Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Programmeringstråden!


Både foreleseren og pensumboka bruker <div>, så jeg vet ikke om jeg tør å la være >)

Siterer Schass:
Begynn med å putte en div rundt hver av parene navn/tekstboks, og gi dem det et klassenavn som er det samme for alle: <div class="navn"><label for="fornavn">Fornavn:</label><input type="text" name="fornavn"></div>.


Siterer Cyanine:
Litt usikker på mellomrommet i '#innhold2 input'.. Skal det ikke være et punktum istedet? Har du validert koden? sitter på mobilen så får ikke prøvd det, men kan se på det senere hvis du ikke løst problemet


Jeg la egentlig hele tekstboksen inn i en tabell så ble det riktig. Tror jeg overdrev voldsomt i CSS til begynne med
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel988:
Både foreleseren og pensumboka bruker <div>, så jeg vet ikke om jeg tør å la være >)

Hehe, ser den da. Men hvilken versjon av HTML koder dere i? (og hvilken pensumbok har du? Spør bare av nysgjerrighet)
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Det er vel HTML5 tror jeg.

Boka heter "Web Development & Design Foundations with HTML5". Ser slik ut ut.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg er skeptisk til hvor oppdatert læreren din er om dere bruker div til alt i html5. Funker selvsagt, men er smør på flesk da. Jeg ville spurt han om det er seff ikke det som skaper problemer, men jeg bare undrer meg.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Jeg har ikke drevet med HTML siden videregående, så jeg er i hvertfall IKKE oppdatert
Men det er vel for at vi skal innom alt det grunnleggende tenker jeg. Den siste versjonen av boka er jo gitt ut i år og bruker <div> fremdeles og det er jo den vi følger.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Archana:
"div" er jo nesten totalt unødvendig i hmtl5...

Div blir fortsatt brukt. Man trenger det ikke lenger i semantiske betydninger, siden man nå kan bruke <article>, <header> osv, men dersom man f.eks. skal style forskjellige deler av siden, bruker man div for å avgrense de delene man skal style (som er akkurat det som gjøres i dette eksempelet). Man bruker det ikke lenger til alt, slik man gjorde før, men det blir helt klart brukt.

Siterer Cyanine:
Citerer Schass:Hold dere unna w3schools
Oi, store påstander kommer med nå. Jeg er meget fornøyd med w3schools og jeg lærte meg HTML5 relativt raskt med hjelp fra den siden.

Man lærer jo av siden, men det er mye feil og utdatert informasjon, og man bør derfor bruke andre sider i stedet. Sjekk ut denne siden for flere grunner til at man bør holde seg unna w3schools.
www.steinskog.me
  • 0
Siterer Schass:
Sjekk ut denne siden


Her var det mye jeg ikke visste. Driver ikke noe stort med HTML/CSS for øyeblikket, men skal ta dette i betraktning når jeg tar det frem igjen.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
gammel tråd dette kanskje men dette er et viktig spørsmål for meg

hva er sjangsen for at en med mattematikk problemer kan lære programmering?
Hvordan skal man gå frem, og hva skal en starte med som første steg?
  • 0
Man har hovedsaklig kun bruk for matematikk, om man skal lage spill, eller simuleringer. Skal altså ikke være noe problem i å lære programmering i seg selv.

Selv anbefaler jeg å ta en utdanning innenfor programmering, men om det ikke er aktuelt, vil jeg anbefale deg å begynne med litt høynivå språk, som for eksempel Java og C#, før du går over til litt mer lavnivå, som C og C++. Ellers er det bare å spørre spørsmål her, om du trenger hjelp til noe.

