Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Kjappe spørsmål om hardware [Q&A]


Siterer BAZZY:
jeg tror du har misforstått litt Vsync "blokkerer" ikke FPS høyere enn 60. Det Vsync gjør ligger i navnet "Vertical Synchronization" som vil si at GPUer vil prøve å "renske" opp "vertikale polignoner" Dette foregår under prosessen hvor GPUer rendrer "grafisk data". Dere som kan GPUer vet hva jeg snakker om.

På jordnært språk vil dette ha en påvirkning på forskjellige grafiske "glitches" man kan få i spill. Bla. farge distortisering, ustabilt bilde, "black flashes" osv osv


Så hvorfor får jeg ikke over 60 FPS med Vsync på 'ALLE' spillene mine? slår jeg den av får jeg mer.

Lagt til:

Nvm... Fikk faktisk 100Fps med Vsyncen på med denne 42" skjermen.
  • 0
Etter en lang rekke problemer med VGA/DVI innstillingen har jeg endelig fått nok og har bestemt meg for å investere i en ny skjerm. Valget falt på en Samsung P2370 HD 23'' monitor http://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/SAMP2370/samsung-
23-monitor
Men før jeg bestiller vil jeg bare dobbeltsjekke med dere for å være sikker; et Radeon HD 4870 X2 støtter en oppløsning på 1920x1080 ikke sant?

Det er også en annen liten ting jeg har lurt på en stund nå. Mens jeg så etter skjermkort på Komplett.no la jeg merke til at det finnes flere forskjellige versjoner av et kort, som f.eks Radeon HD 5970. Så vidt jeg kan se er prisene de samme, og den eneste forskjellen ligger i navnet (Sapphire Radeon HD 5970, Asus EAH Radeon HD 5970 etc)? Så hva er forskjellen egentlig? Er det det samme kortet, bare med forskjellige produsenter? I så fall, har det noe som helst å si egentlig?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
et er også en annen liten ting jeg har lurt på en stund nå. Mens jeg så etter skjermkort på Komplett.no la jeg merke til at det finnes flere forskjellige versjoner av et kort, som f.eks Radeon HD 5970. Så vidt jeg kan se er prisene de samme, og den eneste forskjellen ligger i navnet (Sapphire Radeon HD 5970, Asus EAH Radeon HD 5970 etc)? Så hva er forskjellen egentlig? Er det det samme kortet, bare med forskjellige produsenter? I så fall, har det noe som helst å si egentlig?


Er bare alle produsentenes versjoner av referansekortet til ATI. De billigste modellene er mer eller mindre like uansett produsent, men mange har overklokkede versjoner eller modeller med bedre/stillere kjøling, eventuelt også et noe annet PCB-design. Hver produsent har også noe andre tilbud i form av garanti, brukerstøtte og lignende.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Er bare alle produsentenes versjoner av referansekortet til ATI. De billigste modellene er mer eller mindre like uansett produsent, men mange har overklokkede versjoner eller modeller med bedre/stillere kjøling, eventuelt også et noe annet PCB-design. Hver produsent har også noe andre tilbud i form av garanti, brukerstøtte og lignende.


Ah, okay. Ikke noen drastisk forskjell med andre ord?

Jeg har ingen anelse om hva PCB er for noe da.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Ah, okay. Ikke noen drastisk forskjell med andre ord?

Jeg har ingen anelse om hva PCB er for noe da.


Nei, ingen voldsomme forskjeller. Spesielt ikke på 5970-kortet. Selv ville jeg valgt XFX på grunn av gode erfaringer med de, samt gode priser i forhold til de andre.

PCB (printed circuit board) - kretskort. Altså mer eller mindre selve skjermkortet. Med at det kan variere mener jeg da plasseringen til forskjellige komponenter på kortet, som kan ha innvirkning på hvorvidt tredjeparts kjølere eller vannblokker passer.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Nei, ingen voldsomme forskjeller. Spesielt ikke på 5970-kortet. Selv ville jeg valgt XFX på grunn av gode erfaringer med de, samt gode priser i forhold til de andre.


