Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjøp av bærbar PC [q&a]


Siterer sonic og link:
Virker som en solid bærbar med tanke på pris og ytelse, men tror ikke du skal forvente å kjøre de tyngste spillene på mer enn normal/high.


Har allerede en stasjonær som jeg kan spille på om jeg vil ha best mulig grafikk.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Nok en "pc-kyndig" bekjent har overøst meg med visdom
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781360#extra
For mitt utrente øye ser den både dyrere og bedre ut enn den jeg la ut først. Får jeg mer for pengene her og ca. hvor bra grafikk ville den være i stand til å kjøre?
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Jeg har ingen personlig erfaring med MSI, men jobbet med en datatekniker i fjor, som på det sterkeste anbefalte å ikke kjøpe AMD prosessorer til laptoper. De blir visstnok treig. Utenom det har jeg ikke peiling, og kan hende jeg farer med røveri. Men det var ihvertfall det rådet JEG fikk, og har fulgt
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781360#extra


Så litt kjapt over den. Bortsett fra kraftigere prosessor, virker ikke den så veldig mye bedre. Angående merke kan jeg ikke si noe, har ingen erfaring med MSI. Kort oppsummert tror jeg det kan være trygt å si at CPU tunge spill vil kjøre litt bedre, slik som for eksempel SC2, men ellers er det ikke så altfor stor forskjell.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
Bortsett fra kraftigere prosessor, virker ikke den så veldig mye bedre. Angående merke kan jeg ikke si noe, har ingen erfaring med MSI. Kort oppsummert tror jeg det kan være trygt å si at CPU tunge spill vil kjøre litt bedre, slik som for eksempel SC2, men ellers er det ikke så altfor stor forskjell.


Skjermkortet er og en del bedre ut fra det jeg har sett, men har ikke ærlig talt bortimot null peiling på dette
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Begge har 2GB om jeg ikke tar feil. Det er selvfølgelig mer til et skjermkort enn antall GB, men tror ikke forskjellen skal være så altfor stor. Poenget er at begge PC-ene har god ytelse i forhold til pris.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Skjermkortet er og en del bedre ut fra det jeg har sett, men har ikke ærlig talt bortimot null peiling på dette


Du har helt rett i at skjermkortet er en god del kraftigere enn i den forrige maskinen. Hvor mye videominne som er på hvert kort har veldig liten betydning. Skjermkortet i min stasjonære maskin har til sammenligning også 2GB, og det er mange ganger kraftigere enn disse mobile kortene. Ville heller gått for den siste maskinen du linket til.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Du har helt rett i at skjermkortet er en god del kraftigere enn i den forrige maskinen.


Har det med RAM type å gjøre?
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
Har det med RAM type å gjøre?


Nei, det er vidt forskjellige arkitekturer. Kortet i den forrige maskinen er basert på en Kepler GK107-kjerne fra nVidia, mens det siste er basert på en Neptune XT-kjerne fra AMD. Man kan ikke sammenligne spesifikasjoner når det er snakk om forskjellige arkitekturer. Sånn fungerer det bare ikke. Man kan kun sammenligne skjermkort-specs direkte når det er snakk om kort som er basert på samme arkitektur.

Det blir som med prosessorer. AMD har 4-kjernere med langt høyere klokkefrekvens enn 4-kjernere fra Intel. Likevel er stort sett prosessorene fra Intel betydelig kraftigere. Det er fordi det er helt ulike arkitekturer som fungerer på forskjellige måter.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Skjønner. Har lært litt om hvordan ulike komponenter i en PC fungerer, men vet ikke stort om ulike arkitekturer som benyttes.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Er nå 2 år siden jeg sist gikk til anskaffelse av laptop som sett over og lurer nå på om jeg skal oppgradere grunnet en del slitasje og problemer med å dra en del nye spill på medium/low.

Dette er min nåværende maskin:
https://www.komplett.no/product/781358#extra


Tenker i rundt 9-12k prisklassen, her er noen jeg har sett på, men hvis noen har noen andre forslag vil jeg gjerne høre.

https://www.komplett.no/product/848709/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-
er/asus-g771jw-173-full-hd-matt#


https://www.komplett.no/product/847527/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-
er/msi-ge72-173-full-hd


Noen tanker rundt dette ville bli satt pris på

*edit: etter litt roting på nettet fant jeg ut at Nvidia gtx960m ikke nødvendgvis er noe stor oppgradering fra 860m eller noe i den dur, så da vurderer jeg evt. å gå opp eller ned i pris
og har derfor sett på denne her:

https://www.komplett.no/product/848708/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-
er/asus-g751jt-173-full-hd-matt-g-sync
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Noen tanker rundt dette ville bli satt pris på


