Final Fantasy XI

Final Fantasy XI

Lina har begitt seg ut på eventyr i Square-Enix nye MMORPG og er imponert over alt Vana'diel har å by på.

Square-Enix har virkelig gjort suksess med Final Fantasy serien i årevis. De fleste er kjent med spillene i fra PSOne og PS2 og det er sikkert mange som tror at Final Fantasy serien er eksklusivt for PS konsollene. Men, de tidligste spillene i serien kom jo faktisk ut på Nintendo’s 8 bit maskin og deretter på Super Nintendo, før de avanserte til PS og PS2. Nå har endelig Square begitt seg ut mot online-frontlinjen og lansert ett MMORPG til PC og PS2, nemlig Final Fantasy XI.

Som mange vet er det alltid vanskelig å lage gode oppfølgere. Final Fantasy XI skiller seg fra resten av serien ved å være et online spill, men utviklerne har allikevel greid å gi spillet et ansiktsløft uten å ødelegge de kjente og kjære tingene spillerne liker fra de tidligere spillene, og da kan man anta at utviklerne har en suksess på hendene.

Når du starter spillet får du se et videoklipp som forteller om Vana’diel’s historie - et mørkt kapittel som har stor innvirkning i spillet. Det forteller om tre stolte nasjoner som kjemper for sine hjem og sine liv mot horder av orcer som herjer landet og ødelegger alt i sin vei. Noen greier å komme seg unna med livet i behold og de har spredd seg over store deler av Vana’diel. Men etter mange år har restene av de tre stolte nasjonene samlet seg for å drive beast-mennene vekk og ta tilbake sine hjem.

Etter introduksjonen er det på tide å lage en karakter. Det finnes fem forskjellige raser. Elvaan som er de stolte krigerne, Humans som mestrer de fleste klassene, Tarutaru rasen var de første som oppdaget magien i Vana’diel, Galka som også er en krigerrase og Mithra som er huntere og lever fredfullt med Tarutaru’ene. Elvaan, Human og Tarutaru har karakterer av begge kjønn, mens Galka rasen kun består av menn og Mithra kun er kvinner. Hårfarge, størrelse og ansikt er også en viktig del av prosessen ved å lage karakteren du skal spille. Men før du kan sette dine føtter på Vana’diel’s jord må du velge det viktigste av alt. Hva slags klasse du skal være. Man starter med å velge blant seks main jobs. White Mage som kan heale andre, Black Mage som kaster dødelige spells, Warrior som denger løs med ett bredt utvalg av våpen, Monk som er kongen i martial arts, Thief som venter på de kritiske øyeblikkene for å gjøre mest skade og Red Mage som tar i bruke white magic, black magic og i tillegg svinger sverdet. Når du har valgt hvilken klasse du skal være gjenstår kun en viktig detalj, og det er hvilken by du vil begynne i. Alternativene du får er Bastok som hovedsakelig er bygget opp av mennesker, San d’Oria som er de stolte Elvaan’ene sitt mektige rike eller Windhurst der Mithra og Tarutaru deler hjem.

Når du ankommer din hjemby så sørg for å finne et homepoint. Homepoints er blå krystaller der du blir gjenopplivet (resurrected) hvis du mot all formodning skulle dø og tro meg, du kommer til å dø utallige ganger. Hvis det også skulle være slik at du misliker klassen din er det bare å gå til Mog Houset ditt som du finner i residential area. Der har du mulighet til å skifte klasser og levere fra deg ting du ikke vil ha eller ikke har plass til å bære og Mooglen din passer på alle sakene dine imens du er ute og utforsker Vana’diel. Mog house er en ganske morsom vri i spillet. Du kan kjøpe inventar som du kan fylle opp huset ditt med og det vil gi alternative lagringsplasser for ting du finner underveis. Men du må spare sinnsykt lenge før du har råd til å få kjøpt noe, for tingene er svindyre. 1400 gil for en keramisk blomsterpotte, og 90.000 gil for en rustningskiste. Hvis du velger å kjøpe inventar til Mog houset ditt så er det kun for din egen del, for det er ingen andre som foreløpig kan komme inn i ditt hus, men kanskje blir det mulighet for det senere? Hvem vet?

