Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Rift

Førsteinntrykk: Rift

Et nettrollespill med potensial til å kapre mang en sliten World of Warcraft-spiller. Kim Visnes deler inntrykkene sine.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter å ha tilbrakt en del tid i Telara må jeg si at jeg vurderer å bosette meg der. Ikke nok med at Telara er vakkert og innbydende, men det føles mer levende enn veldig mange andre nettrollespill jeg har spilt. Problemet med de fleste MMO er at man får et inntrykk av at alt er plassert der - og det er det jo. Men det betyr ikke at det behøver å føles slik.

Det flotte med et spill som Rift er at de faktisk har sterk konkurranse fra andre spill på markedet, og spill som kommer. Trion Worlds ønsker virkelig å ta en stor del av kaken til Blizzard, som også EA begynner å slåss for når de senere i år lanserer Star Wars: The Old Republic sammen med BioWare.

Blåkopi av World of Warcraft
"Det er likt World of Warcraft" er ofte ting som blir sagt når man snakker om andre MMO, og det er veldig ofte berettiget. Om det finnes et spill som må få litt av den kritikken, så er det nettopp Rift. Spillet er som en direkte kopi av Blizzards World of Warcraft. Og ja, jeg hører dere skrike ut om at det er teit å sammenligne, men dessverre er det veldig stor grunn til å gjøre det.

På overflaten er Rift som å spille WoW i ny drakt. UI-oppsettet er så å si identisk. Måten du beveger deg på, måten du gjennomfører angrep, oppdragene du får, måten disse oppdragene gjøres på. Til tider ble jeg litt forvirret og trodde jeg satt med Blizzards rollespill.

Dette er en annonse:

Unikt i et hav av kopier
Selv om Rift kan anses som en kopi av World of Warcraft, så seiler det fortsatt sin egen sjø. Du starter hele spillet ved å lage en karakter. Du velger først mellom to fraksjoner, så mellom tre raser før du må velge mellom fire primærklasser. Disse klassene er Warrior, Mage, Cleric og Rogue. I disse primærklassene er det åtte underklasser, også kalt sjeler. Når du så har startet spillet og har valgt din første sjel, vil du senere få muligheten til å supplere med to ekstra sjeler. Dette vil gi en kombinasjon av valgmuligheter per klasse på 56. Som tilsvarer 224 når du tar alle primærklassene i betraktning. I World of Warcraft sitter man med åtte raser og ti klasser.

Det morsomme er at du også har muligheten til å ha fire kombinasjoner du kan aktivere når som helst. Som betyr at du kan ha en for å gå opp i nivå, en for når du slåss mot andre spillere og én for når dere slåss mot store monstre. De klassene som har muligheten til å helbrede andre vil finne det veldig nyttig når man også kan ha en egen kombinasjon for å drepe også.

Hele dette systemet åpner opp for kombinasjoner du ikke vil se i andre spill. Du kan for eksempel være en Rogue som også er en Hunter som har et dyr som følger deg og hjelper til. Eller hva med en Warrior som kan svinge to sverd, har en kamphund og kan helbrede seg selv defensivt? Muligheten er der, og det er nesten bare fantasien som setter grenser. Dessverre, som med alle andre spill som baserer seg på statistikk, så vil man ende opp med å velge sjeler som komplementerer hverandre, fremfor det å gå helt vill med valgene du gjør.

Kaos med kontroll
En av de mer unike aspektene i spillet er den konstante invasjonen gjort av de onde som ikke ønsker annet enn å ødelegge og kontrollere Telara. Dette gjøres ved at de åpner portaler rundt omkring der du ferdes. På disse stedene slåss du mot fiender som kommer i bølger. Når du har fullført alle bølgene vil portalen lukke seg og ting går tilbake til normalt.

Dette er en annonse:

Noen ganger skjer det derimot store invasjoner som ikke bare åpner for portaler i bestemte områder, men også sender ut fiender til å løpe langs veier og lignende for å gjøre det vanskeligere for spillere å ferdes. Hele sonen endrer seg også. Himmelen kan bli mørkere, noen gir et slags rødaktig utsende på alt. Og alt er med på å dra deg lengre og lengre inn i spillet.

Det flotte med disse invasjonene er at du som spiller kan velge å bli med i en kollektiv gruppe med mennesker som også kjemper for å fjerne fienden fra området. Jo mer skade du gjør, jo mer du hjelper gruppen til å oppnå dette, jo mer XP og penger får du. Dette deles ut mellom hver bølge basert på hvordan du deltok.

Kaoset som forårsakes av disse invasjonene får det hele til å føles levende og mer dynamisk ut. Som sagt tidligere, Telara føles i større grad som et pustende, levende univers enn i andre nettrollespill. Det gir også en illusjon av konsekvenser for handlingene dine.

Vakker eller vakrest?
Grafikken er utrolig flott. Man vil fort sette pris på alle detaljene Trion Worlds har lagt inn i spillet. Alt fra figurene, monstrene, landskapet og de små detaljene som man ikke nødvendigvis legger merke til ved første øyekast. De har brukt lang tid på å lage et spill som skal være så pent som overhodet mulig. Om spillet holder tidens tann slik World of Warcraft har gjort, er vanskelig å si, men det er også dessverre litt av ulempen ved å lage "realistisk" grafikk.

Det er ikke bare grafikken som gjør spillet innbydende, men musikken er storslått og vakker. Den er også dynamisk og endrer seg ut ifra hva du gjør. Løper du rundt, spilles det en rolig melodi. I det du angriper eller blir angrepet av noe endrer melodien seg til å minne litt om kampmusikken fra Final Fantasy. Dette fungerer også som en advarsel om at du faktisk er under angrep.

Brukergrensesnittet tillater deg å bestemme hvor alle elementer skal være, hvor store de skal være eller om de skal være der i det hele tatt. Det du ikke kan gjøre er derimot å installere tilleggspakker for å gi mer informasjon, eller hjelpe deg. Det du har i spillet er en grunnpakke, og den må du forholde deg til. Trion Worlds har selv sagt at de kanskje vil tillate folk å lage egne brukergrensesnitt, spesielt det grafiske - ikke nødvendigvis det tekniske bak.

Konklusjon
Rift er på mange måter en av de peneste spillene innen sin sjanger. Trion Worlds har tatt tiden i bruk, og jobbet hardt med å lage et konkurransedyktig nettrollespill. Rift har faktisk tatt over for spilletiden jeg hadde i World of Warcraft, og jeg digger Rift på så mange måter. Ikke bare fordi det er nytt og spennende, men fordi mange av tingene som er kjedelig og frustrerende i World of Warcraft er ikke-eksisterende i Rift.

Det blir spennende å se hvordan spillet vil utvikle seg over de neste ukene og månedene. Vil spillet holde på de som nå spiller det, eller vil Warcraft-abstinensene slå inn igjen?

Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift

Relaterte tekster

3
Rift blir gratisspill

Rift blir gratisspill

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

I en sjanger som er i ferd med å bli oversvømmet av gratisspill er det vanskelig å skulle holde ved like tradisjonelle betalte nettrollespill. Stadig flere titler har...

1
Førsteinntrykk: Rift

Førsteinntrykk: Rift

ARTIKKEL. Skrevet av Kim Visnes

Et nettrollespill med potensial til å kapre mang en sliten World of Warcraft-spiller. Kim Visnes deler inntrykkene sine.



Loading next content