FIFA 18

FIFA 18

FIFA 18 knuser alle andre fotballspill, og vi skulle gjerne gitt spillet 18 av 10, men må nøye oss med den høyeste karakteren vi kan gi. Dette er det beste FIFA-spillet noen sinne.

"Hva? FIFA 18 er det beste FIFA-spillet noen sinne, og det fikk 10 av 10?". Ja, det er helt riktig. Jeg mener at dette er det beste FIFA-spillet EA Sports har levert noen gang. Det er en fantastisk fotballsimulator med elegant gameplay hvor spillerens kreativitet blir belønnet med mål som ser ut som de kom rett fra en ordentlig fotballkamp. Det er også et spill med spektakulær grafikk som markerer den største utviklingen denne generasjonen har hatt, og det flyter over av innhold. FIFA Ultimate Team har aldri vært så bra før, mye siden det nå engasjerer både de som spiller alene og de som spiller på nett. Selv vanlig karrieremodus har fått flere forbedringer, men den store stjernen er uansett The Journey: Hunter Returns. Historien om Alex Hunter imponerte oss veldig med flere kule aspekter og vi hadde det virkelig morsomt i denne modusen. Alt dette pakket inn i en produksjonsverdi ut av en annen verden. Så ja, FIFA 18 er tidenes beste FIFA-spill.

Alt annet er overflødig i et fotballspill dersom gameplayet ikke fungerer som det skal. Dette er heldigvis ikke tilfellet her ettersom FIFA 18 forbedrer nærmest alt fra FIFA 17. Min mening er at FIFA 15 og FIFA 16 hadde sine problemer, og led av flere påtvungede gameplayendringer. Selv om de ikke var dårlige spill hadde de sine utfordringer. EA fant tilbake til rytmen igjen i FIFA 17, og spillet var igjen stabilt og morsomt. I FIFA 18 har de fortsatt denne utviklingen. Det er en mer komplett, balansert og finpusset versjon av det vi så i fjor, beriket av flere nye animasjoner.

Alt virker litt bedre. Det er større forskjell mellom sterke og svake spillere, kjappe og trege spillere, samt hvor gode spillere er til å drible og sentre. Utseendemessig er det større ulikheter mellom spillere enn det har vært, og dette gir oss en langt mer realistisk opplevelse. Dette legger vi også merke til på den kunstige intelligensen (AI), og en kamp mot Manchester United føles ikke som å møte Hull City (med all respekt til Hull).

FIFA 18FIFA 18

FIFA 18 gir oss et helt nytt driblesystem som er bedre på å reflektere om det er en spiller med god eller dårlig ballkontroll. Driblefantaster som Messi og Neymar kan finte og endre retning enkelt, og med en enkel touch endre retning nok til å sette forsvarsspillere helt ute av spill. Det er også gjort forbedringer på innlegg, noe som gir oss bedre kontroll på pasningene inn i feltet. Selv om det er et system som krever en del tilvenning gir det meg langt bedre kontroll på hvor jeg ønsker å plassere innleggene mine. Det er nå lettere å velge om man vil legge innlegget mot nærmeste stolpe, bakre stolpe, bak i feltet eller i utkanten av 16-meteren.

Enklere utspill, hurtigbytter (uten å måtte gå i menyen) og det nye animasjonssystemet som tillater jevnere og mer dynamiske reaksjoner er alle nyheter innen gameplay. Viktigst av alt er at FIFA 18 er en solid opplevelse. Foreløpig har jeg ikke sett noen tekniske problemer eller feil (jeg påstår ikke at de ikke finnes, men jeg fant ingen), men det betyr ikke at alt er perfekt.

Noen endringer som er gjort på pasningsmodellen kunne jeg godt vært foruten. Pasningene går nærmest uansett mot en lagkamerat selv om man ikke peker i den retningen, og vi har med andre ord mindre frihet på det området nå enn før. Her kan jeg selvsagt endre til manuelle kontroller, men jeg likte mellomtingen i de tidligere spillene bedre.

