Norsk
Gamereactor
artikler
Drømmefall Kapitler

Et spark i baken på Drømmefall

Vi har snakket med Ragnar Tørnquist om Drømmefall, Kickstarter og Red Thread Games...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Som de fleste sikkert har fått med seg er det nå liv i Drømmefalldyret igjen. Etter snart syv lange år har Ragnar Tørnquist tatt med seg Den Lengste Reisen- og Drømmefall-folka og startet Red Thread Games. Målet? Å ferdigstille Drømmefall Kapitler, konklusjonen på Den Lengste Reisen-sagaen, innen 2014. De har fått tildelt støtte fra NFI, som har vært nok til å dekke pre-produksjonen av spillet, men de trenger mer støtte, mer penger for å kunne fortsette. Red Thread Games har derfor valgt å ri folkefinansieringsbølgen som herjer verden, og har laget en Kickstarter-kampanje som ble aktivert på fredag. I skrivende stund har de fått inn 3,32 millioner kroner av totalt 4,7 millioner som er målet.

I forkant av kampanjestart hadde de en Kickstarter-fest på Bar Babylon, hvor Red Thread Games presenterte spillet og kampanjen sin, og man fikk sjansen til å snakke med gjengen som står bak spillet, spesielt Ragnar Tørnquist.

Jeg slang på meg brodder, tok isøksa i hånd og traverserte Oslos isdekte gater i retning St. Olavs Plass. Sherpa på slep, og notatbok, samt et utvalg av blyanter på plass i veska. Jeg kom meg frem til Bar Babylon uten å brekke lårhalsen og lurte meg inn i varmen og hen til bardisken. Det var åpen bar fikk jeg vite i det jeg kom inn, og som fattig student sier man aldri nei takk til ting som er gratis, spesielt ikke alkohol og mat. Med et vinglass i hånd sto jeg og observerte folkemengden. Det var helt tydelig at stemningen var god, praten gikk lett og atmosfæren var avslappet. Utviklerne fra RTG minglet med gjestene og pratet om løst og fast. Etter en slurk vin og en interessant samtale med en bekjent, begynte presentasjonen. Det ble fort stille i salen, alle vendte oppmerksomheten mot Ragnar Tørnquist og filmen som ble vist på veggen bak ham.

HQ
Dette er en annonse:

Det vi fikk se var det som skulle bli Kickstarter-kampanjen deres. Det vi fikk se var en gruppe mennesker som var lidenskapelig opptatt av å fortelle den gode historien, og som veldig gjerne ville fullføre den reisen de begynte på for snart 14 år siden. Det så ut til å ha ønsket virkning på publikum. Folk nikket og klappet, og snakket opprømt med hverandre. Jeg og utsendingen fra Level Up var enige om at dette mest sannsynlig var det første Kickstarter-prosjektet vi kom til å støtte. Vi ble også enige om inngå i en våpenhvile for øyeblikket, og samarbeide om å få mest mulig informasjon ut av utviklerne. Presentasjonen ble etterfulgt av litt mer mingling, og enda flere spørsmål, og etter litt mer proviant fikk vi lurt med oss Ragnar ut i bakgården, hvor vi så vårt snitt til å fyre av en rekke spørsmål. Nedenfor har jeg prøvd å komprimere den informasjonen vi fikk ut av herr Tørnquist i løpet av den halvtimen vi sto ute og hutret, hakket tenner og spurte om alt vi greide å komme på.

Pia Tjelta og Dennis Storhøi kommer tilbake som stemmeskuespillere i Kapitler. Dennis Storhøi er fantastisk og burde spille i alt. Ikke at jeg, ei heller herr Tørnquist er fanpeople eller noe... Hvis jeg donerer omtrent 5000 dollar vil jeg få en rosa enhjørning med i spillet. Money well spent, tenker jeg! RTG har regnet ut at de fleste gir mellom 40 og 60 dollar på Kickstarter, det vil si at de trenger mellom 15 000 og 25 000 mennesker til å støtte spillet. Ragnar har troen på at så mange fans har de fremdeles. Skal man dømme ut ifra medieomtale, salgstall og antall givere så langt, tror jeg at jeg må si meg enig der! Vi har ventet lenge, men de som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Folkene i RTG skjønner at det har vært lenge å vente, men de håper og tror at det er verdt det.