Takk for det tipset, skal huske på dem når jeg skal bestille.

Siterer The Silent Assassin:
PCB (printed circuit board) - kretskort. Altså mer eller mindre selve skjermkortet. Med at det kan variere mener jeg da plasseringen til forskjellige komponenter på kortet, som kan ha innvirkning på hvorvidt tredjeparts kjølere eller vannblokker passer.


Noe jeg bør være oppmerksom på hvis jeg vil legge til litt ekstra kjøling senere altså? Gotcha.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Noe jeg bør være oppmerksom på hvis jeg vil legge til litt ekstra kjøling senere altså? Gotcha.


Nja, ikke nødvendigvis. Å erstatte standardkjøleren med en bedre tredjeparts kjøler eller en vannblokk kan være en innviklet prosess hvis man ikke kan allverden om PC-hardware, og dessuten forkastes garantien. Men dog, om det er noe du tror du kan komme til å vurdere kan det være verdt å være oppmerksom på.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Nja, ikke nødvendigvis. Å erstatte standardkjøleren med en bedre tredjeparts kjøler eller en vannblokk kan være en innviklet prosess hvis man ikke kan allverden om PC-hardware, og dessuten forkastes garantien. Men dog, om det er noe du tror du kan komme til å vurdere kan det være verdt å være oppmerksom på.


Tror egentlig ikke at det høres ut som et prosjekt jeg har lyst til å prøve meg på. Jeg er ikke skikkelig keen på overclocking uansett, så vanilla-kjølingen passer sikkert fint for mine behov.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Tror egentlig ikke at det høres ut som et prosjekt jeg har lyst til å prøve meg på. Jeg er ikke skikkelig keen på overclocking uansett, så vanilla-kjølingen passer sikkert fint for mine behov.


Referansekjølerne er vanligvis mer enn tilstrekkelig for de aller, aller fleste. Sålenge du har godkjent luftstrøm i kabinettet ditt burde det ikke blir noe problem.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Leter etter ein prosessor på over 3Ghz og Quad core for ein Intel 775 Socket.
Komplett har ikkje og vanskelig å finne trofaste nettsider, mest engelske som eg aldri har hørt om. noen som kan hjelpe?
  • 0
Du kan kanskje sjekke PCworld? Det er en britisk databutikk-kjede som også selger komponenter

tror nettsiden er www.pcworld.co.uk Eller om det ikke virker, så søker du bare på Google
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer pangeltveit:
Leter etter ein prosessor på over 3Ghz og Quad core for ein Intel 775 Socket.
Komplett har ikkje og vanskelig å finne trofaste nettsider, mest engelske som eg aldri har hørt om. noen som kan hjelpe?


Det finnes ingen firekjernere til LGA775 kjørende på over 3GHz ut av esken bortsett fra QX9770, og den koster tett oppunder 10.000 kroner. Dessuten tviler jeg på at du i det hele tatt finner den enda. Det eneste alternativet du har er å kjøpe en Q9450, Q9550, Q9650 (denne kjører på akkurat 3GHz) osv og overklokke den noe. Du vil dog ikke merke noen voldsom forskjell på en Q9550 kjørende på 2,8GHz og en Q9650 på 200MHz raskere frekvens.

