Eve Online: The Second Genesis

EVE Online: The Second Genesis

Klikk inn og se hva nykommerene fra Island har klart å koke sammen. Vår anmelder likte spillet, kanskje du også vil det?

Eve Online er Crowd Control Productions (CCP) sitt første spill. CCP holder til på Reykjavik, Island. Spillet er slavet fram med pisk og strenge mødre - På Eve sine hjemmesider kan man blant annet se en film fra CCP sitt kontor hvor disse elementene blant annet trekkes fram. Eve er et massively multiplayer online roleplaying game (mmorpg). Det foregår i rommet, som så mange andre mmorpg spill, men det er også noe av det eneste som kan minne om andre spill i samme sjanger.

Mange muligheter
Etter installasjonen, så er det første du må gjøre, å lage ditt alter ego. I denne prosessen kan du modifisere på absolutt allt. Ansiksuttrykk, vil du kanskje ha ei brei hake og noen smale øyne? Klesdrakt, hår, øyne. Ja allt som tenkes kan. Det eneste jeg synes det var litt dårlig utvalg av her var frisyrer. Men man kan da heller ikke forvente å få både pose og sekk. Fakta er at jeg aldri har sett en utviklingsprosess med så mange muligheter i noen andre spill. Minuset her, er at ditt alter ego ikke brukes direkte i spillet. Det er egentlig bare som en avatar når du ser på profilen din og i andre lignende tilfeller. Nåja, etter at man har designet personen sin, så er det på tide å velge rase og hvilken skole du skal gå på, hvilket felt du vil interesere deg for, en hel rekke muligheter til å bli det du vil. Allt ettersom hvilken rase, skole osv du velger, så få du skills. Som du kommer til å videreutvikle etterhvert. Spillet er ikke bygd opp som andre spill, det har ikke en person som du styrer på romstasjonene og så hopper inn i et romskip. Hele spillet konsentrerer seg rundt romskipet. På skjermen er skipet ditt ikke større enn en 5-6cm langt, men det er dette som gjør spillet annerledes og som gjør at CCP har kunnet lage en kongegrafikk i spillet.

Detaljrikt
Ccp har arbeidet lenge med grafikken i spillet, og det er den beste grafikken jeg har sett i et mmorpg spill. Spillet kan beskrives med tre ord: Stort og detaljrikt. Når man etterhvert begynner å komme inn i spillet og har tjent endel penger på lovlig eller ulovlig vis, så kan man kjøpe seg flere skip. Større, raskere, hva du enn måtte ha lyst på. Alle skipene dine kommer til å ligge i hangaren på den romstasjonen som du har valgt, skal være ditt hovedkvarter. Du kan bytte romstasjon når du måtte ha lyst til, eneste problemet blir da å få flyttet alle eiendelene dine til ditt nye sted. Som i andre mmorpg spill kan man danne klaner. Bare det at her er disse klanene selskaper, med direktør og div andre understillinger, disse selskapene kan også leie kontorer på romstasjonene.
Spillet er lett å komme igang med, selv om det var litt stress med tutorialen, den skulle kommet litt med engang, men enn kommer fint gjennom den også etterhvert. Du har mange muligheter i menyen som du har rundt deg når du spiller. En liten min-browser man kan se noen sider med, loggbok, en liten chatt så man kan kontakte alle og enhver. Stjernekart, lommebok og en god del andre muligheter. Selv om det er så mange forskjellige ting i menyen, så er det pakket så godt sammen i sidene at det ikke forstyrrer noe som helst.
En ting som man har sett i andre spill, men som naturligvis er nødvendig for at man skal kunne overleve i universet er å mine asteroider. Dette kan alle gjøre uansett og alle må gjøre det for å komme videre. Man drar rett og slett bare bort til et asteroidefelt og begynner å mine på en asteroide. Metallene man får her, sender man til en romstasjon som bearbeider de, man kan så selge dem, eller bruke dem til å bygge div utstyr.

Stor - Større - Størst
Det er beregnet at hver portal i spillet kan takle opp til 30000 spillere, alle kan ikke være på samme sted i universet, men det kan da uansett bli noen allsidig store kamper.
Universet er også utrolig stort. Det kan ikke beskrives i ord, hvor stort det er. Hvis du trekker fram stjernekartet så er det en utrolig stor mengde galaxer, stjerner, planeter, asteroidefelt, romstasjoner, ja alt det som hører med i rommet. CCP regnet med å ha rundt 2000 solsystemer oppe å gå når de startet spillet og videre ut i spillet så skal spillere kunne åpne opp så mange som 3000 til. Men litt enkel hoderegning så blir det 5000 solsystemer, hvert solsystem med en stor megde steder å besøke. Men spillet er så stort at det kan ta meget lang tid å komme fram, skal du til den ene ytterkanten kan du vente lenge, dette er heldigvis løst med en autopilot du kan stille inn, så da er det bare å sette på autopiloten og finne seg ei god bok. Økonomien i spillet er lagt opp til å være helt spillerstyrt, ved kjøp og salg o.l. Dog dette systemet kan vise seg å trenge en viss tid til å arbeides inn.

Og hva blir det?
Spillet har akkurat så mange nye funksjoner, at jeg ikke følte at jeg har spillt dette før. Grafikken er god og detaljrik, man føler man flyter rundt i verdensrommet selv. Det går greit å komme inn i det, sålenge man klarer å finne tutorialen og fullfører den, så er man klar til å fyke rundt på egenhånd. Musikken er stemningsfull og passer godt inn, denne kan du også bytte med jukebox`en som ligger i menyen men du spiller. Så generelt er spillet bra, og det vil få mange tilhengere, så det skal ikke bli noe problem å få mange partnere og fler fiender i spillet

7 / 10
+
Stort og detaljrikt. Et av de beste mmorpg`ene på markedet til dags dato