Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Har noen rare problemer med pcen for tiden.

For en stund siden skrudde jeg av "Welcome Screen" for Windows 7. Det viste seg at det ikke hjalp noe på oppstartstiden. Istedet ble det ble erstattet med en hvit strek oppe i hjørnet, mens resten av skjermen var svart. Det har gått fint å boote i flere måneder nå, helt til i går, hvor streken begynte å utvide seg. Det var ikke noe problem, fordi pcen bootet likevel, men idag begynte pcen å bruke fryktelig lang tid. Jeg har prøvd å boote fra en annen disk, og fikk samme problemet.

Noen som vet hva problemet kan være? Alt fungerer som det skal når Windows først har bootet.

Lagt til 2013-01-14 19:43:
Fiksa det selv gitt. Det hjalp å aktivere velkomstskjermen igjen
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Noen som har noen tips til lydkort til rundt 400,-? Er ikke noen audiophile, så jeg trenger ikke noe skikkelig super-dupert awesome-bra, så Asus Xonar DGX ser grei ut.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Fant ikke en spesifikk tråd jeg kunne skrive dette i så jeg skriver det her.

Kjøpte meg en laptop for et par uker sia med Nvidia geforce 620 ettellerannet grafikkort, dermed regner jeg med at jeg kan kjøre et par spill på den (Som jeg kan). Men det hender jeg får fps-drops helt tilfeldig etter å ha spilt et par minutter. Dette gjelder ikke alle spill men noen (f.eks ArmA II, Tomb Raider, Splinter Cell Conviction osv). Jeg kjører spilla helt fint utenom disse fps-dropsa. Jeg googla litt rundt men har ikke funnet noe godt svar.

Pls help.
  • 0
Siterer DoGRoG:
Fant ikke en spesifikk tråd jeg kunne skrive dette i så jeg skriver det her.

Kjøpte meg en laptop for et par uker sia med Nvidia geforce 620 ettellerannet grafikkort, dermed regner jeg med at jeg kan kjøre et par spill på den (Som jeg kan). Men det hender jeg får fps-drops helt tilfeldig etter å ha spilt et par minutter. Dette gjelder ikke alle spill men noen (f.eks ArmA II, Tomb Raider, Splinter Cell Conviction osv). Jeg kjører spilla helt fint utenom disse fps-dropsa. Jeg googla litt rundt men har ikke funnet noe godt svar.

Pls help.


Altså, jeg er ingen ekspert, men det kan jo være at du på oppdatere driverne eller kanskje laptopen blir litt varm, som kan minke ytelsen. Vet ikke om noe annet i farten.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Altså, jeg er ingen ekspert, men det kan jo være at du på oppdatere driverne eller kanskje laptopen blir litt varm, som kan minke ytelsen. Vet ikke om noe annet i farten.


Utelukk disse tingene, og se om problemet fortsatt eksisterer. Har det løst seg?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Laptopen blir relativt varm, ja. Har flytta den så den står på et bord istedenfor på fanget men veit ikke om det hjalp noe særlig. Men den blir ikke så varm at ytelsen burde bli dårligere, for spilla kjører helt fint men har korte fps-drops en gang i blant.
  • 0
Siterer DoGRoG:
Laptopen blir relativt varm, ja. Har flytta den så den står på et bord istedenfor på fanget men veit ikke om det hjalp noe særlig. Men den blir ikke så varm at ytelsen burde bli dårligere, for spilla kjører helt fint men har korte fps-drops en gang i blant.


Det hjelper alltid. Datamaskiner trenger vifter, skaff deg et underlag som har vifter til den.
  • 0
Siterer DoGRoG:
Laptopen blir relativt varm, ja.


Har du oppdatert driverne?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian Johansen:
Citerer DoGRoG:Laptopen blir relativt varm, ja.

Har du oppdatert driverne?


