Norsk
Gamereactor
artikler

Førsteinntrykk - Playstation 4 Pro

Denne torsdagen slipper Sony den oppgraderte Playstation 4-konsollen, og vi har sett nærmere på den for å finne ut hvem den er ment for...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Playstation 4 Pro er til tross for sin tekniske overlegenhet og imponerende muligheter fortsatt et forvirrende produkt. Ikke bare utfordrer den konseptet med konsollgenerasjoner slik vi har kjent det i årevis, men den gir også et innblikk inn en fremtid der det kan komme oppgraderte versjoner slik vi kjenner fra mobil- og nettbrettmarkedet.

Det endrer dog ikke på det faktum at produktet er forvirrende. Situasjonen har ikke endret seg siden avsløringen tidligere i år, da folk ble veldig usikre. Hvem er den for? Hvorfor skal vi bry oss? Hva kan den gjøre som ikke PS4 kan?

Etter litt testing av den ferdige konsollen har vi blitt mindre skeptiske. PS4 Pro er en god konsoll, og strategien og visjonen bak virker tydeligere. Noen av spørsmålene forblir ubesvart ettersom vi nå beveger oss inn i en ny æra av spillutvikling, og det er blir interessant å se om PS4 Pro kommer til å gi oss en ny forståelse av konsoller.

Forrige uke var vi på plass under en Playstation-tilstelning i London, og der var både Sony-ansatte og spillutviklere på plass for å fortelle om fordelene med den nye konsollen. Usikkerheten knyttet til konsollens budskap og fremtidige funksjoner ble enda tydeligere, for de på plass hadde problemer med å sette fingeren på PS4 Pro sin store fordel. Store ord som 4K og HDR satt løst, og det var utvilsomt lett å se den tekniske forskjellen da Yamauchi-san fra Polyphony Digital viste frem Gran Turismo Sport med og uten HDR og 4K. Men i det daglige, under normale omstendigheter, er ikke de visuelle forbedringene fullt så store.

Dette er en annonse:

Et eksempel er Horizon: Zero Dawn, som har blitt roset opp i skyene for sitt flotte visuelle design siden spillet ble annonsert. Det er veldig pent, og selv om det er en anelse penere på PS4 Pro, så er ikke den store forskjellen så tydelig. Du vet at den er der, men for et utrent øye er det ikke like enkelt å legge merke til nøyaktig hva som er forbedret.

HQ

Før helgen fikk vi vår egen Playstation 4 Pro til kontoret, og etter oppstart ble det raskt litt enklere å se forbedringene og forstå tanken bak. Helheten er bedre. Alt fra bildekvaliteten og menynavigeringen, til oppstartshastighet på spill og nedlastingshastighet over wifi. Dobbel hastighet når man laster ned spill på 40 GB eller mer er ikke å forakte. Det samme gjelder spilloppdateringer som nå tikker inn på nærmest null komma niks. Konsollen er raskere og virker generelt mer flytende.

Vi vet at mange har hatt det mye moro på bekostning av designet, men jeg (Tor Erik) har begynt å like synet av konsollen. Jeg synes den ser litt tøffere ut, som om den er klar for å ta i et ekstra tak. Andre i Gamereactor er ikke like begeistret, men det får de selv svare for. Denne redaktøren synes Sony gikk et skritt tilbake med PS4 Slim-designet, men nå som det er videreutviklet i PS4 Pro blir designfilosofien lettere å forstå og like.

Dette er en annonse:

Uansett hva du måtte mene om designet kjøper du Playstation 4 Pro for å spille spill, og her har konsollen tatt et skritt frem. Som nevnt tidligere med Horizon: Zero Dawn på eventet i London, er det ikke så lett å se hva forskjellen skyldes. Vi stirrer på skjermen når vi spiller Deus Ex: Mankind Divided og tenker "det ser bedre ud", men det er vrient å forklare nøyaktig hvordan. Er det HDR? Er det flere detaljer i teksturene? Bedre oppløsning? Det varierer fra tittel til tittel, men etter å ha lekt litt med forskjellige spill som har fått Pro-oppdateringen er forskjellene tydeligere - selv for det utrente øye.

