Fire Emblem

Fire Emblem

Carl Thomas tester sine evner som krigsstrateg i en av japans eldste strategiserier. Fire Emblem er endelig ute i Norge!

Fire Emblem (FE) har lang fartstid i Japan, og fra 1990 og til i dag har det kommet hele syv spill på den teknologiske øya i øst. Her i kalde nord kjenner vi bare FE gjennom Super Smash Bros. Melee`s karakterer Marth og Roy. Inntil nå. Dette er altså første FE-utgivelse utenfor Japan, og vi har testet!

Historien er ikke så grei å forklare, da den hopper litt hit og dit. Du våkner i en seng, og husker lite. Du var bevisstløs og ble tatt hånd om av Lyn, en nesten familieløs jente som virkelig kan håndtere sverdet. Det viser seg at du er en taktiker, og er svært kyndig i manøvrering og organisering på slagfeltet. Lyn trenger din bistand på sin ferd for å møte sin eneste gjenlevende slektning, sin syke bestefar.

Det er første del av historien. Når du så får løst Lyn`s problemer, etter seks-sju timer, så virker spillet slutt. Men det er det visst ikke. Da begynner plutselig en helt annen historie, med en helt annen hovedperson. Ett år er gått, og fra nå er du kompanjong med Eliwood, og dere drar ut for å finne hans far. Litt uvant at historien bare hopper av ett spor, og over på et annet.

Kall meg gjerne konservativ, men jeg ville heller hatt en god gammeldags story, med en hovedkarakter fra begynnelse til slutt. Det blir ikke like personlig når man plutselig bytter etter å ha spilt en stund. Når du endelig har blitt kjent med karakteren din, brytes hele følget opp, og du må starte fra scratch igjen, med en helt ny person.

Spillets historie er bygd opp av kapitler, og mellom hvert kapittel er det noen fryktelig lange dialoger. Ja, jeg vet det høres teit ut, at jeg klager på "for mye historie", men de kan faktisk bli litt for dryge. Jeg føler også at jeg spiller en evig tutorial, da det kommer noe nytt hele tiden. Nye karakterer med nye egenskaper som skal læres, eller nye menyer som blir tilgjengelige. La meg sysle litt med det jeg har!

For å sette det i en bås; FE er et turbasert strategispill med et vell av RPG-elementer. Selve gameplayet er ikke ulikt Advanced Wars (AW). Både AW og FE er utviklet av Intelligent Systems, så likhetene er vel ikke til å unngå. Jeg ønsker meg en quick-battle mode. Jeg vil ikke gjennom masse historie hver gang. Her er det bare story mode og en multiplayer del.

Fire Emblem er i grunnen bare AW i en fantasy setting. Med drager og riddere, magikere og pegasuser og så videre. Det er et fint, lite eventyr, men med en ganske utradisjonell oppbygning. Grafikk og lyd er bra, men det er svært få animasjoner å finne. Meste parten av historien blir formidlet gjennom stillbilder med tekstdialog. Tempoet er relativt mye tregere enn i AW.

Jeg merker at jeg har hengt meg litt opp i hele denne karakter-bytte tingen, men det kom bare litt overraskende. FE er et bra spill, og fortjener en titt om du likte AW-spillene. Men når alt kommer til alt, så spiller jeg heller AW enn FE, og eneste grunnen er at det er raskere å komme i gang med, og har et høyere tempo.

Fire EmblemFire EmblemFire EmblemFire Emblem
8 / 10
+