Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Bygge PC selv? [diy]


  • Enro
  • Enro
Laptop hardware er ikke noe jeg har satt meg skikkelig inn i, men såvidt jeg husker så skal den laveste hastigheten oppgitt være det prosessoren kjører på til vanlig. Den høyeste hastigheten er det man kan oppnå når Intel Turbo Boost er aktivert og operativsystemet ber om mer kraft. i73610Qm burde klare det meste på middels og oppover, neppe verdt de ekstra 500 euroene for i7-3820QM.

5200 RPM er helt standard for laptoper, er ikke valig med 2,5" harddisker på 7200 RPM.

Vær obs på at tollvesnet kommer til å legge til 25% av prisen som MVA, avhengig av hvor du bestiller fra kan du også risikere å måtte betale en enorm frakt. Hvis du får et problem og må sende noe til reperasjon eller lignende kan du også få et helvete. Jeg vil vanligvis fraråde folk fra å bestille elektronikk fra utlandet via nettet, når alle utgiftene er trukket fra sparer man lite og problemer blir enda mer kompliserte å løse. Kjenner desverre ikke til norske nettsider som lar man lar man bestille egendefinert laptop på samme måte som Xotic, nærmeste er vel Dell.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Mener Alien Ware lar deg bestille egendefinerte laptoper, men igjen, de befinner seg heller ikke i Norge.

Noen spesiell grunn til at du må ha en bærbar? Etter konfirmasjonen min for to år siden kjøpte jeg meg en bærbar fordi jeg tenkte at det kunne være kjekt å ta den med meg litt hit og dit. Men for å være ærlig, flyttet nesten aldri på den og brukte den som en stasjonær.

Hvis argumentet ditt er at du skal ha den med på skolen eller på ferie så kan man tenke sånn at det holder godt med en veldig billig laptop til å surfe nett og gjøre skoleoppgaver. Skjønner deg godt hvis du går en skolelinje som krever veldig gode maskiner da .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Tja har ikke helt bestemt meg for bærebar vs Stasjonær enda. Jeg kan klare meg fint med bærebar, men om sant skal sies så virket det ikke som om det på elkjop var noen bærebare som var bedre en MSI GT60. Er ingen pc ekspert, men det som jeg hadde tenkt meg er en hardisk på ca 1,75TB, helst NVIDIA GTX680, ogen god nok CPU for f.eks Skyrim, Borderlands 2, Bioshock Infinite på maks + Videoredigering av flere filmer på 50min i 1080p 60FPS.

Trenger den ikke til skolen, er egentlig åpen for stasjonær. Noen forslag? Prisklasse? Hadde likt om det liksom ikke skrek GAMING PC (flashy LED og slikt) men helst om det så litt billig ut og var rå
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Hva har du fra før? En bærbar regner jeg med? I såfall kan du ha den med deg når du skal på tur etc, også kan du spille når du er hjemme. Du får også mye mer for pengene, til tross for at en stasjonær er vanskeligere å flytte på.

Men alt i alt, så er det du som bestemmer, du kan få en riktig god bærbar om du vil det .
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Nei jeg er helt åpen for stasjonær.
Har noen noe prisanslag på en stasjonær som har dette ca?
hardisk på ca 1,75TB, helst NVIDIA GTX680, ogen god nok CPU for f.eks Skyrim, Borderlands 2, Bioshock Infinite på maks + Videoredigering av flere filmer på 50min i 1080p 60FPS.
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
  • Enro
  • Enro
Er du villig til å bygge selv?
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Du finner lett en god og rask harddisk på 2TB til 800 kr, det er ikke noe problem. Men det er vell heller du som burde komme med ett budsjett, siden videoredigering og spill er ikke noe problem å få til akkuratt.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Vet ikke hvis jeg får til de spekifikasjonene som nevnes ovenfor så vil jeg vell egentlig ha en så billig PC som mulig som vil være brukbar for framtiden, dra spillene som er gitt ut til nå, og gis ut i overskuelig framtid på MAX og redigere full HD video 60FPS 50mins klipp. Aner ikke hva det vil komme opp i pris.


Utifra deg jeg har forstått så burde jeg vell ha en Ivy bridge Quad Core med "x" (hvor mye trenger jeg?) GHz CPU og helst en NVIDIA 680 GTX grafikk kort. Må vell kanskje over 10GB RAM for videoredigeringen? Gjerne en god skjerm som har høy oppløsning og er Matt. Tar gjerne i mot forslag, men har aldri bygget med elektronikk før selv, så er ikke sikker på om jeg klarer å bygge en pc selv...
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Det er ikke noe vanskelig å bygge en PC selv, og én gang må være den første. Bare sørg for å ha antistatisk armbånd og en god skrutrekker, og følg instruksjonene til hovedkortet, så går det fint og raskt.
Med spesifikasjonene du nevner vil jeg tippe at du må ut med rundt 15 tusen om du skal bygge selv. Mer om du skal ha ferdigbygget. Men om du driver mye med videoredigering er det verdt det.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Den PC'en jeg linket opp til på forrige side, vil dra omtrent alt på Ultra?
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Den PC'en jeg linket opp til på forrige side, vil dra omtrent alt på Ultra?


