Entwined

Entwined

Tomas forsøker å hypnotisere deg med sin anmeldelse av Entwined, spillet som ble både annonsert og lansert på én gang under E3 i forrige uke...

Sett deg ned, enten i en stol eller på et teppe med beina i kryss, og pust ut.

Bli oppmerksom på de ulike sensasjonene som møter deg mens du sitter. Føl hvordan føttene dine presser mot gulvet. Kjenn hvordan armene ligger løst langs sidene dine. Merk lyset fra skjermen du leser denne anmeldelsen på, og innse at bokstavene og motivene som møter øynene dine bare er et spekter av -- Stopp!

Du gjør det feil. Prøv igjen.

Det er noe merkelig med Entwined. Det ble annonsert (og samtidig lansert) av utvikler Pixelopus for få dager siden på Sonys E3-pressekonferanse, og nå er det allerede kjøpt, opplevd og anmeldt. Like spesiell er måten spillet behandler spilleren på, samt hvordan det tydeligvis er lagt ned masse ressurser for å skape spesielle, abstrakte landskap og et friskt og gripende lydspor - bare så det hele kan rives ned av noen få kritiske designvalg. Dette spillet er sin egen største fiende.

Entwined handler om to sjeler som er forelsket. De to sjelene, representert av en oransje fisk og en blå fugl, svever side om side, uten å kunne komme nær hverandre. Tematikken skulle være umulig kjærlighet, og bruken av de to analogspakene på PS4-kontrollen skulle representere hvordan to sjeler kunne være sammen og samtidig aldri nå frem til hverandre. Analogispaker, om du vil. Entwineds budskap ble dog formidlet bedre på Sonys pressekonferanse enn i selve spillet, og jeg sliter med å finne en helhetlig forståelse av hva spillet egentlig vil fortelle meg.

Entwined
Entwined tar for seg et klassisk tema som ofte er representert ved ild og is. Fisk og fugl fungerer vel også.

Grunnsteinen i Entwined er et simpelt øye-hånd-koordinasjonsspill. Du styrer fisken med venstre analogspak og fuglen med høyre, og forsøker å manøvrere det forelskede paret gjennom en abstrakt, og antagelig symbolsk, hinderløype. Samler du nok runde ting og styrer dyrene inn i portene som matcher fargen deres, smelter de sammen til en drage, og du tas til en scene som representerer en følelse.

Koordinasjonsleken er grei nok isolert sett. Man får en behagelig fartsfølelse når man suser imellom former og fasonger, og selv om kontrollsystemet kan oppleves som litt upresist, gjør det stort sett jobben. Problemet med disse spillmekanikkene er at de gjør for mye ut av seg. I det ene sekundet svever man gjennom et spekter av lyd og farge og prøver å trekke inn inntrykkene man suser igjennom. I det neste sekundet bommer man på en portal og en skarp vibrasjon fra håndkontrollen river en ut av det som et kort øyeblikk var en harmonisk opplevelse.

Å «krasje» i Entwined føles litt som å høre en ulyd når man bommer på en note i Guitar Hero. Men mens man i et konkurranseorientert spill som Guitar Hero er ment for å føle seg som rockestjerne kun når man spiller bra, føles det merkelig at man stadig skal minnes om at man holder en kontroll i hendene når man spiller et spill som selger seg som en kunstnerisk opplevelse. Burde innlevelse reserveres for de flinke? Og i så fall, hvorfor gjøres det ikke noe videre poeng ut av det?

Entwined
Typisk spill: Sikt godt, eller føl håndkontrollens vibrerende vrede.
EntwinedEntwined
Identitetskrise: Er det en fugl? Er det en fisk? Er det et arkadespill? Hva er det, egentlig?

Vibrasjon fra kontrollen passer rett og slett ikke inn i noen tenkelig tolkning av spillet. For øvrig sliter jeg også med å plassere lysstrålen man tegner over himmelen på slutten av hvert kapittel og hvorfor fuglen og fisken stadig forenes når temaet er umulig kjærlighet. Det gjøres et poeng ut av dette på slutten av spillet, men hvorfor kommer poenget først på slutten, når de bryter med sin egen tematikk med jevne mellomrom underveis i spillet?

Entwined er mer en samling av kunstneriske inntrykk enn et kunstverk i seg selv. Et slags basseng av fin musikk og pene bilder. Du kan se alt i noen av disse elementene eller ingenting, og gitt at spillet støter meg bort med et par lite gjennomtenkte designvalg, faller det meg mest naturlig å velge det sistnevnte. Enkelte budskap er kanskje tenkt å være kryptiske, men her oppleves de heller som tilfeldige, og selv om det kan være morsomt å spekulere i potensielle budskap og mulige meninger, er det vanskelig å danne seg et helhetlig bilde av hva spillskaperen ønsker å fortelle.

Nå skal det sies at en rotehaug av vakre gjenstander fortsatt er en samling av pene ting, og når det er sagt finnes det utvilsomt verdi i Entwined. Det største høydepunktet er musikken, som kunne ha tilhørt et spill med langt større ambisjoner. Den er levende, toneangivende og, i utfordringsmodusen, tidvis fengende.

Entwined

Et annet høydepunkt er merkelig nok nevnte utfordringsmodus. Her strippes spillet for symbolikk og enkelte av sekvensene fra historiemodusen, og det fokuseres på ren øye-hånd-koordinasjon. Vanskelighetsgraden skrus opp, spillet blir mindre tilgivende og man blir rangert på ledertavler. Plutselig gir det mening at det skal være irriterende å krasje, og de grunnleggende spillmekanikkene blir langt mer engasjerende. Entwined er et dugelig arkadespill, selv om et litt upresist kontrollsystem hindrer det fra å være av veldig høy klasse.

Sett i ett, er Entwined årets paradoks. Det forsøker å ta spillmediet videre, men er altfor opptatt av å også være et arkadespill. Det handler om en kjærlighet som ikke kan være, men som samtidig oppfylles på slutten av hvert kapittel. Det er brillians der inne et sted i form av flott musikk, tidvis pent design og et brukbart konkurranseoppsett, men elementene forenes aldri på noen god måte. Entwined føles som to spill i ett: To spill som dessverre ikke hører sammen.

Entwined
6 / 10
+