Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Filmchat


Siterer Matscoolio:
Citerer Bobonor essuten så har The Wizard of Oz fra 1939 farger, så MEH.

Ok, en film ut av.. Mange tusen?

Poenget er at filmer før 1970 har farger.

Siterer Matscoolio:
Citerer Bobonor et er jo bare farger? Farger har ingenting å si for skuespillerprestasjoner, story, atmosfære og alt det andre som spiller en større rolle enn forskjellen på en blå og en svart jakke.

Det er ikke fargene, det er det at det blir så dødt og kjedelig med de samme fargene med noen lysnyanser. Dessuten så får jeg vondt i hodet av det >< (Ja, det er ikke noe jeg finner på).


Ok, men det sier ikke noe om at filmene er dårlige (eller oppskrytt)</quote>


Siterer Matscoolio:
Citerer Bobonor:Mange jeg kjenner, som faktisk er litt filminteresserte, holder seg unna filmer fra før 1970.

There you go.


Og det er mer en redsel for svart-hvit, og betyr ikke at filmene er noe dårligere. "Svart-hvit" redselen bidrar til at de gamle kvalitetsfilmene er undervurdert i dag. (blant vanlige folk)

Siterer Matscoolio:
Citerer Bobonor:Tviler på at de fleste på GR liker de gamle klassikerne.

Det var mer en form for slem generalisering. Men du må innrømme at de fleste som hovedsaklig henger på filmtrådene her på forumet liker klassikere veldig godt.


Sant så sant, men de fleste henger ikke i filmtrådene ;)

Siterer CeroX:
Citerer Matscoolio:Citerer Bobonor:

Det er jo bare farger? Farger har ingenting å si for skuespillerprestasjoner, story atmosfære og alt det andre som spiller en større rolle enn forskjellen på en blå og en svart jakke.

Må si meg uenig når det gjelder farge og atmosfæren. Fargen har en god del å si for stemmningen i filmen. Ta Sin City for eksempel. Atmosfæren hadde ikke vært den samme om fargebruken hadde vært mer "normal".


Sant, men f.eks. 12 angry men hadde hatt samme feelingen om den hadde hatt farger, (hele filmen foregår i et eneste rom) eller kanskje den ikke hadde klart å oppnå det samme om den hadde hatt farger.
Fabelaktig!
  • 0
Jeg må si et par ting. For det første føler jeg ikke noen som styrer unna en hver form for svart/hvitt film fortjener "æren" av å kalle seg filminterresert.
Noe mer trangsynt har jeg ikke sett noen skrive før. Det er utrolig mye bra filmer i svart/hvitt.

Faktisk, mange filmer hadde ikke vært det de er om de hadde vært i farger. F.eks. en film-noir kunne aldri ha vært i farger. Svart/hvitt gjør at man kan leke mer med bruken av lys og skygger og gir filmen en helt annen atmosfære. Hvis noen har sett The Maltese Falcon, Double Indemnity osv. så skjønner de hva jeg mener.
Heihei
  • 0
Jeg har bestemt meg for å bli langt mindre kritisk til film generelt.
Ta hver film for det den er og la det være med det.
Ikke for det at jeg er så streng på karakterene,
men jeg overser ofte filmer med teite cover eller helt ukjente skuespillere.

For å bidra til diskusjonen over...
Jeg elsker svart hvitt film!
De har skikkelig sjarm og viser at det enkle er ofte det beste.

Det finnes ikke noe bedre enn en skikkelig horror film i svart hvitt.
Jeg syns musikken de brukte i slike filmer før er dødscreepy.
Sammenlignet med dagens tullball som ikke skremmer i det hele tatt.
  • 0
Enig, Village of the damned er noe av det mest creepy jeg har sett!
Fabelaktig!
  • 0
Siterer Paulie:
Jeg må si et par ting. For det første føler jeg ikke noen som styrer unna en hver form for svart/hvitt film fortjener "æren" av å kalle seg filminterresert.
Noe mer trangsynt har jeg ikke sett noen skrive før. Det er utrolig mye bra filmer i svart/hvitt.


Kanskje er det veldig mange gode filmer i svart/hvitt, men det er ikke trangsynt at en filminterresert holder seg litt unna den typen film. Jeg synes at dere bruker ordet "filminterresert" altfor sterkt, mye sterkere enn det det egentlig er. For meg er en filminterresert den gjennomsnittlige personen som ser på film litt mer enn vanlig, ikke noe mer enn det. Det er en viss forskjell på å ha en interrese for film og en lidenskap for film.
Jeg sparker rompe
  • 0
Siterer CeroX:
Citerer Paulie:Jeg må si et par ting. For det første føler jeg ikke noen som styrer unna en hver form for svart/hvitt film fortjener "æren" av å kalle seg filminterresert.
Noe mer trangsynt har jeg ikke sett noen skrive før. Det er utrolig mye bra filmer i svart/hvitt.

Kanskje er det veldig mange gode filmer i svart/hvitt, men det er ikke trangsynt at en filminterresert holder seg litt unna den typen film. Jeg synes at dere bruker ordet "filminterresert" altfor sterkt, mye sterkere enn det det egentlig er. For meg er en filminterresert den gjennomsnittlige personen som ser på film litt mer enn vanlig, ikke noe mer enn det. Det er en viss forskjell på å ha en interrese for film og en lidenskap for film.


Å være filminteressert handler ikke bare om å se veldig mye film, men å interessere seg for de filmatiske virkemidlene, filmhistorien, like å sammenligne filmer med hverandre og analysere og tolke dem. Det er i hvert fall min definisjon.