Med FIFA 17 introduserte EA Sports oss for endringer i Frostbite-motoren som lot de legge til filmsekvenser og mer detaljert grafikk. Disse endringen var dog ikke så store som lovet, men nå gjør de opp for dette. FIFA 18 har spektakulær grafikk, spesielt med tanke på lysforhold, animasjoner og detaljer. Med HDR-støtte ser FIFA 18 helt nydelig ut på en TV med støtte for denne teknologien, noe som kommer til nytte i forbindelse med reposisjoneringen av solen på noen stadioner. Det er en sann fryd å spille på Leicesters hjemmebane, King Power Stadium, på en sen ettermiddag.

FIFA 18 gir oss også en ny presentasjon før, under og etter kampene. Mange målfeiringer ender nå opp i en filmatisert sekvens som den ikoniske feiringen til Cristiano Ronaldo, eller feiringer med publikum hvor man ser spillere klemme supporterne. Disse sekvensene strekker seg ut til Ultimate Team, karrieremodus og selvsagt The Journey, men det skal vi komme tilbake til.

Det er også mye nytt å se i miljøet på de ulike stadionene. Ikke bare er disse endringene fantastiske, men de er også lokalbaserte. Publikum er langt mer detaljerte og oppfører seg på nye måter. De av publikummerne som står nærmest banen vil løpe mot kanten av tribunen dersom jeg scorer et mål, og spiller jeg i Argentina kan jeg se mange ulike flagg og effekter på tribunene som jeg ikke ville sett i Premier League.

I tillegg til dette kan jeg fint legge til den høye produksjonsverdien i FIFA 18. Jeg snakker her om et spill som ikke bare gir meg utmerket grafikk, men også den største gjengivelsen av virkelige elementer jeg noen gang har sett. Flere stadioner, spillere og trenere har blitt gjengitt individuelt noe som tilføyer enda mer realisme til spillet. På toppen av det hele har vi det flotte lydbildet. Et praktisk og tiltrekkende grensesnitt med alt for mange detaljer til å gå inn på her. Uansett viser ingen av modusene produksjonsverdiene like godt som The Journey.

FIFA 18FIFA 18FIFA 18

Det store høydepunktet i år er The Journey: Hunter Returns. Jeg likte debuten i FIFA 17, men den andre sesongen er overlegen. Filmsnuttene har enda bedre kvalitet og høyere produksjonsverdier, men viktigst av alt så har historien forbedret seg. Portrettet EA har gitt oss denne sesongen er strålende, og det er noen fantastiske øyeblikk i dette seks kapittel lange eventyret. Her vil du finne noen overraskelser, også i kampene, som virkelig gledet meg, men jeg skal ikke avsløre dem her.

Det er mange nye funksjoner i årets utgave av The Journey, og du kan lese alt om det i denne artikkelen. Kort sagt så snakker vi nå om en modus som ikke lenger er en gimmick eller et eksperiment. Dette er et fantastisk tilskudd til FIFA, og det bidrar sterkt til karakteren jeg har satt på dette spillet.

Karrieremodusen har også fått noen forandringer, og disse bunner mest ut i bruken av Frostbite-motoren. Forhandlinger med spillere foregår nå i interaktive filmsekvenser. Først møter jeg spillerens klubb for å bli enig om en overgang. Dersom jeg lykkes blir det møte med spillerens agent og spilleren selv. Her blir vi enige om hvilken rolle spilleren er ment for i klubben, hvor mange år kontrakten skal vare, hvilke klausuler som skal gjelde, lønn og hva spilleren skal ha i signeringsbonus. Det er mindre strømlinjeformet enn tidligere, noe som kan bidra til flere anstrengte situasjoner. Noen spillere spurte meg om større signeringsbonuser enn jeg kunne godta, mens andre ble så fornærmet at de nektet å fortsette forhandlingene.