Hva er alt?
  • 0
Alle spill? BF3, Skyrim, AC3, osv?
  • 0
Siterer Parkour Gamer:
Alle spill? BF3, Skyrim, AC3, osv?


BF3, Skyrim og spillene som allerede er lansert klarer man lett på Ultra. Men det er veldig vanskelig å vite om en PC klarer et spill som ikke en gang er lansert på Ultra.
  • 0
Men det virker jo nesten som jeg får mer for penge med bærebar?

MSI GT60

15,6" LED Super Matte Screen 1920x1080
Beste Audio lagd til bærebar
Keybord av SteelSeries (med backlight)
3rd Generation Intel Ivy Bridge Core i7-3610QM (2,3GHz-3,3GHz 6MB Smart Cache)
NVIDIA GeForce GTX 680M 4MB
12GB RAm 1600HMz
750GB 7200 RPM + 1TB 5200RPM
Raid 0
Blue Ray

Pris 14500Kr inkludert 25%Moms uten frakt Er ikke dette en god deal?
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Har aldri hørt om en bærbar til 14 000 som drar spill bedre enn en stasjonær til samme pris.
  • 0
En bærbar til 14k er overkill! Bygde meg nylig en stasjonær til 12,5k og den er mer enn bra nok...
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Men er ikke de specsene som jeg lister opp er bra nok for å spille dagens spill på max samt Borderlands 2? Og den koster 14K Jeg har ikke bestemt meg enda selvfølgelig, men det virker som om det som jeg lister opp hadde vert ok for en stasjonær for 14k? Jeg er amatør på dette ta det i betraktning ;)
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
MSI GT60 havner på minst 3.5 kg med standardspesifikasjoner. Den kan knapt kalles bærbar. Men den er flyttbar og kan for all del være et godt kjøp. Absolutt ikke et bedre kjøp enn for en stasjonær, men det er klart at om du kjøper i USA, så henter du inn noe av differansen. Men selvom du regner på toll, så er det ikke et godt anslag du har der. Du må regne med bortimot 50% påslag i pris når både toll og moms skal påregnes. Mobility M-en betyr forøvrig at både prosessoren og grafikkortet er svakere enn tilsvarende til stasjonære.
Forøvrig opererer MSIs bærbare gaming-PCer helt på grensen av varmeutvikling. Jeg testet en middels MSI-bærbar for et par år siden og den smeltet plastikkgjenstander jeg uforvarende plasserte for nærme.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Neeeida, Komplett ombestemte seg, jeg får ikke penga tilbake likevel. De bytter heller skjermkorten. Men neste gang er det femte gang den er på reperasjon, og da har jeg KRAV på å få heve kjøpet! Håper den kommer tilbake frisk og fin, forrige gang fikk jeg den tilbake uten ekte Windows.
  • 0
Forslag til deg som ser etter spillbærbar, har du vært inne på multicom sine sider å prøvd å specce din egen bærbare der inne? Mener du kan konfigurere det meste på de bærbare modellene der inne. Prisen derimot kan nok bli en helt annen en 14k though.
"They'll not expect a gank the Eight Time! FAKK!" General OddOne
  • 0
Det er bare toll på noen få varer, men du må alltid betale merverdiavgift på 25 % hvis varen er verdt mer enn 200 kroner (hvem kjøper noe fra utlandet til under 200 kroner?).
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Og hvis landet du kjøper det fra allerede har inkludert moms så betaler du så og si dobbelt opp i bare moms. Støtt Norge sier jeg! Haha
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Jeg sjekket ikke ut tollreguleringene før jeg kommenterte. Det beklager jeg. Jeg vet om folk som har brent seg stort på ting de trodde var tollfritt tidligere, men når det står hos Tollvesenet kan du stole på at du ikke skal få toll på toppen av prisen. Jeg vil fremdeles ikke anbefale det foran en stasjonær PC av de andre nevnte grunner, samt at det er vanskeligere å få benyttet seg av garantiordninger og forbrukerrettigheter når du handler fra utlandet, hvilket er en ikke ubetydelig risiko når det er snakk om et produkt til 15k. Men hvis du på forhånd har kontroll på prisen for å få den til Norge er det jo et vesentlig tryggere regnestykke å gjøre.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hei!

Faren min og jeg har tenkt å kjøpe pc sammen. Dette er noen av spesifikasjonene: Intel Core i7 6-core, 16 gb ram og ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA.

Pc'n er bestilt. Jeg er litt spent på grafikkortet. Kraften til pc'n er det ikke akkurat noe å si på, men vil jeg med dette middelmådige grafikkortet kjøre dagens spill utrolig bra eller burde jeg ha gått opp? Jeg vet at jeg kjører dagens spill bra med kortet, men ikke hvor bra. Hva tror dere?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!