Si
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Vurderer nye PC-deler, men synes alt er så jævla dyrt i de norske nettbutikkene. Er det trygt å kjøpe fra eBay / Amazon etc? Er det noen form for regionsperre på hardware? Help a brother out.
  • 0
Siterer DoGRoG:
Citerer Ole-Christian Johansen:Citerer DoGRoG:Laptopen blir relativt varm, ja.

Har du oppdatert driverne?

Si


De har også billige vifter hos clas ohlson for rundt 200 kr. Et brett man setter under pcen og kobler via usb, så får du vifte.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Siterer Elektro Banana:
Citerer DoGRoG:Citerer Ole-Christian Johansen:Citerer DoGRoG:Laptopen blir relativt varm, ja.

Har du oppdatert driverne?

Si

De har også billige vifter hos clas ohlson for rundt 200 kr. Et brett man setter under pcen og kobler via usb, så får du vifte.


Kikka på komplett.no og fant noe for 249,-. Skal inn til byen i morra så kikker på Clas Ohlson da.

Takk for hjelpen alle sammen. Dere er søte.
  • 0
Vet ikke om dette er tråden for dett men. Leter etter en laptop for gaming og noe skolebruk. Budsjettet ligger vel på 10 000 kr. Vil kunne spille nyere spill på medium/ultra.

Kan til nøds gå over 10k om noen har ett ekstremt bra forslag!
I'm planning on living forever.. So far, so good!
  • 0
Siterer Herr_Oynisse:
Vet ikke om dette er tråden for dett men.


Denne tråden er nok bedre egnet:

http://www.gamereactor.no/forum/?forum=10&thread=25938
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Smæ:
Vurderer nye PC-deler, men synes alt er så jævla dyrt i de norske nettbutikkene. Er det trygt å kjøpe fra eBay / Amazon etc? Er det noen form for regionsperre på hardware? Help a brother out.


Ingen regionsperre nei, men så fort noe går til helvette så sitter du der og ser dum ut, mens Smæ som handlet fra Komplett bare flasher reklamasjon eller whatever og får tilsvarende produkt
Fem-stjerners medlem
  • 0
Noen som skal ha seg en ny Intel prosessor når de nye kommer?
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
  • Enro
  • Enro
Intel Haswell kommer ut 4 juni i USA, man kan forvente dem i butikken i Norge et par uker senere. Desktop versjonene kommer til å bruke den gode gamle 1155 socketen så de felste som oppgraderer kommer ikke til å måtte bekymre seg for nytt hovedkort. Tror selv jeg venter en stund til med å pensjonere min i7 2600k.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Kjøpte meg just nu en Samsung Galaxy S4. Jeg hadde før en iPhone 3GS og et "vanlig" simkort, men denne mobilen ser ut til å trenge micro-sim. Er jeg nødt til å bestille et nytt kort eller er det mulig å bruke mitt gamle?
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Har et litt små irriterende problem, innimellom så kjenner jeg en svidd lukt fra pc-en og så og si hver gang jeg starter opp et spill fra Steam så kommer det noen utrolig irriterende pipelyder som varer i noen sekunder.

Skal ikke PSU-er egentlig være lydløse? Min er ikke det
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
  • Enro
  • Enro
Siterer Music og Gameiac:
Skal ikke PSU-er egentlig være lydløse? Min er ikke det


Ikke hvis du har kjøpt PSU av en dårlig type.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Siterer Music og Gameiac:
Har et litt små irriterende problem, innimellom så kjenner jeg en svidd lukt fra pc-en og så og si hver gang jeg starter opp et spill fra Steam så kommer det noen utrolig irriterende pipelyder som varer i noen sekunder.


Det er vanligvis et dårlig tegn når PCen din lukter svidd. Hvordan er temperaturene til de forskjellige komponentene dine? Pipelydene er sannsynligvis coil whine, noe som er ganske vanlig og umulig å gjøre noe med. Hvis du fortsatt har garantien er det mulig at du kan få byttet den på grunn av det.

