradition
27. Sigur Rós - Breinnisteinn
28. Benea Reach - Desolate
29. Sannhet - Invisible Wounds
30. clipping - bullshit

31. Riverside - We Got Used to Us
32. Laura Marling - Breathe
33. Stein Torleif Bjella - Undergang
34. Bvdub - Another Love
35. Enshine - Cinders
36. Kvelertak - Kvelertak
37. The National - Heavenfaced
38. Colin Stetson - Haunted
39. Nick Cave and the Bad Seeds - Push the Sky Away
40. Scale the Summit - Odyssey

41. Cult of Luna - I: The Weapon
42. The Mire - Catalan Atlas
43. Apparat - A Violent Sky
44. Shining - How Your Story Ends
45. Gorguts - Le toit du monde
46. Prurient - You Show Great Spirit
47. Gris - Igneous
48. David Bowie - Love is Lost
49. Sulphur Aeon - Swallowed by the Ocean's Tide
50. Snow Ghosts - And the World Was Gone

51. Vampire Weekend - Everlasting Arms
52. Leprous - The Valley
53. Daft Punk - Lose Yourself to Dance
54. The Joy Formidable - The Leopard and the Lung
55. Streetlight Manifesto - If Only For Memories
56. Mark Kozelek & Jimmy LaValle - What Happened to My Brother
57. Unknown Mortal Orchestra - So Good at Being in Trouble
58. Immolation - Kingdom of Conspiracy
59. The Drones - The Grey Leader
60. The Knife - Full of Fire

61. A$AP Rocky - Fuckin' Problems
62. Hacride - Introversion
63. Dawn Richard - Break of Dawn
64. Ensemble Pearl - Island Epiphany
65. Mountains - Propeller
66. Torres - Jealousy and I
67. Sons of Aeon - Burden
68. Local Natives - Three Months
69. Suede - Snowblind
70. Foxygen - San Francisco

71. Jim James - State of the Art (A.E.I.O.U.)
72. Kanye West - Black Skinhead
73. These New Puritans - Organ Eternal
74. Juno Reactor - Invisible
75. Comadre - Drag Blood
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Er det noen andre her som liker Ska-Punk og Punk-rock?
mah boi
  • 0
Siterer Duck Song:
Er det noen andre her som liker Ska-Punk og Punk-rock?

Ska-Punk har jeg ikke hørt om. Hva er det? Jeg har hørt noe Green Day, men synes ikke så særlig om det.
  • 0
Fire måneder inn i 2014, har dere noen favorittalbum / sanger fra i år? Her er en rangert liste over sanger og album for min del;

Topp 3 album:

01. Sweet Disarray av Dan Croll
02. Supermodel av Foster the People
03. Oh, What a Life av American Authors

Topp 5 sanger:

01. Home av Dan Croll
02. Oh, What a Life av American Authors
03. Balmain Jeans av Kid Cudi
04. Fever av The Black Keys
05. Into the Blue av Kylie Minogue
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Mexis:
Siterer Duck Song:Er det noen andre her som liker Ska-Punk og Punk-rock?
Ska-Punk har jeg ikke hørt om. Hva er det? Jeg har hørt noe Green Day, men synes ikke så særlig om det.


Ska-Punk blir ganske så likt Punk-Rock bare at det har flere Ska-elementer.
mah boi
  • 0
Vurder å ta en lang pause fra å høre på Black Metal, liker det ikke så mye som før og moderne BM er ikke så bra som det fra 90-tallet
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!