StackOverflow er også en fin side for å finne svar på programmeringsproblemer.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Selv har jeg slitt hele livet med å forstå matte. Å programmere uten fullstendig forståelse av matematisk logikk er vanskelig, men ikke umulig. Men jeg vil tro det er en fordel å ha en grei forståelse for matte, enn det er å ikke ha det
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
En meget bra tråd! Hvorfor har jeg ikke funnet denne tidligere? Selv har jeg etter tre år på medier og kommunikasjon blitt en kløpper i Html og css, men har også blitt ganske lommekjent med PHP og SQL. Kan også litt javascript, og har rørt jQuery. Prøvde meg også på C++ for noen år siden, men kan meget lite.

Har nå søkt via samordna opptak på programvareutvikling ved høgskolen i Gjøvik nå til høsten. noe jeg tror kan bli spennende. Noen andre som jobber/er utdannet innen programmering på noe vis?

Siterer Schass:
Div blir fortsatt brukt. Man trenger det ikke lenger i semantiske betydninger, siden man nå kan bruke <article>, <header> osv, men dersom man f.eks. skal style forskjellige deler av siden, bruker man div for å avgrense de delene man skal style (som er akkurat det som gjøres i dette eksempelet). Man bruker det ikke lenger til alt, slik man gjorde før, men det blir helt klart brukt.


Også kommer det en bruker som sitter i Afrika med en Windows 98 på Internet Explorer 6. Da er det kult med en HTML5 nettside. Hvorfor ikke bare kjøre divs, som faktisk funker i alle nettlesere?

Dessuten, for å være kul, kan jeg nevne at HTML, XHTML, HTML5 og CSS/CSS3 ikke er programmering. Men man kan vell gå god for det i denne tråden likevell.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Noen andre som jobber/er utdannet innen programmering på noe vis?


Som sikkert de fleste vet, så tar jeg en Bachelor i spillprogrammering ved NITH i Oslo. Holder på med mitt andre år for øyeblikket.

Jeg har fått prøve meg på en god del forskjellige språk. Eksempelvis: Java, C#, C++, C, PHP, SQL, og HTML/CSS. Java og C# er vel de jeg er best på, men er ikke så gale på C heller.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Hvorfor ikke bare bruke divs, som faktisk funker i alle nettlesere?


Det er en tungvint måte å kode på.

Htlm5 har flere nye og gode funksjoner som gjør det lettere for brukeren. Per dags dato per det også viktig å tenke på at en nettside skal passe til flere ulike dupeditter som tablets og smartphone. Med Html5 er lett å få kontroll på blant annet grensesnittet

Jeg tar endelig en liten pause fra programmering nå, da innleveringsfristen for et viking sjakk-spill var idag. Det har vært en gruppe oppgave og vi hadde 4 uker på oss. Vi har programmert i C# og jobbet mye med two dimensional arrays. Det har gått bra, men tror jeg bannet mer til pc'en enn jeg koset meg... er ingen hemmelighet at jeg heller har lyst å jobbe med design i spillutvikling enn programmering, men det går seg til
Do you feel the power of the dark side?
  • 0
Har ett lite ønske om å prøve meg litt på spillutvikling. Tenkte hovedsaklig på 2D, bare for å komme i gang. Har tidligere laget ett mini tekstbasert spill i C++, var vell bare en haug av if statements men.

Har sett litt på SDL, og det virker interessant. Men jeg burde vell kunne C/C++ inn og ut først? Noen gode tutorials å anbefale for C++ først og fremst, men også SDL? Har både PC og Mac tilgjengelig. Foretrekker å programmere fra Mac'en da den er bærbar, og det er ett skrivetastatur, og ikke ett gamingtastatur.

Siterer Cyanine:
er ingen hemmelighet at jeg heller har lyst å jobbe med design i spillutvikling enn programmering, men det går seg til


Bra folk er forskjellig! Selv er jeg mest interessert i programmeringsbiten. Matte har alltid vært noe jeg liker, og jeg må si jeg brenner litt for programmering. Men hva hjelper det med en sinnsyk algoritme, hvis man må lese ett hefte på 300 sider for å forstå hvordan man bruker det? Design er meget viktig. I spill også, hjelper ikke om AI'ene er syke, med mindre spillet faktisk er interessant.

