Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Er ikke sikker på tempen, Jeg tok ut hovudkortet og satte i et annert, da fungerte alt plettfritt, men eg byttet ikke CPUen fra det orginale hovudkorte. Jeg var også innom en lokal PC-Repratør, og han mente problemet var hovudkortet...
Kommer ikke på noe, så dette for holde...
  • 0
Da har det seg slik at kjæresten lurer på å kjøpe seg nettbrett, og har store problemer med å bestemme seg.

Det står mellom Samsung Galaxy Note 10.1 2014 og den nyeste Ipad Air. Prisforskjellen har lite å si.

Så vidt jeg vet er spesifikasjonene for disse ganske like, men vil gjerne høre om noen her har noen anbefalinger eller erfaringer.
Mottas med takk.
''eh'' - Link
  • 0
Er i ferd med å bestille en ekstern harddisk av typen Buffalo Ministation 500gb med USB 3.0. Vil PS3en støtte denne? Jeg har den gamle typen, opprinnelig 40gb, men byttet med en 250gb harddisk.

Skal nemlig ta backup av en del filer.. Slik jeg har forstått det produseres det ikke nye harddisker med USB 2.0.
''eh'' - Link
  • 0
USB 3.0-grensesnittet er fullt ut bakoverkompatibel med både 2.0 og 1.0. Dersom disken likevel ikke fungerer med PS3-en så er det ikke pga USB3.0 men pga formateringen. I utgangspunktet skal det isåfall bare være å koble harddisken til en PC og formatere den til riktig filformat. Jeg har lest at enkelte sliter selv da, men jeg kan ikke se noen grunn til at noen harddisker skal være umulig å få til å virke med PS3.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
USB 3.0-grensesnittet er fullt ut bakoverkompatibel med både 2.0 og 1.0. Dersom disken likevel ikke fungerer med PS3-en så er det ikke pga USB3.0 men pga formateringen. I utgangspunktet skal det isåfall bare være å koble harddisken til en PC og formatere den til riktig filformat. Jeg har lest at enkelte sliter selv da, men jeg kan ikke se noen grunn til at noen harddisker skal være umulig å få til å virke med PS3.


Tusen takk for svar Da bestiller jeg.
''eh'' - Link
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Hallais, har bestilt et Asus GeForce GTX 780 3GB Directcu II OC, for å bytte ut mitt litt slitne Gigabyte GeForce GTX 560Ti. Dette er første delen jeg bytter ut i PC'n, men jeg lurer på hvordan det blir med drivere og sånt? Må jeg avinstallere noe og isåfall hva? Driverne fra nVidia som jeg har nå er ifølge geforce.co.uk kompatible med 780. Er ikke sikker på om det jeg skriver nå bare er masse tull, men har hørt noe snakk om drivere når det kommer til nytt skjermkort. I tillegg lurer jeg på om det er noe annet viktig jeg burde gjøre, som for eksempel formatering (om det er noe jeg gjøre eller burde gjøre) eller eventuelt noe annet.
  • 0
Siterer Smæ:
Er ikke sikker på om det jeg skriver nå bare er masse tull, men har hørt noe snakk om drivere når det kommer til nytt skjermkort. I tillegg lurer jeg på om det er noe annet viktig jeg burde gjøre, som for eksempel formatering (om det er noe jeg må gjøre eller burde gjøre) eller eventuelt noe annet.


Du trenger ikke å avinstallere noe før du monterer det nye kortet. Oppdater driverne til de nyeste før du skifter for å være helt sikker. GeForce-driverne er ikke GPU-spesifikke uansett, så det skal ha lite å si. Formatering er definitivt helt unødvendig.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Ole-Christian:
Du trenger ikke å avinstallere noe før du monterer det nye kortet. Oppdater driverne til de nyeste før du skifter for å være helt sikker. GeForce-driverne er ikke GPU-spesifikke uansett, så det skal ha lite å si. Formatering er definitivt helt unødvendig.


Okei! Tusen takk for svar ihvertfall. Får muligens kortet i morgen og det var greit å få det avklart på forhånd!
  • 0
Siterer Smæ:
Okei! Tusen takk for svar ihvertfall. Får muligens kortet i morgen og det var greit å få det avklart på forhånd!


