Everybody's Golf 2

Everybody's Golf 2

Adrian har tatt på seg golfskoene, og kastet seg ut i tegneseriegolfspillet Everybody's Golf 2. Denne gangen i håndholdt versjon, perfekt å ha med seg på golfbanen?

Everybody's Golf 2 lever opp til navnet sitt mer enn noe annet spill jeg har sett tidligere. Spillet handler forsåvidt om golf og det er så enkelt at alle kan spille det; full klaff i begge ender! Men, og ja det er et men. Jeg har vært golfer selv en gang, og av respekt for denne edle dog kompliserte herremannssporten føler jeg meg forpliktet til å si dette om Everybodys Golf: fysj! Dette er ikke golf; ikke i nærheten engang.

Spillmekanikken til Everybody's Golf 2 går ut på å trykke på X, for så å trykke på X en gang til når man har bygget opp nok kraft, og så trykke på X enda en gang på rett tidspunkt for å få best mulig presisjon. Er man av den yngre garde og ikke helt får dette til kan man velge å gjøre spillet litt lettere med noe som heter «easy shot»; da trenger man nemlig bare å trykke på X to ganger. Alt annet med selve golfingen, slik som sikting og tenking, tar spillet seg av automatisk ved hjelp av et rollespillaktig system med level og egenskaper man blir bedre i etter hvert. Systemet kan være smertefullt irriterende i begynnelsen når alle egenskapene er på bånn og man får triple bogey nærmest uansett hva man gjør fordi den usle figuren man må spille med ikke klarer å sikte skikkelig.

Grafikken til spillet er hakket over hva vi ser i disse dager på Nintendo DS og figurene ser ut som en blanding mellom manga og Mii'er. Lyden er repterende for å si det mildt. Et av de få godtgjørende punktene på listen for Everybody's Golf 2 er variasjonen av områder man kan spille golf på. Jeg tviler for eksemel på at det er mulig å spille golf i snølandskap, men gøy er det.

Everybodys Golf 2 har faktisk overraskende mye å by på. Ved siden av selve golfingen kan spillere til en viss grad designe sine egne figurer med et utvalg av klær og tilbehør. Det er også mulig å oppgradere favorittfiguren sine egenskaper med nye golfkøller og golfballer. Når man har laget seg en fin liten avatar å spille med kan man kaste seg ut i den første turneringen. Jeg tapte så det sang. Etter det knusende nederlaget kom en flott liten rendret video av en solskinnsfylt tropisk badestrand og teksten «thank you for playing». Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom sandstrand og golf, men det er da likevel koselig å få en liten trøst etter nederlaget.

Jeg likte generelt ikke Everybodys Golf 2, mest fordi jeg ikke likte den konstante knappemosingen og mangelen på kontroll. Likevel tok jeg meg selv i å trekke på smilebåndene av og til, slik som de gangene jeg klarte hole in one og figuren min tok en liten seiersdans. Jeg ser det positive i spillet og for mange vil nok dette spillet være en bedre lek med golfsporten enn mer simulatoraktige golfspill. Everybodys Golf 2 er nemlig et spill designet for «everybody» selv om det ikke helt innfrir for de som ønsker en mer realistisk utfordring.

Everybody's Golf 2Everybody's Golf 2Everybody's Golf 2Everybody's Golf 2
5 / 10
+