Utforsk så byen og bli kjent med områdene. Finn ut hva slags muligheter du har og hvor ting ligger, og noe veldig viktig: Prat med folk! Det kan hende de gir deg quests, hvilket er bra hvis du trenger penger eller ting som skjold og rustninger. I manualen står det også angitt hvilke farger NPC’er og andre spillere har på navnene sine. Dette gjør det lettere å finne ut hvem du skal prate med og hva slags status de har.

Til slutt drar man seg ut av byen for å slukke eventyrlysten. Men vær forsiktig, ellers kan den slukke litt for fort. Monstrene er vanskelige så husk å sjekke vanskelighetsgraden på dem før du angriper. Combat-systemet funker ikke så bra for lave level characters, men bare vent til du får høyere level og joiner opp med en større gruppe. Det er utrolig stilig hvordan du må lære deg å jobbe med de andre i gruppa for å få "chain attacks". Spillet forgår i real-time, men med en gang man går i kamp bytter systemet til et turbasert system. Når du løper rundt og dreper monstre som en gal, vær klar over at du må drepe ganske mange av disse for å gå opp i level. Det tar ikke så lang tid når du har lav level, men jo høyere level du får, jo lengre tid tar det, og da kan det være veldig greit å få quests og missions. Quests og missions er en fin måte å få experience points på, og quests får man som sagt ved å prate med NPC’er som utgjør store deler av befolkningen i byene. På den måten slipper du å løpe rundt i skogen som en bortkommen liten kråkebolle som leter etter sine forsvunne slektninger. I tillegg er det å løpe rundt sinnsykt tidkrevende fordi Vana’diel er enormt! Man bruker mye av tiden på å komme seg rundt i områdene omkring byene. Men når du får høy nok level kan du skaffe deg permission til å ri våre alles favoritt ridedyr, nemlig Chocobos. De leier du i den lokale stallen. Det går greit å leie en Chocobo så lenge du er snill og mater den ofte. Så med den nye super-speedie kompisen din kommer du til å spare mye tid og mye løping. Ellers finnes det andre metoder for transport i Vana’diel også, men alle for utenom å løpe, er ganske dyre eller vanskelige å møte kravene til. Man kan reise med teleports som frakter deg fra punkt A til punkt B på ett øyeblink. Men det kan begynne å slite på pengesekken i lengden. Ellers finnes det luftskip som kan frakte deg mellom de største byene. Men for å få tilgang til luftskipene må du ha høy nok level, samt at du må gjort spesifikke quests.

Når du når level 18 i main job kan du velge en support job. Support jobs kan være alt fra Dragoons til Ninjas, Beastmastere og Dark Knights. Når du igjen når level 30 i en main job så kan man få noe som kalles advanced jobs, men for å kunne få muligheten til å velge disse jobbene må du gjøre ganske mange missions, så det krever en del av de alt for få 24 timene i døgnet. Det som også er greit å vite er at det kan være lurt og se etter en gruppe og reise med når man nærmer seg level 10. Men av erfaring kan det være vanskelig og finne karakterer med samme level i det området du befinner deg i, som er interesserte i å starte en gruppe

Du har også mulighet til å equippe "Linkshells". Det er en liten kule som du selv kan lage og velge farge og type til. Disse kulene gir du til de spillerne du vil ha muligheten til å prate med og de fungerer uavhengig av hvor i Vana’diel de befinner seg. Man kan ha flere linkshells, men man kan kun ha en aktiv om gangen.

