Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilket album hørte du sist?


Karpe Diem Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden

"Jeg og Magdi gjør det som ingen har gjort før" rapper Chirag i mesterverket Spis din syvende sans. Med dette fantastiske albumet, tror jeg på dem.

Karpe Diem har gått meg hus og forbi. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har gitt dem en sjanse før, men ved en ren tilfeldighet nådde jeg dette albumet i en Spotify-sesh. Og jeg ble slått i bakken av albumets kreativitet, produksjon, lyrikk, tematikk og overalle kvalitet. Dette stiller seg sammen med Lars Vaular's 1001 Hjem som en briljant oppvisning i hva norsk hiphop er kapabel til. Selv om Vaular kanskje topper gutta på storytelling, så føles lyrikken til Karpe Diem så utrolig personlig, og denne personligheten gjør at sangene føles ekte og dype. Ved å demonstrere utrolig bra bruk av billedlige formuleringer gjennom å bruke norske ting alle kjenner som for eksempel Kuli, gjør at enhver nordmann kan høre dette og relatere. Det skaper en kontakt som når lytteren, som gjør at jeg hvertfall følte at musikken snakket til meg personlig.

Det hjelper selvfølgelig at produksjonen er stram og gjennomgående sterk. Dette er nok et eksempel på at norsk hiphop har en mye mer melodisk tone til seg - mindre beats, mer melodier. Det kontemplerer Chirag og Magdi's form for rapping og lyrikk perfekt, og de mikser det inn med mer tradisjonelle beats og lyder. De har rett og slett riktig melodi til enhver anledning. Noen beats er ingenting annet enn jævla kule, som den intense beaten til Jens, og noen er ingenting annet enn vakre og dypt melodiske - jeg tenker spesielt på Spis din syvende sans, en av de beste norske låtene jeg har hørt noensinne, og en av mine nye hiphop-favoritter generelt. Introen til den meget personlige raplåten om norsk raseskille, Påfugl, heter Naomi og er en halvannet-minutts monolog om barneskole-forelskelse, og er det største emosjonelle høydepunktet på albumet.

Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden er en gjennomgående solid plate, som vitner om en hiphop-duo som er modne, teknisk sterke og selvsikre på hva de gjør. Det er ikke konvensjonelt og det er definitivt ikke morsomt å høre på, som jeg vanligvis forbinder rap med, men hvis du virkelig setter deg inn i dette albumet, så får en opplevelse du ikke vil glemme. Fra produksjonen, til den dype og personlige lyrikken, til den sterke rappingen, spesielt fra Chirag - dette er et flott album.

9/10
Høydepunkter; Spis din syvende sans, Naomi + Påfugl, Her, Jens, Toyota'n til Magdi
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Have a Nice Life - The Unnatural World

Det var på et tidspunkt at Dan, som utgjør 50 % av dette bandet, var nær ved å ta sitt eget liv. I steden startet han en reise, en søken gjennom ethvert skrevet ord og verk for å finne ut om livet var verdt å leve. The Unnatural World er et av flere manifester for denne reisen.

"Why are you here?" Spørsmålet er samplet og repeteres flere ganger i låten Cropsey. Små, fine setninger som enkelt stiller store spørsmål og sier store ting finner man overalt på albumet. Og det er kanskje den typen skrevne og fortalte ord som Dan forsøker å gripe rundt på sin reise.

The Unnatural World er ikke det første albumet til Have a Nice Life. Kolossen Deathconsciousness kom ut av ingensteder i 2008. Med sterke røtter i post-punk, hadde albumet samtidig et støyete slør av dronende gitarer i gjenkjennelig shoegaze. Likevel fant man sterke undertoner av pop i synthbruken og i det rytmiske materialet selv om musikken er svært lite tilgjengelig.

The Unnatural World er ikke ulikt Deathconsciousness, men det er mindre, mer kompakt, og kanskje med enda mer fokus på poppa rytmer, slik man hører i låta Dan and Tim, Reunited by Fate. Om Dan sin reise har gitt ham noen svar på om livet er verdt å leve, er ikke et spørsmål musikken gir svar på. For oss andre har noe unikt og mørkt vist seg fra avgrunnen. Døden, livet, tomhet, begrevalse, vanhellighet, dypet og jorden i form av musikk.

8
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Foo Fighters - Greatest Hits

Liker egentlig best å høre album for album slik artisten presenterer det, og er derfor ikke noen fan av slike best-of-album. Men dette er uansett det eneste jeg har av Foo Fighters, og nå fikk jeg plutselig lyst til å høre på akkurat dem. Veldig fengende rock.
  • 0
The Black Keys - Turn Blue

Gorillaz - Demon Days

Gorillaz - Plastic beach

Gorillaz - D-Sides

Ganske gode album alle sammen.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Death Grips - No Love Deep Web

Fantastisk eksperimentell hip-hop som hadde fått Kanye til å rødme. Når MC Ride startet å rope teksten på "Come Up And get Me" var jeg forelsket. Dette er industriell musikk på sitt beste!

