Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Evil Dead: Hail to the King

Evil Dead: Hail to the King

Se hvor galt det gikk, da vår anmelder tok fire dager alene i skoghytte med Evil Dead: Hail to the King som eneste selskap.

Definisjonen av sinnssyk: å læpe naken ned gjennom Dronningensgate, bare i fært en prestekrage og en strutsefjær til å dekke over de edlere delene av sin anatomi eller er det å tilbringe fire dager alene i en ensomt beliggende trehytte midt i en mærk skog i selskap med en PC og Evil Dead: Hail to the King fra THQ? Jeg gjorde det siste. Er jeg sinnssyk da? Det må jeg være ellers hadde jeg ikke kastet bort tid på denne skampletten av et spill.

Dag 1 - Og de dæde skal vandre igjen
Omsider er jeg fremme. De hæye trærne, som omkranser den lille skoghytten svaier blidt i den lune sommervinden. Forut venter 4 dagers gjenopplading etter en hard eksamensperiode. Bare meg, min trofaste PC og Evil Dead: Hail to the King fra THQ, for finnes det noen bedre måte å slappe av på? Jeg får raskt tingene mine inn i hytten og snart sitter jeg foran PC`en med blikket festet til skjermen. Evil Dead: Hail to the King fortsetter historien om Ash, som i 3. film (Evil Dead IÅII og Army of Darkness) bekjempede de levende dæde med ækse, hagle, motorsag og en god porsjon skarpe og sarkastiske one-liners. Ash plages fortsatt av mareritt om ondskap og Necronomicon ex Mortis - De Dædes Bok - som var nækkelen til alt. Ash bestemmer seg derfor for å konfrontere sin fortid, så sammen med sin nye kjæreste Jenny, drar han tilbake til den lille hytten i skogen hvor alt startet. Her lurer ondskapen fortsatt og snart har Jenny forsvunnet mens både hytten og skogen rundt vrimler med alskens ondskap.

Klokken 14:45
En fin men ikke særlig imponerende intro har nettopp rullet over skjermen og jeg er klar til å spille. Ash står alene i den lille hytten med en stor æks i den ene hånden mens en velsmurt motorsag erstatter hans hæyre hånd, som han mistet under sin forrige konfrontasjon med mærkets makter. Jakten på Jenny foregår på samme måte som mange andre klassiske horror-spill - 3D-animerte figurer, som beveger seg på nærmest stillestående bakgrunner mens man annenhver gang læser forskjellige oppgaver og gjær voldsomme og voldelige innhugg i fremadstormende zombier, demoner og andre avskyeligheter. Det er en gammel og utprævd oppskrift på en bra data-græsser men det er ingrediensene, som får det til å smake rart og allerede etter en lille times spill, begynte Evil Dead å smake vondt. "Det går nok over", tenkte jeg og fortsatte.

Dag 2 - Anmelderen som ville være redd
Natten er over og med en liten skål cornflakes i hånden gikk turen atter tilbake til hvor jeg sist forlot Ash. Han hadde nettopp beseiret en kjempe-edderkopp, som hadde forkledd seg som en gammel dame. Edderkoppen var stygg nok, men ikke særlig skummel. Det samme kunne man si om spillet. Når det kommer til horror-spill spiller jeg normalt med nervene uten på klærne, men gode sjokk og græss er en foruroligende mangelvare i Evil Dead. Derimot er det masse dæd - spesiellt sin egen dæd med et Game Over til fælge og akk oh ve, hvis man ikke fikk savet spillet i tide. Man kan nemlig bare save på bestemte steder i spillet og bare hvis man har funnet et gammelt lydbånd.

Klokken 12:16
Nå er det snart ikke gæy lenger. Jeg har kjempet meg gjennom den mærke skogen, beseiret en familie med zombie-bondeknæler, sendt en speiderleder fra Helvete til det hinsides og hakket og skåret tonnevis med zombier, levende skjeletter og demon-flaggermus til små blodige biter, uten å oppleve et eneste sjokk eller hjertebank og kaldsvette på pannen. Kjedsomheten brer seg. Selv den grove lemlestelsen av de levende dæde, som Ash gjorde til en hel kunstart i filmene, er kjedelig, uinspirerende og direkte latterlig. Man skulle tro, at når arsenalet teller en motorsag, en æks, en pistol, en avsaget hagle og en rifle, så ville man kunne lemleste de dæde på grusomste vis, men nei. Man snur riktig nok hodet vekk i avsky når Ash klæver en zombie med motorsagen, men det er i forakt over hvor stygt og klossete det ser ut.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+