Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilket album hørte du sist?


  • Zook
  • Zook
Tom Waits - Mule Variations
Godt album fra en virkelig kreativ artist med mye forskjellig å by på. For å være ærlig bryr jeg meg som regel lite om tekstene i sanger, men på dette albumet var det mye bra lyrikk. Syntes noen av de roligste sangene ble småkjedelige i lengden, og derfor var det forfriskende med Filipino Box Spring Hog, en satans rå sak og den tøffeste låten på albumet.

7, foreløpig.

Kanye West & Jay-Z - Watch The Throne
Splitter nytt album fra mine to favorittrappere. Har ventet noen måneder på denne, og etter å ha hørt singlene HAM og Otis var forventningene temmelig store. Albumet innfrir på flere punkter; mange fengende beats, bra flow og mye rytme, tøffe tekster. Savner dog noen låter som føles skikkelig mektige og pompøse. På Kanye West sitt siste soloalbum, My Beautiful Dark Twisted Fantasy, var det flere av disse stormannsgale mesterverkene, men stilen er hakket mer tilbakelent og avslappet her. Har absolutt ikke noe imot det, men som sagt savner jeg noen skikkelig store låter. Kommer selvsagt til å høre mer på albumet i uken og endrer sikkert mening om enkelte låter.

7.5 (igjen, foreløpig).

The xx - xx
Etter første gjennomlytting syntes jeg det var helt utrolig kjedelig og anonymt, men liker det langt bedre nå. Den ekstremt populære singlen Crystalised er albumets desidert beste sang. Helt fantastisk bra låt, faktisk. Ellers er albumet fremdeles litt for indie og lavmælt for min smak, men absolutt ikke verst.

7
You're sleeping over, right?
  • 0
Chelsea Grin- My Damnation
Glasgow smile.
  • 0
Metallica - ...And Justice For All

Litt skamfullt at jeg ikke har hørt igjennom dette før nå. Metallica leverer varene med ett knallsterkt album! Beste låter: One, Blackened og Harvester of Sorrow

Queensrÿche - Operation: Mindcrime

Åfyttihelvete, for ett album! Jævla bra album fra Queensrÿche, og mitt favorittalbum for tiden. Her leverer de gode metall-låter, med en touch av prog. Dette skal jeg høre mer på! Beste låter: Operation: Mindcrime, Spreading the Disease, The Neddle Lies og Eyes Of A Stranger

Sum41 - Chuck

Det kanadiske punkrockbandet leverer ei god plate, med en del metallpreg.
Beste låter: No Reason, There's No Solution og 88

Iron Maiden - Seventh Son Of A Seventh Son

Etter en lang periode med nyere Maiden, bestemte jeg meg for å høre på litt eldre igjen. Gikk da for en av de beste, nemlig Seventh Son. Albumet er rett og slett en fryd for øre.
Beste låter: Infinite Dreams, The Evil That Men Do, Only The Good Die Young.

Marillion - Misplaced Childhood

Hører ikke så mye på Marillion, men syns dette er en virkelig god plate. God piano sound igjennom hele albumet.
Beste låter: Pseudo Silk Kimono, Kayleigh og Heart of Lothian

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Bestemte meg for å prøve å høre litt på Hip-pop, og siden nyplata hans har motatt gode kritikker, falt valget på denne. Har litt blandende følelser om denne. Syns det ble litt for mye hip-pop på visse låter, men det var generelt ei god plate. Kommer nok til å høre igjennom den en gang til i nærmeste framtid.
Beste låter: Gorgeous, Blame Game og Runaway
Let the voice of love take you higher
  • 0
Eminem
The Slim Shady LP

Fantastisk album fra min favorittartist (Sammen med Biggie). Elsker tekstene hans, selv om de er litt lettere og mindre personlige her enn senere album. Unntaket er jo selvfølgelig '97 Bonnie & Clyde, som er blant Eminem's mørkeste låter, selv om den ikke inneholder noen banneord! Han rimer bra, har fet beat og jeg elsker Eminems lydeffekter og bakgrunnsmusikk. Alt i alt, flott album.

