Football Manager Handheld 2012

Football Manager Handheld 2012

I førjulsstria kommer en nedlastbar pakke fra Sports Interactive. Kim har gått i Sir Alex' fotspor og prøvd seg som trener fra sofakroken...

Utenfor husets fire trygge vegger blir dagene kortere. Lyspunktene blir stadig færre, og i takt med den ufordelaktige helningen av jordkloden, kryper kvikksølvet dypere og dypere på gradestokken. Snøen legger seg som et teppe over det ganske land og legger litauiske trailersjåfører i annenhver grøftekant fra Nordkapp til Lindesnes. Vi hutrer, fryser og surmuler oss inn i den store vinterdepresjonen. Med ett unntak; fotballentusiastene. For dem som er lidenskapelig opptatt av internasjonal fotball er vinteren, og særlig romjula et høydepunkt. Boxing Day (26.desember) er og forblir en høytidsdag for anglofile sofaslitere som har vett til å ha ullsokkene parat, peisen tent og en kald en i kjøleskapet.

Hva passer vel da bedre enn at Sports Interactive har valgt den travle førjulstiden som lanseringsdato for 2012-utgaven av fotballmanagerspillet til iOS? Når julefreden har senket seg, barna ser på tegnefilmer fra Disney og mor i huset er fullt sysselsatt med ribbesteking, da ser far sitt snitt til å leve ut sine våte fotballdrømmer på kontinentet. Er du ekstra effektiv rekker du også et par ligakamper mellom desserten og besøket fra hvitskjeggnissen med strisekken.

Årets utgave minner ved første øyekast veldig om fjorårets, uten at det bør komme som noen overraskelse for tilhengere av serien. Det har blitt lagt til én ny liga i år, nemlig den walisiske toppdivisjonen. Ikke mye å juble for altså. Dette betyr at det er totalt tolv nasjoner å velge blant, ti europeiske pluss Australia og Brasil. Dette betyr dessverre at det heller ikke i år er noen spillbare nordiske divisjoner. En nyhet i denne utgaven er at du kan velge opptil fire nasjoner i samme spill, istedenfor kun den ene du har kunnet velge tidligere. Riktignok settes det noen begrensninger. Du kan for eksempel bare ha én nasjon hvor du spiller med flere divisjoner. I de resterende landene blir bare toppdivisjonen spillbar.

Den største nyvinningen Sports Interactive har klekket ut denne gangen er «Challenges». Dette er en modus der du kan velge én av fire ulike scenarioer og blir kastet inn midtveis i en sesong, med mål om å fullføre sesongen etter utfordringens kriterier. De fire ulike temaene er ‘The Saviour Cometh', hvor laget ditt ligger i nedrykksposisjon halvveis, med mål om å beholde plassen i divisjonen, ‘Injury Crisis' hvor laget ditt har blitt rammet av en skadekrise selv det kvinnelige håndballandslaget ikke har vært i nærheten av, ‘Unrest At Home' der lagets spillere har gått i motivasjonsskole hos Carlos Tevez og fullstendig mangler tiltro til dine evner som manager og sist, men ikke minst ‘The Invincibles' der laget halvveis i sesongen fremdeles er ubeseiret, og det er din oppgave å opprettholde statistikken.

Jeg liker denne nye vrien veldig godt. Det er et tappert forsøk på å være kreative og nyskapende i en spillserie som har slitt med noe manglende utvikling de seneste årene. Tidligere har en jo hatt muligheten til å leke Tom Nordlie på egenhånd og søkt aktivt etter disse typer utfordringer i en vanlig karrieredel, men det er sjelden man da oppnår den anseelsen en føler en har fortjent. I Football Manager beregnes litt for ofte andelen av suksess i antall pokaler og trofeer du løfter. Dette er en mulighet til å endre noe av den oppfattningen.

Det finnes imidlertid ingen rankingliste eller noe poengsystem for Challenge-modusen. Enten så har du klart det, eller så har du ikke. Det sier seg selv at det er langt enklere å unngå nedrykk med spillere som Messi, Xavi og Iniesta på Barcelona, enn om du velger Lita, Routledge og Vorm i lille Swansea. Til neste utgave håper jeg at SI klarer å implementere en måte å skille mellom de ulike prestasjonene. Ikke nødvendigvis for å kunne sammenligne seg med andre, men ihvertfall for å kunne rangere sine egne prestasjoner.

På den taktiske siden har det også kommet forbedringer. Der du tidligere kun hadde 21 forhåndsprogrammerte taktiske oppstillinger å velge blant, kan du nå selv mikse og mekke deg frem til akkurat den formasjonen du måtte ønske. Dette er et viktig steg i riktig retning, og et punkt som nok vil bli tatt godt i mot av fotballfilosofer i sofaer over hele landet. Står du ovenfor en nøkkelmotstander kan du finpusse på oppsettet for å kneble opponenten på best mulig måte, eller du kan justere de ulike posisjonene slik at alle stjernespillerne dine får spille der de føler seg hjemme.

For øvrig er selvfølgelig hele den fyldige spillerdatabasen oppdatert med alle spillerovergangene fra overgangsvinduet i sommer, og det mannsterke speidernettverket utviklerne benytter seg av har vurdert samtlige spillere for å få en så realistisk fotballopplevelse som overhodet mulig.

Football Manager 2012 er lærkulenerdenes hellige gral, og slik ser det ut til at det vil fortsette å være i en lang stund fremover. Den håndholdte versjonen forsøker etter beste evne å bevare den dype magien vi kjenner fra PC-utgaven, men lider sterkt på grunn av størrelsen. Ikke bare er spillet mindre med tanke på antall nasjoner, lag og spillere, men også selve skjermstørrelsen blir et problem. Spillserien er i en ekstrem grad tuftet på at du som manager stadig vekk må observere og bearbeide store mengder informasjon, i form av spillerferdigheter, spillerstall, taktiske disposisjoner og lignende. Med en mindre skjerm blir det plass til langt mindre nyttig informasjon, som du da enten må manøvrere deg til nye skjermbilder for å finne, eller som i verste fall utelates helt. Sistnevnte er det største problemet, da det medfører at spillet føles ribbet i forhold til storebrorversjonen. Det er likevel aldri så galt at det ikke er godt for noe. Lettversjonen gjør Football Manager Handheld til en noe mer tilgjengelig og mindre avansert spillopplevelse for nykommere til serien.

Football Manager 2012 til iOS er uten tvil en glimrende tidtrøyte nå i den mørke årstiden. Det gir en relativt dyp og meget underholdende spillopplevelse for alle som er noenlunde opptatt av denne edle idretten. Challenge-modusen er en ny og kjærkommen utfordring for oss som har lang erfaring med serien, men det er uten tvil store rom for forbedringer her også.

Størrelsen blir imidlertid en begrensende faktor, og er spillets største svakhet. Vi har blitt bortskjemt med den voldsomme detaljstyringen fra PC-utgavene og vil så gjerne ha mye mer her også. Mangelen på nyheter i forhold til tidligere utgaver gjør også sitt til at jeg ikke hopper i taket av begeistring, men nøyer meg med å ta hjem Champions League-trofeet med et tilfreds smil om munnen.

Football Manager Handheld 2012
7 / 10
+