Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Fez

Fez

Retroflørt og oppfinnsom hjernevrider i ett. Daniel har satt karakter på det høyt etterlengtede og nedlastbare spillet Fez...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hva er nå dette Fez vi har hørt så mye om?

Første gang vi ser den kritthvite, supersjarmerende lille krabaten av en spillfigur våkne opp til en grovt pikselert virkelighet, introdusert ved navnet Gomez, begynner man følgelig å skjønne greia.

Med store deler av tunga godt plassert i kinnets lune havn, forteller Fez en historie som beinflørter lett med storheter som både Zelda, Tetris og Super Mario, men kun lett; her blir aldri tilnærmingen for promiskuøs, og som hardbarka spillidiot gjør jeg ikke annet enn å nikke anerkjennende.

Bølgen av nyretro formelig slår innover en fra spillets spede start. Den sukkersøte figuren Gomez får et varsel om ødeleggelse fra noe vi kun kan anta er universet og altet selv, med oppfordring om å redde det.

Dette er en annonse:
Fez

Som et direkte resultat av denne åpenbaringen sitter Gomez igjen med evnen til å dykke inn i en ny dimensjon - altså den tredje, tatt spillets 2D-struktur i betraktning. For oss vil dette si at de statiske todimensjonale omgivelsene kan roteres rundt en akse, slik at man får tilgang til tre andre sider - eller "versjoner" - av brettet.

Målet i Fez er å spore opp 32 kuber for å gjenopprette universets balanse, der hver kube er delt opp i fire fragmenter. I tillegg til 32 kuber finnes det også antikuber for hver enkelt, noe som vil si at det i praksis er 64. Og det er mange. Veldig mange. Å finne hver enkelt av disse vil kreve at du bokstavelig talt vrir og vender på alt som kan vris og vendes på, finner hemmelige dører i omgivelsene og klarer å orientere deg i de utallige "brettene".

Fez
Dette er en annonse:

Små visuelle detaljer som for eksempel en egen døgnsyklus komplett med solnedgang- og oppgang gjør heller ikke Fez urett, og gir den pikselerte grafikken et effektivt, moderne tilsnitt.

Jeg skriver brett i anførselstegn fordi det egentlig ikke er snakk om nye brett, men områder som Gomez fritt kan ferdes mellom, begrensede i størrelse. Disse områdene er i form av svevende øyer, nærmest som egne planeter, hvilket betyr at faren for å falle over kanten alltid er overhengende.

Som dere kanskje har skjønt spiller "backtracking" en sentral rolle i Fez - altså, kallenavnet for en spillstruktur som krever at spilleren beveger seg frem og tilbake i spillets omgivelser for å komme videre. Personlig er jeg ingen fan av denne typen spilling, og Fez ble intet unntak. Man trasker ikke like ofte tilbake i egne fotspor som i for eksempel Metroid-serien, men i det lange løp blir det rett og slett et ork.

Fez

Årsaken til dette er derimot ikke bare selve "backtrackingen" i seg selv, men det uoversiktlige kartet som på rotete vis fremstiller områdene man har besøkt og ikke. Det er ikke et avgjørende problem, men definitivt irriterende for den utålmodige.

Til tross for dette er det vanskelig å ikke la seg sjarmere av denne lille kuriositeten av et spill. Ikke bare er det mye spill for pengene og en real utfordring for samlemanikerne, men det tilbyr også en helt ny måte å tenke på hva gåteløsning angår. Å vri aksen på rett sted til rett tid i riktig rekkefølge, er essensielt. Selv med flere timer investert i Fez opplever jeg fortsatt aha-øyeblikk, noe som burde tale for seg selv.

Det mest fascinerende med hele produktet er kanskje likevel hvordan alle de gamle spillelementene direkte bidrar til å forsterke følelsen av å spille noe helt nytt og unikt; en bragd i seg selv, og verdt en stjerne i boka fra undertegnede. Joda, Fez kan være langtekkelig og slitsomt, men vekker på sitt beste til live øyeblikk lik de man opplevde i barndommen, da spillbransjen fortsatt lå og pludret uskyldig i krybben.

En enkel anbefaling for alle med nettilgang på Xbox-en.

Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
Fez
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Original gåteløsning og bruk av perspektiv, elskelig nyretro, mye innhold.
-
Backtracking, uoversiktlig kart.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • projecthammer
    De fleste spill har gjerne én spillmekanikk som kjennetegner dem. Mekanikken kan for eksempel være et spesielt våpen, en strategi eller å senke... 9/10

Relaterte tekster

3
FezScore

Fez

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Guanio

Retroflørt og oppfinnsom hjernevrider i ett. Daniel har satt karakter på det høyt etterlengtede og nedlastbare spillet Fez...

0
Fez skal slippes til mobil

Fez skal slippes til mobil

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Phil Fish var mannen bak det herlige puzzlespillet Fez som ble sluppet til konsoller og PC i 2012, men suksessen til tross valgte han å droppe utviklingen av en...

0
GR Live spiller Fez på Playstation 4

GR Live spiller Fez på Playstation 4

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I dagens sending av Gamereactor Live skal vi sette oss ned med den nylig sluppede Playstation 4-versjonen av indiesuksessen Fez. Vil du finne ut hvorfor Fez fikk så mye...

1
Fez kommer nå til Sonys konsoller

Fez kommer nå til Sonys konsoller

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det sjarmerende Fez har lenge vært tilgjengelig på PC og Xbox 360, mens Sonys konsoller har vært pent nødt til å finne seg i at spillet ikke har blitt lansert til noen av...



Loading next content