Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Ditt 70-tallsfavorittband?


  • Zook
  • Zook
Siterer Suppeelsker:
Jeg synes Black Sabbath har litt monotone og kjedsommelige sanger. Sangen Black Sabbath er et eksempel på det. Jeg skrur den av halvveis.


Den sangen introduserte jo omtrent metalsjangeren...
Gitarriffet og regnet i bakgrunnen er nok til å representere ren ondskap igjennom musikk, og Black Sabbath var vel de første som gjorde noe sånt.

Siterer Suppeelsker:
jeg foretrekker Ozzy Osbourne solo! Han eier!


Har aldri skjønt hvorfor så mange liker ham solo. Stemmen er jo lik som den i Black Sabbath, mens spillingen til de andre bandmedlemmene er kjedeligere. Hvordan det kan være bedre enn Black Sabbath, skjønner ikke jeg.
You're sleeping over, right?
  • 0
Fordi både Rhandy Rhoads og Zack Wylde pwner Toni Iommi på gitar

Men også fordi det er mer "lyttervennlige" sanger med mer melodi osv. (Hvem klarer vel ikke å la være å nynne på melodiene til bark at the moon og crazy train).

Jeg er alikevel uenig i det suppelsker sier om black sabbath sangen da. Jeg synes den er langt forut sin tid, og skikkelig creepy

Men nevner det igjen: KISS ga ut mange av sine absolutt beste album på 70tallet, hvorav flere av dem fortjener en plass i rockehistorien (spesiellt destroyer).

Tidenes 70talls riff: http://www.youtube.com/watch?v=-B_e-ZYjw2Q
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Må si meg enig med Suppe her også, selvom jeg ikke synes den sangen er den "værste"...Flere som er kjedeligere.

Ozzy er jo mer melodiøs alene, gå mer mot rock da, noe jeg liker mye bedre. Nå har ikke jeg hørt alt da, så skal ikke være så skråsikker

70-tallet i all sin glans
http://www.youtube.com/watch?v=en7EKL1pX5w&feature=channel
_page
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Spillpwnern:
Fordi både Rhandy Rhoads og Zack Wylde pwner Toni Iommi på gitar


Syns du seriøst det? Tony Iommi var en av de grunnleggende metal-gitaristene. Rhandy Rhoads er forsåvidt grei, mens Zakk Wylde har lite minnesverdig.

Siterer Spillpwnern:
Men også fordi det er mer "lyttervennlige" sanger med mer melodi osv. (Hvem klarer vel ikke å la være å nynne på melodiene til bark at the moon og crazy train).


Er jo ikke alle som liker det. Jeg, for eksempel. Ozzy Osbourne er riktignok mer rock enn metal, og det liker jeg ikke.

Siterer jon_melon:
Ozzy er jo mer melodiøs alene, gå mer mot rock da, noe jeg liker mye bedre. Nå har ikke jeg hørt alt da, så skal ikke være så skråsikker


Jeg liker det ikke bedre.
You're sleeping over, right?
  • 0
<quote author="Zook">Citerer Spillpwnern:
Fordi både Rhandy Rhoads og Zack Wylde pwner Toni Iommi på gitar


"Zook" sier: Syns du seriøst det? Tony Iommi var en av de grunnleggende metal-gitaristene. Rhandy Rhoads er forsåvidt grei, mens Zakk Wylde har lite minnesverdig.


Ja det synes jeg. Teknisk har ikke Toni Iommi skills i det hele tatt i forhold til noen av dem (hør først på en hvilken som helst sabbath solo, så hører du på mr. crowley, crazy train eller bark at the moon). Både Rhandy og Zack spiller f.eks paranoid mye bedre enn Iommi (synes jeg).
Grunnleggende trenger ikke bety at man er skikkelig god
Eneste Iommi har gjort som er minnesverdig imo er riffene, dem hadde han stålkontroll på, og han var langt forut andre gitarister på den tiden på det feltet.

