Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Alvorlig PC-problem.


Dette startet så vidt for noen uker siden og har blitt bare værre. Tror det er et hardware-problem, men er litt usikker på akkurat hva det kan være. PC min har ofte uten forvarsel bare rett og slett slått seg av. Det er akkurat som om noen bare kobler vekk strømmen. Ingen feilmeldinger eller noe, bare poff så har den slått seg av. Noen som har vært borti lignende og fant en løsning? Jeg ville tippe det lå i strømforsyninga, men ville trodd at den ikke kunne bli så rar. At enten så får du strøm eller ikke. Noen som forstår hva jeg snakker om og har vært borti lignende?
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Siterer heljar:
Dette startet så vidt for noen uker siden og har blitt bare værre. Tror det er et hardware-problem, men er litt usikker på akkurat hva det kan være. PC min har ofte uten forvarsel bare rett og slett slått seg av. Det er akkurat som om noen bare kobler vekk strømmen. Ingen feilmeldinger eller noe, bare poff så har den slått seg av. Noen som har vært borti lignende og fant en løsning? Jeg ville tippe det lå i strømforsyninga, men ville trodd at den ikke kunne bli så rar. At enten så får du strøm eller ikke. Noen som forstår hva jeg snakker om og har vært borti lignende?


Er det bærbar eller vanlig?
The cake is a lie
  • 0
Hva skjer når du slår på PCen igjen? Noen melding da? Får du spørsmål om du vil starte vanlig eller i sikkerhetsmodus? Det kan være overoppheting. Hva slags prosesser kjører du når det skjer?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Som Iceman 33 lurer jeg på om det er en bærbar eller stasjonær. Hvis det er en bærbar er absolutt overoppheting den mest sannsynlige årsaken. Tar det noen minutter før du kan slå den på igjen? Utfører den noen spesielt krevende oppgaver når det skjer, for eksempel et spill? Det kan forsåvidt være overoppheting om det er en stasjonær også. Uansett burde du kanskje gjøre et forsøk på å fjerne eventuell støvakkumulering, enten ved å åpne selve PCen eller få ut så mye som mulig med trykkluft.

Høres ikke ut som om det er noe problem med strømforsyningen, iallfall. Kan jo selvsagt være det, men overoppheting virker langt mer sannsynlig.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Iceman 33:
Er det bærbar eller vanlig?


Godt spørsmål, og Ole Christian peker ut noen gode punkter der. Hvis det er en bærbar må du rense den pga overoppheting. Dette kan du gjøre selv, eller du kan betale 300,- kr til Elkjøp for å la de gjøre jobben.

Når er det pcen skrur seg av? Er det på et tilfeldig tidspunkt? Eller er det når den spiller av bluray, eller kjører ett spill? Slår den seg av tilfeldig er det overoppheting av en god del støv, og litt mindre mengder dersom det skulle være ved kjøring av et spill. Etter pcen har slått seg av, kan du bare slå den på igjen da? Kan du det er det neppe overoppheting, for da må du vente noen minutter for at pcen skal kjøle seg ned.

Et annet tips er hvis du f.eks bruker pcen i fanget, eller har den liggende på en myk overflate, for da blir den raskere overopphetet. Tipset er da å la den ligge på f.eks bordet eller pulten. Dette er da hvis du har en bærbar pc, aka laptop .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Det er stasjonær og overopphetning kan høres ut som en mulighet. Får åpne opp og se om jeg finner noe. Jeg prøvde et par ganger å slå på igjen med en gang, og det gikk men den slo seg som oftest av igjen etter et par sekunder. Det er sjelden noe spesielt som kjører, bruker den stort sett bare til internett. Et par ganger har den stått på med bare Windows Mail i bakgrunnen og den har slått seg av.

Jeg har alltid fått spørsmål om oppstart i sikker modus etter at det har skjedd. Det er vel det som er hovedgrunnen til at jeg tror det må være noe med hardwaren.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Det kan også være en feil i registere, eller at du mangler en driver. Lurt å kjekke registere med Ccleaner. Jeg hadde et slikt problem en gang da så fort jeg koblet inn ethernet kabelen så slo pcen seg av etter ca 2min. Fant driveren så løste det seg. Men det er oftest et overhopphetnings problem.
why so serious?
  • 0
Siterer heljar:
Jeg har alltid fått spørsmål om oppstart i sikker modus etter at det har skjedd. Det er vel det som er hovedgrunnen til at jeg tror det må være noe med hardwaren.


Hver gang datamaskinen slås av på en måte som ikke er "godkjent", for eksempel at du fjerner strømtilførsel, eller holder inne avsluttknappen til den slår seg av slik at den ikke får avslutte som den vil (du kan velge instillinger slik at den slår seg av riktig ved et trykk på knappen) så vil den beskjeden komme opp.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Jeg hadde et slikt problem i en ny laptop (den slo seg ganske ofte plutselig av--ikke overoppheting), og jeg fikk ingen feilmelding fra PCn. Etter en tid måtte jeg bytte HD da den var gåen. Med ny harddisk har den aldri skrudd seg av uten at jeg har bedt om det.

Altså, det kan merkelig nok være HD relatert.
  • 0
Vell, selvsagt kan det bære relatert til hardisken. Hvis det nå skulle vise seg å være et virus som forårsaket det hele (tviler) så ville viruset være lagret på hardisken .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!