Når det gjelder denne svart/hvitt-diskusjonen, så er jeg både uenig og enig med mange av dere. Jeg er selv ikke noen stor fan av filmer uten farger, men jeg har veldig få fordommer mot det. Jeg tror det å like svart/hvitt-filmer kommer mer an på filmsmaken din. Akkurat som noen ikke liker western- eller skrekkfilmer så godt, så er det mange som ikke liker svart/hvitt-filmer.
Det er i hvert fall viktig å ikke ha for mange fordommer når du skal finne nye filmer og utvide horistonten din.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer Levaiathan:
Å være filminteressert handler ikke bare om å se veldig mye film, men å interessere seg for de filmatiske virkemidlene, filmhistorien, like å sammenligne filmer med hverandre og analysere og tolke dem. Det er i hvert fall min definisjon.


Helt enig. Men filmen trenger ikke å være svart/hvitt for å gjøre det du sier.
Jeg sparker rompe
  • 0
Bare tenk på hva man går glipp av om man ikke ser svart/hvitt filmer. Mange av verdens beste filmer er jo i svart/hvitt.
Heihei
  • 0
Mener du ja. Det finnes vel ikke et objektivt svar som sier at svart/hvitt filmer er bedre enn dagens fargede filmer. Det er noe folk må bestemme selv, de som er filminterresert og.
Jeg sparker rompe
  • 0
Problemet er at mange avviser svart/hvitt filmer før de har sett noen. Det er det værste. De gir det ikke en sjanse. Og jeg ser ikke problemet med at det ikke er farger. Er det SÅ viktig?
Heihei
  • 0
Siterer Paulie:
Problemet er at mange avviser svart/hvitt filmer før de har sett noen. Det er det værste. De gir det ikke en sjanse. Og jeg ser ikke problemet med at det ikke er farger. Er det SÅ viktig?


Fargene er ikke så viktig, det er ikke hovedgrunnen til at jeg ikke finner svart/hvitt filmer underholdende. Det er bare noe med den typen film som er annerledes på en slik måte at det ikke faller i smak hos meg. Filmene er sikkert veldig gode, men det faller bare ikke i smak.
Jeg sparker rompe
  • 0
Raging Bull <3
Now I can let these dream killers kill my self esteem-or use my arrogance as steam to power my dreams.
  • 0
Siterer CeroX:
Citerer Paulie roblemet er at mange avviser svart/hvitt filmer før de har sett noen. Det er det værste. De gir det ikke en sjanse. Og jeg ser ikke problemet med at det ikke er farger. Er det SÅ viktig?

Fargene er ikke så viktig, det er ikke hovedgrunnen til at jeg ikke finner svart/hvitt filmer underholdende. Det er bare noe med den typen film som er annerledes på en slik måte at det ikke faller i smak hos meg. Filmene er sikkert veldig gode, men det faller bare ikke i smak.


What? Gamle filmer er jo like forskjellige som de med farger! Sammenlign Dr. Strangelove, Raging Bull og It Happened One Night, og du ser at du ikke kan kalle de "den typen filmer". Du har sett alt for lite svart-hvit (gammel og ny). Flere av våre dagers regissører velger å bruke svart-hvit (ink. Scorcese og Coen)
Fabelaktig!
  • 0
Siterer Bobonor:
What? Gamle filmer er jo like forskjellige som de med farger! Sammenlign Dr. Strangelove, Raging Bull og It Happened One Night, og du ser at du ikke kan kalle de "den typen filmer". Du har sett alt for lite svart-hvit (gammel og ny). Flere av våre dagers regissører velger å bruke svart-hvit (ink. Scorcese og Coen)


Ok, når jeg sier "den type film" mener jeg ikke å generalisere alle svart/hvitt filmer i en bås. Jeg forsøker bare å sikte mot at eldre svart/filmer har en særegen atmosfære, en atmosfære som aldri har falt i smak. Men det er som sagt ikke kvaliteten som er problemet, men trolig min oppvekst med mer skarpe effekter, farger osv. Jeg hadde sikkert blitt fått et bedre øye for eldre svart/hvitt filmer om jeg hadde begynt å se flere, men jeg har bare ikke lyst til å se dem.

Men jeg elsker Frank Millers sin bruk av svart/hvitt/farger.
Jeg sparker rompe
  • 0
Atmosfæren fra fortiden Se Dr. Strangelove. Den er ikke så tung.
Fabelaktig!
  • 0
nå har jeg sortert ut alle filmene jeg ikke har sett.
skuffende lite...

men det er et par hundre timer med forhåpentligvis god underholdning.
  • 0
Siterer Taxta:
Raging Bull <3


Aaaahh. <3
Heihei
  • 0
La Haine!! Det er en av de beste moderne filmene som er filmet i svart/hvitt. En film alle burde se.


Forresten, den bakgrunnen fra My Bloody Valentine 3D som er på siden irriterer meg, siden filmen er så dårlig
Er vel kanskje derfor de trenger mye reklame.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer Zook:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=40008273
600 filmer


o.O Imponerende

Selv bestilte jeg nettopp Corpse Bride på Blu-ray fra Play.com, kun 100 kroner.

Tim Burtons filmer er geniale.
Just kill him with your awesome
  • 0
  • Zook
  • Zook
Pfft, dere er begge 3 år eldre enn meg, da.

Lagt til 2009-07-17 18:49:
Siterer hack shack:
http://www.imdb.com/mymovies/list?votehistory


Den leder bare til min egen. Trykk på "public" og bruk linken som kommer opp.
You're sleeping over, right?
  • 0
Da fikk jeg 896 filmer i historyen. Er mange jeg ikke vil stemme på, siden det er så lenge siden jeg så dem.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Siterer Levaiathan:
Da fikk jeg 896 filmer i historyen. Er mange jeg ikke vil stemme på, siden det er så lenge siden jeg så dem.


Har mange sånne jeg også.
Heihei
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!