10/10

Saian Supa Crew - X Raisons

Selv om jeg så vidt kan forstå et par ord av hva dette franske rappkollektivet sier, er dette morsomt å høre på. Det er lett å høre at de er erfarne rappere, hele gjengen har fantastisk flow og de fleste beatsene er top notch, de fleste. Dette gjør at noen sanger blir mindre underholdende siden jeg finner minimal underholdningsverdi i tekster på et språk jeg ikke kan, noen sanger føles som filler. Jeg blir trolig aldri lei av "Du 14.02.2002", "Polices" og "Au Nom De Quoi", men denne får likevel en svak 8.

8/10

Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted

Nesten like bra som Death Certificate, 20 ganger bedre enn alt etter Death Certificate. Ice Cube er kanskje en barnefilmskuespiller idag, men her er han tøffere enn noen gang før akkompagnert med fantastisk produksjon fra "Bomb Squad".

9/10

A Tribe Called Quest - Peoples' Instinctive Travels And The Paths Of Rythm

Kanskje gruppas mest undervurderte album, finner få problemer med dette albumet: De politiske meldingene er der og de virker aldri preachy, Boom Bap-beatsene er også så fantastiske at Noen ganger virker de litt ufokuserte og eksperimenterer litt for mye, men du tilgir dem for det. De politiske meldingene er der og de virker aldri preachy.

9/10

Marvin Gaye - What's Going On

Dette albumet er helt fantastisk, Marvin Gaye har laget kanskje tidenes beste konseptalbum. Noen ganger føles albumet kanskje litt preachy, men kvaliteten i alt det andre gjør opp.

10/10
We managed to avoid drowning!
  • 0
Foxes - Glorious (Deluxe)

Foxes står frem som en av mine favorittvokalister nå til dags, men som så mange andre vokalister så når rett og slett ikke hennes eget album helt opp. Mange av singlene hennes er sterke, Youth, Echo og Let Go For Tonight er alle sterke sanger, men dessverre omgitt av mye svakere spor. For en artist som nylig vant en Grammy forventer man noe bedre fra et helt album.

6/10

Lagt til 2014-05-30 02:33:
LCD Soundsystem - Sound of Silver

James Murphy vet absolutt det å lage musikk, noe jeg mener kommer absolutt best fram i LCD Soundsystem sin Sound of Silver. Enestående sangtekster, fantastiske riff og en nydelig autentisk sound.

9/10
Living so the last night feels like a past life
  • 0
En skikkelig god dag for å sette på en CD med kollossus fra Keep Of Kallessin.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Mike Oldfield - Man on the Rocks

Bortsett fra klassikerne, har jeg hørt veldig lite av det Mike Oldfield, har laget.
Dette er den første hele plata hans jeg har hørt, og den er ganske langt unna det jeg kjenner av hans låter.
Første møte med platen var låten Nuclear som ble brukt i bakgrunnen på MGS V traileren på E3. Den låta har blitt spilt spilt hvertfall 3-4 ganger om dagen siden, og jeg er enda ikke lei.
Men det er ikke bare Nuclear som utmerker seg her. Man on the Rocks, Dreaming in the Wind og Chariots har også gått på repeat noen ganger. Resten er også solide, for all del, men de når ikke opp til de fire nevnte låtene.
Den heller ukjente Luke Spiller, (The Struts) står for vokalen på samtlige låter, og jeg tror ikke Mike, kunne valgt en bedre vokalist. Det er stor variasjon i låtene, men Luke ser ikke ut til å ha problemer med noen av dem, og leverer hver gang.
  • 0
Sondre Lerche Please

http://www.gamereactor.no/blog/Predator/80564/

9.5/10
Høydepunkter; Bad Law, At a Loss for Words, Legends, After the Exorcism, Lucky Guy

Topp 3 Lerche-album overall nå;

03. Phantom Punch
02. Please
01. Heartbeat Radio
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer RepulsiveName:
Marvin Gaye - What's Going On


Fantastisk album.

Siterer TK Art:
Mike Oldfield - Man on the Rocks


Lenge siden jeg har hørt albumene hans, men anbefaler Ommadawn og klassikeren Tubular Bells (som du sikkert har hørt). Siste album jeg hørte var Smokin' on the Half Note av Wes Montgomery (gitar jazz).
  • 0
Dan Croll Sweet Disarray

Årets beste album, hands down, veldig lite sannsynlig at noe av så høy klasse vil komme med litt over to måneder igjen. Dette er kvalitet av ypperste hylle - den variasjonen Croll stiller opp med, den utrolige sounden som holder seg fresh for hver eneste sang, alle de forskjellige stilene han utforsker. Det er konstant overraskende og hver sang er noe annet enn den forrige.