Siden Vana’diel er så stort finnes det mange muligheter for spillere med forskjellige interesser. Man er rett og slett ikke bundet til å være kun adventurer. Det finnes forskjellige guilds der man kan bli medlem og lage forskjellige gjenstander. Man kan f.eks. bli våpenmaker, smed eller kokk. Mulighetene er uendelige. Skaff en fiskestang, sett deg ned ved elven og fisk sammen med vennene dine og utveksle ukas siste nytt eller bruk tiden på å samle frø som du kan så planter for igjen å selge plantene til andre. Man kan også opparbeide seg ett godt rykte ved å bli en flink og anerkjent håndverker. Kanskje en adventurer kjøper en rustning du har laget som han er meget fornøyd med. Da kan ryktet spre seg som ild i tørt gress. Men for å kunne bli medlem i en spesiell guild krever de en viss kompetanse i faget. Disse egenskapene kan man skaffe ved å jakte, fiske og andre lignende aktiviteter. Og for å kunne lage visse gjenstander av høy kvalitet trenger du krystaller. Disse krystallene finnes over alt i Vana’diel og det er de som er opphavet til all energien som finnes her.

Mulighetene i spillet er mange og jeg er veldig imponert over hva Square har laget. Grafikken er nydelig å se på og med tanke på hvor stort og omfattende spillet er, bøyer jeg meg i støvet for utviklerne. Noe av det første jeg la merke til når jeg begynte å spille var rekkevidden på landskapet rundt deg. Man kan se nesten alt hvis man setter opp innstillingene. Meget imponerende å løpe rundt og plutselig se fjellene stige ut av tåken i horisonten. Spell-effektene er heller ikke å klage på. Det er faktisk noen av de beste grafiske effektene jeg har sett i ett slikt spill, samt at partikkelsystemet er utrolig bra. Dag og natt skaper utrolige lyseffekter som reflekterer bra på karakterene.

Musikken i spillet er også hva vi hadde ventet fra Square teamet. Storslagen musikk som setter spillerne i stemning. Men jeg tør å anta at det finnes noen der ute som kan bli rimelig lei av å høre på den samme musikken om og om igjen.

Jeg anbefaler alle som skal spille spillet å lese manualen og smøre seg med litt tålmodighet, for det er et stort spill og det vil ta lang tid før man skjønner alt. Man kan nok støte på noen problemer når det gjelder interfacet til spillet, men det er mulighet for å sette innstillingene på tastaturet selv. Interfacet i spillet var opprinnelig laget for PC, men når det ble kjent at FFXI også skulle komme på PS2, gjorde de om designet for at det skulle være så kompatibelt som mulig for PS2 konsollen. Men har man først lært seg kontrollpanelet er det latterlig enkelt. En annen ting som trekker litt ned er at man ikke kan gå ut av spillet ved hjelp av alt+tab. Man må logge ut via hovedmenyen. Hvis du skulle være så uheldig å avslutte spillet på en annen måte så ikke fortvil, for du starter opp på samme plass som du sluttet.

FFXI har heller ingen plattformgrenser. Det vil si at PC spillere og PS2 spillere spiller i det samme universet uavhengig av hardwaren de sitter på. FFXI finnes å få tak i til PS2 i USA og Japan, men den er foreløpig kun på betastatiet i Europa. Men som de sier "den som venter på noe godt venter ikke forgjeves".

Spillet kan sammenliknes med Morrowind når det kommer til dybde, men det er alle menneskene som spiller spillet som får det hele til å bli et dynamisk miljø. Noe som er skuffende med tanke på at FFXI er et massive multiplayer spill, er at folk er utrolig dårlige til å sosialisere verbalt. Det er veldig lite dialog mellom karakterene og det er utrolig synd for ett spill som FFXI.

Men har du lyst, tid og ressurser til å spille FFXI anbefaler jeg det virkelig på det varmeste. Men vær klar over konsekvensene. Har du først begitt deg inn i den fantastiske verdenen Vana’diel, så er det ikke sikkert du vil komme tilbake!

Final Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XI
8 / 10
+