Dette er en interessant ny funksjon, men mangelen på stemmeskuespill gjør at det kan bli noen ubehagelige øyeblikk. Jeg trenger riktignok ikke å gjøre dette for hver forhandling, men kan heller velge å akseptere forslag med en gang uten å gå gjennom denne sekvensen, eller overlate oppgavene til min nestkommanderende ved å kun instruere han til minimum- og maksimum-beløp han kan bruke.

FIFA 18FIFA 18

Det er noen andre endringer i karrieremodusen som det ikke informeres om. For eksempel vil overgangsvinduet i enkelte land gå ut over 31. august som det gjør i virkeligheten. Selv etter at overgangsvinduet var over mottok jeg tilbud fra russiske klubber som stenger sitt overgangsvindu senere. Nyhetssystemet er blitt forsterket med flere animerte sekvenser, og jeg får nå selskap av min nyansatte på pressekonferansene iført en klubbskjorte. Kort fortalt har karrieremodusen blitt mer komplett og dynamisk, selv om det under overflaten fungerer på stort sett samme måte som før.

Så har vi FIFA Ultimate Team. Essensen i det hele er at det er den samme spillmodusen, men med nye funksjoner som gjør det hele enda mer tiltrekkende. Her er det masse å begi seg ut på både på nett mot andre og alene mot AI. I tillegg til å introdusere ikoniske spillere til alle plattformer (disse var begrenset til Xbox før) kan du nå delta i nye Squad Battles. Her utfordrer man lag som består av ekte fotballspillere, utviklere og de beste spillerne i FIFA. Motstanderen blir kontrollert av AI, og hvor mye poeng jeg får avhenger av hvordan jeg spiller og hvilken vanskelighetsgrad jeg spiller på. Til slutt ender det opp i et helt nytt rangeringssystem med gode belønninger til de beste spillerne.

I tillegg kan jeg delta i både daglige, ukentlige og permanente utfordringer som gir meg en mer variert og komplett måte å bygge et lag på. EA tilbyr også bedre kompatibilitet med apper på smarttelefoner / nettbrett, og generelt en bedre presentasjon enn i FIFA 17.

Karrieremodus, FUT og The Journey er hovedmodusene I FIFA 18, men det finnes andre moduser også. Det finnes nye Skill Games, flere nettspillvarianter, og jeg kan også organisere turneringer med kvinnelandslag. Det er synd og skam at den sistnevnte delen av FIFA ikke har utviklet seg mer siden det er masse potensiale å hente der, men slik er det altså bare foreløpig.

FIFA 18FIFA 18

Etter at du har lest dette og sett karakteren nedenfor tenker du kanskje at du skal kaste Pro Evolution Soccer 2018 ut vinduet, og løpe til nærmeste spillbutikk. Ikke gjør det. Dersom du har likt gameplayet i PES bedre de senere årene er sjansene store for at FIFA 18 ikke vil endre din oppfatning. Det samme gjelder dersom du ikke likte den forrige versjonen. Dersom FIFA 17 ikke var for deg er nok ikke FIFA 18 det heller. Det er to fantastiske fotballsimulatorer ute på markedet, og selv om FIFA gir en mer robust og komplett opplevelse, er PES 2018 også et fantastisk spill. Dersom Konami sitt spill er din kopp med te bør du holde deg hos dem i år, og om du har dine tvil finnes det heldigvis demoer tilgjengelig av begge spillene.

FIFA 18 er et fantastisk spill. Årets utgave markerer den største utviklingen i denne generasjonens konsoller. Her får vi både mye og godt innhold. Er det perfekt? Nei, og det er helt klart rom for forbedringer, men jeg mener FIFA aldri har vært bedre og tilbydd så mye til spillerne sine. Det er derfor, av min mening, at FIFA 18 er det beste FIFA-spillet noen sinne.

FIFA 18
10 Gamereactor Norge
10 / 10