Et mesterverk som kom ut av ingensteder, men som har sittet dyyyypt i mitt hjerte siden jeg først hørte det tidlig i 2014, og som jeg velger å proklamere årets album nå i slutten av oktober.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Har begynt å høre på Dan Croll. Heil, Predator!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Pharoah Sanders - The Creator Has A Master Plan (32 min)

Dette er det nærmeste jeg har kommet "transcendent" musikk. Sykt. Har hørt den en del ganger nå, så effekten forsvinner litt, men det er en skikkelig gåsehud-opplevelse ulikt noe annet.
  • 0
Taylor Swift 1989

Det her hadde jeg virkelig ikke forventet. Catchy, konsist, aldri kjedelig, flotte vokaler og, som Swift sier, "sick beats". Gjennomført og solid.

7
Høydepunkter; Bad Blood, Shake it Off, Out of the Woods, Style, All You Had To Do Was Stay
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Svømmebasseng Fløte

Også en favoritt fra 2014. Definisjonen på kort og godt. Åtte låter og to remixer. Alle sangene er veldig fornøyelige elektro-vibber, med utrolig komfortabel vokaler, på norsk atpåtil. Stor respekt til vokalistene i dette bandet, både mannen og jenta, spesielt førstnevnte, som gir låtene en slags mystisk sjarm, som gjør lytteren veldig oppmerksom. Komplimenterer også beatene og instrumentene på godt vis. Sanger som "Innertier", "Kristine" og "Transit" står som store favoritter, mens "Svømme i Oslo" gir meg lyst til å ta meg en tur ut på kveldstid, og bare vandre. Kveldsmusikk, dette.

8
Høydepunkter; Innertier, Transit, Kristine, Svømme i Oslo, Vrangstrupe
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly

Rett og slett fantastisk. Kendrick er #1 i gamet. No doubt.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Nightwish - Endless Forms Most Beautiful.


Ja, hva kan jeg si, kanskje et av tidenes beste symfoniske metallalbum. Floor Jansen er rå, og dette kan lett være beste metallalbummet overral på 5 år.
  • 0
Hørte igjennom B4.DA.$$ av Joey Bada$$ i dag da jeg var på en time lang busstur. Kjekt album.
  • 0
Snoop Dogg - BUSH

Kort oppsummert er plata kjedelig, uinspirert og ribbet for sanger av interesse. Snoop viser ikke engang glimt av gammel "storhet".

Terningkast 2.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
Siterer The Cookiemonster:
Snoop Dogg - BUSH

Kort oppsummert er plata kjedelig, uinspirert og ribbet for sanger av interesse. Snoop viser ikke engang glimt av gammel "storhet".

Terningkast 2.


Hva forventer du av en klovn som byttet navn til snoop lion og gjorde seg selv om til en reggae-artist?


A$AP Rockys nye album er sluppet på Spotify i dag, én uke tidligere enn planlagt. Har hørt sånn ca. halve albumet i dag. Må la inntrykkene synke inn før jeg hører resten, men så langt liker jeg det veldig godt. Likte god sangen med Kanye West, og M'$ singelen hans var også kul når han fikk Lil Wayne med på den. Lil Wayne sitt vers på M'$ er kanskje noe det kuleste jeg har hørt av han sånn dønn. Han er kanskje ikke den beste lyrikeren, men Rocky beviser nok en gang at han er stilfull.

M'$ er mine soleklare favoritt til nå. En sang hvor Rocky snakker om hvordan han takker seg selv for å ha gjort seg selv til ''the man''.

1. Barter 6
2. To Pimp a Butterfly
3. At Long Last A$AP

For et år for hip-hop.
  • 0
Siterer SirGalahad:
Hva forventer du av en klovn som byttet navn til snoop lion og gjorde seg selv om til en reggae-artist?


Svært lite, men de kunne i det minste ha latt han få én sang der de ikke bruker en backingvokalist på han hele fordømte tiden.

Siterer SirGalahad:
1. Barter 6


You're having a laugh.

Lagt til 2015-05-27 01:25:
Siterer SirGalahad:
A$AP Rockys nye album


Lovende så langt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
You're having a laugh.


No. It's not trolling. I actually like Young Thug.
  • 0
Siterer SirGalahad:
No. It's not trolling. I actually like Young Thug.


Jeg skjønner det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor.

Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city

Har naturligvis hørt gjennom det tidligere, men måtte høre gjennom det en gang til. Muligens tidenes beste rap-album. Gjennomført fra ende til annen. Klarer både å produsere album som henger utmerket godt sammen, og en rekke sanger som utmerker seg alene. De fleste album klarer ikke å kombinere de to.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Jeg skjønner det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor.


Ikke alltid lett å forstå kunst. Spesielt ikke moderne kunst.
  • 0
Siterer SirGalahad:
Ikke alltid lett å forstå kunst. Spesielt ikke moderne kunst.


Det er like mye kunst som det ville vært kunst å kaste maling på et lerret. For noen er det kunst, for andre er det søppel. Men hey, en manns søppel er en annen manns kunst.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!