Hadde alltid ett lite ønske om å være en leveldesigner når jeg var litt yngre. Men etter tre år medier og kommunikasjon har jeg skjønt at jeg ikke er så kreativ som jeg skulle like. Og jeg foretrekker faktisk programmering over design.

Siterer sonic og link:
Som sikkert de fleste vet, så tar jeg en Bachelor i spillprogrammering ved NITH i Oslo. Holder på med mitt andre år for øyeblikket.


Hvordan er fordelingen i mellom design og programmering på ett spillprogrammeringsstudie? Har satt programvareutvikling på førsteønsket, men har også satt spillprogrammering på listen slik at jeg kan velge. Er det mest fokus på historie/idéer, modelering, level design eller programmering?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Hvordan er fordelingen i mellom design og programmering på ett spillprogrammeringsstudie?


Her på NITH er det uten tvil mest programmering, men ikke nødvendigvis bare rettet mot spill (enkelte har faktisk klaget på at spillprogrammering er et litt misvisende navn på studiet).

Første året er felles, så jeg har ikke mer enn rundt 6-7 måneders erfaring med spillprogrammering studiet, men foreløpig har jeg hatt/har Programmering i C for Linux, Matte & Fysikk, Programvarearkitektur, Game AI, C++ programmering, Datastrukturer og Algoritmer, og et prosjekt fag som angår alle linjer.

Om det er noe spesifikke fag du lurer på, er det bare å spørre. Generelt sett går det bare i å lære ulike språk, samt hvordan kode større programmer, måle effektiviteten til et program, og annet som er nyttig når man skal kode.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Interessant. Regner med at linjene går hver sin vei i mot andre året. Var en utdanningsmesse her i Trondheim nå nylig, og prata med en fyr i fra Gjøvik som gikk tredje året programvareutvikling der. Han sa det at det første året var det så og si de samme fagene, men at endret kurs etter det. Ville dog tro det var mye mer design på spillprogrammering.

Game AI virker veldig spennende. På programvareutviklingslinjen på Gjøvik er det ikke noe slikt, men mange av fagene du nevnte er der. Kunstig Inteligens, som blir noe ala Game AI er dog ett valgfag jeg kan velge, og det regner jeg med at jeg kommer til å gjøre.

Du har vell sikkert hatt litt design også, regner jeg med?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Vi har en fin blanding av programmering og design på spill og opplevelses teknologi på høyskolen i Nord Trønderlag, men det er nok mer programmering enn design hvis man veier de mot hverandre.

Jeg går andre året for tilfellet og vi bruker stort sett C#. Læringskurven var bratt i starten for min del, da jeg ikke kunne noe som helst da jeg begynte på studiet. Nå skjønner jeg tankegangen og hvordan man bygger opp koding, men skal ikke skryte på meg at jeg er en programmerer. Jeg kan når jeg må
Do you feel the power of the dark side?
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Du har vell sikkert hatt litt design også, regner jeg med?


Hva legger du i design? Har for det meste bare vært programmering, med unntak av i enkelte av fagene som er felles for alle.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
Hva legger du i design? Har for det meste bare vært programmering, med unntak av i enkelte av fagene som er felles for alle.


Vell, det er ett spillprogrammeringsstudie. Greit nok, hovedpoenget er vell å kunne programmere spill, men for å kunne programmere de må du vell også ha grafikk/design, eller karakterer, bakgrunner, whatever. Lager dere disse selv, eller hvordan er det? Liksom, til og med i 2D 16-bits spill må noen lage spritsene.

