Every Extend Extra

Every Extend Extra

Martin har jaget poeng i en verden av neon, geometriske figurer og jagende elektronisk musikk. Lumines-skaperne har snekret sammen et nytt hypnose/epilepsi-spill, og vi har selvsagt testet!

Fra skaperen av Lumines kommer denne gangen et spill der det ikke lenger handler om riktig plassering av firkanter. Nå er det kjøring og skyting som står i fokus, men kanskje ikke helt på den måten man kunne forvente seg. Festlig og fargesprakende er det likevel.

I Every Extend Extra er hvert brett en gate i noe som må sies å være den mest fargerike byen på jord. Hver gate har sin egen karakteristiske grafiske stil med alt fra neonblinkende skilt til planeter og stjerner. Og selvfølgelig med et tilhørende sprekt soundtrack. Hovedidéen er som følger: over frontvinduet av det lille fartøyet ditt som kjører opp den fargesprakende avenyen kravler og flyr det små skapninger som må dø. Alt du har til rådighet er en liten stjernebombe som kan starte kjedereaksjoner av eksplosjoner på skjermen ved å sprenge skapningene når de er på riktig plass i forhånd til hverandre. Jo flere nærliggende skapninger, jo større eksplosjon. Etter en vellykket eksplosjon vil grønne skapninger legge igjen grønn bling som gir poeng, lilla skapninger vil legge igjen lilla bling som gjør at det kommer flere skapninger på skjermen, og store skapninger vil legge igjen gul bling som gir mer tid. Jo flere poeng jo flere stjernebomber, og tiden tikker og går. Går du tom for det ene eller det andre. Ja da er moroa over, og du må starte på nytt.

Tittelen refererer til at hver stjernebombe kalles en extend. Og i dette spillet er virkelig tittelen passende. Hver extend ekstra teller, og er nødvendig for å nå hvert bretts boss, som ofte er ganske vanskelig og kan blant annet være formet som en karusell. Om enn så sukkersøte disse bossene kan se ut, er det faktisk de som gjør at EEE tilføres litt mer dybde med det at de kan være mye vanskeligere enn deres (som regel) rosa ytre kan gi inntrykk av. Det første som man til enhver tid må ta hensyn til er skjoldet deres som krever et visst antall kjedede eksplosjoner for å få has på. Deretter er det bare å bombe i vei til livstelleren deres står på null. Og det kan være en tålmodighetsprøve i seg selv da det ikke akkurat er så mange extend å hente i disse delene av spillet. Skulle du være så uheldig at den livstelleren som først blinker null er din egen? Ja da ler sjefen høyt, og sender deg i enveiskjørt fil rett tilbake til start.

Selv om det er samme produsent som står bak Lumines som står bak Every Extend Extra er de ikke like. Der Lumines legger mer vekt på det enkle, legger Every Extend Extra mer vekt på det komplekse. For dette er et spill der det kan være vanskelig å finne en bestemt problemløsningsstrategi, og for undertegnede var EEE mer et eksempel på fargerik kaos og en øvelse på å holde tunga rett i munnen enn det var å prøve ut nye kombinasjoner for å søke kontroll. Spillet gjør seg derimot ypperlig som det kaoset det er, selv om det hadde kunnet hatt godt av et noe strammere gameplay der spilleren ble belønnet i større grad for strategi. Det visuelle og auditive er det derimot ingenting å si på, og slike spill gjør seg ypperlig på PSP og man kan kanskje lure på om det ikke er slike spill maskinen er laget for.

Utvikleren skal nok engang ha ros for å gi denne sjangeren ytterligere et bidrag, og for de av oss som liker PSP på t-banen eller trikken til skole eller jobb er dette et supert spill å sette på pause på slutten av turen for så å fortsette på vei hjem. Er du en av de som venter på Lumines 2 og tilfeldigvis har en noe slunken lommebok, ja så venter du på Lumines 2 før du lar de siste grunkene fly. Ellers så er Every Extend Extra et stjernebombesikkert kjøp både hvis du er fan av sjangeren, eller bare vil prøve noe nytt. Happy driving!

Every Extend ExtraEvery Extend ExtraEvery Extend ExtraEvery Extend Extra
7 / 10
+