Norsk
Gamereactor
forspill
Football Manager 2005

Football Manager 2005

Football Manager 2005 står på trappene! SI Games melder overgang til Eidos, og Championship Manager blir til Football Manager.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Når det braker løs i de største europeiske fotballseriene, kommer fotballtitlene til PC og konsoll på løpende bånd. Denne høsten kommer det nye versjoner av velkjente titler som Pro Evolution Soccer, FIFA, Championship Manager, This is Football med flere. Sega kan derimot by på en nyhet; Football Manager 2005. Men er denne serien virkelig en nyhet?

HQ

Som mange har fått med seg, har de tidligere Championship Manager-utviklerne SI Games og utgiveren Eidos valgt å skille lag. Sega tok imot SI Games med åpne armer, og sammen gir de snart ut Football Manager. Eidos eier imidlertid rettighetene til spillnavnet Championship Manager, så nye utviklere vil forhåpentligvis gi den kjente serien en ny vår. Den gamle CM-serien, som mange kjenner bedre enn sine beste venner, lever altså videre som Football Manager.

De gamle traverne i SI Games har i disse dager sluppet en beta-demo av sin nye tittel. Denne tilbys spesielt interesserte for å få tilbakemeldinger på hva som bør forbedres før utgivelse. Vi har naturligvis slått kloa i en slik prøveversjon, og kan fortelle litt om hva som venter fansen bak FMs foreløpig lukkede dører. Mange vil spørre seg om utviklerne kan trekke nye kaniner ut av den samme hatten, mens oppdaterte databaser nærmest er nok for de fleste CM-tilhengerne.

Spillmenyene har naturligvis fått seg en overhaling, faktisk mer enn bare et lite strøk maling. Alvorlige endringer som får xenofobene til å rive seg i håret, eksisterer det heldigvis få av. Designet er generelt forbedret, og etter litt tilvenning, fremstår FM som svært oversiktlig. Sentrale rullgardiner er øverst i grensesnittet, mens mer dyptgående valg er plassert i venstre marg. Andre snarveier og funksjoner er, kanskje litt uheldig, plassert et stykke unna nederst i venstre hjørne. Dette blir aldri et problem, og er i realiteten bare et spørsmål om tilvenning.

En svært velkommen nyhet i selve kampavviklingen, er "split view". Engelskkyndige forstår at det betyr at det sedvanlige kampvinduet kan deles i to. Vi kan for eksempel ha måloversikten til venstre, og kampfakta eller spillerkarakterene til høyre. Når høydepunkter inntreffer i kampene, skiftes oversiktsvinduet ut med 2D-vinduet. Her er fortsatt de 22 spillerne representerte ved små rundinger. Nytt av året er en liten prikk, som indikerer fronten på spillerne, ved siden av disse rundingene. Disse prikkene eksisterer ikke om man vil vise høydepunktene i fullskjerm. 2D-delen er forbedret med mer spenstig grafikk, og det er lettere å se ballens bevegelse.

Dette er en annonse:

Det er mulig å få kampbildet kun i form av situasjonstekst, nøkkelsituasjoner sammen med tekst, og det er mulig å se hele kampen. Sistnevnte passer best for konsentrerte strategikere som foretrekker et kjølig kampoverblikk. Ambisiøse FM-spillere får på denne måten tid til å skrible intenst på skriveblokken som Ola By Rise. Andre velger å gestikulere energisk som Fabio Capello, og er overbevist om at dette kan påvirke kampene. Gode, gamle Big-Ron Atkinson nøyer seg imidlertid med høydepunktene. Når han tror mikrofonene er slått av, kommer han med upassende beskrivelser av spillerne ute på banen. Mulighetene er mange, og FM-spillerne har å velge sine egne strategier. Farten på 2D-framvisningen kan endres dersom den skulle være upassende.

Som tidligere er det mulig å søke medias oppmerksomhet med å kritisere eller rose egne spillere. Nå kan vi også, som managere flest, gå ut i media med vurderinger av kolleger. Pressen kaster seg over lite gjennomtenkte skildringer av andres prestasjoner, og journalistene gnir seg i hendene når de forulempede kanskje responderer med krutt og en bredside i retning nedover. Relasjoner og vennskapsbånd opprettes fort om vi gir en kollega som kjemper tappert i motgang et par støttende ord på veien. Ofte gjengjelder managerne de gode ordene, noe som kan få spillergruppen til å reagere positivt. Samtidig setter fansen selvfølgelig pris på noen velvalgte gloser mot hovedkonkurrentene.

Når det gjelder taktikkvalg og treningsoppsett, er mye ved det samme gamle. Det er for tidlig å kommentere spillmotoren dyptgående, men i denne beta-demoen har den ikke vært altfor overbevisende. Til tider er hjemmefordelen ubalansert i forhold til det som er realistisk. Vi kan slå Charlton 4-0 hjemme, og så gå på et sviende 0-3-nederlag på bortebane - selv om tabellposisjon og form skulle tilsi det motsatte. Fotballen skal selvfølgelig være uforutsigbar, men det gjenstår å se om utviklerne kan skape en bedre balanse i spillmotoren. Angrepsmønstrene blir ofte stereotype og urealistiske. Stikkpasninger sentralt forekommer svært frekvent, og spillere kommer altfor ofte gjennom i forhold til virkelige kamper. SI Games er kjent for å følge opp managerserien sin med utallige patcher og oppdateringer, så det meste blir nok forbedret etter hvert.

Beta-demoen er selvfølgelig en tidlig utgave, og det endelige spillet ventes utgitt i desember.

Dette er en annonse:
Football Manager 2005Football Manager 2005Football Manager 2005Football Manager 2005
Football Manager 2005Football Manager 2005Football Manager 2005Football Manager 2005

Relaterte tekster

0
Football Manager 2005Score

Football Manager 2005

ANMELDELSE. Skrevet av Kåre Brekke

Etter at den nærmest legendariske utvikleren Si Games byttet utgiver har også deres genierklærte manager-serie måttet bytte navn. Nå leveres altså varene under tittelen Football Manager 2005.

0
Football Manager 2005

Football Manager 2005

FORSPILL. Skrevet av Kåre Brekke

Football Manager 2005 står på trappene! SI Games melder overgang til Eidos, og Championship Manager blir til Football Manager.



Loading next content