Og BTW, ikke kom her og si at Zack Wylde ikke har noe minnesverdig, jeg har sett/hørt han live med mine egne øyne og ører. Det glemmer jeg aldri...herregud..
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Dere er bare redd for Black Sabbath. Derfor skur dere av, og setter på en gjeng med småunger som hopper rundt og spiller samme repeterende og harry musikken. Hva er poenget med skoleuniform, forresten? Altså, det ser bare dumt ut.

Nei, gutar, ekte musikk: http://www.youtube.com/watch?v=gCCPyyqgORY

Ikke ta det jeg skrev alt for seriøst, folkens. Bare en smaksak.


Jeg ser forresten på Tony Iommi som en annen type gitarist enn Wylde og Rhoads. Føler at de to sistnevnte bruker mere... Heavy metal-aktig måte å spille på. Klarer ikke helt å forklare.
Tic toc, goes the clock again, beating in my head like a big drum.
  • 0
Jeg tar det du sa seriøst Skoleuniform er IKKE kult!
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer Spillpwnern:
Jeg tar det du sa seriøst Skoleuniform er IKKE kult!


Hehe, så sant, så sant.
Tic toc, goes the clock again, beating in my head like a big drum.
  • 0
  • Eyvo
  • Eyvo
Litt info om Deep purple:

Bandet ble stiftet i 1968. De var først store i USA, men etter en tid ble de verdensberømt. De har tilsammen gitt ut 26 album.

Album i kronologisk rekkefølge:

Shades of Deep Purple (1968 )
The Book of Taliesyn (1968 )
Deep Purple (1969)
Concerto for Group and Orchestra (1969)
In Rock (1970)
Fireball (1971)
Machine Head (1972)
Made in Japan (1972)
Who do We Think We Are! (1973)
Burn (1974)
Stormbringer (1974)
Made in Europe (1975)
Come Taste the Band (1975)
Perfect Stranger (1984)
The House of Blue Light (1987)
Nobody's Perfect (1988 )
Slaves and Masters (1990)
The Battle Rages on... (1993)
Come Hell or High Water (1994)
Purpendicular (1996)
Live at the Olympia '96 (1997)
Abandon (1998 )
Total Abandon (1999)
Live at the Royal Albert Hall (1999)



Kilde: Wikipedia... kan være feilinformasjon...
...
  • 0
Siterer Tveiten:
Dere er bare redd for Black Sabbath. Derfor skur dere av, og setter på en gjeng med småunger som hopper rundt og spiller samme repeterende og harry musikken. Hva er poenget med skoleuniform, forresten? Altså, det ser bare dumt ut.


Angus kommer og tar deg, han merker når folk sier sånt Hvorfor skal man bli redd for Sabbath? Ozzy høres ikke veldig skummel ut.(Ja, du traff et ømt punkt)

Siterer Tveiten:
Ikke ta det jeg skrev alt for seriøst, folkens. Bare en smaksak.


Uuups

Neida, men synes rett og slett at AC/DC eier Sabbath, men som mange har nevnt så har alle forskjellig smak. Vi burde kanskje slutte før vi(jeg) krangler

Lagt til 2009-01-03 12:40:
Mmmmmyeah: http://www.youtube.com/watch?v=dMaL3wv1ESE&feature=related
Et til, Three Dog Night: http://www.youtube.com/watch?v=R8bXs9Er3iw
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Tveiten 4 President!

Black Sabbath har virkelig tung musikk, mye variasjon hvis du bare gidder å fordype deg i det

Tony Iommi spiller mørke, tunge riff, mens Randy Rhoads og Zakk Wylde spiller noe mer Speed-metal aktig med mye lysere sound, hva du liker er vel en smakssak, jeg liker personlig Black Sabbath veldig godt, og også de platene til Ozzy hvor Randy Rhoads er med. Men det skal vel nevnes at Ozzy har mistet sangstemmen sin gradvis etter at han slutta i sabbath andre gang
Why care when you have the option not to?
  • 0
Siterer jon_melon:
Ozzy høres ikke veldig skummel ut.