Førsteinntrykk - Playstation 4 ProFørsteinntrykk - Playstation 4 ProFørsteinntrykk - Playstation 4 Pro
HQ

For å klargjøre hva du får, har vi listet spesifikasjonen til PS4 Pro her:

Main processor: Custom-chip single Processor
CPU: x86-64 AMD "Jaguar," 8 cores
GPU: 4.20 TFLOPS, AMD Radeon-based graphics engine
Memory: GDDR5 8GB 1GB of VRAM
Storage size: 1TB
External dimensions: Approx. 295×55×327 mm (width × height × length)
Mass: Approx. 3.3 kg
BD/DVD Drive: BD × 6 CAV, DVD × 8 CAV
Input/Output: Super-Speed USB (USB 3.1 Gen.1) port × 3, AUX port × 1
Networking: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)×1, IEEE 802.11 a/ b/g/n/ac, Bluetooth 4.0 (LE)
AV Output: HDMI out port (supports 4K/HDR) DIGITAL OUT (OPTICAL) port

Så hvordan forbedrer den spillene som har fått oppdateringen? For det første har de fleste gått for en 4K checkerboard-løsning, noe som kort fortalt oppskalerer et gitt bilde i sanntid slik at oppløsningen virker høyere enn den egentlig er.

Det er en grei løsning, og med spill som Deus Ex: Human Revolution og Call of Duty: Infinite Warfare ser vi en tydelig forskjell. Oppløsning er dog ikke alt, og det samme gjelder HDR. Det som føles viktigst er de ulike mulighetene konsollen og spillutviklerne byr på. Skoleeksempelet er Rise of the Tomb Raider hvor du som spiller kan velge mellom høy oppløsning, høy bildeoppdatering eller rikere grafikk. Det samme finner vi i Nioh, og vi tipper at flere utviklere vil gå for en lignende løsning. Etter mange timer med Rise of the Tomb Raider, er det ingen tvil om at dette fungerer. Man kan veksle mellom innstillingene ved å svinge en kort tur innom menyen, og jeg (Tor Erik igjen) har ikke tall på hvor mange ganger jeg har benyttet meg av dette. 4K når jeg og Lara nyter flott utsikt, 60 bilder i sekundet når vi nedkjemper fienden, og såkalt enhanced visuals når vi utforsker områdene.

Det er imponerende mange spill som oppdateres i dag når konsollen slippes, og kommende storspill vil utvilsomt komme med et Pro-alternativ. Det er derimot ikke anbefalt at du forventer stort når det gjelder gamle favoritter som ikke blir oppdatert, for disse vil ikke utnytte Pro på noen måte.

Arkitekten bak konsollen, Mark Cerny, har forklart at GPU-en er dobbelt så stor som i vanlig PS4, men spill uten Pro-støtte vil ikke utnytte den ekstra kraften. Dette er for å unngå tekniske problemer, samtidig som livet som utvikler ikke kompliseres mer enn det må.

Mens resultatene er tydelige på en 4K-TV med HDR, er forskjellene ikke så enkle å se på en vanlig HD-skjerm. Noen spill har fått en "enhanced visuals"-mode, som Middle-earth: Shadow of Mordor og Rise of the Tomb Raider, men forskjellen er ikke så tydelig uten riktig TV. Er det bedre? Selvfølgelig, men ikke mye. Den største fordelen for en HD TV-eier er forbedringene knyttet til spillets bildeoppdatering. Både Rise of the Tomb Raider og Infamous: Second Son støtter nå 60 bilder i sekundet fremfor 30, og det har mye å si. Middle-earth: Shadow of Mordor har på sin side kun høyere oppløsning og forbedret grafikk. Per nå er status at ulike spill vil få ulike innstillinger og forbedringer, og ikke alle vil ha noen merkbar effekt på en TV med oppløsningen 1080p. Forhåpentligvis kan Rise of the Tomb Raider bli et eksempel mange følger.

Førsteinntrykk - Playstation 4 ProFørsteinntrykk - Playstation 4 ProFørsteinntrykk - Playstation 4 Pro

Playstation 4 Pro ender derfor opp med å være noe for deg som har en 4K-TV, vil få mer ut av ditt Playstation VR-headset, eller synes 60 bilder i sekundet er viktig nok (og at spillene du vil spille faktisk har denne støtten på PS4 Pro). Den tilbyr som kjent streaming i 4K, men har ikke støtte for blu-rays med samme oppløsning.

Etter en liten uke med konsollen er det lite fristende å gå tilbake til PS4, og det er så klart viktig å nevne. Er det derimot nok til å si "løp og kjøp"? Svaret på det er ntjaei. Dette avhenger av hva slags TV du har, hvilke spill du helst vil spille, om blu-ray fortsatt er en del av livet ditt, og ikke minst hvor bemidlet du er.

Førsteinntrykk - Playstation 4 ProFørsteinntrykk - Playstation 4 Pro


Loading next content