Beste låter: '97 Bonnie & Clyde, Guilty Conscience, Just Don't Give a Fuck, My Name Is.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Arctic Plateau - On A Sad Sunny Day
Helt kurant shoegaze/post-rock (postgaze for å lage et portmanteau). Første gang jeg hører gjennom albumet, så det er vanskelig å si noe for sikkert uten å høre mer på det. Men Ivory og In Epica Memories var to sanger som falt litt i smak.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer Grallen:
Queensrÿche - Operation: Mindcrime


Må få hørt det snart, pappa skryter av det også(og DA er det bra lizzm)

Van Halen - 5150

Ganske stor forskjell fra albumene med David Lee Roth. Litt mer poppete, på enkelte låter hvertfall, og Sammy Hagar har en helt annen stemme. Han er en mye bedre som ren vokalist enn Roth. Sang for sang er det virkelig et råbra album, med stayere som Why Can't This be Love? og Dreams f.eks. Også litt mer heavye låter som Good Enough og Inside slår an.

Good shit : )
Heihei
  • 0
Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea

Dritfet skive. Delvis folkerock-aktig og noe trippy. Perfekt indie-følelse, med et veldig sterkt 60s preg. God helhetsfølelse på både skiva og sangene. Blir ikke repetivt, men holder en fast stil tvers gjennom. Forstår det slik at dette bandet bare rakk å gi ut to album på 90-tallet før de splitta opp. Må vel få hørt det første albumet deres snart, for dette (andre) var ihvertfall utrolig tøft.

2Pac (Eller Makiaveli, om du vil) - The Don Killuminati: The 7 Day Theory

Veldig bra plate. Tror dette er min favoritt av hans album. En del mer mørkt og agressivt enn hans forrige plater. Albumet kombinerer både nyskapende elementer og progressivitet med basisk, solid rapping og synging. Er vel en bra ting at fyren gikk ut på topp (siste albumet han laget), men hadde likt å høre mer av denne vendingen på stilen. Er likevel litt ubalanse mellom de mer "tilgjengelige" elementene og de mørkere låtene, men det har likevel en god sammenheng og føles veldig komplett til tross for dette. Anbefales.

Black Rebel Motorcycle Club - Beat The Devil's Tattoo

Nok en kul skive, men sær følelse av hele albumet. Ikke nødvendigvis negativt, men plata inneholder lyder av både grunge og alternativ noiserock og litt mer folkeaktige greier og nesten country-aktige seksjoner. Og under alt ligger en evig, forsiktig indie-følelse. Forsåvidt ganske diggbart og jeg likte plata ganske godt, med sanger som er både enkle og komplekse samtidig. Ikke hørt andre plater av dette bandet (enda), men tror jeg må gjøre det snart.

Nine Inch Nails - Broken

Kort og sweet, med elskbar tunghet som man nesten ikke finner på de andre albumene til Nine Inch Nails. Kan vel defineres som metal, men med den selvsagte, alternative følelsen over seg. Fete sanger som har en sær følelse over seg, men som kanskje mangler litt av det lille ekstra som gjør de andre prosjektene til Trent Reznor så fascinerende. Det blir kanskje litt enkelt, selv om sangene er progressive og underholdende og stilen er solid og unik. Anbefaler denne korte plata for en kjapp lytting til alle som liker, eh, alternativt 90s faenskap.

Hørt en hel del flere album, men gidder ikke skrive mer nå.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Kampfar : Mare

In This Moment : A Star Crossed Wasteland
Tror jeg aldri blir lei dette albumet
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
The Notorious B.I.G.
Life After Death