Ikke nødvendigvis Ozzy som høres så ''skummel'' ut, men stemningen bandet skapper når de spiller er svart som kaffe. Mmm, kaffe tenkte jeg, og gikk ned på stasjonen.
Tic toc, goes the clock again, beating in my head like a big drum.
  • 0
Siterer Zook:
Den sangen introduserte jo omtrent metalsjangeren...
Gitarriffet og regnet i bakgrunnen er nok til å representere ren ondskap igjennom musikk, og Black Sabbath var vel de første som gjorde noe sånt.


De første - kanskje, men ikke de beste! Synes sangen er møkk kjedelig.

Siterer Zook:
Har aldri skjønt hvorfor så mange liker ham solo. Stemmen er jo lik som den i Black Sabbath, mens spillingen til de andre bandmedlemmene er kjedeligere. Hvordan det kan være bedre enn Black Sabbath, skjønner ikke jeg.


Stemmen er lik ja, det er jo samme fyren, men jeg synes overhodet ikke de andre bandmedlemmene er dårligere. Sangene er bedre enn de som Ozzy fremførte sammen med Black Sabbath.

Siterer Tveiten:
Dere er bare redd for Black Sabbath. Derfor skur dere av, og setter på en gjeng med småunger som hopper rundt og spiller samme repeterende og harry musikken. Hva er poenget med skoleuniform, forresten? Altså, det ser bare dumt ut.


En gjeng som har solgt 42 millioner eksemplarer av ett enkelt album og dessuten eier Black Sabbath så hardt at jeg blør ut av ørene bare av å tenke på det. AC/DC-medlemmene er små, men de er vel ikke akkurat unger med en alder på 50-60 år. Black Sabbath har kjedelige sanger. Kjedelige rett og slett. Skal jeg høre på metal har jeg utrolig mange bedre valg. Metallica, Hammerfall, Dimmu Borgir osv. Av musikk som ligger mellom rock og metal er Motörhead fantastisk mye bedre enn Black Sabbath.

Du har ikke noe vondt å si om Jimi Hendrix, Jethro Tull, Fleetwood Mac, Billy Squier, Motörhead, Jokke og valentinerne, Dio, The Doors, Bachman Turner overdrive, Live Bob Marley, Joan Jett and the Blackhearts, Grand Funk Railroad, Johnny Cash, Bob Dylan, Led Zeppelin, Sex Pistols, AC/DC, Rush, Blue Öyster Cult, Boston, Kansas og Creedence Clearwater Revival også da? Småunger i skoleuniform det også?

Siterer Zook:
Citerer jon_melon:

Ozzy er jo mer melodiøs alene, gå mer mot rock da, noe jeg liker mye bedre. Nå har ikke jeg hørt alt da, så skal ikke være så skråsikker



Jeg liker det ikke bedre.


Jeg liker det bedre
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Spillpwnern:
Ja det synes jeg. Teknisk har ikke Toni Iommi skills i det hele tatt i forhold til noen av dem (hør først på en hvilken som helst sabbath solo, så hører du på mr. crowley, crazy train eller bark at the moon). Både Rhandy og Zack spiller f.eks paranoid mye bedre enn Iommi (synes jeg).
Grunnleggende trenger ikke bety at man er skikkelig god
Eneste Iommi har gjort som er minnesverdig imo er riffene, dem hadde han stålkontroll på, og han var langt forut andre gitarister på den tiden på det feltet.

Og BTW, ikke kom her og si at Zack Wylde ikke har noe minnesverdig, jeg har sett/hørt han live med mine egne øyne og ører. Det glemmer jeg aldri...herregud..


