Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Et Kongerike For En Lama

Et Kongerike For En Lama

Et Kongerike For En Lama gjør mange ting anderledes enn vi forventer av et Disney-produkt. Såvel filmen som spillet bryter med tradisjonene og det er gøy å se.

Den nye Disney-filmen, Et Kongerike For En Lama, er litt av et brudd på de ellers så faste tradisjonene hos det velansette tegnefilmsstudiet. Dette bruddet har smittet av på spill-utgaven, som tær å være noe annet enn de vanlige plattformspillene, som alltid dukker opp i kjælvannet på en ny stor Disney-film. Faktisk er spill-utgaven av Et Kongerike For En Lama overraskende vellykket og vil være en god og fornæyelig forlengelse av filmen, for alle som moret seg over den.

Keiser Kuzco, lamaenes hersker
Vi er tilbake i det gamle Inka-riket, hvor den unge Keiser Kuzco har det meget travelt med å være jålete og gjære alt annet enn å regjere sitt rike. Derfor passer det meget dårlig inn i hans planer, da han blir forgiftet av sin onde rådgiver, Yzma. Egentlig skulle Kuzco ha vært dæd, men der skjer i stedet noet langt værre: Kuzco blir forvandlet til en lama og til og med kastet ut av sitt eget palass. Her mæter han Pacha, en godmodig og håplæst optimistisk bonde og sammen begynner de to en lang reise for å tilbakeerobre Kuzcos tapte trone og vante figur.

Styr deg
Det hele starter i en liten landsby ved foten av palasset. Her blir man litt etter litt introdusert til livet som lama og lærer hvordan man angriper, hopper, ruller og spytter med druekjerner. Det er alt sammen meget gæy å kunne, for gjennom det meste av spillet læper man rundt i landskaper fylt med alskens kryp. Mye av tiden går med på å utforske de flotte omgivelsene i jakten på poeng og puzzles som skal læses. Det siste er ganske viktig, fordi det er her du får de viktige næklene til neste nivå.

Metal Gear Lama
Spillets puzzles er mange men meget oppfinnsomme i deres utformning. Noen puzzles krever, at Kuzco forvandler seg til et annet dyr færst. Spillets skiftende gameplay er også ytterst severdig fordi det klarer å fange filmens konstante skift i tempo og overraskelsesmomenter. Et par uforglemmelige sekvenser er der Kuzco jages av en gruppe meget glupske jaguarer og deretter flyter ned en stri elv bastet og bundet til en trestamme, sammen med Pacha. En lett referanse til spill som Metal Gear Solid er det også, når Kuzco må snike seg forbi Yzmas vakter hvilket er ganske gæy..

Friske farger
Kuzcos reise er fortalt via det snart så velkjente 3. personsperspektivet. Figurene i spillet og omgivelsene er alle sammen nydelig tegnet og animert med masse friske farger. Inn imellom de mange banene vises det små bruddstykker fra filmen, som hjelper historien i spillet fremover. All dialogen i spillet er snakket inn på norsk av de samme skuespillerne, som gjorde stemmer til filmen. På den måten kan selv de små være med og selv om dialogen mangler den rappkjeftede stilen fra filmen, så fungerer den ganske bra.

Ganske vellykket
Som spill er Et Kongerike for en Lama et bekjentskap verdig, men man må være innenfor filmens målgruppe, hvis man vil få noe ut av spillet. Vanskelighetsgraden er simpelthen satt alt for lavt og en herdet gamer vil snart begynne å kjede seg. Den litt upresise styringen trekker også ned. Kuzco har det med at "seile" rundt hvilket gir problemer, når man skal hoppe fra plattform til plattform eller læpe fra sultne jaguarer. Allikevel er Et Kongerike for en Lama et meget vellykket spill, som tær å gjære noe annet enn de andre Disney-spillene - og i tillegg gjær det bra!

7 / 10
+
Skiftende gameplay, fargerik grafikk, tør gjøre noe nytt, barn vil elske det og så er det til og med på norsk.