Historien i Enemy Territory: Quake Wars finner sted forut for begivenhetene i Quake II. Menneskeheten har alliert seg i en Global Defence Force (GDF), mot den overhengende invasjonstrusselen fra vesener - Strogger - fra det ytre rom. Alle vitale ressurser er tomme på Strogg-rasens hjemplanet, og de er på utkikk etter en planet med brukbart organisk materiale. Valget har uheldigvis falt på Moder Jord.
GDF forsvarer seg med konvensjonelt militært isenkram mot de inntrengende Stroggenes bioorganiske krigsmaskin. Paul Wedgwood, sjefsdesigner på Quake Wars, forklarer forskjellen slik: "De grunnleggende rollene er de samme for både GDF og Strogg. Likevel ser de to rasene forskjellige ut, og må spilles meget forskjellig. Våpen, kjøretøyer og egenskaper avspeiles nemlig i vidt forskjellige teknologier og kulturer. Denne forskjellen går igjen i den taktiske tilgangen til kampene."
Jeg fikk anledning til å spille begge rasene i et brett der Stroggene prøver å etablere og befeste base i et fjellområde. GDFs oppgave er å uskadeliggjøre Strogg-styrkene og sette en stopper for basebyggingen. Fordelingen av roller virker veldig kontant, og i tillegg opplevde jeg en god og flytende avvikling av spillet, og ikke minst overveldende detaljer i omgivelsene, selv langt borte i horisonten. Wedgwood forteller: "Vi har videreutviklet Doom 3s spillmotor. Dessuten har vi utviklet en ny teknologi vi kaller MegaTexture. Med den kan vi både generere hele slagmarken med alle detaljer ned til minste tomme, og samtidig dramatisk redusere minneforbruket på grafikkortet."
Spillet virker umibbelbart velbalansert, og Wedgwood er tydelig stolt: "Hver enhetsklasse er viktig og kan påvirke kamphandlingene. Dessuten kan alle spillere - rutinerte så vel som garvede - yte deres beste til det overordnede oppdraget. Spillet belønner spillerne med forfremmelser og nye egenskaper både for effektiv våpenbruk og, minst like viktig, for å bidra til lagånd når man løser oppdrag."
Ingen tvil om at Splash Damage har en forkjærlighet for historie, visuelle detaljer og et flytende gameplay. Enemy Territory: Quake Wars ser i høy grad ut til å holde konseptet i live - og enda litt mer. Hjem fra London tok jeg med meg en klar følelse av at den hardt pressede lommeboka er i fare for gamere verden over.