Det blir nok spennende. Du kan gjerne poste et kjapt innlegg om hvordan det gikk og hva du synes om det. Er jo et ganske kraftig kort du har kjøpt, så bør bli bra. Står resten av maskinen i stil, eller?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Ole-Christian:
Står resten av maskinen i stil, eller?


Hehe, nei den gjør vel ikke egentlig det, men måtte slå til siden kortet var på tilbud, rundt 500 kr avslag. Skal oppgradere resten av maskinen før sommern kommer regner jeg med. Kjøpte maskinen ferdigbygd fra komplett.no for 2 år siden og da henger jeg jo litt etter på det meste. Det eneste jeg slipper å bytte ut er RAM-brikkene. Hovedkortet (Asus P8P67 PRO) må byttes ut da det kun har PCI Express 2.0, noe som vil si at jeg ikke får optimal ytelse fra skjermkortet (ca. 5% performance loss) og siden jeg bytter hovedkortet blir jeg nødt til å kjøpe en ny prosessor. Skal være mer klar for fremtiden og har derfor planer om å gå til anskaffelse av ny strømforsyning og kabinett i tillegg, slik at jeg kan sette inn enda et 780 hvis jeg noen gang får lyst. Da var det bare å få seg en jobb så kan planene realiseres!
  • 0
  • Play
  • Play
Kan tastatur/mus kobles til USB 3.0 innganger?
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Play:
Kan tastatur/mus kobles til USB 3.0 innganger?


Så lenge de er USB så
  • 0
Er ikke bare USB 3.0 en raskere versjon av USB 2.0? At en laster opp filer ett viss prosent raskere.
Rainbow Mushroom
  • 0
  • Play
  • Play
Siterer Smæ:
Så lenge de er USB så


Testet? Alle mine hdmi-innganger oppfører seg helt mongo, så klarer ikke å teste selv. Virker helt håpløst at hovedkort skal ha så jæla mange USB 3.0 innganger når alt PC-tilbehøret jeg har trenger USB 2.0 innganger. Så langt ser jeg bare at harddisker har nytte av USB 3.0.
  • 0
Siterer Play:
Virker helt håpløst at hovedkort skal ha så jæla mange USB 3.0 innganger når alt PC-tilbehøret jeg har trenger USB 2.0 innganger. Så langt ser jeg bare at harddisker har nytte av USB 3.0.


Alle USB 2.0-enheter kan kobles til USB 3.0-porter uten problemer.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Play
  • Play
Takk for oppklaringen. Da er det bare noe galt med maskinen min da. Bæsj.
  • 0
Siterer Play:
Takk for oppklaringen. Da er det bare noe galt med maskinen min da. Bæsj.


Har du innstallert/oppdatert alle hovedkortdriverne?

Lagt til 2014-01-12 00:20:
Eventuelt oppdatert BIOS?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • Play
  • Play
Siterer Ole-Christian:
Har du innstallert/oppdatert alle hovedkortdriverne?

How do?

Aldri oppdatert BIOS før heller, men stakk no til siden for hovedkortet mitt og lastet ned den nyeste oppdateringen tilgjengelig. Gikk inn på BIOS og valgte ROM-filen, og får opp "No update module was found in the file!"
  • 0
nå har jeg også et problem med de forbanna driverene. jeg har en bærbar pc som jeg skulle oppdatere driveren på. null stress tenkte jeg. innstalleringen gikk fint og jeg restartet pcen uten problemer. så legger jeg merke til at det ikke er noe lyd. pcen klarer ikke lenge oppdage hdmi-signalet fra recieveren min, men har ikke noe problemer med å vise bilde gjennom den. altså bilde, men ingen lyd. så jeg forsøkte å rulle tilbake driveren til den forrige, restarta pcen. det hjelper ikke. innstallerer den nye driveren på nytt, fremdeles ingen lyd. aktiverer og deaktiverer lydkort og signaler, hjelper fremdeles ikke. ser etter drivere til lydkortet - de er oppdaterte. til slutt avinnstallerer jeg driveren til grafikkortet, fordi jeg tenkte at jeg skulle laste ned fra nvidia og gjøre det fra scratch. finner så den nyeste, offisielle driveren som er kompatibel med 64-bit Win 7 og GT 330M-gpuen. neida, programmet finner ikke komponenter som er kompatible med driveren. så nå sitter jeg her med et grafikkort jeg ikke får innstallert drivere på og null lyd. hva gjør jeg?