Siterer Music og Gameiac:
Skal ikke PSU-er egentlig være lydløse? Min er ikke det


I utgangspunktet, men det er langt ifra uvanlig at de ikke er det.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hvilken effekt får man ut av å ha to like skjermkort? Får man dobbel kraft?
I'm planning on living forever.. So far, so good!
  • 0
Siterer Herr_Oynisse:
Hvilken effekt får man ut av å ha to like skjermkort? Får man dobbel kraft?


De kan samarbeide for å bli nesten dobbelt så kraftige, ja. Det kalles SLI med kort fra nVidia og CrossFire X med kort fra AMD. Å kjøre to kort fra AMD anbefales dog ikke, ettersom de har veldig mye driverproblemer og problemer med framerating. AMD jobber for å forbedre det, men for øyeblikket anbefales det altså ikke.

Å kjøre to kort blir en form for parallell behandling av grafikken, slik at den totale datakraften blir større. Man kan kjøre opptil fire grafikkprosessorer sammen. De deler ikke grafikkminne dog, så der er det begrenset til hva hvert enkelt kort har på egenhånd.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Herr_Oynisse:
Hvilken effekt får man ut av å ha to like skjermkort? Får man dobbel kraft?


Slik som jeg har forstått det i hvertfall. Så er ikke to kort alltids nødvendig, men dersom du har en PC fra før, og du planlegger å kjøpe ett nytt grafikkort skader det ikke å kjøre to samtidig.

Om du kjører to grafikkort av samme typen, vil de ikke gi noe bedre grafikk nødvendigvis, men om du har flere skjermer satt opp, vil flere grafikkort lønne seg. Husker ikke helt hvorfor, og har ikke kilde, så hør på Ole-Christian du...

Siterer Music og Gameiac:
Har et litt små irriterende problem, innimellom så kjenner jeg en svidd lukt fra pc-en og så og si hver gang jeg starter opp et spill fra Steam så kommer det noen utrolig irriterende pipelyder som varer i noen sekunder.

Skal ikke PSU-er egentlig være lydløse? Min er ikke det


Er du sikker på at det kommer i fra PSU'en aka strømforsyningen? Kan skjønne det om det kommer i fra prossessoren, men ikke strømforsyningen. Vil anbefale deg å sjekke om ledningen både til strømforsyningen, og ut av den ikke er defekt. Om det ligger ett tykt lag med støv der og så kan det alltids være kjekt å fjerne.

Trenger ikke være strømforsynigen sin feil heller. Kan godt hende at det har noe med stikkontakten i veggen å gjøre og. Prøv den i f.eks ett annet rom?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Om du kjører to grafikkort av samme typen, vil de ikke gi noe bedre grafikk nødvendigvis, men om du har flere skjermer satt opp, vil flere grafikkort lønne seg. Husker ikke helt hvorfor, og har ikke kilde, så hør på Ole-Christian du...


Jo, to skjermkort i SLI eller CFX vil gi bedre grafikk, i betydningen mer rå grafikkraft. Det er mer krevende å kjøre flere skjermer, så det er naturligvis ofte en fordel der også. Når det gjelder flere skjermer blir dog grafikkminnet mer viktig, ettersom oppløsningen blir såpass høy. Ettersom man ikke får mer minne av å kjøre flere skjermkort er det ofte bedre med ett enkelt kraftig kort med mye minne når man spiller på flere skjermer eller i høyere oppløsning enn 1920x1080.

Lagt til 2013-06-10 15:48:
Siterer Ash Ketchum:
Er du sikker på at det kommer i fra PSU'en aka strømforsyningen? Kan skjønne det om det kommer i fra prossessoren, men ikke strømforsyningen.


Hvis prosessoren din lager pipelyder er noe virkelig galt... Coil whine kommer fra enten strømforsyningen, hovedkortet eller skjermkortet. Aldri prosessoren.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!