Norsk
Gamereactor
anmeldelser
FIFA 02

FIFA 2002

EA har laget mange fete spill og de er mestere i å koke ny suppe på gamle bein. Men denne gangen er smaken litt for gjenkjennelig - og det er baller i suppen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

EA har laget mange fete spill og de er mestere i å koke ny suppe på gamle bein. Men denne gangen er smaken litt for gjenkjennelig - og det er baller i suppen.
Retten er allikevel fortsatt flott og prangende, men de har presset sitronen litt for mye og FIFA2002 smaker litt av syrlig selvmål.

HQ

Takling av coveret
Leser man på coveret til FIFA2002 står det:

"...Fullstendig ny spillopplevelse. Sentre ballen i rom, ta i bruk gjennombruddspasninger, benytt direkte trekk og før dine lagkammerater på strategiske løp gjennom forsvaret"

FIFA2002 er ikke en helt ny spillopplevelse. Den ligner sin skjønne siamesiske lillebror (FIFA2001) med et par mindre skjønnhetsoperasjoner. Det har kommet noen andre tillegg også, men når alt kommer til alt virker den som klone med en ansiktsløtning som har blitt vesentlig vanskeligere å styre.

Det er noe "mystistisk"
Videre på coveret står det:

Dette er en annonse:

"...Det mest komplette og realististiske sportsspillet noen sinne..."

Det er ingen tvil om at EA gjerne vil ha oss til å tro, at spillet er veldig realististisk. Men gjentagelse fornyer ikke. Det høres kanskje ut som flisespikkeri. Men når man enda en gang velger å konseptmelke og skumme fløten - så forventer man ikke en mellomlagret ost med huller i.

Men, la oss spille da...
FIFA2002 kan mye og man kommer ikke uten om, at det inneholder 16 ligaer (inkl. Tippeligaen), 450 lag, 125 landslag - alle med oppdaterte og ekte spillernavn. Man kommer heller ikke uten om, at gameplayet er vesentlig anderledes enn i de tidligere klonene. Men nytt er ikke alltid det samme som bra.

360 graders controllerforvirring
Et av de nye tiltakene i kloneserien er en mer fleksibel pasnings-, lobb- og skuddfunksjon. Spilleren kan løpe i alle retninger og skuddene dine kan det samme. Spilleren beveger seg 360 grader og det virker veldig oppblåst. Men det krever grønne fotballfingre og kunstferdighet å vinne en kamp på annet enn Amateur-level. Årsaken er, at det har blitt mye vanskeligere å skyte nøyaktig på mål og du mp virkelig øve deg i samspillet ditt.

Dette er en annonse:

Nye utspill
FIFA2002 har fått noen vesentlige tilføyelser. Dette gjelder blant annet et-to kombinasjoner eller "trekant", som det også kalles. Dette er en automatisert funksjon, hvor du passer ballen til en medspiller og han automatisk spiller den tilbake - mens du har flyttet deg videre på banen. I tillegg kan man sende medspillerne sine på gennombruddsløp og gjøre gennombruddspasninger. Disse optionene gir mulighet for, å gjennomføre dynamiske gjennombrudd gjennem AI’ens begavede forsvar.

Kunstig Interferens
AI’en sparker virkelig baller i nettet. Den har fått flere grå hjerneceller siden de forrige klonene. Den foretar dynamiske gjennombruddsløp og den angriper virkelig bra. Et fett moment er, at motspilleren som foretar spurt blir markert med en slags fartstripe. Det gir stress og nerve i spillet. Den kunstige intelligensen er blitt en ekte interferens og dine dynamiske oppspill blir ødelagt av et ondsindet forsvar. Målmannen med Alzheimers har de allikevel ikke fått fikset helt enda.

Dogmeball og 130 beats pr. second
Det er blitt trendy, å gjøre skjeve kameraføringer i dataspill. GT3 gjør det med stil og FIFA2002 gjør det uten. Selv om den forsøker, å gi matrix-lignende gjengivelser av mål og jubel, så treffer det bare ikke riktig. Musikken er litt for stiv og man savner litt mere øldryppende rockemusikk - enn den trivielle gatekjøkkentechnoen. Selv om prominente navn som eksempelvis Gorillaz og Issi Noho har laget musikk til produktet, virker det bare ikke skikkelig fett.

Reddet på målstreken
FIFA2002 inneholder ufattelig mange referanser til virkeligheten. Dette gjelder alt fra reklamene til detaljer i spillerstil og utseende. Du kan kjempe deg frem til VM i Korea og Japan. Du kan nyte de autentiske flaggene blafre over de rykende stadioene og utnytte alle de fete fintene som spillerne kan gjøre. FIFA2002 er et gjennomført produkt og var det en førstegangsutgivelse hadde det også blitt behandlet penere. Men FIFA-serien går helt tilbake til 1997 og melkekvoten er snart oppbrukt.

La oss gjøre en avtale
Hvis du har FIFA2001, så vent til FIFA2003. Hvis du ikke har FIFA2001, så kjøp FIFA2002 eller vent litt og sammenlign det med Pro Evolution Soccer. Hvis du er FIFA-freak og bare må ha de ekte spillernavnene, så kjøp en kasse øl og spill FIFA2002 til flaskene er tomme og tomlene er hudløse. Hvis du er i tvil eller lei av konseptmelking - så hold ut til neste år, samme tid. Så kan vi ses igjen og teste om osten er lagret bedre.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Avansert spillernavigasjon. Klart forbedret AI. Autentisk informasjon på spillere og lag.
-
Klonet konseptmelk. Mangler nerve. Dårlige forsøk på tv-effekter. Gatekjøkken-musikk.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
FIFA 2002Score

FIFA 2002

ANMELDELSE. Skrevet av Carsten Skov Teisen

EA Sports har med FIFA 2002 lagt seg i selen for å oppdatere og utvide både gameplay, styring, spilltyper og spillerdatabaser. Og resultatet er faktisk OK.

0
FIFA 2002Score

FIFA 2002

ANMELDELSE. Skrevet av Troels Brun Folmann

EA har laget mange fete spill og de er mestere i å koke ny suppe på gamle bein. Men denne gangen er smaken litt for gjenkjennelig - og det er baller i suppen.

0
Prøv FIFA 2002 PC-demoen i dag!

Prøv FIFA 2002 PC-demoen i dag!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Hvor mange megabytes må du hente for å prøve EA Sports' demo av FIFA 2002? Manchester United og Arsenal har allerede tatt på seg støvlene, og står klare på banen.



Loading next content