stryk det, jeg har endelig klart å fikse det. skal aldri røre en driver igjen på den maskinen
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
nå sliter jeg med at jeg får en del bluescreen på den nye pc-en jeg har satt sammen. jeg vet ikke helt hva som er problemet. jeg hadde litt problemer med å få innstallert alle driverne når pcen var ferdigbygd, fordi jeg ikke visste hvilke jeg trengte osv.. nå viser windows at jeg har alle driverene jeg trenger, men pcen fortsetter å kræsje i bluescreen. dette skjer stort sett med en gang jeg kjører en nettleser eller spiller et spill. feilmeldingene jeg har fått har variert mellom disse:
PFN_LIST_CORRUPT
BAD_POOL_HEADER
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
dessuten hender det at lyden til HDMI med tilfeldige mellomrom forsvinner, og windows update vil ikke laste ned oppdateringene den noen ganger (ja, faktisk innimellom) sier at den trenger. er det noen enkle grep jeg kan gjøre, eller burde jeg bare formatere og innstallere windows på nytt? dette skjedde først en dag etter at pcen var ferdig satt sammen, nå skjer det hele tiden, og den er praktisk talt unyttelig
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
De BSOD-kodene er ganske vanlige når det er problemer med RAMen. Du bør kjøre Memtest86 for å sjekke om RAM-brikkene dine fungerer optimalt. Sørget du for å stille inn RAMen til korrekte innstillinger i BIOS da du først slo den på?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Sørget du for å stille inn RAMen til korrekte innstillinger i BIOS da du først slo den på?


ehh, nei. jeg fulgte en guide som bare ba meg putte inn windows dvd-en, innstallere den og laste ned drivere etterpå. har ikke mulighet til å sjekke før senere i dag, vil memtest86 fortelle meg om jeg må endre i BIOS? ville vært merkelig om RAM-brikkene var ødelagte i hvert fall
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
ehh, nei. jeg fulgte en guide som bare ba meg putte inn windows dvd-en, innstallere den og laste ned drivere etterpå. har ikke mulighet til å sjekke før senere i dag, vil memtest86 fortelle meg om jeg må endre i BIOS? ville vært merkelig om RAM-brikkene var ødelagte i hvert fall


OK. Du trenger bare å sørge for at RAMen kjører på de innstillingene som er spesifisert på RAMens innpakning, slik at voltages, timings osv er riktige. Memtest vil bare fortelle deg hvorvidt RAMen kjører problemfritt eller ikke. Det er ikke helt uvanlig at minnebrikker kan ha problemer ut av esken. Du monterte brikkene i riktige spor i hovedkortet, per hovedkortets manual?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
memtest86 viste ingen feil, og det var heller ingen ukorrekte innstillinger i BIOS. i tillegg har det dukket opp en ny feilmelding siden sist:
WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
så jeg har gitt opp. bestemte meg bare for å slette hele partisjonen og reinnstallere windows. får håpe det fungerer nå
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
oppdatering:
windows 8.1 er nå innstallert på nytt. første jeg gjorde etter at den var ferdig var å gå til windows update. jeg så etter oppdateringer, men pcen fortsatte bare å søke uten å finne noe. i det jeg skulle søke opp hva som kunne være feil fikk jeg en ny bluescreen: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. pcen restarta og jeg forsøkte å lete etter oppdateringer på nytt. denne gangen fant den oppdateringer, og jeg trykket på innstaller. etter å ha stått på 0kb/s og 0 % i ca. 5 minutter, begynte den å innstallere de 25 oppdateringene den trengte. når det var ferdig ba den meg restarte datamaskinen for å implementere oppdateringene. nå sitter jeg her og det står «starter på nytt», og sånn har det gjort i et kvarter nå uten at den gjør noe. har ikke lyst til å force-restarte pcen heller i fare for at oppdateringene blir korrupte. er det meningen at det skal være så vanskelig å sette sammen en ny datamaskin?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!