Fight Night

Fight Night

Fight Night er boksespillet som dekker de fleste sidene ved sporten.

Fight Night er EA Sports’ store boksetittel i år. Levert med fullt av kjente boksere, gamle som nye, nytt kampsystem for bedre og mer kontrollert spill og ikke minst massevis av kjente Hip Hop-stjerner på soundtracket, som bl.a. P.Diddy for å nevne en.

Fight Night er boksespillet som dekker de fleste sidene ved sporten. Man kan selvfølgelig spille 2-on-2 med kompiser, men å spille seg gjennom en boksekarriere er vel det tøffeste. Du starer med å designe bokseren din og da har de ikke bare nøyd seg med navn, her kan du bestemme så godt som alt om hvordan karen din skal se ut. Alt fra øyenfarge til hakestørrelse kan bestemmes og designes etter eget ønske. Kampsystemet, kalt "Total Punch Control", er nyutviklet til dette spillet og veldig enkelt å forstå seg på, selv om det blir litt knotete å holde kontrollen med de bevegelsene man er nødt til å gjøre med analogstikken. Men er man interessert, kommer man fort nok inn i hele smørja med blokking, slag og dukking.

Man kan også velge flere forskjellige kameravinkler for å finne det som kler deg best når du spiller, for eksempel kan du se fra ringside, ovenfra eller fra dommerens øyne, pluss et par muligheter til. Det er lagt mye arbeid i grafikken, spesielt da på karakterene (det er begrenset hvor bra grafikk selveste ringen liksom trenger). Etter hvert som de blir mørnet opp slag etter slag vil de få kutt, blåveiser og oppsvulmede øyne, dette går ikke ut over prestasjonen derimot, men er en kul effekt.

For hver kamp man vinner tjener man selvfølgelig penger, noe man kan bruke til å kjøpe nye hansker, shortser, musikk til å gjøre en fet entre osv. Kommentatoren i spillet er dessverre en mann av få ord, og de samme kommentarene blir gjentatt utallige ganger i løpet av en match, så han kan man likeså godt slå av når man skal spille.

Man kan selvfølgelig tilrettelegge hvordan kampenes gang skal være, med antall runder, rundetid osv. Skal du spille med standard 12 runder på normal tid vil det ta evig lang tid å bli ferdig med en kamp, så sett det gjerne ned til 4 runder eller noe, så kanskje du kommer deg gjennom mer enn en match per dag. Jeg vil tippe at 12 runders kamper evt. vil være noe som hører online delen til, men denne dessverre bare tilgjengelig på PlayStation 2 versjonen av spillet. Fight Night er uten tvil det første spillet som denger Mike Tyson Boxing i bakken, og det gjør det med stil. EA Sports har nok en solid sportstittel under beltet her, og det er vel ikke umulig at det kommer flere spill i denne serien heller. Dette er absolutt noe for enhver boksefantast der ute. Her er det ingenting som står i veien for at du skal kunne tilrettelegge spillet slik du selv ønsker, for en optimal spillopplevelse. Det er bare å snurre "Rocky Theme" på anlegget og begynne å denge fra seg i øst og vest!

8 / 10
+
Et fullstendig og gjennomført boksespill med mange muligheter.