Jeg syns Black Sabbath-soloene har mye mer sjel og innlevelse enn Ozzy-soloene. Teknikk er absolutt ikke alt, det må du huske på. Det enkle er ofte det beste. Soloer som er fengende, inspirerende og har melodi, men samtidig er enkle, er etter min mening bedre enn soloer som bare er raske og/eller tekniske.

Siterer Suppeelsker:
De første - kanskje, men ikke de beste! Synes sangen er møkk kjedelig.


Smakssak. Sangen er i hvert fall ekte metal.

Siterer Suppeelsker:
Stemmen er lik ja, det er jo samme fyren, men jeg synes overhodet ikke de andre bandmedlemmene er dårligere. Sangene er bedre enn de som Ozzy fremførte sammen med Black Sabbath.


Nå tror jeg i grunn det er du som liker rock bedre, og jeg som liker metal bedre. Black Sabbath setter i hvert fall en mye mørkere og mer metal-ish stemning, som Tveiten påpekte. Jeg liker ikke stilen til Zakk og Ozzy, syns den er veldig kjedelig, og litt for poprock for meg.

Siterer Suppeelsker:
En gjeng som har solgt 42 millioner eksemplarer av ett enkelt album og dessuten eier Black Sabbath så hardt at jeg blør ut av ørene bare av å tenke på det. AC/DC-medlemmene er små, men de er vel ikke akkurat unger med en alder på 50-60 år. Black Sabbath har kjedelige sanger. Kjedelige rett og slett. Skal jeg høre på metal har jeg utrolig mange bedre valg. Metallica, Hammerfall, Dimmu Borgir osv. Av musikk som ligger mellom rock og metal er Motörhead fantastisk mye bedre enn Black Sabbath.


Litt vel usaklig? Du kan ikke bare si at AC/DC eier Black Sabbath fordi du syns at sistnevnte har kjedelige sanger. AC/DC og Motörhead er utrolig primitve, og derfor liker mange f.eks Black Sabbath bedre. Og hvem som selger flest album er irrelevant...møkkapop er som regel mer populært enn rock og metal, betyr det at det er bedre?
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer Zook:
Og hvem som selger flest album er irrelevant

Nå er vel "Back in Black" nesten verdens mest solgte album da...Over all drittpop, untatt Michael Jackson...

Siterer Zook:
AC/DC og Motörhead er utrolig primitve

AC/DC har en primitiv stil ja, tøff og enkel, noe jeg digger. Motörhead derimot, tok jo Rock'n roll til et nytt nivå. Så selvom Sabbath var tidligere ute, og spiller en stor rolle i forhold til dagens metal så var Motörhead også pionerer, som delvis førte til nye veier.

Men det er ikke noe vits å diskutere hvem som er best! Er jo KUN smak og behag...
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
  • Zook
  • Zook
Motörhead var kanskje nyskapende med sine aller første album, men du kan ikke nekte for at de er primitive. Kanskje de startet en primitv bølge, men allikevel er de utrolig enkle.

Siterer jon_melon:
Men det er ikke noe vits å diskutere hvem som er best! Er jo KUN smak og behag...


Sant.
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer Zook:
Kanskje de startet en primitv bølge, men allikevel er de utrolig enkle.


Ja, men så er det jo der smak og behag kommer inn også...Jeg synes jo det er mye av grunnen til at de er bra, at de holder seg til det gamle
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Jeg slenger meg på sabbaths side i denne diskusjonen (Sabbath VS AC/DC), det er få band jeg synes er mer oppskrytt enn dem

AC/DC har prestert 12 (?) dønn like album, ja de har hatt to forskjellige vokalister, men det merkes knapt imo.