Her er en Q9550; http://amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Prosessor-/-CPU/Intel-Soc
ket-775/Prosessor---1-x-Intel-Core-2-Quad-Q9550-BX80569Q9550
-884113.aspx


Og her er en Q9650; http://amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Prosessor-/-CPU/Intel-Soc
ket-775/Prosessor---1-x-Intel-Core-2-Quad-Q9650-BX80569Q9650
-884111.aspx


Men disse er dog ganske dyre, med tanke på at de begynner å bli relativt gamle prosessorer. Kan kanskje hende at det hadde vært et like greit alternativ å oppgradere til LGA1366 eller LGA1156 socket? Blir noen tusenlapper dyrere, dog.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Okai, la oss nå si at jeg kansje skulle kjøpe PC, jeg vil bruke så lite som mulig på en god PC, jeg vil at den skal kunne brukes til spill i to år fremover, nåværende spill på høyeste grafikksettings og de som kommer på high-medium.
Harddisk er ikke spesielt viktig, regner med 500GB holder.
Har skjerm, tastatur, mus, headset, høyttalere, musematte, you name it.
Vil denne
http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10274
funke da?

Regner med den har noen crappy deler, kom gjerne med noen oppgraderinger, vil helst bruke rundt 5-6K. pleez?
Fem-stjerners medlem
  • 0
Siterer fattigmann:
Vil denne
http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10274
funke da?


Hvilken oppløsning vil du spille på? Du vil neppe kunne dra alt av spill på maks i et par år framover med en PC til 5-6000. Må nok litt høyere enn det, spesielt hvis du spiller i 1920x1200 eller lignende.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Citerer fattigmann:Vil denne
http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10274
funke da?

Hvilken oppløsning vil du spille på? Du vil neppe kunne dra alt av spill på maks i et par år framover med en PC til 5-6000. Må nok litt høyere enn det, spesielt hvis du spiller i 1920x1200 eller lignende.


Har en 1680*1050 skjerm nå, tror den holder en stund til. Trenger ikke kjøre MW3(f.eks ) på max settings sålenge den drar det på omkring medium.

Kan vel også gå litt opp i pris ja, men tenker at det er bedre å kjøpe en PC til 6k nå, og en om 2 år til 6k da, enn å kjøpe en til 12k nå?
Fem-stjerners medlem
  • 0
Siterer fattigmann:
Har en 1680*1050 skjerm nå, tror den holder en stund til. Trenger ikke kjøre MW3(f.eks ) på max settings sålenge den drar det på omkring medium.


Ah, da så. Du trenger nok ikke 3-4 GTX 480 i SLI, med andre ord.

Siterer fattigmann:
Kan vel også gå litt opp i pris ja, men tenker at det er bedre å kjøpe en PC til 6k nå, og en om 2 år til 6k da, enn å kjøpe en til 12k nå?


Kan kanskje være det, spesielt med tanke på at soklene, prosessorer osv får en rekke nye tilskudd i starten av neste år og ut året. Men dog, det er mange som mener at å tenke så mye på framtidige komponenter er ganske fåfengt i PC-verdenen. Altså at det er lurest å velge det beste som er innen budsjettet ditt med én gang. Si at du velger et oppsett med en god prosessor nå, så er det langt ifra sikkert at denne vil være utgått eller flaskehalse ytelsen om 2 år. Å bare oppgradere skjermkortet kan være mer enn tilstrekkelig for å betydelig øke maskinens spillytelse.

Men over til selve oppsettet. Hvis vi tar utgangspunkt i maskinen du linket til. Først og fremst ville jeg endret prosessoren til en Core i5 750. Deretter er det kanskje lurt å velge et P55-hovedkort over et H55 (den eneste fordelen med H55 er at det støtter de innebygde grafikkortene i enkelte i5 og i3-prosessorer, men disse er uansett uaktuelle for deg), da disse støtter flere skjermkort i SLI eller CrossFire (lettvindt oppgradering senere). Ut i fra valgene er et MSI P55-CD53 et relativt godt kort. Til slutt ville jeg skiftet ut skjermkortet med et Radeon HD 5770 (dette er merkbart kraftigere og gir også støtte for DirectX 11 med Windows 7), og Kingston-settet med 4GB RAM. 2GB blir litt i minste laget. Du vil dog sprenge "budsjettet" ditt en del med det oppsettet. Det havner på rundt 7800 kroner. Hvis du ikke vil ut med såpass, kan du eventuelt gå ned til et Radeon HD 5750 og beholde 2GB-settet. Da er du nede på akkurat 7000.

