Escape from Monkey Island

Escape From Monkey Island

Elaine Marley-Threepwood og Guybrush Threepwood er tilbake i storform - intet kan stoppe dem

Store Problemer
Det hele startet i 1990 hvor den håpefulle pirat-wannabe Þn Guybrush Threepwood ankom MÛlÚe-Island. I læpet av de siste 10 årene har Guybrush klart å bli gift med sitt livs utkårne - guvernærinne Elaine Marley-Threepwood. I starten av Escape From Monkey Island vender Guybrush og Elaine hjem etter deres bryllupsreise, og det lykkelige paret finner fort ut, at ikke alt er, som det burde være: Elaine har blitt erklært dæd, deres hus skal rives ned og samtidig stiller den "velkjente" Charles L. Charles opp som æyas neste guvernær.

The Ultimate Insult
Som den gode ektemannen Guybrush nå engang er, vil han gjære alt han kan, for å hjelpe sitt livs utkårne - så lenge det ikke krever alt for meget arbeid. Guybrush finder fort ut, at den gale Ozzie Mandrill fra Australia vil kjæpe alle æyene, fjerne piratene fra dem og gjære æyene turist vennlige. Det betyr ikke mer Grog til alle piratene - og det kan vi virkelig ikke tillate. Forvirret? Det er det ingen grunn til, spillet tar deg med inn i en stemning, du sent vil glemme.

Land i sikte
Escape From Monkey Island er det andre spillet fra Lucasarts, som utelukkende benytter en 3d grafikkmotor til avvikling av gameplay og cutscenes. Kjennere av spillet "Grim Fandango" vil uten tvil merke, at det er den samme motoren de to spillene kjærer med. Grim Fandango hadde en dyster stemning, mens Escape From Monkey Island fortsetter i stilen fra The Curse Of Monkey Island. Figurene er, som i Grim Fandango, virkeligt bra integrert i spillets miljæ. Det er virkelig lagt vekt detaljene, og det er ikke umiddelbart mulig å se forskjell på bakgrunnen og de animerete tingene og figurene i forgrunnen - drit bra Egon!

Nytt og gammelt sammensatt på en genial måte
I læpet av spillet vil Guybrush mæte mange forskjellige artige og humoristiske personer. Personene er både humorisitiske i deres tegnede stil, og samtidig er deres stemmer også fantastiske. Spillets eneste kritikkpunkt er, at det ikke har vært penger til å gi hver enkelt person i spillet sin egen stemme, så noen av personene har den samme stemmen. Heldigvis er ikke de personene, som har samme stemme, plasert ved siden av hverandre, og derfor er det egentligt ikke noe man merker mens man spiller, men det forhindrer meg allikevel i å gi spillet toppkarakter i katagorien. Heldigvis har ikke alle figurene blitt artige og humoristiske, noen av dem er også alvorlige - med mindre du synes at en Australsk bolighai er morsom.

Humoristiske puzzles
Som et hvilket som helst annet bra adventure spill, så krever Escape From Monkey Island, at du tenker deg godt og grundigt om for å kunne komme videre i spillet. Hvordan stanser du nedrivningsfirmaet fra å rive ditt hus? Hvordan kommer du inn i en bank, du nettopp har ranet? Hvordan bestikker man best dommeren, så ingen oppdager det? Dette er bare noen av de mange hjernevridende oppgavene, vår helt Guybrush blir utsatt for. Vanskelighetsgraden stiger i takt med at du kommer videre i spillet, og til slutt kan det knekke selv den beste! Når man har gjennomfært spillet Ún gang, så blir man også utfordret, hvis man begynner å spille igjen, da mange av spillets puzzles endrer seg, så man kan ha en helt annen læsningsstrategi - ganske enkelt genialt.

Heseblesende comedyshow!
Som du vil forvente, etter å ha spilt alle de tidligere spillene, så er dette spillet veldig morsomt - så fær du begynner, er det kanskje en idÚ å se en gravalvorlig film, for det blir garantert mye latter her. Hvis du ikke kjenner Monkey Island serien, så vil det utvilsomt gå litt lenger mellom krampelatteren, da mange av spillets mer humoristiske gimmicks refererer til tidligere spill. Som referanse kan nevnes Otis og hans evinnlige trang til å stjele blomster - denne joken blir brukt her i 4æeren, og det er bare folk som har vært med siden det færste spillet, som vil kunne forstå den.
Spillet byr på mange flere hylende morsomme gimmicks, som vil være upassende å nevne her - det er simpelten for mange, og de skal oppleves.

Mission Impossible - "Escape From Monkey Island"
Som iherdig Monkey Island fanatiker hadde jeg ingen problemer med å kaste meg hodestups ut i dette spillet, og det levde også fullt opp til mine forventninger - og det ga meg faktisk langt mer enn jeg hadde håpet på. Humoren er fet - Guybrush Threepwood er virkelig dagens helt. Så snart du er ferdig med å lese denne anmeldelsen - hva særen, sitter du der enda? - så gjær du klokt i å hoppe i dine pirat klær og sprade ned til den nærmeste data butikken. Monkey Island er så vanedannende at du ikke vil kunne fjernes fra dataen de neste mange dager. Spillet er simpelten den feteste opplevelse du kan få i år - lenge leve de ekte softwarepiratene, Lucas Arts.

9 / 10
+
Gøy som bare pokker - ALT du kunne ønske deg av et Lucasarts spill - og så litt til