Angående det du sa om soloer Zook: Om det ikke er følelser og innlevelser i f.eks So tired, Mr crowley, Bark at the moon og crazy train da vet ikke jeg ;)

Men uansett Iommi har stor respekt hos meg. Uten han hadde ingen av mine favorittband eksistert
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Hmm... Iron Maiden ble stiftet på 70-tallet, men det skjedde vel strengt tatt ikke noe i den gården før tidlig på 80-tallet så jeg får vel droppe de

For meg er vel de beste 70-talls bandene Led Zeppelin og Deep Purple. Alle i begge de bandene er/var musikalske genier!
Blå...
  • 0
Siterer Zook:
Jeg syns Black Sabbath-soloene har mye mer sjel og innlevelse enn Ozzy-soloene. Teknikk er absolutt ikke alt, det må du huske på. Det enkle er ofte det beste. Soloer som er fengende, inspirerende og har melodi, men samtidig er enkle, er etter min mening bedre enn soloer som bare er raske og/eller tekniske.


Enkelt er vel og bra. Jeg liker AC/DC, der går det ofte enkle riff hele sangen i gjennom. Kjedelige riff er noe annet! Jeg synes Black Sabbath er vel kjedelige, selv om noen sanger er greie.

Siterer Zook:
Smakssak. Sangen er i hvert fall ekte metal.


Det skal jeg ikke betvile, men ekte metal er ikke alltid god metal etter min mening.

Siterer Zook:
Nå tror jeg i grunn det er du som liker rock bedre, og jeg som liker metal bedre. Black Sabbath setter i hvert fall en mye mørkere og mer metal-ish stemning, som Tveiten påpekte. Jeg liker ikke stilen til Zakk og Ozzy, syns den er veldig kjedelig, og litt for poprock for meg.


Nå har jeg hørt det også. At Ozzy er pop-rock. Ikke at pop-rock er så dårlig da, etter min mening er fine sanger som "Strutter" og "Crazy Nights" av Kiss nesten mer pop-rock enn rock. jeg liker rock ebdre enn emtal ja, men hører en god del på metal også. Jeg telte over, jeg har ca. 1100 rockesanger, 400 metalsanger og 400 sanger fra andre sjangere (pop, reggae, rap osv.).

Siterer Zook:
Litt vel usaklig? Du kan ikke bare si at AC/DC eier Black Sabbath fordi du syns at sistnevnte har kjedelige sanger. AC/DC og Motörhead er utrolig primitve, og derfor liker mange f.eks Black Sabbath bedre. Og hvem som selger flest album er irrelevant...møkkapop er som regel mer populært enn rock og metal, betyr det at det er bedre?


Hahaha. Motörhead er primitive? Black Sabbath er ikke? Har du noen gang hørt tekstene til Lemmy eller? "No Voices in The Sky" for eksempel? Er enig i at møkkapop selger, men når rock eller metal for den saks skyld selger i bøtter og spann så pleier det å være et kvalitetstegn.

Siterer jon_melon:
AC/DC har en primitiv stil ja, tøff og enkel, noe jeg digger. Motörhead derimot, tok jo Rock'n roll til et nytt nivå.


Helt enig. AC/DC har ikke de mest avanserte riffene, vel ofte innviklede soloer, men likevel. Motörhead er alt annet enn enkel musikk.

Siterer jon_melon:
Citerer Zook:Kanskje de startet en primitv bølge, men allikevel er de utrolig enkle.

Ja, men så er det jo der smak og behag kommer inn også...Jeg synes jo det er mye av grunnen til at de er bra, at de holder seg til det gamle


Primitive? Motörhead er da ikke det i det hele tatt! AC/DC, Airbourne osv. er enkel, deilig rock, Motörhead er et hakk mer "avansert" eller hva jeg nå skal kalle det. Liker alle de tre nevnte kjempegodt.

Jeg liker forresten band som ikke må endre musikken sin hele tiden pga. midtlivskriser. Det slår ofte feil. Så lenge det er en viss endring så jeg er fornøyd.