Ikke like fantastisk som Ready to Die, men absolutt lekre saker. Langt fra alle låtene er like minnesverdige, og ganske få sitter egentlig klistret i hodet etter første gjennomlytting. Låter som Hypnotize, Going Back to Cali, What' Beef, Nasty Boy, Long Kiss Goodnight og Ten Crack Commandments er de fremste på albumet, og spesielt Hypnotize er blant mine favortittsanger av Biggie. Kanskje litt klisje å like den best, men nå er den jo helt utrolig smud. Digger virkelig flowen og rymingen til Biggie, den er så godt som uslåelig (nå har jeg ikke utvidet horisonten min på denne sjangeren, dog) og bare å høre stemmen hans setter meg i et godt humør. Ready to Die er favoritten min, men Life After Death er ikke langt bak. 9/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Kanye West
My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Helt fantastisk. Både digge, chille sanger, intense låter fulle av energi og melodiøse og vakre verk. Dette albumet føltes....stort. Stort. Utrolig variert og alle låtene var fantastiske. Vanskelig å velge favoritter, men syntes POWER, All Of The Lights, Dark Fantasy, Blame Game og Monster var blant de fremste. Utrolig bra, nå skal jeg hvertfall høre resten av Kanye's verk. 10/10 fosho
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Predator:
nå skal jeg hvertfall høre resten av Kanye's verk.


For å spare deg litt tid:

Bra: The College Dropout, Late Registration (+MBDTF, seff)
Dårlig: Graduation, 808s & Heartbreak

Ikke at jeg har noe imot at du hører alt, men de to siste der er ikke verdt å høre.
You're sleeping over, right?
  • 0
Kanye West
The College Dropout

Solide saker. Ikke like bra som MBDTF, men utrolig chill å høre på med fete beats, kule tekster og fet bakgrunnsmusikk. Alle sangene sitter godt, men hvis jeg må trekke frem to-tre sanger som var ekstra deilige, må det være The New Workout Plan, Slow Jamz, All Falls Down, School Spirit og Through the Wire. Men hele albumet som en helhet er godt satt sammen og alle sangene er over gjennomsnittet bra. Good shit. 8/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
må det være The New Workout Plan, Slow Jamz, All Falls Down, School Spirit og Through the Wire.


Hva med Jesus Walks? Klart en av Kanyes beste.


Jay-Z og Kanye West
Watch The Throne

Godt og gjennomført rapalbum med kanskje de to største navnene til dags dato. De fleste låter gjennomføres uten ekstra artister, men der det blir brukt funker det utrolig bra. Som Beyoncé sine refreng i Lift Off og Otis Redding i låten Otis. Desverre manglet den de store "hittene" som MBDTF hadde flere av.
  • 0
Nas
Illmatic

Utrolig chill. Hele albumet var avslappende og alle sangene var dritkule.

Beste låter: Represent, Life's A Bitch, Halftime, It Ain't Hard To Tell. 8/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
The Notorious B.I.G.
Born Again

Biggie er den beste. Ingen andre rappere slår hans flow, avslappende stemme og melodiene hans. Ready to Die og Life After Death er blant mine favorittalbum noensinne, og Born Again skuffet ikke. Veldig mange klassikere her, og alle gjesteartister leverte. Dead Wrong var en herlig en, siden den inkluderte Biggie selvfølgelig, men også Eminem, den neste beste rapperen jeg vet om. En herlig skive fra den beste rapperen noensinne.

Beste låter: Dead Wrong, Niggas, Tonight, I Really Want to Show You
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Aliases - Safer Than Reality
Ganske bra produksjonskvalitet, spesielt til å komme fra et band som har deres debutalbum. Det kan ha noe med at de ble plukket opp av det relativt store metal-plateselskapet "basick records". Musikken deres minner om en salig blanding av The Dillinger Escape Plan, The Arusha Accord og tidlige Architects. Ser frem til å høre mer på albumet og forhåpentligvis fremtidige album uten at de selger ut sounden sin.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • Zook
  • Zook
Kraftwerk - Autobahn (1974)

En milepæl innen elektronisk musikk. Kraftwerk var et av de første store elektroniske bandene, og jeg anbefaler sterkt dette albumet til alle tilhengere av sjangeren. Tittelsporets hensikt er å få lytteren til å få følelsen av å kjøre på en motorvei (derav tittelen), og det er et utrolig atmosfærisk og gjennomført stykke. Ellers er herlige Kometenmelodie 2 en favoritt, men å høre albumet i sin helhet er absolutt å foretrekke. 9/10

Kanye West - The College Dropout (2004)