Drømmefall Kapitler

Pengene vi donerer kommer til å gå til lønninger, utstyr, software og alle de tingene man trenger for å lage et spill, og drive et helt nytt firma. Skulle de få inn mer penger enn det de har satt som mål, kommer de til å legge til ting til spillet. Dette inkluderer ekstra figurer, større områder og mer gameplay. De kommer til å oppdatere fansen jevnlig om hvor langt de har kommet, og hva de har gjort. Foreløpig er spillet spillbart. Man kan gå rundt i verdenen og samhandle med omgivelser og mennesker. Men det er fortsatt mye som gjenstår, og de regner med at det fortsatt er halvannet år igjen før spillet er ferdig.

Dette er en annonse:

Bildene fra spillet ser i hvert fall veldig pene ut.
Kickstarter og inntoget til de nye plattformene, samt nylig avsluttede prosjekter og endringer i Funcom, er mye av grunnen til at Drømmefall Kapitler endelig er i produksjon. Det gamle spillregimet er over, og de store forlagene står for fall. Kickstarter gjør det mulig for spillutviklere å kutte ut mellommannen, og heller fokusere på å lage de spillene de har lyst til å lage, ikke de som det gavner noen andre at de lager. Kickstarter gjør det også mulig for spillerne å påvirke hvilke spill som faktisk kommer ut. Tørnquist og co er ferdig med MMOer, og vil heller fokusere på mer historie- og karakterdrevne spill.

Drømmefall Kapitler

MMOer som The Secret World har vært veldig gøy å være med på, sier Ragnar, men det er har også vært ekstremt tidkrevende, frustrerende og vanskelig. Alt arbeidet var verdt det, og jeg er veldig stolt av det ferdige produktet. MMOer er gøy, men hjerte mitt ligger i historiefortelling og mer enspilleropplevelser. TSW var revolusjonerende på sin måte, og ble derfor misforstått, noe som var litt kjipt. Men nå har det jo begynt å ta seg opp, etter hvert som folk skjønner hva det egentlig er, avslutter han med.

I tillegg til Kapitler har de en del andre prosjekter de har lyst til å jobbe mer med. Men nå kommer de til å fokusere på Kapitler og gjøre det ferdig, før de begynner på noe som helst annet.
Spillet kommer i første omgang kun ut til PC, men de har utviklet spillet med Unity som spillmotor slik at det skal bli lett å få det ut på andre plattformer også.

Ti minutter har gått siden vi begynte med intervjuet, og det føles riktig å dreie temaet over på noe litt mer spennende, nemlig selve spillet. Level Up-Karl tar over rollen som inkvisitør, og jeg skyter inn tilfeldig spørsmål der det faller seg naturlig. Det første vi gjør er å be Ragnar avsløre noe om handlingen i spillet:

Drømmefall Kapitler tar opp tråden der Drømmefall: Den Lengste Reisen sluttet. Zoë ligger fortsatt i koma, fanget i drømmeverdenen kalt Storytime. Første delen av spillet går ut på å hjelpe Zoë ut av drømmen, hjelpe henne tilbake til livet, hjelpe henne å bli gjenfødt. Gjenfødelse er et gjennomgangstema, en rød tråd i dette spillet, på samme måte som tro og håp var det i det forrige spillet. Forandring er et tema, det å gå gjennom forskjellige kapitler i livet. Spillets tittel gjenspeiler det som skjer i spillet. Alle figurene du møter befinner seg i et viktig kapittel av livet, og de kjemper for å snu siden og komme seg til neste kapittel. Forandring, det å vokse opp, det å lære å kjenne seg selv, det å bli den personen man er ment å være - alt dette handler Kapitler om. Men det at gjenfødelse er et tema i spillet, betyr ikke vi kommer til å se mer til April Ryan. Det er viktig å ikke overanalysere det som blir sagt, sier Ragnar.

Drømmefall Kapitler

Han blir derfor noe betuttet når jeg påpeker at Dag sier "April Ryan is apparently dead" i kampanjefilmen. Ragnar fortsetter med at de har tatt utgangspunkt i at de andre figurene tror April er død, og vil ikke si noe mer om det.

