film-anmeldelser
Django Unchained

Django Unchained

Quentin Tarantino kan kalles en av de mer vågale filmskaperne i moderne tid. Linda er ikke alltid like imponert av verkene hans, men denne gangen har han gjort alt riktig...

Jeg synes Tarantino har tapt seg de siste årene, og det er ikke alltid hans sjangerlek fungerer. Det kom derfor som en nydelig overraskelse da det viste seg at Django Unchained er fantastisk.

Filmen er satt til 1858, og Jamie Foxx spiller slaven Django. Mens han blir transportert gjennom Texas, treffer følget hans dusørjegeren Dr. King Schultz (Christoph Waltz). Django og Schultz blir fort venner, og Schultz bestemmer seg for å hjelpe Django med å befri hans kone. Filmen er delvis basert på kultfilmen Django fra 1966 og eksplotationfilmen Mandingo fra 1975.

Django Unchained
- Bare skyt når du er klar du...

Dialogen er essensiell og det er nettopp her Tarantino skinner. Det er ofte i dialogen de små nyansene til karakterene kommer frem. Dialogen pøser selvsagt også på med masse humor som letter opp en temmelig mørk film. Protagonistene i explotation og spaghettiwestern er ikke kjent for å snakke så mye, så Tarantino bryter litt med akurat det sjangertrekket. Riktig nok er ikke Django den mest snakkesalige, men likevel mer enn hva som var vanlig for denne type karakterer og jeg synes det fungerer.

Waltz storspiller i rollen som Dr. Schultz. Han har filmens helt klart morsomte og mest underholdende karakter. Han er drivkraften i første halvdel av filmen, før Django selv tar over. Jamie Foxx spiller fantastisk som filmens protagonist. Han er troverdig i rollen som en hevnlysten slave og overgangen hans fra lenkene til frihet skildres på en god måte. Det er Djangos historie som holder filmen på bakken. Det er hans savn, kjærlighet og lengsel som gjør filmen noenlunde nøktern. Noe om gjør det hele mye mer realistisk. Django blir i tillegg satt i ulike situasjoner hvor moralen hans blir testet. Og selv om valgene har tar ofte er tvilsomme, blir det hele rettferdiggjort innen filmen er ferdig.

Django Unchained
Mr. Sympatico!

Leonardo DiCaprio kommer virkelig til rette i rollen som Candie. En selvopptatt, ekkel sørstatskonge med stor sørlig høffelighet og et skikkelig krokodilleglis. Interessant nok er tennene hans skikkelig stygge og med tanke på Dr. Schultz sin tidligere karriære som tannlege må jo dette være en del av Tarantinos ironi. Det som er litt morsomt med DiCaprios karakter er at man egentlig liker ham på grunn av hans merkelig barnslig karisma. Samuel L. Jackson spiller helt fantastisk ekkel i denne filmen. Han skinner i rollen som Stephen. Stephen er totalt lojal mot Candie, har et dødelig blikk og er mer rasistisk enn noen andre i filmen. Han er en av de skumleste typene selv om han er den fysisk svakeste. Hans makt ligger ene og alene i kontakten han har med Candie.

Django Unchained
Tusenmeterblikket... Creepy!

Stilistisk er Django nydelig. Alt fra estetikken til det tekniske spiller på lag. En pussig blanding av moderne musikk og 70-talls westernmusikk skaper et veldig interessant lydspor. Kostymene er troverdige, og settene og lokasjonene er fantastiske. Flere av kamerateknikkene ligner det som ble banebrytende og definerende innen film mot slutten av 60-tallet. Når disse teknikkene blir brukt nå til dags fører det til en del humor, og jeg godter meg i alle fall med dem.

Django er i bunn og grunn en veldig enkel helt ute etter hevn-historie som egentlig ikke har så mye troverdighet i seg. Men det er heller ikke poenget. Historien er troverdig i universet Tarantino klarer å skape, og det er alt som trengs. Slavetiden er en tid som sjeldent blir fremstilt på film. Det er en av Amerikas absolutt mørkeste synder, og Tarantino sparer ikke på voldelige visuelle fremstillinger. Han fremstiller brutalitet på en måte som er ganske forstyrrende, men det fungerer. Jeg synes det er fint at filmen ikke tar et oppgjør med slaveri på noen som helst måte. Moralen sier at det var feil, men utover dette er det kun et bakteppe og ikke definerende for hvordan filmen skal være.

Django Unchained
Intens stemning.

Django Unchained har en fantastisk underholdningsverdi, og det er en av de beste filmopplevelsene jeg har hatt de siste årene. Det er en film jeg gjerne ser igjen, og det skjer ikke så ofte. Tarantino er som alle vet glad i å leke med sjangre, og jeg synes det er fint å se en film som ikke menger seg med den andre sauene. Quentin Tarantino vil nok holde på rollen som Hollywoods cowboy en liten stund til.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+