My Beautiful Dark Twisted Fantasy fra 2010 er kanskje mer storslått og pompøst, men debuten er et humoristisk og underholdende hip-hop album som er verdt å høre flere ganger. Albumet består av hele 21 spor, men flere av disse er morsomme "skits", lydspor med dialog. Liker temaet (skole og utdanning) på albumet godt, og produksjonen er upåklagelig. Mange tøffe beats og gode tekstlinjer å finne her. Singelen Jesus Walks står nok igjen som albumets sterkeste sang, men nok engang anbefaler jeg å høre albumet i sin helhet. 8/10

Red Hot Chili Peppers - I'm With You (2011)

Etter det kjipe og overambisiøse dobbeltalbumet Stadium Arcadium fra 2006 satser bandet på en mer tilbakelent og fengende stil. Ingen dum idé, problemet er bare at sangene mangler særpreg. Nå har aldri RHCP vært et av de mest nyskapende og kreative bandene i verden, og det har de nok heller ikke prøvd på, men dette blir rett og slett litt anonymt og kjedelig. Flere fine elementer å finne, som bongotrommene og trompetene på Did I Let You Know. Factory of Faith og Meet Me at the Corner er heller ikke så dumme. Jeg har hørt albumet et par ganger den siste uken og kommer sikkert til å høre det et par ganger til. Helt grei musikk når man er i godt humør og er ute etter noe lett, men aldri noe mer. 6/10

James Blake - James Blake (2011)

Vanskelig å plassere dette under en bestemt sjanger. Det blir vel en slags blanding av minimal dubstep, ambient og, eh, elektronisk soul? De fleste tenker umiddelbart på Skrillex når de hører ordet "dubstep", men la meg bare understreke at dette er noe helt annet. Heldigvis. Uansett, ikke helt min type musikk, men et flott album som har vokst på meg for hver gjennomlytting. Bruken av vokal er begrenset, men utvilsomt flott. Spesielt på Limit to Your Love og The Wilhelm Scream fungerer vokalen fantastisk bra. Flere av sangene viser åpenbare kontraster som nærmest total stillhet og pulserende, mørk bass (Limit to Your Love). Det fungerer veldig bra og skaper en særegen sound jeg ikke har hørt maken til (selv om det helt sikkert finnes noe lignende musikk). Anbefaler det sterkt til de som kan sette pris på de roligere aspektene ved elektronisk musikk. 7/10
You're sleeping over, right?
  • 0
Whitesnake - Saints & Sinners

Veldig bra. Kun hørt det en gang nå, men David Coverdale slår meg som en sykt bra vokalist med mye sjel i stemmen. Gitarspillet er bra og Jon Lord spiller fantastisk på albumet.

Skal høres flere ganger!
Heihei
  • 0
A Tribe Called Quest
People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm

Herlige saker. Skikkelig deilig å høre på og bra med variasjon.
Beste låter: Luck of Lucien, Can I Kick It, I Left My Wallet In El Segundo
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
System Of A Down Mezmerize

Fantastisk album, Systems kreative musikk dekker deres politiske meninger. Elsker vokalene og alt, virkelig et fantastisk album
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Mobb Deep
The Infamous

Ah, dette var fantastisk. Alle sangene er utrolig deilige og chille, fete og harde beats og tekster og nice ryming. Shook Ones Pt. II er en av de beste hiphop låtene jeg har hørt.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Big Boi
Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty

Syntes i starten at det var for harde beats og det rett og slett ble litt bråkete, men dette ga seg etterhvert. Big Boi er både kreativ, talentfull og har bra energi i låtene sine. Et godt album, men ikke en umiddelbar favoritt.

The National
High Violet

Mitt første møte med "indie rock" sjangeren, og det var absolutt en bra måte å bli kjent med sjangeren på. Noen rolige sanger som var deilig å høre på, men også flere kjappe og energi-fylte låter as well. Likte det veldig godt.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Indie er ikke en sjanger.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Salem
King Night

Kanskje femte gangen jeg hører dette albumet, det har noen low-points men er likevel et av de beste albumene du finner innenfor Witch House, drag og rapegaze (diskutabelt om rapegaze er en faktisk sjanger). Det er et creepy, pent, forstyrrende og vidunderlig album som kanskje ikke er for alle, men anbefales.
8/10
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Siterer Skreifiskaren:
Indie er ikke en sjanger.


Ah.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!