Football Manager 2006

Football Manager 06

Spillet som lar deg være det store navnet i fotballens verden er tilbake med bravur! Sten Christian har testet!

Da Sigames og Eidos skilte lag for noen år siden så valgte disse å lage hver sin versjon av spillet som trollbandt en hel fotballverden, og som forårsaket sene nattetimer og sure kvinnfolk. Eidos fortsatte å gi ut Championship Manager, samtidig som Sigames gikk over til å konsentrere seg om Football Manager. Sigames har nå i disse dager sluppet ut sitt Football Manager 06, og som sikker de fleste har fått med seg, så er det også deres versjon som har kommet best ut etter skilsmissen.

Hva er egentlig så bra med disse spillene? Det eneste det består av er jo tekst, tekst atter tekst og noen tall? Tallene er riktignok i forskjellige farger men hva har det med spillbarheten å gjøre? Du, som meg bryr deg vel ikke akkurat om bildene i bakgrunnen, eller at kampmotoren ikke er 3D. Det er teksten som er det store i dette spillet, det er teksten som lar deg være den sjefen du vil være i fotballverden, og det er de fargede tallene som får deg til å kjøpe den spilleren du mener er rett for klubben. Fotball Manager 06 har ikke en nyskapende grafikk, det har serien aldri hatt, men det har heller aldri vært hensikten å imponere på den siden.

Hvor mange fotballspillere finnes det totalt sett i verden? Ja si det, du vil nok heller ikke finne svaret i dette spillet, men du vil finne de mest kjente, de største talentene og til og med noen som du aldri har hørt om. Spillet inneholder så mange fotballnavn at du aldri i verden vil klare å klikke deg inn på alle sammen. I tillegg til dette så vil du finne klubber fra de største ligaene, England, Spania, Italia, Frankrike osv. Ja til og med Norge, Sverige, Danmark + et titalls ligaer til. Ikke nok med dette, du kan også velge hvor mange divisjoner du vil ha med fra hver liga, noen av ligaene er begrenset, f. eks den norske, som tilbyr deg å spille med lag helt ned til og med 2 divisjon.

Det som fascinerer meg mest er at spillet har (inkl. sin tid under den gamle tittelen) blitt utgitt i over 10 år, hvert eneste år så har det blitt tilført nye valg osv, og det mangler heller ikke på nyskapninger i 06 versjonen.

For noen år siden så innførte de en 2D kampmodus, dette var spennende i seg selv, men etter hvert ganske kjedelig å følge med på. Det var jo tross alt bare noen rundinger som løp rundt etter en liten hvit prikk, slik er det fortsatt. Men bevegelsene til disse rundingene er blitt mer realistiske og en slipper å fortvile av at forsvaret står helt stille, eller springer til feil side osv. Totalt sett så har de gjort en positiv renovering når det gjelder 2D motoren.

Det har alltid vært kun en ting å gjøre i pausen, spillerbytter/taktikk bytte. Nå er det enda en ting, du kan endelig konversere med spillerne dine i garderobe mellom omgangene. Du kan gi dem kjeft, skryte, fortelle dem at du er skuffet eller henrykt. Dette vil også gi konsekvenser til hvordan laget oppfører seg på banen i de neste 45 minuttene, det sier seg selv, spiller du med FK Haugesund og de leder 5-0 over Real Madrid etter 1 omgang så sier du ikke at du er skuffet over prestasjonene, i så fall skriver du bokstavelig talt din egen oppsigelsen.

For noen sesonger siden så innførte de også et nytt system ang. det å trene spillerne, du kunne se hvilke egenskaper som økte, og hvilke som ble dårligere. Det negative med dette var at å lage et treningsopplegg var tidkrevende og innviklet. Dette har blitt bedret. Nå skal du ikke bestemme hva de skal gjøre mandags morgen, og om det skal være five-a-side eller firkant, du bestemmer kun hvor mye de skal konsentrere seg om på trening, og hvilke temaer treningen skal bestå av. F. eks, ballkontroll, taktikk, dødball, angrepsspill osv.

Mulighetene for innholdet i din personlige kontrakt har alltid vært få, rett og slett ingen, helt til 06 utgaven. Det er tid for at du får det du fortjener. For første gang kan du forhandle om din egen kontrakt, du kan kreve ny kontrakt, høyere lønn, forhandle om penger til spillerkjøp, ha klausul i kontrakten som sier at stadion skal bygges ut, treningsfeltet oppgraderes osv.

Dette er stort sett det som er nytt i spillet, hvertfall det som er av betydning. Det er ikke all verdens, men det er såpass viktige elementer innenfor fotballens verden at det er nødt til å gjøre spillet bedre!

Bugs! Spillenes mygg! Det er en del bugs i spillet, men det er derfor Sigames allerede har sluppen en patch til spillet, som retter opp i noe av dette. Stort sett så er det snakk om urealistiske priser for en spiller, lønninger, medieomtaler osv.

Fotball Manager 2006 er et spill som bør være installert på alle fotballinteressertes PC. Spillet har kommet år etter år, og det slutter aldri å skaffe seg nye tilhengere, og veteranene klarer heller ikke å legge spillene fra seg. Har du enda ikke prøvd Football Manager så råder jeg deg med en gang til å løpe til nærmeste spillhylle, til dere som allerede er hektet så er det bare en ting å si: Likte dere det forrige så liker du dette, enda mer! Så enkelt er det.

Football Manager 2006Football Manager 2006Football Manager 2006Football Manager 2006
9 / 10
+