Eller er det ett rent programmeringsstudie med fokus på spill?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Man kan programmere ganske mye med enkle assets som allerede ligger i spillmotorene man bruker til å utvikle spill i.
F.eks hos oss bruker vi spillmotoren Unity ganske mye, og for å få synlighet på mekanikken man programmerer, kan man likesågreit bruke klosser og triangler osv for å se om funksjoner fungerer slik man ønsker eller ikke. Man har også mulighet å hente inn assets fra butikk, som har både gratis produkter og produkter man må betale for.
Så man MÅ ikke nødvendigvis lære design, 3D modellering, animasjon, flash osv for å kunne gå spillprogrammering =) Vet ikke helt hvordan det funker hos dere, SoL?
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Vi bruker som oftest ikke spillmotorer, og koder faktisk ikke så ofte spill, i det minste ikke noe som krever noe annet enn koding. Vi lager som oftest ulike programmer, som for eksempel et binært søketre.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
Vi bruker som oftest ikke spillmotorer, og koder faktisk ikke så ofte spill, i det minste ikke noe som krever noe annet enn koding. Vi lager som oftest ulike programmer, som for eksempel et binært søketre.
Ingen fysikk?
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
Ingen fysikk?


Ikke spesielt mye. Litt i matte og fysikk faget, men det som er av grafikk, får vi servert.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg har tenkt å begynne å lære meg litt om programmering. Har også tenkt å studere dette videre i framtiden. Problemet er at jeg har NULL kompetanse eller kunnskap om dette emnet fra før av. Jeg lurer derfor på litt forskjellig:

- Er det noen som kan anbefale bøker om innledning til programmering?
- Hvilke programmeringsspråk vil dere anbefale å begynne med?
- Er de som jobber med programmering (dataingeniør, programmerere) spesialiserte i noen få programmeringsspråk eller kreves det kunnskap om så og si alle språk?

Jeg vet at programmering krever en del tålmodighet og at det kan være vanskelig, men jeg synes det virker spennende og vil derfor prøve å sette meg inn i det før jeg avskriver det som mulig videre studieretning.
GOT EEM
  • 0
Programmering handler vell mer om å bryte ned problemer, enn det å lage komplekse algoritmer. Er ikke så vanskelig når du først har skjønt det, men kan være litt vanskelig å sette seg inn i når det kun er en stor mengde kode.

Siterer Zilco:
- Er det noen som kan anbefale bøker om innledning til programmering?


Det finnes mange bøker som heter "(programmeringsspråk) for dummies", f.eks C++ for dummies, Java for dummies osv. Selv har jeg lest Php for dummies, men har lært det meste på internett. Det finnes mange gode youtubere, og det finnes mye informasjon på nett. W3 Schools er ikke den beste siden, men den er veldig enkel å skjønne seg på, så den kan anbefales. Codeacademy er også ganske ålreit.

Siterer Zilco:
- Hvilke programmeringsspråk vil dere anbefale å begynne med?


Hva vil du lage? Har du noe erfaring med noe fra før? Det er ditt valg. De fleste språkene er så og si ganske like, bare noen syntaxer som er forskjellige, tankemåten er som regel den samme. Dog, når dette spørsmålet kommer pleier folk å anbefale Java og Phyton, fordi de skal være "lette å lære".

Men ut i fra min oppfattning velger du språk ut i fra hva du kan, og hva du skal lage. Skal du lage en nettside må du selvfølgelig lære deg html, css, og kanskje javascrpt, php og sql. Skal du lage en iOS apps er vell Objective C foretrukket. Helt ærlig, jeg har ikke peiling. Men det finnes mange fine tutorials for Java og C++ i hvertfall. Kan hende det finnes mange til de andre og, men har ikke sjekka da jeg ikke har prøvd.

Siterer Zilco:
- Er de som jobber med programmering (dataingeniør, programmerere) spesialiserte i noen få programmeringsspråk eller kreves det kunnskap om så og si alle språk?


Slik som jeg har forstått det så kan de fleste opptil flere språk. Litt teit å utdanne seg med fokus på kun ett språk, også bruker bedriften du kunne ha tenkt deg en jobb i ett annet språk. Lærer vell litt om flere språk, også lærer man en måte å løse problemene på, som fungerer i alle språkene.

MERK: Jeg er ingen ekspert, taler bare ut i fra egne erfaringer
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!