Siden jeg tipper at du uansett går for Laptop, så er det ingen grunn til å si at en stasjonær er bedre som gaming, for den har jeg fått høre nok selv. Så uten å skryte på meg for mye kunnskap, så vil jeg godt for den siste der, om du vurderer den MSIen skikkelig. Bare hatt gode opplevelser med Asus, og du får jo et bedre Grafikk-kort for 600 ekstra. Men, som sagt, er ikke altfor kunnskapsfull, så mulig du burde høre på hva andre eventuelt har og si. Eller gå for den som frister mest selv.
  • 0
Siterer ElGamer:
Siden jeg tipper at du uansett går for Laptop, så er det ingen grunn til å si at en stasjonær er bedre som gaming, for den har jeg fått høre nok selv. Så uten å skryte på meg for mye kunnskap, så vil jeg godt for den siste der, om du vurderer den MSIen skikkelig. Bare hatt gode opplevelser med Asus, og du får jo et bedre Grafikk-kort for 600 ekstra. Men, som sagt, er ikke altfor kunnskapsfull, så mulig du burde høre på hva andre eventuelt har og si. Eller gå for den som frister mest selv.


Ja, blir nok laptop siden jeg studerer i utlandet og må flytte ut av hybelen min til sommeren. Blir litt slitsomt å drasse med seg en stasjonær hjem til Norge, med skjerm og hele pakka =)

Har tenkt på å få meg en Asus-maskin, selv om jeg er mer vant med MSI, på grunn av at MSI har så mye bloatware i sine maskiner og at de gjerne blir mer varm når man kjører noe krevende.

*Edit: ser nå at den siste jeg linket til er satt ned i pris og da den er en god del kraftigere gjør det hele saken mye enklere
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
*Edit: ser nå at den siste jeg linket til er satt ned i pris og da den er en god del kraftigere gjør det hele saken mye enklere


Yeah, så kan vel tenke meg at denne saken er løst.

Siterer Lt Mactawish:
Ja, blir nok laptop siden jeg studerer i utlandet og må flytte ut av hybelen min til sommeren. Blir litt slitsomt å drasse med seg en stasjonær hjem til Norge, med skjerm og hele pakka =)


Skjønner den godt. Samme grunn til at jeg enda ikke har gått til anskaffelse av en stasjonær PC. Tenker jeg utsetter det til jeg er ferdig med studier (som enda ikke har blitt påbegynt), eller til jeg har funnet et sted jeg vil bo under hele studie tiden.
  • 0
Siterer ElGamer:
Siden jeg tipper at du uansett går for Laptop, så er det ingen grunn til å si at en stasjonær er bedre som gaming, for den har jeg fått høre nok selv.


Men du vil alltid få mer ytelse for pengene om du kjøper en stasjonær til samme pris som en laptop. Laptoper er dyre nettopp fordi de er fleksible

Men jeg er enig i at sistnevne vil være et godt valg. Er en litt nyere modell av den jeg hadde selv for et par år siden og den dro det meste ganske knirkefritt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Men du vil alltid få mer ytelse for pengene om du kjøper en stasjonær til samme pris som en laptop. Laptoper er dyre nettopp fordi de er fleksible


Så klart, men den fleksibiliteten blir jo fort viktig når en ofte flytter på seg.

Siterer Glorfindel:
Men jeg er enig i at sistnevne vil være et godt valg. Er en litt nyere modell av den jeg hadde selv for et par år siden og den dro det meste ganske knirkefritt.


Nettopp, og med tanke på tilbud den nettopp fikk, så er det så og si bare å slå til.
  • 0
Endte med kjøp av den siste ja, men får den ikke før jeg drar hjem ved juletider, noe som i og for seg kanskje er det beste da det bare fortsetter å dukke opp rapporter, essay, prøver og fremføringer.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Endte med kjøp av den siste ja, men får den ikke før jeg drar hjem ved juletider, noe som i og for seg kanskje er det beste da det bare fortsetter å dukke opp rapporter, essay, prøver og fremføringer.


Surt å måtte vente så "lenge" på den, men er vel uten tvil til det beste med alt sånt som står for tur i disse tider.
  • 0
Siterer ElGamer:
Så klart, men den fleksibiliteten blir jo fort viktig når en ofte flytter på seg.


True that. Var veldig kjekt å ha når jeg bodde på hybel. Men når hovedkortet går og det i seg selv kostet 6000 å bytte, så revurderte jeg livet (eller PC).
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
True that. Var veldig kjekt å ha når jeg bodde på hybel. Men når hovedkortet går og det i seg selv kostet 6000 å bytte, så revurderte jeg livet (eller PC).


Haha, da en innser at livet er for kort til å reparere en PC.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!