Siterer Spillpwnern:
AC/DC har prestert 12 (?) dønn like album, ja de har hatt to forskjellige vokalister, men det merkes knapt imo.


hvis du knapt nok hører forskjell på Bon Scott og Brian Johnson må du praktisk talt være døv. De er like forskjellige som Axl Rose og James Hetfield. Bon Scott har en nærmest barnslig stemme, hør Highway to Hell for eksempel, mens Brian Johnson er den bakgårdskatta som alle hater eller elsker.

12 album? Det er vel i hvert fall 20 tror jeg. Like er de i hvert fall ikke..
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
17 eller noe sånt.
Jeg synes ed varierer masse mellom vokalister. Sangene fikk mer fart og en annen lyd med Brian med, så man kan nok analysere seg frem til en forskjell.

Siterer Spillpwnern:
men det merkes knapt imo.

Vokalen kan du vel merke lett? Skjønner godt hva du mener hvis det er musikalsk stil du snakker om da

Lagt til 2009-01-04 14:16:
Siterer Suppeelsker:
Like er de i hvert fall ikke..

Nei, men musikalsk sett er de like, i forhold til f.eks. "The Who". De varierer ekstremt fra album til album, noe som fører til en haug dritbra sanger, og en del middels.
AC/DC derimot er jo egentlig ganske like hele veien, noe som fører til mindre gap mellom gode og mindre gode sanger...Som igjen fører til at man liker alt av AC/DC hvis man liker litt...
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Suppeelsker:
Hahaha. Motörhead er primitive? Black Sabbath er ikke? Har du noen gang hørt tekstene til Lemmy eller? "No Voices in The Sky" for eksempel? Er enig i at møkkapop selger, men når rock eller metal for den saks skyld selger i bøtter og spann så pleier det å være et kvalitetstegn.


Motörhead er primitive, ja. Har ikke lest så mye på tekstene, men selve musikken er utrolig enkel. Det er bare...rock n' roll, rett og slett. Flat pedal. De er ikke særlig tekniske eller avanserte. Men jeg syns ikke de er dårlige selvom, tvert imot. Og slik tenker nok mange som kjøper musikken deres. Selv om musikk selger bra, kan det være primitivt. Og Black Sabbath har mye mer variasjon i musikken enn AC/DC og Motörhead. Hør bare på forskjellen mellom for eksempel N.I.B. og Planet Caravan.

Siterer Suppeelsker:
Nå har jeg hørt det også. At Ozzy er pop-rock


Vel, noen sanger er i hvert fall ikke særlig heavy, og har et mer pop-preg over seg.
Siterer Suppeelsker:
Primitive? Motörhead er da ikke det i det hele tatt! AC/DC, Airbourne osv. er enkel, deilig rock, Motörhead er et hakk mer "avansert" eller hva jeg nå skal kalle det. Liker alle de tre nevnte kjempegodt.


Motörhead er virkelig ikke avanserte. Hør på Ace of Spades-albumet. Det er bare rock n' roll hele veien. De fleste sangene er veldig like, as well. Soloene er kanskje vanskelige å spille, men det gjør ikke bandet avansert.
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer Zook:
Motörhead er virkelig ikke avanserte. Hør på Ace of Spades-albumet. Det er bare rock n' roll hele veien. De fleste sangene er veldig like, as well. Soloene er kanskje vanskelige å spille, men det gjør ikke bandet avansert.


Er enig der, men som du sier liker jeg dem dritgodt uansett, men veldig avanserte er de ikke.
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Siterer Cboy J-kins:
Blitz og Dead Kennedys er to deilige 70- talls punk band


Dead Kennedys slapp vel enkli ikke no skive før i 82 da men... KONGE BAND UANSETT!

Siterer Zook:
Motörhead er virkelig ikke avanserte. Hør på Ace of Spades-albumet. Det er bare rock n' roll hele veien. De fleste sangene er veldig like, as well. Soloene er kanskje vanskelige å spille, men det gjør ikke bandet avansert.


ikke spessielt avanset, men jeg lover deg, du skal værra jævla god for å klare å spille det fort nok.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!