Forresten, hvordan ser du på å sette sammen maskinen selv? Kan være lønnsomt.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
I det siste har musepekeren begynt å blinke når jeg spiller spill på native resolution(1920x1080). Problemet begynte før jeg byttet skjerm. Har oppdatert skjermkortdriveren og DirectX, men det har tydeligvis ingenting å gjøre med det. Blinkingen forsvinner når jeg setter ned oppløsning et hakk, men jeg vil jo selvfølgelig helst spille på native resolution da dette ser mye bedre ut(med unntak av blinkingen).

Noen her som har noen anelse om hvordan jeg kan fikse problemet?
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny stasjonær pc, men har ikke noe mye penger nå Har tenkt til å oppgradere etter jul og bursdag(en uke etter jul). Tror dere at denne holder??
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200
Har tenkt til å kjøpe til nytt hovedkort, ssd, prossessor, enda et skjermkort(SLI) og kanskje noe annet. Jeg vil ikke komme til å kjøpe dette samtidig, men etterhvert som jeg får penger Noen forslag? Jeg har bare 2200 nå, men jeg satser på skaffe 1600kr innen ferien er slutt og da blir det vel å kjøpe denne
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Siterer Yuggothian:
I det siste har musepekeren begynt å blinke når jeg spiller spill på native resolution(1920x1080). Problemet begynte før jeg byttet skjerm. Har oppdatert skjermkortdriveren og DirectX, men det har tydeligvis ingenting å gjøre med det. Blinkingen forsvinner når jeg setter ned oppløsning et hakk, men jeg vil jo selvfølgelig helst spille på native resolution da dette ser mye bedre ut(med unntak av blinkingen).

Noen her som har noen anelse om hvordan jeg kan fikse problemet?


Hvilket/hvilke spill skjer dette i?? eller skjer det hele tiden?

Lagt til 2010-07-22 12:51:
Fattigmann: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594337

Koster litt mer, men jeg tipper du får beholde den i mer enn 2 år
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Alle spill, til og med eldre saker som Dawn of War og Half-Life
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Siterer Yuggothian:
Alle spill, til og med eldre saker som Dawn of War og Half-Life


Det kan faktisk være et problem med at de kjører i windowed mode. Bare trykk på alt-enter så skal vinduet maksimere seg selv igjen, men det kan jo være et større problem. Det er også mulig at det ligger vinduer oppe i bakgrunnen som forstyrrer pekeren. Det er høyst trolig at det ikke er noe problem med selve delene dine

Siterer jonskja:
Fattigmann: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594337

Koster litt mer, men jeg tipper du får beholde den i mer enn 2 år


Dette ser bra ut med tanke på komponentene, eneste som er litt tvilsomt er skjermkortet, Man skulle tro at et kort i GTS 200 kort er det samme som et GTX 200 kort, noe som ikke er tilfellet. For å kjøre nåtidens spill så ville jeg prøvd et overklokket GTX 200 kort (260, 275, 280 osv) men hvis du vil ha fremtidssikring til en viss grad så ville jeg gått opp på GTX 400 serien. Du burde også vurdere ATI 5870 som et alternativ.
My gaming rig: Asus RAMPAGE II EXTREME DDR3 SLI & Crossfire ready, 3x OCZ DDR3 1600mHz @ 6GB, Intel I7-920 2,66 gHz OC 4 gHz, 2x Nvidia Geforce GTX 280 SLI, Western Digital Harddrives 1,7 TB, Corsair TX750W PSU, LG HD-Blue Ray rom, ZalmanGT 1000
  • 0
Siterer jonskja:
Fattigmann: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594337

Koster litt mer, men jeg tipper du får beholde den i mer enn 2 år


Ikke bare er den dyrere, men også rimelig mye svakere enn det endrede oppsettet i min forrige post. Både skjermkort og prosessor gir liten grad av fremtidssikring.