For å få vite sannheten om henne må vi nesten bare støtte og spille spillet, sier han med et lurt smil. Dette er slutten på Zoës historie, og slutten på Drømmesyklusen, men det er jo andre historier i dette universet som ikke er blitt fortalt ennå, og andre ting som ikke er blitt avsluttet helt, så det er absolutt en mulighet for flere spill. Det er masse igjen av Kians historie å fortelle også, men om det er RTG som skal fortelle den, skal jeg ikke avsløre ennå, svarer Ragnar på spørsmål om Kians fremtid i spillet.

Mange kjente favorittfigurer fra serien kommer til å dukke opp i Kapitler, så fansen kommer definitvt til å få se noen kjente fjes, blant andre Crow/Ravn. De kommer til å ta opp igjen historien til flere av figurene fra Den Lengste Reisen og Drømmefall, samtidig som de også skal introdusere noen nye navn og ansikter. De prøver å finne en god balanse mellom å være for hemmelighetsfulle rundt spillet, og å gi ut for mye informasjon. RTG vil at folk skal ha lyst til å spille spillet, at de skal glede seg til å spille det og finne ut hva som skjer på egenhånd, ikke få alt fortalt på forhånd.

- Kapitler skiller seg ut fra Drømmefall med at det ikke blir noe slåssing eller sniking i spillet, så det knotete kampsystemet fra forrige spill er fjernet. Det kampsystemet der var en feil, sier han, det skulle egentlig være annerledes og så fikk vi det bare ikke til. Kapitler kommer til å blande det beste fra Den Lengste Reisen og Drømmefall, det kommer til å ha et grensesnitt som baserer seg på pek-og-klikk, samtidig som det er en 3D-verden du kan gå rundt i, utforske og snakke med folk, se alt fra ulike vinkler. Det blir en hybrid på en måte, med fokus på eventyrspilling og utforsking. Og du kan følge historien og utforske verdenen rundt deg i ditt eget tempo. Det blir bredere, større og mer åpent enn Drømmefall, avslutter han.

RTG har en del planlagt i løpet av den neste måneden. De kommer til å slippe nye skjermbilder, figurer, områder, de kommer til å vise hvordan GUI funker og prototypen funker. De har mye spennende og bra på lager, med andre ord, og jeg merker at jeg gleder meg veldig til å se hva som skjer fremover.

Avslutningsvis sier Ragnar at spillet kommer til å bli laget, uansett hva som måtte skje. Fansen skal ikke vente forgjeves. Spillet blir laget.

Etter å ha snakket med Ragnar og resten av RTG-gjengen er det ingen tvil hos meg om det. Disse folka er lidenskapelig opptatt av det de driver med, og satser alt de har på å fullføre dette spille, og gi Den Lengste Reisen-sagaen den avslutningen den, og fansen fortjener. Hvis du likte Den Lengste Reisen og Drømmefall, og du gjerne vil se hvordan det hele ender, vet du hva du har å gjøre. Finn frem lommeboka, børst støvet av kortet og donér litt penger til et prosjekt som trenger det. Det skal i hvert fall jeg.

Drømmefall Kapitler

Relaterte tekster

2
Drømmefall KapitlerScore

Drømmefall Kapitler

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Hele 17 år etter at eventyret begynte, har tiden kommet for å avslutte Den lengste reisen-sagaen. Dessverre har ikke tiden vært på seriens side...

0
Oppdaterer Drømmefall Kapitler til PC

Oppdaterer Drømmefall Kapitler til PC

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Kickstarter-siden til Drømmefall Kapitler har blitt oppdatert på nyåret, og der finner vi gode nyheter for alle som spiller på PC. Før jul kunne vi nemlig melde at...

0
Drømmefall Kapitler får konsolldato

Drømmefall Kapitler får konsolldato

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det begynner å bli en stund siden norske Red Thread Games bekreftet at deres Drømmefall Kapitler skulle komme til Playstation 4, men nå har det endelig kommet en...

0
Se de vakre Drømmefall-bildene

Se de vakre Drømmefall-bildene

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Red Thread Games kunne omsider slippe den fjerde episoden i Drømmefall Kapitler for noen uker siden, og som du kan lese i vår inntrykksartikkel har byttet av motor...

0
Nytt og penere Drømmefall Kapitler

Nytt og penere Drømmefall Kapitler

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

De tre første episodene av Drømmefall Kapitler fra norske Red Thread Games ble utviklet i spillmotoren Unity 4, men så bestemte Ragnar Tørnquist og gjengen seg for å...



Loading next content