Siterer BAZZY:
Det kan faktisk være et problem med at de kjører i windowed mode. Bare trykk på alt-enter så skal vinduet maksimere seg selv igjen, men det kan jo være et større problem. Det er også mulig at det ligger vinduer oppe i bakgrunnen som forstyrrer pekeren. Det er høyst trolig at det ikke er noe problem med selve delene dine


Ser ingen bedre forslag til hva det kan komme av selv, så du burde se etter om du faktisk kjører det i fullscreen. Prøv også å lukke andre programmer i bakgrunnen når du starter et spill, Yuggothian.

Siterer BAZZY:
men hvis du vil ha fremtidssikring til en viss grad så ville jeg godt opp på GTX 400 serien. Du burde også vurdere ATI 5870 som et alternativ.


Med tanke på at oppsettet later til å være i en viss grad budsjettorientert ville jeg heller foreslått Radeon HD 5850 over 5870. Det siste kortet i nVidias GTX 400-serie er definitivt også verdt en titt, GTX 460. De har endelig ordnet opp i problemene med varme og strømforbruk med de nye chipene. Ville ikke anbefalt noen å kjøpe GTX 200-kort i dag. De finnes i liten grad i nettbutikkene, og hvis man finner dem i de gjerne tungt overpriset, og gir dårligere ytelse enn de prismessige motpartene i de nyeste skjermkort-generasjonene. Man går også glipp av ting som DirectX 11, Eyfinity/3D surround osv.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer The Silent Assassin:
Ville ikke anbefalt noen å kjøpe GTX 200-kort i dag. De finnes i liten grad i nettbutikkene, og hvis man finner dem i de gjerne tungt overpriset, og gir dårligere ytelse enn de prismessige motpartene i de nyeste skjermkort-generasjonene. Man går også glipp av ting som DirectX 11, Eyfinity/3D surround osv.


I approve this message
My gaming rig: Asus RAMPAGE II EXTREME DDR3 SLI & Crossfire ready, 3x OCZ DDR3 1600mHz @ 6GB, Intel I7-920 2,66 gHz OC 4 gHz, 2x Nvidia Geforce GTX 280 SLI, Western Digital Harddrives 1,7 TB, Corsair TX750W PSU, LG HD-Blue Ray rom, ZalmanGT 1000
  • 0
Siterer BAZZY:
Det kan faktisk være et problem med at de kjører i windowed mode. Bare trykk på alt-enter så skal vinduet maksimere seg selv igjen, men det kan jo være et større problem. Det er også mulig at det ligger vinduer oppe i bakgrunnen som forstyrrer pekeren. Det er høyst trolig at det ikke er noe problem med selve delene dine


Prøvde alt+enter, og da skiftet det bare til window mode, så det er nok ikke det som er problemet

Siterer The Silent Assassin:
Ser ingen bedre forslag til hva det kan komme av selv, så du burde se etter om du faktisk kjører det i fullscreen. Prøv også å lukke andre programmer i bakgrunnen når du starter et spill, Yuggothian.


Grunnet hensyn til performance pleier jeg av prinsipp å lukke alle programmer og vinduer som kjører i bakgrunnen før jeg starter spill. Litt ironisk faktisk; hadde et engangstilfelle i går hvor musepekeren funka helt fint da jeg spilte Dragon Age, og det var en av de få gangene jeg rett og slett ikke hadde giddet å lukke Rocketdock. Det er nok urelatert da, har prøvd å launche flere ganger siden med Rocketdock kjørende og problemet var der fortsatt.

Utrolig merkelig problem egentlig... har googlet i tmesvis, prøvd alle tenkelige fixes jeg kom over og trålet alle forumtrådene jeg kom over. Jeg har kun funnet én tråd på XFX forumet hvor en fyr hadde akkurat samme problem som meg, men det var ingen som kunne hjelpe ham heller.
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!